آشنایی با سیستم مالیاتی کشور استرالیا

آشنایی با سیستم مالیاتی استرالیا

استرالیا یکی از کشورهای مناسب برای مهاجرت است و در سال‌های گذشته انتخاب بسیاری از افراد برای زندگی بوده است. اگر می‌خواهید این کشور را برای زندگی یا سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، لازم است درباره قوانین و شرایط زندگی در آن از جمله مالیات بدانید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا درباره مالیات در کشور استرالیا توضیح دهیم.

فهرست عناوین

بررسی مالیات در کشور استرالیا

قانون مالیات در استرالیا مانند بیشتر کشورهای دنیا وجود دارد و یکی از فاکتورهای تأثیرگذار برای انتخاب این کشور به‌عنوان مقصد کاری محسوب می‌شود. بخش زیادی از درآمدهای دولت این کشور از طریق مالیات به‌ویژه مالیات‌ بر درآمد به دست می‌آید. به‌این‌ترتیب لازم است نگاه عمیق‌تری به موضوع مالیات در این کشور داشته باشیم. به‌طورکلی انواع مالیات در این کشور شامل موارد زیر می‌شود:

  • مالیات ‌بر درآمد
  • مالیات بر کالا و خدمات
  • مالیات بر شغل دوم
  • مالیات پول انتقالی به استرالیا
  • مالیات بر دارایی

در ادامه درباره همه این مالیات‌ها و روش پرداخت آن‌ها توضیح داده‌ایم.

بررسی مالیات ‌بر درآمد در کشور استرالیا

این مورد یکی از انواع مالیات در کشور استرالیا است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس میزان درآمد سالیانه آن‌ها محاسبه می‌شود. روش محاسبه به‌صورت پلکانی است و هر چه درآمد افراد بالاتر است، میزان مالیات هم بیشتر می‌شود. به‌طورکلی 4 گروه موظف به پرداخت این نوع از مالیات هستند:

  • مالیات بر درآمد شخصی
  • مالیات بر درآمد کارمندی (حقوق)
  • مالیات بر درآمد شرکت‌ها
  • مالیات بر درآمد سود سرمایه

منظور از گروه اول، افرادی است که صاحب یک کسب‌وکار یا بیزینس هستند و براساس درآمد خود مالیات می‌پردازند. گروه دوم نیز کارمندان شرکت‌های دیگر هستند که حقوق آن‌ها توسط کارفرما پرداخت می‌شود. نوع دیگری از مالیات‌ بر درآمد وجود دارد که شرکت‌ها باید بپردازند و این مالیات جدا از مالیاتی است که از حقوق کارکنان کسر می‌شود.

 نوع آخر مالیات در کشور استرالیا، مالیاتی است که با سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری به دست آمده است و هم شرکت‌ها و هم افراد شامل آن می‌شوند. برای مثال تصور کنید یک فرد یا شرکت در بازار مالی خاصی سرمایه‌گذاری کرده و از این سرمایه‌گذاری، سود به دست آورده است. این سود نیز بر اساس قوانینی که در ادامه توضیح می‌دهیم مشمول مالیات می‌شود.

مالیات بر درآمد شخصی یا کارمندی

در جدول زیر میزان مالیات بر درآمد برای گروه‌های مختلف قرار داده شده است. دقت داشته باشید که درآمد بر اساس دلار استرالیا و مجموع درآمد سالانه است.

میزان درآمد (دلار استرالیا)

درصد مالیات

توضیحات

صفر تا 18200

صفر

18201 تا 45000

19

19 سنت به‌ازای هر دلار درآمد بالاتر از 18200

45001 تا 120000

32.5

5092 به‌علاوه 32.5 سنت به‌ازای هر دلار درآمد بالاتر از 45000

120001 تا 180000

37

29467 دلار به‌علاوه 37 سنت به‌ازای هر دلار درآمد بالاتر از 120000

180001 و بالاتر

45

51667 دلار به‌علاوه 45 سنت به‌ازای هر دلار درآمد بالاتر از 180000

 

دقت کنید که این مبالغ بر اساس خالص دریافتی شما هستند. برای مثال ممکن است در یک سال چند سفر کاری داشته باشید که هرکدام برای شما هزینه دارد. زمان محاسبه مالیات، هزینه این سفرهای کاری کسر شده و سپس مالیات محاسبه می‌شود.

مالیات در کشور استرالیا: مالیات بر درآمد شرکت‌ها

شرکت‌ها نیز در این کشور موظف به پرداخت مالیات ‌بر درآمد هستند؛ اما روش پرداخت مالیات آن‌ها ساده‌تر است. شرکت‌های موظف به پرداخت مالیات به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌هایی که گردش مالی آن‌ها کمتر از 10 میلیون دلار در سال است.
  • شرکت‌هایی که گردش مالی آن‌ها بیشتر از 10 میلیون دلار در سال است.

گروه اول باید 27.5 درصد از درآمدهای خود را به‌عنوان مالیات بپردازند و این مبلغ برای گروه دوم برابر با 30 درصد است. همان‌طور که قبلاً هم توضیح داده شد، این مالیات بعد از کسر انواع هزینه مانند حقوق کارکنان محاسبه می‌شود. به‌این‌ترتیب شرکت‌ها با خیال راحت هزینه‌های خود را می‌پردازند و سپس درآمد باقی‌مانده، مشمول مالیات می‌شود.

مالیات بر سرمایه‌گذاری در کشور استرالیا

نوع دیگری از مالیات در کشور استرالیا وجود دارد که به آن مالیات بر سود یا CGT (Capital Gains Tax) گفته می‌شود؛ مالیاتی است که بر درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری یا هر نوع درآمد غیرمستقیم وضع می‌شود. برای مثال اگر یک دارایی مانند خانه یا خودروی خود را بفروشید، مشمول این نوع مالیات می‌شوید. هم‌چنین ممکن است از طریق سرمایه‌گذاری سود به دست آورده باشید بنابراین بر اساس قانون مالیات بر سود سرمایه باید درصد مشخصی از سود خود را به‌عنوان مالیات بپردازید.

