هزینه زندگی در کشور استرالیا

هزینه زندگی در کشور عمان

استرالیا یک کشور بزرگ و مدرن  با محیط‌ها و فرهنگ‌های متنوع است و به عنوان یکی از کشورهای اصلی مهاجرت در جهان شناخته می‌شود. اگر مشتاق مهاجرت و زندگی در استرالیا هستید، باید در مورد آنچه کشور جدید از نظر فرصت‌ها، هزینه‌های زندگی، کیفیت زندگی و شادی به شما ارائه می‌دهد، بسیار واقع‌بین باشید. این مقاله اطلاعات کاملی از زندگی در استرالیا و هزینه‌های زندگی در این کشور را در اختیار شما قرار می‌دهد.

درباره استرالیا

استرالیا، کشوری پهناور و زیبا بین اقیانوس آرام و اقیانوس هند و واقع در نیمکره جنوبی است. کشور کانگورو‌ها و کوالا‌ها، با سابقه‌ای غنی که قدمت آن به 60000 سال می‌رسد، ترکیبی متنوع از فرهنگ‌های بومی، ساکنین اولیه و مهاجرت انبوه است. پایتخت استرالیا کانبرا است که در جنوب شرقی بین دو شهر بزرگ و مهم اقتصادی و فرهنگی این کشور، یعنی سیدنی و ملبورن واقع شده است.

با وجود مساحت بسیار زیاد، جمعیت استرالیا در حال حاضر تقریباً 26 میلیون نفر است که حدود یک چهارم این جمعیت در خارج از کشور متولد شده‌اند. جمعیت استرالیا در امتداد منطقه ساحلی استرالیا از آدلاید تا کایرنز متمرکز شده و تراکم جمعیت در مرکز آن بسیار کم است. ایالت‌های نیو ساوت ولز و ویکتوریا با پایتخت‌هایشان سیدنی و ملبورن، پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر‌های استرالیا هستند. زبان مردم این کشور انگلیسی و واحد پول آن، دلار استرالیا است.

استرالیا کشوری با ثبات، دموکراتیک و سکولار است که در آن مردم از سراسر جهان می‌توانند زندگی در یک کشور مدرن و پیشرفته را تجربه کنند. هیچ دین رسمی در این کشور وجود ندارد. آزادی، تنوع، برابری و صلح از مهم‌ترین ارزش‌های فرهنگ استرالیایی است. آموزش در سطح جهانی، همراه با آب و هوای فوق العاده، سواحل رویایی و سبک زندگی مشهور جهانی، استرالیا را به سومین مقصد مورد علاقه دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. استرالیا، یکی از بهترین سیستم‌های مراقبت بهداشتی در جهان را دارد و چهارمین کشور شاد روی کره زمین است و در هر دو شاخص توسعه انسانی و کیفیت زندگی رتبه بالایی دارد. سیدنی و آدلاید، جزء بهترین شهر‌های دنیا برای زندگی معرفی شده‌اند.

 اقتصاد استرالیا، با 26 سال متوالی رشد بی‌وقفه، یکی از موفق‌ترین و قوی‌ترین اقتصاد‌های جهان در 50 سال گذشته است. این کشور  یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در بین کشور‌های توسعه یافته را دارد و  از پتانسیل خوبی برای کسب و کار بهره‌مند است. میزان درآمد در استرالیا بالا است و  اکثریت جمعیت این کشور را طبقه متوسط ​​تشکیل می‌دهند. دولت استرالیا نقش مثبتی در مناسبات جهانی ایفا می‌کند و از توسعه اقتصادی در منطقه خود حمایت می‌کند.

هزینه‌های زندگی در استرالیا

با اینکه میزان درآمد و متوسط حداقل حقوق در استرالیا ببیشتر از کشورهای دیگر است، به تناسب آن، هزینه‌های زندگی در استرالیا نیز از 78% از کشورهای جهان گران‌تر است. این هزینه‌ها شامل هزینه مسکن، حمل و نقل، خوراک، خدمات رفاهی و تفریح می‌شود و بنا به عواملی مانند اندازه خانواده، سبک زندگی و موقعیت مکانی، متفاوت خواهد بود.

