کار و زندگی در اتریش

شرایط کاری در کشور اتریش

بازار کار اتریش به دلیل شرایط مناسبی که دارد که یکی از اهداف افرادی است که قصد مهاجرت دارند. به دلیل تنوع زیادی که در مشاغل موردنیاز در این کشور هست، تقریباً با هر مهارتی می‌توانید کار پیدا کنید. البته همه چیز به همین سادگی نیست و در کنار مهارت اصول و روش‌هایی وجود دارد که اکثر متقاضیان کار در اتریش از آن بی‌خبر هستند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا همه چیز را درباره اخذ ویزای کاری در اتریش بدانید.

فهرست عناوین

معرفی کشور اتریش

اتریش یک کشور محصور در خشکی و واقع در اروپای مرکزی است. این کشور 8 میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر وین با 1 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است. اتریش از شمال با آلمان و جمهوری چک، از غرب با لیختن‌اشتاین و سوئیس، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی و از شرق با اسلواکی و مجارستان مرز مشترک دارد. بخش زیادی از خاک اتریش توسط رشته‌کوه‌های آلپ پوشانده شده و یک کشور کوهستانی با آب‌وهوای معتدل در تابستان و سرد در زمستان است. زبان این کشور آلمانی است و تعداد افرادی که به زبان‌های دیگر (به غیر از انگلیسی) حرف می‌زنند بسیار کم است.

بازار کار اتریش شرایط بسیار خوبی دارد و شهر وین پر از فرصت‌های مختلف است. به همین دلیل در هر سال مهاجران زیادی از کشورهای مختلف وارد اتریش می‌شوند. به‌عنوان یک کشور اروپایی، شاخص‌های رفاه و سطح زندگی در اتریش شرایط بسیار خوبی دارد. امید به زندگی در میان مردان و زنان بالا است و سطح رضایت از زندگی در سطح بسیار بالا قرار دارد. جرم و جنایت در این کشور پایین است و اکثر مردم زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار هم دارند. لازم به ذکر است که واحد پول اتریش یورو است.

از نظر تقسیمات کشوری، اتریش به 9 ایالت تقسیم شده که شهر وین خودش به‌تنهایی یک ایالت در نظر گرفته می‌شود. از آن جا که اتریش یک جمهوری فدرال است، ایالت‌ها برای برنامه‌ریزی آزادی بیشتری دارند و ممکن است قوانین در آن‌ها کمی با هم تفاوت داشته باشد. این مسئله بازار کار اتریش را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. با وجود این شرایط در بیشتر قسمت‌های آن خوب است اما همان‌طور که گفته شد بیشترین فرصت‌ها در شهر وین است.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

اقتصاد، کار و درآمد در اتریش

اتریش از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی، کشور چهاردهم دنیا است و از این نظر وضعیت مطلوبی دارد. این شاخص نشان می‌دهد به‌ازای جمعیتی که دارد، میزان تولید ناخالص آن در چه جایگاهی قرار دارد. پس از دهه هشتاد میلادی تحولات زیادی در سیستم اقتصادی این کشور به وجود آمد. در نتیجه میزان تورم آن به 2 درصد و نرخ بیکاری به 5 درصد رسید. با وجود این توضیحات، می‌توان اقتصاد اتریش را در حد مطلوب دانست.

با وجود مزیت‌هایی که بازار کار اتریش دارد، باید هزینه زندگی در این کشور را هم در نظر گرفته شود. اتریش در میان کشورهای پرهزینه برای زندگی در اروپا است. به همین دلیل بخش زیادی از درآمد افراد برای مالیات، خوراک، پوشاک، اجاره منزل و … صرف می‌شود. البته باید این نکته را بدانید که سطح عمومی درآمدها هم مناسب است و با یک کار معمولی می‌توان تمام این هزینه‌ها را پوشش داد. هم‌چنین امکان پس‌انداز هم وجود دارد که از مزیت‌های کار در اتریش است.

