درآمد و مزایای شغلی در کشور استرالیا

هزینه زندگی در اسلوونی

استرالیا تنها کشور در جهان است که یک قاره کامل را پوشش می‌دهد و هم‌چنین بزرگترین جزیره در جهان است. این کشور به دلیل داشتن سبک زندگی آرام، اقتصاد قوی، نرخ بیکاری کم و حقوق بالا، از باکیفیت‌ترین کشور‌های دنیا برای کار بوده و به دلیل شرایط اقتصادی مطلوب و روبه‌رشد، همواره یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی مردم در سراسر دنیا است. در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف اقتصاد استرالیا، وضعیت درآمد و مزایای شغلی این کشور می‌پردازیم.

فهرست عناوین

اقتصاد استرالیا

استرالیا یکی از پیشرفته‌ترین و ثروتمند‌ترین کشورهای جهان با اقتصادی توسعه‌یافته و چندجانبه است. این کشور که عضو سازمان تجارت جهانی است، دارای سرانه تولید ناخالص داخلی بالا و نرخ نسبتاً پایین فقر است. رشد پیوسته و همیشگی اقتصادی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد استرالیا بوده و این کشور را به رکورد‌دار طولانی‌ترین رشد در میان اقتصاد‌های دنیا تبدیل کرده است. واحد پول این کشور، دلار استرالیا است که از ارزهای معتبر در دنیا است.  

استرالیا دارای رتبه سوم شاخص توسعه انسانی است و از نظر میانگین ثروت، پس از سوئیس در رتبه دوم جهان قرار دارد. این کشور دارای رتبه پنجم در شاخص آزادی اقتصادی، سیزدهمین اقتصاد بزرگ جهان و دهمین کشور دنیا از لحاظ داشتن بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه با 55692 دلار آمریکا است.  نرخ تورم در استرالیا طی سال‌های اخیر همواره بین 2 تا 3 درصد بوده است. نرخ فقر نسبی استرالیا 13.6% و نرخ بیکاری آن 4.9% است.

اقتصاد استرالیا تحت سلطه بخش خدمات آن است و حدود 70 درصد از تولید ناخالص این کشور را بخش خدمات از جمله گردشگری، آموزش و خدمات مالی تشکیل می‌دهد. استرالیا از نظر کشاورزی و منابع طبیعی، کشوری بسیار غنی و صادر کننده عمده محصولات کشاورزی به ویژه گندم و پشم، مواد معدنی مانند سنگ آهن و طلا و انرژی به شکل گاز طبیعی مایع و زغال سنگ است. اگرچه کشاورزی و منابع طبیعی به ترتیب تنها 3 و 5 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند، اما سهم قابل توجهی در عملکرد صادرات دارند. بزرگترین بازارهای صادراتی استرالیا ژاپن، چین، ایالات متحده، کره جنوبی و نیوزیلند هستند.

بازار کار استرالیا

اقتصاد استرالیا در دهه‌های اخیر بسیار موفق بوده و همواره رشد مثبتی را تجربه کرده است. با وجود داشتن وسعت زیاد و جمعیت کم، این کشور از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است و تنها کشوری در جهان است که به مدت 27 سال، رکود اقتصادی نداشته است. ثبات و امنیت شغلی در کنار رشد مطلوب اقتصادی، این کشور را به یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت از طریق کار و پیشرفت شغلی تبدیل کرده است. نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین و کمتر از 5% است.

 سیدنی، پرث، ملبورن، بریسزبین و آدلاید از نظر اقتصادی قوی‌ترین شهرهای استرالیا هستند و افراد دارای مدرک تحصیلی شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل در این شهر‌ها دارند. در صورت داشتن مهارت‌ها و صلاحیت‌های مناسب، داشتن کار خوب در هر نقطه‌ای از این کشور امکان پذیر است. تحصیلکرده‌ها در تمام سطوح عموماً از نرخ بیکاری پایینی برخوردارند و مزایای شغلی و حقوق بهتری در بازار کار نسبت به غیر تحصیلکرده‌ها دارند.

وجود شرکت‌ها و موسسات صنعتی بزرگ و دانش‌بنیان، روابط تجاری گسترده با کشورهای آسیایی، وجود منابع طبیعی فراوان، سیستم مدیریتی و مالی برنامه‌ریزی شده و بستر مناسب برای سرمایه گذاری، تنوع گسترده‌ای از مشاغل را در این کشور فراهم آورده و باعث تقاضای دائمی و پذیرش نیروی کار ماهر و متخصص از سراسر دنیا شده است.

