کار و زندگی در ایتالیا

شرایط کاری در کشور ایتالیا

مهاجرت کاری به ایتالیا، یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های مهاجرت به‌ویژه برای افراد متخصص و کسانی است که به یکی از زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی تسلط دارند. ایتالیا کشوری زیبا با ترکیبی عالی از جامعه مدرن و دنیای باستان است. استاندارد‌های بالای زندگی، شهرهایی با آوازه جهانی، تاریخ و فرهنگ غنی و سبک زندگی مدیترانه‌ای در کنار تشابهات فرهنگی ایران و ایتالیا که از گذشته تاکنون مورد توجه بوده است، این کشور را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان تبدیل کرده و همین امر موجب تمایل بسیاری از افراد به مهاجرت به این کشور شده است. در این مقاله به تفصیل به بررسی وضعیت اقتصادی، سطح رفاه، درآمد، بازار کار ایتالیا و روش‌های اخذ ویزای کار ایتالیا می‌پردازیم.

فهرست عناوین

معرفی کشور ایتالیا

 اگر به دنبال هنر، فرهنگ، مردم صمیمی، غذا‌های متنوع، معماری و شور و اشتیاق زندگی هستید، تنها چند نقطه در جهان می‌توانند تمام این امکانات را یکجا برای شما فراهم کنند که ایتالیا یکی از آن‌ها است.

ایتالیا، که به کشور چکمه­ای معروف است، یکی از زیباترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان واقع در بخش جنوبی قاره اروپا است که از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شده است. این کشور که به عنوان قلب گردشگری قاره اروپا شناخته می‌شود، یکی از کشورهای عضو پیمان شنگن و اتحادیه اروپا است و پایتخت آن، شهر زیبای رم است. مردم این کشور به زبان رسمی ایتالیایی صحبت می‌کنند و واحد پول آن یورو است.

 جمهوری ایتالیا  با جمعیت حدود 60 میلیون نفر، دارای رتبه پنجم پرجمعیت‌ترین کشور در بین کشورهای اروپایی و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. اکثریت مردم این کشور معتقد به دین مسیحی و کاتولیک هستند و طبق آماری که در سال 2015 منتشر شده، حدود 1.8 میلیون مسلمان در ایتالیا زندگی می‌کنند که 6.2% از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهند.

ایتالیای سرزنده و زیبا، از بین 163 کشور، در رتبه 39 شاخص جهانی صلح قرار دارد و به دلیل ویژگی‌های خاص خود، همواره در فهرست مقصدهای برتر آژانس‌های مسافرتی قرار می‌گیرد. این کشور سالانه پذیرای 300 هزار مهاجر از سراسر دنیا است و از لحاظ توریست و گردشگری رتبه پنجم را در دنیا دارد.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

اقتصاد و بازار کار ایتالیا

اقتصاد ایتالیا سومین اقتصادِ بزرگ اروپا است و جایگاه هشتم را در جهان از لحاظ تولید ناخالص داخلی دارد. با وجود اینکه این کشور در لیست کشورهای مشهور دنیا درزمینۀ صنعتی قرار دارد، اما نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا، از اقتصاد و بازار کار ضعیف‌تر و ناپایداری برخوردار بوده و بعد از یونان، ضعیف‌ترین اقتصاد را در بین کشورهای اروپایی دارد.

نرخ بیکاری در این کشور بالاتر از متوسط اتحادیه اروپایی است. مطابق آمارهای موجود، نرخ بیکاری ایتالیا از 6.6% به 7.8% در سال 2020 افزایش یافته که 29.3 درصد از جمعیت بیکاران را جوانان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل، رقابت برای پیدا کردن کار در ایتالیا بسیار شدید است.

دو بخش شمالی و جنوبی این کشور از لحاظ بازار کار، میزان درآمد و وضعیت اجتماعی، شرایط متفاوتی دارند. شمال ایتالیا صنعتی‌تر و پیشرفته‌تر بوده و به دلیل فراوانی شرکت‌های خصوصی، به عنوان یک قطب بزرگ صنعتی شناخته می‌شود. اما بخش‌های جنوبی این کشور، بیشتر در زمینه کشاورزی فعالیت داشته و از نظر بازار کار و درآمد، ضعیف است. نرخ بیکاری در جنوب این کشور بسیار زیاد است و در سال 2021، حدود 11% گزارش شده است. 