درآمد در این کشور در سطح بالایی قرار دارد و اگر تخصص داشته باشید شرایط کاری مهیا است. متوسط درآمد در اتریش 52 هزار یورو در سال است که رقم خوبی برای زندگی است. این مبلغ برای کارگران که حداقل حقوق را دارند 3800 یورو در ماه و 45 هزار یورو در سال است.

دریافت ویزا و ورود به بازار کار اتریش

کارکردن در اتریش به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که هرکدام قانون و شرایط خاص خود را دارند. به‌طورکلی برای شروع کار دو روش اصلی وجود دارد. اولین روش، استفاده از پیشنهاد یک کارفرما است. زمانی که یک شرکت یا کسب‌وکار در اتریش نیاز به نیروی کار داشته باشد، آگهی استخدام صادر می‌کند تا نیروی موردنظر پیدا شود.

یکی از معایب این روش این است که آگهی باید ابتدا 3 ماه در اتریش و سپس 3 ماه در اتحادیه اروپا قرار بگیرد. زمانی که بعد از این مدت فردی که شایستگی‌های لازم را دارد پیدا نشد، شهروندان خارج از اتحادیه اروپا مانند ایران می‌توانند برای این کار اقدام کنند. این نوع ویزای کاری با نام ویزای دعوت به کار یا Job Offer شناخته می شود و پذیرش افراد بر اساس امتیازهای خاصی است. مهم ترین فاکتورهای این امتیاز سن، سطح زبان انگلیسی یا آلمانی، تجربه کاری و تحصیلات است. مجموع امتیاز 90 است که برای ورود باید امتیاز شما حداقل 55 باشد.

روش دیگری برای ورود به بازار کار اتریش وجود دارد که نام آن ویزای جست‌وجوی کار یا Job Seeker است. در این روش فرد متقاضی وارد خاک این کشور می‌شود و 6 ماه فرصت دارد تا یک کار پیدا کند. زمانی که کار پیدا شد و متقاضی با کارفرما قرارداد بست، می‌تواند کار خود را شروع کند. این روش هم مانند روش قبل است و برای دریافت ویزای کاری باید بر اساس چند فاکتور امتیاز کسب کنید. نوع و سطح تحصیلات عالی، سابقه کار، فعالیت‌های پژوهشی یا ثبت اختراع، سن، سطح زبان و تحصیل در خود این کشور از مهم‌ترین فاکتورها هستند.

استفاده از روش‌های دیگر

روش‌های دیگری هم برای کارکردن و صدور ویزا وجود دارد که همگی نیازمند پیداکردن کارفرما در اتریش است. اولین مورد برای مشاغل کلیدی مانند هنرمندان، ورزشکاران، طراحان و … است. در این روش هم باید از 90 نمره حداقل 55 امتیاز کسب کنید. علاوه بر این، در صورت نیاز شرکت‌ها، اگر مهارت خاصی دارید می‌توانید مشغول به کار شوید. این روش برای مشاغل کم‌درآمد در نظر گرفته شده و مانند همه روش‌ها یک جدول امتیازدهی دارد.

در مجموع می‌توان گفت برای ورود به بازار کار اتریش چالش‌هایی پیشروی افراد متقاضی است اما نقاط مثبتی هم وجود دارد. برای مثال ممکن است افسر پرونده در سفارت تصمیم بگیرد شما را رد کند (هرچند که از سمت یک کارفرما درخواست کار داشته باشید). در این شرایط می‌توانید شکایت کنید و در بیشتر موارد دادگاه به نفع متقاضی رای می‌دهد.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف دراتریش را دیده‌اید؟

محیط و قوانین بازار کار اتریش

زمانی که قرار است در یک کشور کار کنید باید با قوانین آن آشنا باشید. بر اساس قانون، ویزای کاری که برای هر فرد صادر می‌شود، 2 سال اعتبار دارد و در پایان این مدت باید برای تمدید آن اقدام کنید. هم‌چنین در طول هفته باید به مدت 40 ساعت کار کنید که زمان خوبی محسوب می‌شود و البته این زمان با درنظرگرفتن مرخصی است.

