کار و زندگی در دانمارک

شرایط کاری در کشور دانمارک

شرایط زندگی و کاری همیشه چالش‌های خودش را دارد و گاهی خوب و گاهی بد است. کارمندان شرکت‌ها، مدیران، نیروهای خدماتی و به‌طورکلی نیروی کار هر کشور، همیشه به دنبال بهترین شرایط هستند. این شرایط شامل درآمد و مزایای بیشتر، ساعات کاری کمتر، کار متناسب با شخصیت فردی و … است. قاره اروپا به دلیل جذابیت‌های کاری زیادی که دارد همیشه به‌عنوان یک مقصد عالی برای رویای کاری افراد است. در بین همه کشورهای اروپایی، بازار کار کشور دانمارک به دلیل جذابیت‌های زیادی که دارد باعث شده افراد زیادی این کشور را برای کار انتخاب کنند.

اگر می‌خواهید همه چیز را راجع به شرایط کار در این کشور، مزیت‌ها، چالش‌ها و… بدانید به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله تلاش کردیم تا هر چیزی که برای آشنایی بیشتر با کشور دانمارک لازم است را توضیح دهیم.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله‌های زیر را بخوانید:

فهرست عناوین

معرفی کشور دانمارک

دانمارک یک کشور در اروپای شمالی با 5.5 میلیون نفر جمعیت است و بخشی از سرزمین اسکاندیناوی محسوب می‌شود. این کشور واقع در یک شبه‌جزیره است و از جنوب با کشور آلمان مرز خاکی دارد اما قسمت‌های دیگر آن توسط دریاهای آزاد محاصره شده است. تقریبا تمام خاک این کشور را دشت‌های حاصلخیز پوشانده است و سرزمین‌های کوهستانی در آن وجود ندارد.

بازار کار کشور دانمارک به دلیل سیاست‌های دولت این کشور در سال‌های اخیر بسیار رشد کرده و افراد زیادی برای زندگی بهتر به سمت آن روانه شده‌اند. اختلاف درآمد بین اقشار مختلف در کشور دانمارک بسیار کم است و از این نظر در رتبه نخست دنیا قرار دارد. همچنین این کشور در چند سال اخیر همواره راضی‌ترین مردم در جهان را داشته است. در سال 2016 مردم این کشور به‌عنوان شادترین و نیروی کار آن به‌عنوان راضی‌ترین افراد در جهان معرفی شدند که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت دانمارک بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

مردم این کشور به زبان دانمارکی صحبت می‌کنند اما در بین اقلیت‌ها، زبان‌های آلمانی و زبان‌های دیگر هم وجود دارد که خیلی قابل‌توجه نیست. زبان دانمارکی به زبان‌هایی مثل آلمانی، هلندی و انگلیسی شباهت دارد اما یک زبان کاملا جداگانه است.

این کشور از نظر تقسیمات به 5 استان تفکیک شده و پایتخت آن شهر کپنهاگ است که تنها 799 هزار نفر جمعیت دارد. بازار کار کشور دانمارک در بیشتر قسمت‌های آن وضعیت مشابه دارد. با وجود این، قسمت شرقی که نزدیک پایتخت است، رونق بیشتری دارد. به‌وضوح پایتخت این کشور بهترین شرایط کاری را دارد اما نباید از قسمت‌های دیگر آن غافل شد. برای مثال در جنوب و نزدیکی مرز با آلمان امکان تجارت با این کشور مهیا است و افراد زیادی در بخش صادرات و حمل‌ونقل مشغول فعالیت هستند.

شرایط ورود به بازار کار کشور دانمارک

برای کار در کشور دانمارک به‌صورت کلی دو روش وجود دارد. اولین مورد کار بدون مجوز است که در حال حاضر برای ایران و سایر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا مقدور نیست. اعضای اتحادیه اروپا، اتحادیه کشورهای نوردیک (سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند)، منطقه اقتصادی اروپا و شهروندان سوئیس می‌توانند از این روش استفاده کنند. در روش دوم برای کار باید مجوز داشته باشید.

در حال حاضر تعداد زیادی از جمعیت و بازار کار کشور دانمارک را مهاجران تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، دانمارک را می‌توان کشوری بین‌المللی حساب کرد یعنی هم مهاجران مختلفی در آن حضور دارند و هم می‌توانند در آن کار کنند. روش‌های پیداکردن کار بستگی به شرایط شما دارد و تا حدودی برای پیداکردن کار دست شما باز است.

 

بازار کار در کشور دانمارک

روش‌های دریافت ویزا و شروع به کار

روش اول استفاده از ویزای پیشنهاد کار یا Job Offer است که برای آن نیاز به پیداکردن یک کارفرما دارید. در این روش یک کارفرما آگهی استخدام قرار می‌دهد و سپس زمانی که نیروی کار موردنظر پیدا شد، بعد از طی شدن مراحل اداری بین داوطلب، سفارت، شرکت و دولت دانمارک، ویزا صادر می‌شود. این روش یک محدودیت بزرگ دارد زیرا آگهی استخدام باید ابتدا 3 ماه در دانمارک و سپس 3 ماه در اتحادیه اروپا قرار بگیرد. با وجود این محدودیت، اولویت ابتدا برای دانمارکی‌ها و سپس برای شهروندان اتحادیه اروپا است. زمانی که نیروی موردنظر پیدا نشد سپس افراد دیگر در اولویت قرار می‌گیرند.

