مهم‌ترین نکات کاریابی در لینکدین

بخواهیم خیلی مختصر و مفید بگوییم لینکدین پلتفرمی است که به کارجویان فرصت می‌دهد تا شغل موردنظرشان را بیابند و کارفرماها نیز می‌توانند کارمندانی که در نظر دارند را پیدا کنند.

شاید تا پنج شش سال پیش خیلی از ما هنوز با لینکدین آشنایی نداشتیم؛ ولی این روزها اکثر افراد و شرکت‌ها در این سایت عضو هستند و صفحه دارند.  طی سال‌های اخیر استفاده از لینکدین گسترش یافته است؛ افراد برای دریافت ویزای کاری دیگر نیاز نیست سایت‌های مختلف را بالا و پایین کنند و به راحتی از طریق لینکدین رزومه خود را برای شرکت‌های معتبر خارجی می‌فرستند؛ اما با این حال هنوز هم کسانی هستند که فقط یک پروفایل در لینکدین ساخته‌اند و هر از گاهی به آن سر می‌زنند ولی دقیق نمی‌دانند چطور باید در لینکدین به جست‌وجوی کار بپردازند. برای این که از طریق لینکدین بتوانید موقعیت‌های شغلی جدید پیدا کنید و در بهترین شرکت‌ها استخدام شوید باید نکاتی را در نظر بگیرید. در این مطلب می‌خواهیم مهم‌ترین نکات درباره گرفتن پیشنهادات شغلی و کاریابی در لینکدین را با شما در میان بگذاریم.

پروفایل و اطلاعات‌تان را با دقت کامل کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در ابتدا باید انجام دهید این است که بعد از ساختن حساب کاربری در لینکدین، اطلاعات خود را با دقت کامل کنید. برای مثال باید نام رسمی و کامل خود را وارد کنید، نه مثلا نام مستعار و فیک. هم‌چنین باید عکس مناسب و رسمی و البته عکس واقعی خودتان را در پروفایل‌تان بگذارید. یادتان باشد لینکدین محلی برای تعاملات شغلی است، با اینستاگرام و فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی فرق دارد. در ضمن بخش هدلاین را هم با دقت کامل کنید؛ چون وقتی کسی وارد صفحه لینکدین شما می‌شود قبل از هر چیز آن را مشاهده می‌کند. سوابق کاری و مهارت‌های خود را هم باید بنویسید. برای کاریابی در لینکدین سوابق شغلی خود را بدون ابهام و در کمال صداقت بنویسید. در ضمن متناسب با شغل‌تان مهارت‌هایی را که خیلی جزئی و کم‌اهمیت هستند وارد نکنید.

با کلمات کلیدی شانس خود را برای دیده شدن بالا ببرید

هنگام تکمیل کردن پروفایل‌تان در بخش‌های مختلف مثل بخش خلاصه (About/ summary) یا بخش مهارت‌ها و توضیح سوابق شغلی‌تان، از کلمات کلیدی استفاده کنید. البته کلمات کلیدی را به زور در متن قرار ندهید، بلکه با هوشمندی و کاملا طبیعی و معقولانه از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با شغل‌‌تان (یا شغلی که می‌خواهید به دست آورید) شانس شما را برای آمدن در نتایج جست‌وجو افزایش می‌دهد.

گزینه open to work را فعال کنید

اگر به دنبال شغل هستید، برای کاریابی در لینکدین باید وضعیت خود را روی گزینه open to work تنظیم کنید. روی این گزینه کلیک کنید و بعد از آن روی finding a new job بزنید. با این کار در واقع به کارفرمایان اعلام می‌کنید که به دنبال شغل هستید و می‌توانید پیشنهادات آن‌ها را بررسی کنید.

تعاملات و شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید

تا وقتی با سایر همکاران حوزه کاری خود تعامل و ارتباط نداشته باشید، شانس کمی برای دیده شدن و دریافت پیشنهادات شغلی دارید. کار پیدا کردن در لینکدین فقط این‌گونه نیست که در انتظار بنشینید تا کارفرماها صفحه شما را ببینند و سراغتان بیایند، خودتان هم باید به اصطلاح خودی نشان دهید! در لینکدین می‌توانید بسیاری از همکاران خود را پیدا کنید، در بحث‌ها شرکت کنید و نظرات خود را در میان بگذارید تا دیده شوید و افراد بیش‌تری شما را بشناسند. وقتی شما را بشناسند اگر پیشنهاد شغلی داشته باشند شما در یادشان می‌آیید و این یعنی یک فرصت شغلی.

