هزینه زندگی در کشور عمان

هزینه زندگی در کشور عمان

هزینه زندگی در عمان یکی از شاخص‌های تاثیرگذار در جذب مهاجر و نیروی کار است. افراد زیادی با وجود درآمدهای مناسب ترجیح می‌دهند به کشوری سفر کنند که مخارج آن قابل پوشش باشد. درباره کشور عمان نیز همین‌طور است و باید قبل از اینکه این کشور را برای کار یا تحصیل انتخاب کنید درباره هزینه‌های مختلف آن بدانید. در این مقاله درباره جزئیات مخارج در کشور عمان توضیح داده‌ایم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

شرایط کلی هزینه زندگی در کشور عمان

عمان یکی از کشورهای مناسب برای مهاجرت است که در سال‌های اخیر مسیر توسعه اقتصادی را درپیش گرفته است. مخارج زندگی در کشوری مانند عمان پایین‌تر از کشورهای اروپای غربی و شمالی است. برای مثال زندگی در شهر مسقط که پایتخت این کشور است به نسبت شهرهایی مانند مادرید، پاریس و آمستردام، ارزان‌تر است. با وجود این، به دلیل ارزش بالای ریال عمان هزینه‌ها به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی گران به نظر می‌رسند. البته بعد از اقامت در این کشور با وجود شرایط مناسب دستمزدها، هزینه‌های شما پوشش داده می‌شود.

بیشترین هزینه ماهیانه برای خوراک مصرف می‌شود که اگر همسر و فرزند نیز همراه شما باشد این مخارج بیشتر هم می‌شود.

به‌طور کلی هزینه‌های ماهیانه شما به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • هزینه خوراک:6 درصد
  • هزینه اجاره خانه:5 درصد
  • هزینه رستوران:6 درصد
  • هزینه حمل‌ونقل:9 درصد
  • هزینه ورزش و سرگرمی:8 درصد
  • هزینه خدمات شهری و قبوض:5 درصد
  • هزینه پوشاک: 3 درصد

این هزینه‌ها و اعداد مربوط به آن‌ها بر اساس متوسط هزینه‌های جامعه محاسبه شده است. سبک زندگی افراد تاثیر زیادی در کم و زیاد شدن هزینه‌ زندگی و درصد آن‌ها در مخارج ماهیانه شما دارد. برای مثال اگر اهل تفریح باشید، طبیعی است که مخارج ماهیانه شما بیشتر می‌شود. فاکتورهای دیگری هم مانند محل زندگی وجود دارد که کنترل آن دست شما نیست اما بر روی مخارج تاثیرگذار است. تمامی عنصرهای موثر در هزینه‌ شامل موارد زیر است:

  • محل زندگی: شهر و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید.
  • سبک زندگی شما: عادت‌ها و سلیقه‌هایی که در زندگی کردن دارید.
  • تعداد افراد: هزینه افراد مجرد کمتر ار افراد متاهل است.

جزئیات هزینه زندگی در کشور عمان

اکنون که با شرایط کلی هزینه زندگی در کشور عمان آشنا شدید، بهتر است نگاهی جزئی‌تر به مخارج داشته باشیم. متوسط هزینه زندگی در این کشور برای یک نفر تقریبا 1000 دلار و برای یک خانواده چهار نفره 2393 دلار می‌شود. بخش زیادی از این هزینه‌های برای اجاره مسکن است برای مثال یک فرد تنها در ماه حدود 490 دلار هزینه دارد و بقیه آن باید برای اجاره مسکن پرداخت شود. این 490 دلار از حداقل حقوق در عمان پایین‌تر است، بنابراین خیال‌تان راحت باشید.

هزینه خوراک در کشور عمان

برای افرادی که از اروپا و آمریکای شمالی وارد کشور عمان می‌شوند، هزینه‌های مربوط به خوراک ارزان به‌نظر می‌رسد. درباره شهروندان کشورهای دیگر مانند ایران قضیه کمی متفاوت است. این هزینه به نسبت ارزش واحد پول دو کشور سنگین است و بهتر است برای ماه‌های ابتدایی خود برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. البته داشتن یک کار مناسب باعث می‌شود تمامی مخارج شما پوشش داده شود و از این بابت جای نگرانی نیست.