به طور معمول، هزینه زندگی در پایتخت و شهرهای بزرگ، بالاتر از دیگر شهرها است.  هزینه زندگی در کانبرا، سیدنی، ملبورن، داروین و پرث که بزرگترین و مهم‌ترین شهرهای استرالیا هستند، بالاتر از شهرهای کوچکتر مانند آدلاید و هوبارت است که به عنوان ارزان‌ترین شهرهای این کشور شناخته می‌شوند.

به طور کلی، هزینه ماهیانه زندگی در استرالیا برای یک فرد، حدود 2835 دلار استرالیا است. این مقدار برای یک زوج برابر با مبلغی حدود ۴۱۱۸ دلار استرالیا و برای یک خانواده 4 نفره  5388 دلار استرالیا در ماه است. متوسط هزینه زندگی ماهیانه در استرالیا بین 3000 تا 4000 دلار استرالیا و هزینه روزانه زندگی برای یک زوج حدودا بین 100 تا 130 دلار استرالیا است.

متوسط هزینه‌های ماهیانه زندگی در کشور استرالیا به این صورت است:

موارد هزینه

میانگین هزینه ماهیانه (دلار استرالیا)

اجاره مسکن

1600 تا 2000

مواد غذایی و غذا خوردن در بیرون

320 تا 1120

گاز و برق

140 تا 560

تلفن و اینترنت

80 تا 220

حمل و نقل عمومی

200 تا 320

ماشین (پس از خرید)

600 تا 1050

سرگرمی (سینما، تئاتر و…)

320 تا 600

پوشاک

800 تا 3200

 

هزینه مسکن در کشور استرالیا

مانند دیگر کشورهای دنیا، بخش اعظم هزینه‌های زندگی در استرالیا، مربوط به هزینه مسکن و محل اقامت فرد است. اکثریت جمعیت استرالیا ساکن نوار ساحلی این کشور هستند و باتوجه‌ به افزایش جمعیت و کمبود مسکن در طول این سال‌ها، هزینه مسکن یا اجاره خانه در استرالیا کمی افزایش‌یافته است. استرالیا جزء گران‌ترین کشورها از لحاظ قیمت بوده و ساکنان این کشور، حدود 30% از حقوق و دستمزد خود را صرف اجاره مسکن می‌کنند. قیمت خرید یا اجاره ملک در استرالیا، با توجه به متراژ و زیربنا، قرار داشتن در مرکز یا حومه شهر و ایالت‌های مختلف این کشور متفاوت است.

متوسط هزینه ماهیانه اجاره آپارتمان در استرالیا بنا به محل زندگی بین 1600 تا 2000 دلار است.

میانگین هزینه ماهیانه (دلار استرالیا)

مورد اجاره

1,690.90

(1 خوابه) در مرکز شهر

1,305.96

(1 خوابه) خارج از مرکز

2,799.02

(3 خوابه) در مرکز شهر

1995.82

(3 خوابه) خارج از مرکز

متوسط هزینه خرید مسکن در کشور استرالیا

میانگین هزینه ماهیانه (دلار استرالیا)

مورد خرید

8,559.18

هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر

5,626.36

قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز

هزینه روزانه در کشور استرالیا

هزینه روزانه در استرالیا کاملا به سبک زندگی افراد بستگی دارد و شامل هزینه مواد غذایی، حمل و نقل، خدمات سلامتی و پزشکی، تفریح، ورزش و پوشاک است.

زندگی در سیدنی بالاترین و زندگی در آدلاید کمترین هزینه را در این کشور دارند. لوازم ضروری زندگی مانند غذا، نوشیدنی و لباس در کشور استرالیا هزینه زیادی ندارند ولی خرید محصولات صنعتی به دلیل اینکه عمدتا وارداتی هستند، هزینه‌های زیادی را در برمی‌گیرد. به طور کلی، متوسط ​​هزینه زندگی برای یک فرد مجرد در سیدنی، گران‌ترین شهر این کشور، حدود 1440 دلار استرالیا در ماه بدون احتساب اجاره‌بها است. این رقم برای یک خانواده 4 نفره  به 5220 دلار استرالیا می‌رسد.

هزینه خدمات پزشکی و بهداشت در کشور استرالیا

استرالیا یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین سیستم‌های مراقبت های بهداشتی در جهان را دارد. خدمات بهداشتی در این کشور به دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود. بخش عمومی این خدمات تحت عنوان Medicare برای شهروندان و ساکنان دائمی این کشور رایگان است. بخش خصوصی خدمات پزشکی شامل برخی موارد ضروری مانند چشم‌پزشکی، دندانپزشکی، کایروپراکتیک، فیزیوتراپی و… می‌شود که تحت پوشش Medicare نبوده و هزینه آن به عهده فرد است. هزینه ویزیت پزشک متخصص به مدت 15 دقیقه، 70 دلار استرالیا است. بیمه پزشکی در این کشور بنا به سطح پوشش از 150 تا 300 دلار در ماه متغیر است.

هزینه حمل و نقل در کشور استرالیا

هزینه حمل و نقل در کشور استرالیا، حدود 10% متوسط حقوق دریافتی است و  بخش نسبتاً زیادی از هزینه روزانه را تشکیل می‌دهد. استرالیا از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار خوب و پیشرفته‌ای برخوردار است و وسایل نقلیه عمومی مانند خطوط اتوبوس، قطار و مترو  به ‌آسانی در دسترس مردم قرار دارند.

هزینه‌ی اتوبوس‌های شهری و بلیت قطار در استرالیا به طور متوسط بین ۱ الی ۳ دلار استرالیا و هزینه تاکسی بین 3 تا 4 دلار است. میانگین هزینه‌ی حمل و نقل هفتگی افراد، معادل ۵۰ الی ۸۰ دلار استرالیا و ماهیانه 200 تا 300 دلار است. هزینه بنزین نیز لیتری 1.4 دلار استرالیا می‌باشد.

هزینه مواد غذایی در کشور استرالیا

خرید مایحتاج روزانه، بخش عمده هزینه‌های زندگی را شامل می‌شود. قیمت مواد غذایی در سراسر استرالیا متفاوت است. افرادی که در شهرهای بزرگ و ساحلی این کشور زندگی می‌کنند، هزینه‌های بیشتری نسبت به کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، می‌پردازند. به طور کلی، هزینه خوراک برای یک فرد مجرد به طور معمول بین 250 -450 دلار استرالیا در ماه و بسته به سبک زندگی فرد، متغیر است.

هزینه تحصیل در کشور استرالیا

مدارس دولتی در استرالیا برای شهروندان و ساکنین دائم این کشور رایگان است. تحصیل در مدارس خصوصی هزینه‌ای بین 3000 – 10000 دلار استرالیا در سال دارد. دانشجویان بین‌المللی باید شهریه بیشتری نسبت به دانشجویان داخلی بپردازند. متوسط ​​شهریه برای مقطع کارشناسی بین 37000- 48000 دلار در سال و برای مدرک تحصیلات تکمیلی، سالیانه 33000-53000 دلار استرالیا است.

خلاصه اینکه، استرالیا کشور مناسبی برای کسانی است که دوست دارند در یک کشور پیشرفته زندگی کنند و در عین حال از زندگی لذت ببرند. استرالیا جزء گران‌ترین کشور‌های جهان بوده و دارای متوسط هزینه زندگی بالایی است. شاخص هزینه‌های زندگی در گرانترین شهر استرالیا، 80.32% و در آدلاید (ارزان‌ترین شهر استرالیا)، 68% است. متوسط هزینه زندگی در استرالیا به عوامل متعددی چون سبک زندگی، محل اقامت، تعداد افراد خانواده و میزان درآمد بستگی دارد. شرایط بسیار مناسب استرالیا  از لحاظ میزان حقوق و دستمزد و میزان تورم بسیار کم، باعث شده است که با وجود گران بودن این کشور و بالا بودن هزینه‌های زندگی، اکثریت مردم از یک رفاه نسبی برخوردار باشند.