با تولید محتوا پیشنهاد شغلی بگیرید

برای کاریابی در لینکدین تولید محتوا را جدی بگیرید. مثلا فرض می‌گیریم شما کارشناس تولید محتوا هستید و برای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی محتوا تولید می‌کنید. وقتی در لینکدین مطالبی مرتبط با شغل‌تان بنویسید، از مطالب آموزشی گرفته تا چالش‌های شغل‌تان و … یا حتی درباره شرکتی که در آن‌جا کار می‌کنید، محیط کاری و همکاران‌تان مطالبی جالب بنویسید دیگران با قلم شما آشنا می‌شوند و در این میان بسیاری ممکن است از قلم شما خوششان بیاید و به شما پیشنهاد کار بدهند. در نقطه مقابل اگر فرد بااستعدادی باشید و خوب بنویسید؛ اما در لینکدین تولید محتوا نکنید و فعال نباشید، ممکن است پیشنهادات خوبی را از دست بدهید.

توصیه‌نامه‌ها می‌توانند برای کاریابی در لینکدین بسیار موثر باشند

توصیه‌نامه‌ها در واقع نظرات مثبتی هستند که کسانی که در حال حاضر همکارتان هستند یا قبلا با شما کار کرده‌اند درباره شما می‌نویسند. در لینکدین قسمتی وجود دارد که دیگران می‌توانند نظراتشان را درباره شما درج کنند. به این طریق اگر کارفرمایی بخواهد به شما پیشنهاد کار بدهد با خواندن آن نظرات بیش‌تر با توانایی‌ها و ویژگی‌های شما آشنا خواهد شد. البته گاهی اوقات توصیه‌نامه‌ها با اغراق و بزرگنمایی نوشته می‌شوند که این درست نیست و اغلب نتیجه مطلوبی نمی‌دهد. توصیه‌نامه‌ها باید در کمال صداقت و به دور از اغراق و تعارف‌های الکی نوشته شوند. می‌توانید محترمانه از مدیر و همکاران خود و کسانی که با آن‌ها پروژه‌ای را پیش برده‌اید بخواهید در صورتی که نظر مثبتی درباره شما دارند آن را در لینکدین بنویسند.

رزومه چیست؟ انواع رزومه کدام است؟

اگر شرکتی مدنظرتان است با اعضای آن ارتباط برقرار کنید

برای کاریابی در لینکدین اگر از شرکتی خوشتان می‌آید و مایل هستید که در حال حاضر یا بعدا در آن‌جا کار کنید، کارمندان و مدیران آن شرکت را به شبکه ارتباطی‌تان اضافه کنید. با افرادی که در آن شرکت مشغول به کار هستند در تعامل باشید، درباره پست‌هایشان نظر بدهید، از آن‌ها درباره تیم یا فرهنگ کاری شرکت‌شان بپرسید و… تا توجه آن‌ها به شما جلب شود. یک ارتباط اولیه می‌تواند راه شما را برای ورود به آن شرکت هموار کند. حالا یا آن‌ها متوجه شما می‌شوند و اگر به پوزیشن شغلی شما نیاز داشتند به شما پیشنهاد کار می‌دهند یا این که خودتان هم می‌توانید اعلام کنید که علاقه‌مند به همکاری با آن‌ها هستید.

پروفایل لینکدین خود را به‌روز کنید

این که یک بار پروفایل لینکدین بسازید و دیگر رهایش کنید هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. پروفایل خود را باید هر چند وقت یک بار مثلا هر سه ماه یک بار به‌روز کنید. اگر پروژه تازه‌ای انجام داده‌اید، مهارت جدیدی کسب کرده‌اید و… پروفایل‌تان را به‌روزرسانی کنید تا کامل‌تر شود و شانس‌تان برای کاریابی در لینکدین افزایش یابد. علاوه بر این باید به طور کل در لینکدین فعال باشید. این که صرفا یک پروفایلی بسازید کافی نیست و تا فعالیت نکنید دیده نمی‌شوید.

سخن پایانی

لینکدین در حال حاضر یکی از بهترین ابزارها و پلتفرم‌ها برای یافتن شغل است. با لینکدین می‌توانید با مدیران و شرکت‌ها در ایران و خارج از ایران ارتباط برقرار کنید و متناسب با توانمندی‌های خود پیشنهادات شغلی خوبی بگیرید. اما لینکدین هم مانند هر شبکه اجتماعی دیگری آداب مخصوصی دارد که در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین آن‌ها را برایتان بنویسیم. با توجه به این نکات می‌توانید شانس خود را برای دریافت پیشنهادات شغلی و استخدام در شرکت‌های خوب بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed