درآمد و مزایای شغلی در کشور اتریش

درآمد و مزایای شغلی در اسلوونی

اتریش در قلب اروپای مرکزی قرار گرفته و یکی از کشورهای بسیار جذاب برای مهاجرت است. سالانه افراد بسیاری تلاش می‌کنند تا برای به دست آوردن شغلی مناسب با درآمد خوب و بالا بردن سطح زندگی خود به این کشور مهاجرت کنند. اتریش اقتصادی توسعه‌یافته و پررونق دارد و در حوزه‌هایی مانند صنایع غذایی، صنایع مالی و بانکداری، صنایع مواد شیمیایی، خودروسازی، گردشگری و IT نیازمند جذب نیروهای متخصص خارجی است. از طریق کار در اتریش می‌توانید اقامت این کشور که یکی از بهترین و ثروتمندترین کشورهای دنیاست را بگیرید. در ضمن نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، گرفتن ویزای کار اتریش آسان‌تر است. برای داشتن یک مهاجرت موفق باید اطلاعات‌تان را تکمیل کنید تا بتوانید بر این اساس کشور مناسبی را برای مهاجرت انتخاب کنید. در این مطلب درآمد و مزایای شغلی کار در اتریش را بررسی می‌کنیم تا اگر قصد مهاجرت کاری دارید، بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

جدول عناوین

نرخ بیکاری در اتریش

وضعیت بازار کار یک کشور را می‌توان از نرخ بیکاری آن کشور فهمید. اتریش در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی وضعیت بهتری دارد و شرایط مناسب‌تری را برای متقاضیان کار فراهم کرده است. اتریش اقتصاد رو به رشدی دارد و این کشور هر ساله با جذب نیروی کار در مشاغل مختلف تلاش می‌کند تا نرخ بیکاری را همواره کاهش دهد. هم‌چنین اتریش در سال‌های اخیر همواره در نرخ بیکاری روند نزولی داشته و میانگین نرخ بیکاری در اتریش به ۴.۸ درصد رسیده است. این رقم در بین کشورهای اروپایی کم‌نظیر است.

البته با توجه به شرایطی که در اثر شیوع ویروس کرونا پیش آمده وضعیت بازار کار اتریش هم مانند سایر کشورها دچار تغییرات و نوساناتی شده است؛ اما باز هم اتریش در مقایسه با سایر کشورها شرایط بهتری دارد. خلاصه که کار کردن در کشور اتریش به خاطر نرخ بیکاری پایین و دستمزد منصفانه و بالا نزد افراد متخصص و ماهر بسیار پرطرفدار است.

روش‌های یافتن کار در اتریش

درآمد و مزایای شغلی اتریش افراد زیادی را وسوسه می‌کند تا برای گرفتن ویزای کار این کشور اقدام کنند. اما چطور باید در اتریش کار پیدا کنید و شاغل شوید؟ به سه روش کار کردن در اتریش امکان‌پذیر است. در این کشور طبق قوانینی که دارد شما می‌توانید به سه روش پاره‌وقت، قرارداد با کارفرما (گرفتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرما) و ویزای جست‌وجوی کار، مشغول به کار شوید.

برای مثال اگر در اتریش دانشجو هستید و می‌خواهید در حین تحصیل کار کنید، می‌توانید مجوز کار پاره‌وقت بگیرید و مشغول به کار شوید و بعد از آن در نهایت به ویزای کاری و مجوز اقامت دست یابید. روش بعدی هم به این صورت است که یک کارفرما به شما پیشنهاد کار بدهد، با او قرارداد ببندید و مجوز قانونی کار در اتریش را بگیرید و از درآمد و مزایای شغلی کار در این کشور بهره‌مند شوید. اما روش سوم ویزای جست‌وجوی کار است؛ به این طریق شما می‌توانید به مدت ۶ ماه در یکی از شهرهای اتریش ساکن شوید و به جست‌وجوی کار در زمینه مهارت و تخصص خود بپردازید.

مشاغل موردنیاز در اتریش

پیش از این که اقدام به دریافت ویزای کار اتریش کنید باید درباره مشاغل موردنیاز این کشور و رشته‌های تحصیلی پرتقاضا اطلاعات دقیقی داشته باشید. در واقع هر کشوری هر ساله مشاغلی را معرفی می‌کند که در آن شغل‌ها نیاز به نیروی کار دارد و به این طریق افراد می‌توانند با توجه به شرایطشان و نیاز آن کشور برای مهاجرت کاری اقدام کنند. کشور اتریش برای مشاغل مختلفی اقدام به جذب نیروی متخصص و ماهر می‌کند که در این میان برخی از مشاغل بیش‌تر موردنیاز بوده و به دنبال آن بازار کار بهتری دارند. تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مهندس مکانیک
  • مهندس قدرت
  • مشاغل حوزه کامپیوتر و IT
  • پردازشگر داده
  • بهداشت عمومی
  • مددکار اجتماعی
  • مهندسی تجهیزات کشاورزی
  • حسابدار
  • نجار