اهمیت بالای بخش خدمات در این کشور با تمرکز قوی بر خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و حمل و نقل بر اقتصاد این کشور انکارناپذیر است و سایر بخش‌های اقتصاد این کشور را صنایع مهمی‌ ازجمله صنعت مد و فشن، توریسم، ماشین‌آلات و وسایل نقلیه، منسوجات و چرم، مواد پلاستیکی و شیمیایی، فلز کاری، نوشیدنی و موادغذایی، سرامیک و ادوات جنگی تشکیل می‌دهند. برندهای قوی ایتالیایی شامل خودروهایی مانند فراری و لامبورگینی و طراحان مد، گوچی، پرادا، ورساچه و آرمانی هستند.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف درایتالیا را دیده‌اید؟

مشاغل مورد نیاز در ایتالیا

دولت ایتالیا، هر سال لیستی از مشاغل را براساس نیاز این کشور به نیروی کار متخصص در بخش‌های مختلف  اعلام می‌کند. داشتن مهارت زبان و تخصص، از مهم‌ترین مواردی هستند که اهمیت بالایی در کسب موقعیت شغلی و درآمد خوب دارند. اکثر مردم محلی ایتالیا به زبان انگلیسی مسلط نیستند، بنابراین توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی، به‌ویژه در زمینه گردشگری و تدریس بسیار ارزشمند خواهد بود.

بر اساس لیست منتشر شده در سال 2021، مشاغل مورد نیاز این کشور شامل گروه‌های شغلی زیر است:

  • صنعت گردشگری
  • مشاغل حوزه هنر و گرافیک
  • مترجمی زبان
  • پرستاری
  • مد و نساجی
  • جوشکاری
  • آشپزی
  • تعمیرکار خطوط و اتصالات کابل
  • معلمی، تدریس و آموزش
  • پزشکی و پیراپزشکی
  • بیولوژی و بیوشیمی
  • فیزیک، زمین‌شناسی و هواشناسی
  • مدیریت و فروش
  • اقتصاد و آمار
  • مشاغل حوزه مهندسی شامل مهندس IT، عمران، مکانیک، برق، شیمی، طراحی و توسعه، تولید و فرایند و برنامه‌ریزی و کنترل کیفیت

درآمد و مزایای کار در ایتالیا

میزان درآمد در ایتالیا به عوامل مختلفی از جمله نوع شغل و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. همانطور که در بالا اشاره شد، میزان درآمد در بخش شمالی و صنعتی این کشور بالاتر از بخش جنوبی آن است.

 متوسط حقوق و دستمزد کار در شهر رم ایتالیا حدود 1400 یورو در ماه و میانگین میزان درآمد سالیانه در این کشور 43800 یورو است که از سایر کشورهای صنعتی اتحادیه اروپا کمتر است.

حداقل درآمد در ایتالیا 11100 یورو و حداکثر درآمد، 195000 یورو گزارش شده است. سطح درآمدی کارگران در شهرهای میلان، رم و تورین، بالاتر از شهرهای دیگر کشور ایتالیا است. 5 باند مالیات بر درآمد نیز وجود دارد که از 23 درصد بر درآمد تا 15000 یورو و تا 43 درصد برای درآمد بیش از 75000 یورو متغیر است.

قوانین کار در ایتالیا

ورود به بازار کار کشور ایتالیا به دلیل نرخ بیکاری بالای این کشور ممکن است سخت باشد. قوانین حقوقی کار در ایتالیا نیز مانند کار کردن در سایر کشورهای اتحادیه اروپا، مستلزم طی کردن مراحل قانونی و دریافت ویزای کار ایتالیا است. وضعیت کار در ایتالیا برای مهاجران و افراد دارای ملیت اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا متفاوت است.

برای ملیت های خارج از اتحادیه اروپا، دریافت اجازه کار یکی از اولین شرایط کار در ایتالیا محسوب می‌شود. به طور کلی، کشور ایتالیا دارای 4 نوع ویزای کاری است:

 1- پیشنهاد کاری (job offer): در صورتیکه برای یک موقعیت شغلی تا ۳ ماه هیچ داوطلبی از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، داوطلب نباشد، سازمان‌ها می‌توانند نیروهای موردنظر خود را از خارج این اتحادیه، به خدمت گیرند. برای این کار، پس از آنکه تقاضای فرد برای یک موقعیت شغلی تخصصی از یک شرکت ایتالیایی پذیرفته شد، کارفرما فرآیند درخواست صدور ویزای کاری را آغاز کرده و پس از ارسال مدارک اولیه و تاییدیه‌ها، متقاضی باید درخواست ویزای ایتالیا را در سفارت کشور خود ثبت کرده و پس از صدور ویزا، به این کشور مهاجرت کند. داشتن مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی، مدرک تحصیلی مرتبط و رزومه قوی از مدارک موردنیاز برای اخذ این ویزای کاری است.

2- ویزای تعطیلات (Holiday Visa): این ویزا فقط مختص شهروندان کشورهای نیوزلند، کره‌جنوبی، استرالیا و کانادا است. شهروندان این کشورها از سنین 18 تا 35 سالگی قادر خواهند بود به مدت یک الی 2 سال ویزای تعطیلات کار این کشور را اخذ کنند.

3-ویزای جستجوی کار (Job Seeker): این ویزا مختص دانشجویانی است که تحصیلات خود را در این کشور به اتمام رسانده و به مدت 6 ماه پس از اخذ مدرک تحصیلی، فرصت دارند به جستجوی کار پرداخته و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهند. در این نوع ویزا نیز، داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرما، مدرک تحصیلی و مدرک زبان ضروری است.