جدول زیر خلاصه‌ای از قیمت کالاهای مختلف در کشور عمان است. عددهای درون جدول متوسط قیمت را نشان می‌دهند بنابراین در شهرها یا محله‌های مختلف این قیمت‌ها کمی متفاوت است.

نوع خوراک

هزینه به دلار

یک وعده در رستوران ارزان

5.19

سه وعده غذایی برای دو نفر در رستوران متوسط

25.97

آب معدنی 330 میلی لیتر

0.32

آب معدنی 1.5 لیتری

0.55

نوشابه پپسی/کوکاکولا

0.73

یک وعده مک دونالد

6.49

شیر (یک لیتر)

1.63

نان سفید (نیم کیلوگرم)

1.05

برنج (یک کیلوگرم)

1.75

تخم مرغ (12 عدد)

2.51

پنیر محلی (یک کیلوگرم)

7.15

فیله مرغ (یک کیلوگرم)

5.64

گوشت گوساله (یک کیلوگرم)

8.91

پرتقال (یک کیلوگرم)

1.72

موز (یک کیلوگرم)

1.5

گوجه (یک کیلوگرم)

1.16

سیب زمینی (یک کیلوگرم)

0.95

پیاز (یک کیلوگرم)

0.89

کاهو (یک دسته)

1.44

سیب (یک کیلوگرم)

2.46

ماست پرچرب ( نیم کیلوگرم)

4.16

شکر (1.5 کیلوگرم)

3.51

روغن پخت و پز (2 لیتر)

7.09

 

هزینه زندگی در عمان: پوشاک

بخش دیگری از هزینه زندگی در عمان شامل پوشاک است. در این کشور می‌توانید از تعدادی از برندهای معتبر خریداری کنید که البته هزینه آن گران است. برندهای دیگری هم وجود دارند که هزینه آن‌ها کمتر است و کیفیت مناسبی دارند. موارد زیر مثالی از هزینه‌های پوشاک در عمان است.

نوع پوشاک

هزینه به دلار

یک شلوار جین

53

یک جفت کفش رسمی مردانه

77

یک جفت کفش ورزشی

99

یک جفت کفش رسمی زنانه

43

یک کیف معمولی

53

یک دست لباس تابستانی از فروشگاه های زنجیره ای

44.83

 

هزینه زندگی در کشور استرالیا

هزینه مسکن در کشور عمان

اجاره مسکن بخش زیادی از مخارج شما را شامل می‌شود و هر ماه نیز باید پرداخت شود. برخلاف آمریکای شمالی یا بسیاری از کشورهای اروپایی، خانه در این کشور بدون تجهیزات و وسایل است. منظور این است که در کنار هزینه‌ای که برای اجاره ماهانه و پرداخت قبوض درنظر می‌گیرید، باید وسایل زندگی و راحتی را هم به‌صورت جداگانه تهیه کنید. در جدول زیر هزینه آپارتمان‌های مختلف را قرار دادیم تا برای انتخاب اطلاعات بیشتری داشته باشید.

 

نوع مسکن/ خدمات

هزینه ماهیانه به دلار

یک خواب در مرکز شهر

532

یک خواب در اطراف شهر

366

سه خواب در مرکز شهر

1226

سه خواب در اطراف شهر

720

قبض اشتراک یک نفر

40.7

قبض اشتراک چهار نفر

62.4

خرید آپارتمان (هر مترمربع) در مرکز شهر

2674

خرید آپارتمان (هر مترمربع) در اطراف شهر

2140

 

هزینه حمل و نقل در کشور عمان

هزینه زندگی شامل مخارج مربوط به حمل‌ونقل نیز می‌شود. نکته جالب درباره کشور عمان ارزان بودن سوخت و خودرو است به همین دلیل افراد زیادی ترجیح می‌دهند به جای حمل‌ونقل عمومی از خودروی شخصی استفاده کنند. در این کشور با هزینه‌ای بین 18 تا 20 هزار دلار می‌توانید یک خودروی مناسب تهیه کنید. با وجود این، افراد زیادی وجود دارند که نمی‌توانند این هزینه را به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی بپردازند. در این شرایط بهترین گزینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است. پراستفاده‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی اتوبوس هستند که هم نوع درون‌شهری و هم بین‌شهری دارند.