 براساس آمار منتشر شده از وبسایت اداره کار استرالیا، مشاغل حوزه صنایع، معدن و انرژی، بخش خدمات و بازرگانی و مشاغل حوزه مهندسی و تکنولوژی، به ترتیب بیشترین میزان رشد مربوط به مشاغل را به خود اختصاص داده‌اند و بخش اعظم مهاجران در این مشاغل وارد بازار کار این کشور می‌شوند. هم‌چنین، خدمات فنی، پزشکی و سلامت، مشاغل تخصصی و علمی، صنعت ساختمان، راه‌سازی و حمل‌ونقل جاده‌ای، مشاغل مربوط به آموزش و پرورش، خدمات گردشگری و بخش آموزش‌های بین‌الملل هم از حوزه‌هایی هستند که تقاضا برای نیروی کار ماهر در آن‌ها زیاد است و افراد در سراسر دنیا می‌توانند در صورت داشتن شرایط مناسب، برای کسب این جایگاه‌ها اقدام کنند. در حال حاضر، بیشترین نیاز به نیروی کار ماهر در مشاغل زیر وجود دارد:

حسابداری، رادیوگرافی‌های تشخیصی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، پرستاری، متخصص بیهوشی و اپتومتری.

درآمد در استرالیا

کارگران می‌توانند به اشکال مختلف در استرالیا استخدام شوند که هر کدام سطوح مختلفی از انعطاف و ثبات را برای کارمندان  فراهم می کند و بر قرارداد استخدام و نوع حقوقی که ممکن است اعمال شود تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، استرالیا دارای بالاترین نرخ حداقل دستمزد در دنیا است. در این کشور حتی شغل های معمولی هم دستمزدی بیشتر از کشورهای اروپایی دارند. درآمد سرانه مردم استرالیا حدود 55 هزار دلار در سال است که از این جهت، بالاتر از کانادا، انگلیس و ژاپن قرار می‌گیرد.

میزان درآمد در استرالیا بین 1033 تا 33784 دلار استرالیا در ماه است. متوسط حقوق ماهیانه 7553 دلار استرالیا در ماه است. میانگین دستمزد ساعتی در استرالیا، ۴۴ دلار و حداقل دستمزد ۱۷.۲۹ دلار در هر ساعت است.

قوانین کار در استرالیا

استرالیا دارای سیستم اشتغال پیشرفته و قانونمند است که این سیستم تابع الزامات و قوانین دولت فدرال استرالیا و قوانین ایالتی است. این قوانین شامل مجموعه‌ای از استانداردهای ملی اشتغال برای کلیه کارمندان استرالیا، مقررات بهداشت و ایمنی در کار، و پرداخت‌های فوق بازنشستگی است. همه افرادی که به عنوان کارمند یا کارگر تمام‌وقت در این کشور مشغول به کار می‌شوند، بدون توجه به وضعیت شهروندی یا ویزا، از حقوق اولیه و حمایت‌های قانون کار استرالیا برخوردار می‌شوند.

حداکثر ساعات کاری در استرالیا 38 ساعت در هفته، معادل 6 تا 7 ساعت در روز، از روزهای دوشنبه تا جمعه است. یک کارمند تمام‌وقت در استرالیا دارای 4 هفته مرخصی استحقاقی به علاوه تعطیلات رسمی است. میزان اضافه‌کاری به عواملی مانند میزان دستمزد و جایگاه شغلی فرد بستگی دارد. هم‌چنین، دانشجویانی که در این کشور تحصیل می‌کنند، می‌توانند تا 20 ساعت در هفته و به صورت پاره‌وقت در حین تحصیل مشغول به کار شوند.

سیستم مالیات بر درآمد در کشور استرالیا، توسط ایالت‌های این کشور اعمال شده و مقدار آن بسته به میزان درآمد و در ایالت‌های مختلف، متفاوت است. کارفرمایان استرالیایی موظف‌اند که در قبال حقوق و مزایای کارمندان خود به نمایندگی از آن‌ها مالیات پرداخت کنند.