به طور کل مشاغل در حوزه الکترونیک، ماشین‌آلات، فلزات و صنایع شیمیایی و صنایع غذایی در اتریش پرطرفدارترند و افراد متخصص در این زمینه‌ها جایگاه شغلی خوبی را به دست می‌آورند. هم‌چنین از آن‌جایی که اتریش تولید تقریبا یک‌چهارم محصولات ارگانیک اتحادیه اروپا را در دست دارد، در حوزه کشاورزی نیز بسیار قوی است.

بهترین شهرهای اتریش برای کار

اگر قصد مهاجرت به اتریش و ورود به بازار کار این کشور را داشته باشید حتما این سوال برایتان پیش می‌آید که کدام شهرها برای کار بهتر است. به عبارتی این‌گونه هم می‌توان گفت که کدام شهرها درآمد و مزایای شغلی بهتری دارند؟ در حقیقت هر یک از شهرهای اتریش می‌توانند مقصد مناسبی برای کار و زندگی باشند؛ این که کدام شهر را انتخاب کنید و کدام شهر برای شما بهتر است به شرایطتان و اولویت‌هایتان بستگی دارد. هنگام مهاجرت باید همه مواردی که برایتان اولویت دارند را در نظر داشته باشید تا بتوانید درست‌ترین تصمیم را بگیرید.

وین شهری با فرصت‌های شغلی عالی

به طور کل معمولا در هر کشوری، پایتخت آن کشور را به عنوان بهترین شهر برای کار و زندگی می‌دانند. اغلب در پایتخت کشورها درآمد و مزایای شغلی نسبت به سایر شهرها وضعیت بهتری دارد. مثلا در همین ایران خودمان تهران به نوعی بهترین شهر برای کار و زندگی است چون موقعیت‌های شغلی در پایتخت بیش‌تر است، شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی در پایتخت فعال هستند و  طور کل امکانات نسبت به سایر شهرها بهتر و بیش‌تر است؛ اما از طرفی هزینه زندگی هم بالاتر می‌رود. در اتریش هم به همین طریق کاریابی در شهر وین آسان‌تر است و این شهر مناسب‌ترین و بهترین فرصت‌های شغلی را دارد؛ اما از طرفی هزینه زندگی در این شهر بالاتر است. البته این را هم در نظر بگیرید که در وین رفاه و درآمد بیش‌تری خواهید داشت و می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی‌تان برآیید.



سایر شهرهای مناسب برای کار

گفتیم کاریابی در وین آسان‌تر است و شانس بیش‌تری برای پیدا کردن شغل موردنظرتان خواهید داشت؛ اما به این معنی نیست که سایر شهرهای اتریش موقعیت و شرایط مناسبی برای کار ندارند. گراتس، سالزبورگ، لینتس، اینسبروک، کلاگن‌فورت و اشتایر از جمله شهرهایی هستند که چه برای کار و چه زندگی شهرهای ایده‌آل و بسیار خوبی محسوب می‌شوند.



حداقل دستمزد و میانگین درآمد در اتریش

زمانی که می‌خواهید کشوری را برای مهاجرت کاری انتخاب کنید، یکی از اولین موضوعاتی که باید درباره آن اطلاعات کسب کنید، میانگین درآمد و مزایای شغلی آن کشور است. همان‌طور که می‌دانید میزان درآمد به عوامل مختلفی مثل مدرک تحصیلی، رتبه شغلی، شهری که در آن مشغول به کار هستید، سابقه کار و… بستگی دارد و مسلما برای هر فردی این رقم متفاوت با دیگری است. اما حداقل دستمزد در اتریش از سال ۲۰۱۷ تا کنون تقریبا ۱۵۰۰ یورو در ماه است. حداقل دستمزد شامل مواردی مثل دستمزد بابت اضافه کاری، پاداش‌ها و همچنین خسارت زمان بیکاری می‌شود. البته که با توجه به قوانین کار این کشور حقوق اکثر کارکنان خیلی بیش‌تر از حداقل دستمزد است. هم‌چنین طبق جدیدترین آمار میانگین درآمد در اتریش حدودا ۳۴۰۰۰ یورو در سال است.