 

4- ویزای خود اشتغالی: فرآیند راه‌اندازی کسب و کار و دریافت ویزای خود اشتغالی در ایتالیا مشابه روند اخذ ویزای کار در این کشور است. برای راه‌اندازی کسب و کار در ایتالیا باید تاییدیه‌ اتاق بازگانی این کشور را کسب کرد. مدارک و شرایط دریافت این ویزا برای کسب و کارهای مختلف، متفاوت است اما داشتن مدرک و اثبات داشتن بودجه کافی، کیفیت بالای کار، برنامه‌ریزی کاری و اعتبار از شرایط مشترک برای همه متقاضیان این ویزا است.

ویزای کاری ایتالیا

مدارک مورد نیاز مهاجرت کاری به ایتالیا

براساس کشور مبدأ، مقامات ایتالیایی می‌توانند از شما هر مدرکی را که لازم بدانند درخواست کنند اما به صورت کلی، مدارک لازم  برای دریافت هر کدام از ویزاهای کاری ایتالیا شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • قرارداد کاری
  • نامه کارفرما
  • مدرک زبان
  • عکس پاسپورتی
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • نامه عدم سوءپیشینه
  • نامه تمکن مالی از بانک
  • رزومه کاری دقیق
  • تکمیل فرم‌های مربوطه
  • واریز هزینه‌های ویزا
  • گواهی پزشکی
  • اثبات محل اقامت در ایتالیا
  • گواهی ازدواج در صورت متأهل بودن با ترجمه ایتالیایی

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا بنا به سبک زندگی و محل اقامت، می‌تواند بسیار گران یا پایین باشد. بدیهی است که زندگی در شهرهای بزرگ، هزینه‌های بالاتری دارد. اجاره خانه شاید بزرگترین هزینه در این کشور است اما در قسمت جنوبی ایتالیا، دستمزدها پایین‌تر اما اجاره‌ها نیز مقرون‌به‌صرفه‌ هستند. برای مهاجرانی که عاشق ایتالیا هستند، اما منابع مالی کافی ندارند، جنوب ایتالیا یک انتخاب فوق‌العاده است. به طور کلی، میانگین هزینه زندگی در ایتالیا برای یک فرد عادی بین 1200 تا 1500 یورو و برای زندگی دانشجویی از 1000 تا 1200 یورو متغیر است.

هزینه زندگی در کشور عمان

فرهنگ و محیط کاری ایتالیا

از آنجایی که تضاد و تفاوت بین بخش شمالی و جنوبی ایتالیا از لحاظ اقتصاد و بازار کار زیاد است، اکثریت  جمعیت 60 میلیون نفری این کشور در بخش شمالی ساکن هستند و فارغ‌التحصیلان بیشتر در شهر‌های بزرگ شمالی مانند میلان، تورین و جنوا کار پیدا می‌کنند. به علاوه، از آنجایی که سالانه تعداد زیادی توریست به این کشور وارد می‌شوند، یافتن کار معمولی و قراردادهای موقت در صنعت گردشگری بسیار آسان‌تر از استخدام دائمی در سایر بخش‌هاست.

اوقات فراغت و خانواده یکی از مهم‌‌ترین جنبه‌های فرهنگ ایتالیایی است و به همین دلیل کارگران در این کشور سعی می‌کنند تعادل بین کار و زندگی سالم برقرار کنند.

ایتالیایی‌ها به طور متوسط ​​بین 35 تا 40 ساعت در هفته کار می‌کنند و حداکثر کار قانونی در هفته 40 ساعت به اضافه 8 ساعت اضافه‌کاری تعیین شده است. همه کارکنان حداقل چهار هفته مرخصی سالانه با حقوق و هم‌چنین 12 روز تعطیل رسمی دارند.

تابعیت و اقامت دائم از طریق ویزای کاری

دریافت ویزای کاری ایتالیا، یکی از موثرترین اقدامات جهت اخذ اقامت دائم ایتالیا است. برای دریافت اقامت دائم این کشور از طریق کار، فرد متقاضی می‌تواند پس از پنج سال کار تمام‌وقت و پرداخت مالیات، درخواست اقامت دائم خود را را ثبت کرده و پس از بررسی کامل مدارک و پرونده‌های موجود توسط اداره مهاجرت، تابعیت ایتالیا به فرد داده خواهد شد. بعد از سال ششم نیز می‌توان پاسپورت این کشور را دریافت کرد.

خلاصه اینکه، برای کار و زندگی در طبیعت بی‌نظیر ایتالیا، نیاز به اجازه و ویزای کار دارید. پس در این مقاله وضعیت اقتصاد، بازار کار و روش‌های مهاجرت کاری به ایتالیا بحث و بررسی شد.

Facebook
Telegram
LinkedIn