دومین مورد نیز تاکسی‌ها هستند که اگر از نوع اشتراکی استفاده کنید مقدار زیادی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. در جدول زیر مخارج مختلف مربوط به حمل‌ونقل قرار داده شده است.

نوع کالا/خدمت

هزینه به دلار

بلیط یک طرفه شهری

1.30

بلیط ماهانه شهری

38.96

ورودی تاکسی

3.12

جابه جایی با تاکسی (هر یک کیلومتر)

0.71

هر یک ساعت انتظار تاکسی

12.99

بنزین (یک لیتر)

0.56

 

 

هزینه تحصیل در کشور عمان

هزینه تحصیل نیز بخش دیگر از هزینه زندگی در عمان است که برای دانشجویان یا افرادی که قصد دارند در سال‌های آینده در این کشور مشغول به تحصیل شوند اهمیت دارد. دو نوع مدرسه در این کشور وجود دارد که شامل مدارس دولتی و خصوصی است. در مدارس دولتی تحصیل منحصرا به زبان عربی و رایگان است اما مدارس خصوصی به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. تحصیل در این نوع مدارس هزینه‌های نسبتا سنگینی دارد که اگر فرزند دارید باید از قبل درباره آن برنامه‌ریزی کنید.

تحصیل در دانشگاه‌های این کشور نیز رایگان نیست و باید هزینه آن را بپردازید. در جدول زیر به طور کامل اطلاعات مربوط به تحصیل درمقاطع مختلف خلاصه شده است.

نوع مقطع

مدت زمان

زبان

هزینه به دلار

مدرسه دولتی

12 سال

عربی

رایگان

مدرسه خصوصی

12 سال

انگلیسی

4510 تا 11275

کارشناسی

4 سال

عربی – انگلیسی

2255 تا 4510

کارشناسی ارشد

2 سال

عربی – انگلیسی

2820 تا 5080

دکتری

2 تا 4 سال

عربی – انگلیسی

4510 تا 9020

 

سایر هزینه‌های زندگی در کشور عمان

بخش دیگری از هزینه زندگی در عمان وجود دارند که در لیست‌های قبلی اشاره نشد اما نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم. برای مثال هزینه باشگاه ورزشی، ویزیت دکتر و … مخارجی هستند که اطلاع از آن‌ها خالی از لطف نیست.

نوع هزینه

مقدار هزینه به دلار

باشگاه ورزشی (یک ماه)

56.2

بلیت سینما

10

ویزیت دکتر

33.8

آرایشگاه

6.26

مهد کودک خصوصی (یک ماه)

170.85

بیمه ماهانه (یک نفر)

65 تا 100

بیمه ماهانه (زوج)

100 تا 150

بیمه ماهانه (زوج با دو فرزند)

150 تا 225

یک دقیقه تماس با سیم کارت

0.15

یک ساعت اجاره زمین تنیس

27.27

اینترنت ماهانه نا محدود (پرسرعت)

71.6

 

نتیجه‌گیری درباره هزینه زندگی در عمان

کشور عمان به عنوان یکی از کشورهای خاورمیانه شرایط مساعدی را برای جذب سرمایه‌گذار و نیروی متخصص ایجاد کرده است. با وجود این به دلیل ارزش بالای ریال این کشور هزینه در ماه‌های ابتدایی کمی بالا است. در این مقاله هزینه زندگی در کشور عمان به طور کامل بررسی شد و توضیح دادیم که شرایط کلی هزینه در این کشور چه شرایطی دارد. هم‌چنین مخارج مربوط به پوشاک، خوراک، حمل‌ونقل و … نیز به‌طور دقیق بررسی شد.