فرهنگ و محیط کاری در این کشور مانند اروپای غربی و شمالی است و تعامل با نیروی کار خارجی برای بازار کار اتریش کاملاً تعریف شده است. تعداد افراد خارجی در این کشور حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر است که 16 درصد جمعیت آن را شامل می‌شود. فرهنگ بین کارفرما و نیروی کار بر اساس صداقت و احترام است و بهتر است درباره هیچ‌چیز دروغ نگویید. هم‌چنین اگر مشکلات شخصی داشته باشید به‌خوبی برای کارفرما قابل‌درک است.

کار و زندگی در کشور اتریش

مشاغل و مدارک مورد نیاز

لیست مشاغل موردنیاز بر اساس نیاز این کشور در یک دوره زمانی تعیین می‌شود و ممکن است برای برخی مشاغل در یک دوره لازم باشد و برخی دیگر نیاز نباشند. با وجود این، برخی از گروه‌های شغلی هستند که همیشه در بازار کار اتریش موردنیاز هستند و معمولاً تعداد آن‌ها هم زیاد است. این مشاغل به طور خلاصه شامل گروه‌های زیر است:

  • مهندسی
  • بهداشت
  • ساخت‌وساز
  • آهنگری
  • جوشکاری
  • حسابداری
  • پزشکی

برای شروع کار باید مدارک خود را همراه داشته باشید. این مدارک برای سفارت این کشور لازم است تا شرایط شما را بررسی کنند. برحسب نوع ویزا و زمان درخواست، ممکن است کمی تفاوت وجود داشته باشد اما این تفاوت چندان جدی نیست. مهم‌ترین مدارک شامل موارد زیر است:

  • مدارک هویتی مانند شناسنامه
  • پاسپورت (حداقل 6 ماه اعتبار)
  • مدرک زبان معتبر (انگلیسی یا آلمانی)
  • سوابق و مدارک کاری و تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی (برای مدت زمانی که کار پیدا می‌کنید)
  • عکسی که در 6 ماه اخیر گرفته شده
  • بیمه درمانی اتریش و سند پرداخت آن
  • سند اثبات دارا بودن محل زندگی در اتریش (اجاره‌نامه، سند مالکیت یا مانند آن)

دریافت اقامت دائم

زمانی که وارد بازار کار اتریش می‌شود، باید مدت‌زمان مشخص طی شود تا بتوانید اقامت موقت خود را تبدیل به دائم کنید. این کار مراحل خاص خود را دارد که به‌صورت خلاصه آن را برای شما توضیح می‌دهیم. اول باید به مدت 5 سال در اتریش کار کنید و مالیات و بیمه پرداخت کرده باشید. سپس، در سال ششم درخواست خود را ثبت می‌کنید و در انتهای سال ششم اگر مشکلی وجود نداشته باشد تابعیت شما صادر می‌شود. برای اخذ پاسپورت یک کشور باید زبان، فرهنگ و قوانین آن را بدانید و این موضوع بعد از درخواست شما خیلی دقیق بررسی می‌شود.

نتیجه‌گیری درباره بازار کار اتریش

در این مقاله توضیح دادیم که بازار کار اتریش شرایط مطلوبی برای مهاجرت دارد و بخش زیادی از جمعیت این کشور را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. هم‌چنین درباره شرایط خوب اقتصادی و کاری در اتریش توضیح دادیم و مشخص کردیم برای شروع کار باید چه قوانینی را در نظر داشته باشد. علاوه بر این، دو روش اصلی برای اخذ ویزای کاری (شامل جست‌وجوی کار یا درخواست کار) را به‌صورت دقیق بررسی کردیم.

Facebook
Telegram
LinkedIn