مزایای شغلی استرالیا

استرالیا به دلایل زیادی، یک مقصد عالی برای کار کردن است و اشتغال در این کشور از مزایای خاصی برخوردار است:  

اقتصاد بزرگ

 اقتصاد استرالیا یکی از قوی‌ترین و باثبات‌ترین اقتصادهای جهان با سه دهه رشد مالی بدون رکود  است. این یک واقعیت امیدوارکننده برای کسانی است که قصد شروع یک کسب و کار در استرالیا را دارند. نرخ بیکاری این کشور بسیار پایین است و بیش از 70 درصد از جمعیت، در رده سنی 15 تا 64 سال، دارای شغل حقوقی هستند.

درآمد بالا

 یکی از بزرگترین مزایای کار در استرالیا، داشتن حقوق بالا و درآمد اضافی است. استرالیا یکی از بالاترین متوسط حقوق‌ها را ارائه داده و دارای بالاترین میزان حداقل دستمزد در جهان است.

مزایای بازنشستگی

 افرادی که در استرالیا کار می‌کنند، از یک حساب پس‌انداز بازنشستگی به عنوان صندوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند و ماهیانه بخشی از حقوق کارمند تحت عنوان حقوق بازنشستگی کسر شده و به  این صندوق واریز می‌شود. همچنین افراد پس از بازنشستگی، تخفیف‌ها و امتیازاتی برای موارد ضروری زندگی و سلامتی دریافت خواهند کرد.کارت امتیاز بازنشستگی شامل تخفیف‌های متعدد در دارو، بهداشت و خدمات دولتی است که از آن می‌توان برای تخفیف‌های اضافی گاز، آب، برق و… نیز استفاده کرد.

کیفیت زندگی

 استرالیا از نظر کیفیت زندگی، دسترسی به آموزش، امید به زندگی بالا، پیشرفت اقتصادیی و اجتماعی،سیستم بهداشت و درمان عالی، مسکن، درآمد، محیط‌زیست، مشارکت مدنی، سلامت، تعادل کار و زندگی، رضایت از زندگی و ایمنی، امتیاز بالایی دارد و جزء بهترین کشور‌های جهان محسوب می‌شود.

گزینه های متعدد دریافت ویزا

  به دلیل نیاز دائمی این کشور به افراد متخصص و ماهر، سیاست‌ها و سیستم‌هایی برای پذیرش مهاجران از هر طبقه‌ای با پیشینه‌های مختلف فرهنگی، شغلی و تحصیلی وضع شده است که شامل سه نوع ویزای موقت، دائم و ویزای حمایت کارفرمایان می‌شود. مدت زمان اخذ ویزا در استرالیا 18 ماه و سریع‌تر از سایر کشور‌ها است.

جامعه چند فرهنگی

  کشور استرالیا از طیف وسیعی از قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف تشکیل شده و به لحاظ فرهنگی جمعیت بسیار متنوعی دارد. این تنوع فرهنگی باعث شده تا مهاجرین از سراسر دنیا با انعطاف و سازگاری بیشتری در کنار هم زندگی کرده و احساس انزوای کمتری را تجربه کنند.

 

به رسمیت شناختن صلاحیت‌ها

 شرکت‌های استرالیایی معتقدند تجربیات افراد چشم‌انداز جدیدی را برای محل کار به ارمغان می‌آورد و به همین دلیل مدارک تحصیلی و تجارب کاری افراد متقاضی برای کار در استرالیا را به رسمیت می‌شناسند. افراد دارای مدرک تحصیلی و تجربه کاری خوب، شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل در این کشور دارند.

 

دریافت اقامت دائم استرالیا

 ویزای کار در استرالیا، فرصت مناسبی برای دریافت ویزای دائم و پاسپورت این کشور بوده و هم‌چنین، در صورت داشتن این ویزا، فرد می‌تواند به همراه خانواده خود به این کشور سفر کند و تمام اعضای خانواده نیز از امکانات رفاهی، تحصیلی و تسهیلات این کشور بهره‌مند خواهند شد. دریافت ویزای دائم استرالیا پس از 4 سال زندگی در این کشور امکان‌پذیر است.

 

خلاصه اینکه، کار در استرالیا به دلیل شاخص‌ بالای کیفیت زندگی، اقتصاد قوی، نرخ پایین بیکاری، موقعیت‌های شغلی فراوان و درآمد خوب، فرصت مناسبی برای افرادی است که به دنبال پیشرفت کاری و داشتن زندگی خوب هستند. متناسب با هزینه‌های زندگی بالا، سطح درآمد نیز در این کشور بالا بوده و افرادی که دارای مهارت و تخصص در زمینه‌ای خاص هستند، شانس زیادی برای کسب موفقیت در این کشور زیبا را دارند.