قبلاً هم اشاره کردیم که این مالیات هم برای اشخاص حقیقی و هم برای شرکت‌ها است؛ زیرا هر دو مورد می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌های مختلف درآمد داشته باشند. این مالیات به‌طورکلی بر اساس همه درآمدها ثابت و مقدار آن برابر با 27.5 درصد است.

مالیات بر کالا و خدمات در کشور استرالیا

این مورد یکی دیگر از انواع مالیات در کشور استرالیا است که با نام مالیات بر ارزش افزوده یا GST نیز شناخته می‌شود. GST مخفف عبارت Goods and Services Tax و نوعی مالیات بر ارزش افزوده است که روی اکثر کالا و خدماتی که دریافت می‌کنید، وجود دارد. البته برخی از مواد غذایی و مراقبت‌های بهداشتی از این مالیات معاف هستند.

علاوه بر خریدار، شرکت‌هایی که گردش مالی سالانه آن‌ها 75 هزار دلار یا بالاتر و یا سازمان‌های غیرانتفاعی با گردش مالی 150 هزار دلار یا بیشتر موظف به پرداخت این مالیات هستند. میزان مالیات GST برابر با 10 درصد است اما طرح‌هایی برای افزایش آن تا 15 درصد ارائه شده که حزب‌های مختلف سیاسی در این کشور با آن مخالفت کردند.

مالیات در کشور استرالیا برای شغل دوم

درصورتی‌که شغل دومی در این کشور داشته باشید باید مالیات مربوط به آن را نیز پرداخت کنید. روش محاسبه این مالیات چندان پیچیده نیست و برای محاسبه باید به قوانینی که در قسمت مالیات‌ بر درآمد آوردیم، مراجعه کنید. برای مثال تصور کنید که یک شغل دوم دارید و میزان درآمد شما در بازه 18201 تا 45000 قرار بگیرد. به‌این‌ترتیب بر اساس قانون 19 درصد از مجموع درآمدهایی را که دارید، به عنوان مالیات پرداخت می‌کنید.

مالیات پول انتقالی به استرالیا

درصورتی‌که مبلغ بالایی وارد این کشور کنید، باید مالیات آن را پرداخت کنید. برای مثال ممکن است برای سرمایه‌گذاری سرمایه خود را در اختیار یک سازمان قرار دهید در نتیجه این سرمایه بخشی از درآمدهای آن سازمان می‌شود و باید مالیات آن را بپردازد. یک مثال دیگر دریافت ارثیه یا هدیه است. چنین مبالغی معمولاً شامل مالیات نمی‌شود و گیرنده نباید چیزی از آن را به‌عنوان مالیات بپردازد. با وجود این، در برخی شرایط حجم سرمایه زیاد می‌شود؛ به ‌این ‌ترتیب توسط اداره مالیات درصد مشخص برای پرداخت تعیین می‌شود.

مالیات در کشور استرالیا: مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی بیشتر شامل فعالیت‌های تجاری، مسکونی و صنعتی می‌شود. برای مثال صاحب یک ملک هستید و می‌خواهید آن را بفروشید. زمان فروش، بر اساس ارزش این ملک مالیات آن محاسبه شده و باید توسط فروشنده پرداخت شود.

یک مثال دیگر انجام فعالیت‌های صنعتی و عقد قرارداد است. برای مثال یک شرکت صاحب یک زمین است و می‌خواهد از آن برای تأسیس یک واحد صنعتی استفاده کند. این نوع بهره‌برداری از زمین مشمول مالیات می‌شود و درنتیجه زمان دریافت مجوز، باید مالیات آن پرداخت شود.

روش پرداخت مالیات در کشور استرالیا

مانند بیشتر کشورهای جهان، روش پرداخت مالیات در کشور استرالیا به این صورت است که باید اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره‌ای به نام اداره مالیاتی تحویل دهید. بر اساس شغل 2 راه برای انجام این کار وجود دارد. اگر خوداشتغال هستید و کار شما در اختیار خودتان است باید شخصاً این کار را انجام دهید. برای مثال در بازه‌هایی که دولت مشخص کرده فرم اظهارنامه را تکمیل کرده و به اداره مالیاتی می‌فرستید. شرکت‌ها نیز باید به همین روش مالیات خود را پرداخت کنند و تمام درآمدهای خود را مشخص کنند تا اداره مالیت نیز مقدار مالیات را محاسبه کند.

درصورتی‌که کارمند باشید وظیفه شما سبک‌تر می‌شود زیرا تمام این کارها توسط کارفرما انجام می‌شود. در هر ماه کارفرما میزان مالیات را از حقوق شما کسر کرده و سپس به شما پرداخت می‌کند. در نتیجه مالیات شما در تمام طول سال به‌صورت مرتب پرداخت می‌شود و دیگر نیاز نیست نگران چیزی باشید.

نتیجه‌گیری

مالیات در کشور استرالیا یکی از قسمت‌های مهم برای درآمدزایی دولت این کشور است، در نتیجه توصیه می‌شود حتماً آن را پرداخت کنید. دولت این کشور نسبت به مالیات حساس است و فرار مالیاتی باعث مجازات‌های سنگین می‌شود. هرچند که نرخ مالیات در این کشور بالا به نظر می‌رسد اما باتوجه‌به شاخص‌های رفاه که در سطح بالایی قرار دارند، پرداخت آن معقول به نظر می‌رسد.