میانگین درآمد بر اساس مدرک تحصیلی در کشور اتریش

یکی از مواردی که بر میزان درآمد افراد در کشور اتریش تاثیر دارد مدرک تحصیلی است. اگر با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در بازار کار اتریش مشغول به کار شوید می‌توانید مطمئن باشید که از درآمد و مزایای شغلی خوبی بهره‌مند خواهید شد و با درآمدتان زندگی راحتی را می‌گذرانید. شاغلین با مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به ترتیب ۵۵۰۰۰، ۶۲۰۰۰ و ۷۶۰۰۰ یورور در سال درآمد خواهند داشت. این ارقام با توجه به رشته تحصیلی و موارد دیگر نیز می‌تواند کم و زیاد شود.

بیش‌ترین میزان درآمد بر اساس رشته دانشگاهی در کشور اتریش

پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در اتریش به ترتیب رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی، حقوق، رشته‌های مهندسی و تکنسین، مدیریت و تجارت و امور مالی و بانکداری هستند. اگر بخواهیم چند مثال بزنیم باید بگوییم جراحان و پزشکان به طور متوسط ۱۴۰۰۰ یورور در ماه، وکلا ۹۵۰۰ یورو در ماه، مدیر ارشد مالی ۷۹۰۰ یورو در ماه و مدیر تبلیغات ۵۰۰۰ یورو در ماه درآمد دارند. این افراد به دلیل داشتن تخصص و مهارت‌های حرفه‌ای‌تر و خاص‌تر عموما باید سال‌های بیش‌تری را به تحصیل و مطالعه بپردازند، جایگاه شغلی ویژه‌ای خواهند داشت و در نتیجه درآمدشان هم بالاتر می‌رود و در رفاه بیش‌تری زندگی می‌کنند.

مزایای شغلی در کشور اتریش

بازار کار اتریش همواره متخصصین و نیروهای کار خارجی را از کشورهای سراسر جهان در حوزه‌های شغلی مختلف جذب می‌کند. کار در اتریش مزایای بسیاری به همراه دارد و به همین خاطر طرفداران دریافت ویزای کاری اتریش روز به روز در حال افزایش هستند. از آن‌جایی که اتریش زیرساخت‌های اقتصادی استانداردی دارد، محیط امن و باثباتی برای فعالیت در تمامی مشاغل و حوزه‌ها برای افراد فراهم کرده است.

اگر در یک حرفه دارای تخصص و مهارت هستید خیالتان راحت باشد که با کار در کشور اتریش می‌توانید به درآمدی خوب برسید و در آسایش و رفاه زندگی کنید. یک اقتصاد سالم که اتریش هم از آن برخوردار است باعث می‌شود تا بتوانید نتیجه تلاش‌هایتان را بگیرید و متناسب با درآمد عادلانه‌ای که دارید زندگی نرمال و ایده‌آلی را تجربه کنید. پاداش‌ها، مزایا و سایر حقوق هر کارمند نیز طبق قوانین هر شرکت و قانون کار اتریش پرداخت می‌شود و در صورتی که کارفرمایی حق کارمند را درست پرداخت نکرد (که با وجود قوانین سفت و سخت اتریش چنین اتفاقی خیلی به ندرت پیش می‌آید) کارمند می‌تواند شکایت کند و تمام حق خود را بگیرد.

هزینه‌های زندگی در کشور اتریش

هزینه زندگی در اتریش از شهری به شهر دیگر متفاوت خواهد بود. همچنین بر اساس سبک زندگی افراد نیز هزینه زندگی‌شان هم تغییر می‌کند. به طور کل اما هزینه زندگی در اتریش نه ارزان است و نه چندان گران. در یک کلام می‌توان گفت دخل و خرج در اتریش همخوانی دارند یا به عبارتی با سطح درآمد متوسط در اتریش می‌توان زندگی نرمال و مطلوبی داشت. متوسط هزینه زندگی در اتریش مبلغی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ یورو خواهد بود. این رقم برای متاهلین به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو می‌رسد. یک خانواده ۴ نفره نیز تقریبا ۲۰۰۰ یورو در ماه باید بابت هزینه‌های زندگی بپردازند. البته همان‌طور که گفتیم با توجه به سبک زندگی و شهری که در آن هستید این ارقام می‌تواند کم و زیاد شود. میانگین درآمد و مزایای شغلی در کشور اتریش آن‌قدری است که بتوانید زندگی خوبی برای خود بسازید.

سخن پایانی

اتریش کشوری مهاجرپذیر است که بازار کار آن در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و به همین خاطر از طرفداران زیادی در بین متقاضیان دریافت ویزای کاری برخوردار است. در این مطلب مهم‌ترین نکات درباره درآمد و مزایای شغلی در کشور اتریش و مشاغل مورد نیاز در این کشور را بررسی کردیم تا با آگاهی و اطلاعات دقیق بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید. در صورتی که سوالی داشتید می‌توانید در بخش نظرات از ما بپرسید.