روش دوم استفاده از ویزای جست‌وجوی کار یا Job Seeker است. این روش برای افرادی است که در دانمارک تحصیل می‌کنند و در کنار آن اجازه کار هم دارند. فرد باید در مدت 6 ماه، بازار کار کشور دانمارک را بررسی کند و به دنبال یک کارفرما باشد تا ویزای کار صادر شود.

روش‌های دیگر دریافت ویزای کار دانمارک

روش سوم استفاده از لیست مشاغل موردنیاز این کشور است. کارفرماها تنها کسانی نیستند که نیاز به نیروی کار دارند و خود دولت هم چه به‌صورت مجزا چه با همکاری با شرکت‌ها، به دنبال گزینش نیروی ماهر است. در هرسال حدود 140 شغل معرفی می‌شود و سپس شما باید مدارک خود را ارسال کنید. پس از بررسی، در صورتی که صلاحیت کاری داشته باشید، ویزای شما صادر می‌شود.

چهارمین روش استفاده از گرین کارت یا ویزای G1 دانمارک است که از سال 2016 برای ایرانی‌ها در دسترس نیست. برای صدور گرین کارت، یک لیست از مهارت‌ها و شایستگی‌ها افراد تهیه می‌شود و فرد متقاضی ویزا باتوجه‌به شرایطی که دارد در یک بازه امتیاز می‌گیرد (حداکثر 100 امتیاز). مهم‌ترین ویژگی‌ها برای بازار کار کشور دانمارک نمره زبان، سن، تجربه کاری، تحصیلات و مانند آن است.

روش دیگری هم وجود دارد که مخصوص پزشکان و دندانپزشکان است که به دلیل کمبود نیروی کار در این حوزه به وجود آمده. فرد متقاضی در صورت تایید وزارت بهداشت دانمارک و گذراندن دوره زبان دانمارکی کار خود را شروع می‌کند.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در دانمارک را دیده‌اید؟

شرایط اقتصادی و درآمدها

اقتصاد دانمارک امروزه بر پایه تولید ثروت در بخش‌های حمل‌ونقل دریایی، کشتی‌سازی، نساجی، صنایع غذایی و بخش IT است که در سال‌های اخیر توجه زیادی به این بخش شده است. موضوع مهم این است که اقتصاد این کشور به تجارت با کشورهای خارجی وابسته است. به همین دلیل است که بازار کار کشور دانمارک برای پذیرش مهاجر آمادگی زیادی دارد. به دلیل توجه زیادی که دولت این کشور به رفاه عمومی دارد هزینه زیادی برای آموزش، درمان و بهداشت پرداخت می‌کند؛ پس در نتیجه نرخ مالیات در دانمارک بالا است.

میانگین درآمد ماهیانه در این کشور 40600 کرون دانمارک است که معادل با 5400 یورو است. درآمد باتوجه‌به مهارت، سابقه افراد و بخشی که مشغول به کار هستند متفاوت است. با وجود این، قبلا اشاره کردیم که تفاوت در درآمدها زیاد نیست به همین دلیل سطح رفاه عمومی بسیار بالا است. علاوه بر این، کارفرماها در دانمارک به مسائل فردی و اجتماعی شما توجه زیادی دارند و این یکی دیگر از مزایای کار در این کشور است.

هزینه‌ها بخش مهمی از تصمیم هر فرد را تشکیل می‌دهد و پیش از تصمیم‌گیری باید درباره آن اطلاعات کسب کرد. در کنار شرایط بازار کار کشور دانمارک هزینه‌های زندگی یکی از فاکتورهای مهم است که البته جزئیات زیادی دارد. این هزینه‌ها شامل مسکن، پوشاک، خوراک و حمل‌ونقل می‌شود که هزینه‌های اساسی زندگی را شامل می‌شود. علاوه بر این باید هزینه‌های جانبی مانند تفریح و مانند آن هم در نظر گفته شود. به‌طورکلی دانمارک در میان کشورهای گران از نظر هزینه زندگی در قاره اروپا است.

هزینه زندگی در کشور عمان

بازار کار کشور دانمارک: محیط کاری و قوانین

زمانی که در کشور دانمارک مشغول کار شوید، با دو دسته قانون روبرو هستید. اولین مورد قوانین عمومی است که برای همه ویزاها یکسان است. دومین مورد نیز قوانین خاص است که برای هر ویزا با دیگری فرق می‌کند. ویزای کاری دوساله است که البته در صورت ادامه همکاری قابل تمدید است. زمانی که ویزا صادر شود همسر و فرزند شما هم اجازه همراهی با شما را دارد و فرزند شما می‌تواند تحصیل کند. هم‌چنین باید بتوانید هزینه‌های خود را برای مدت مشخصی پوشش دهید و پس از آن، از طریق کار این هزینه‌ها پوشش داده می‌شود.

فرهنگ و محیط کاری در دانمارک نقاط مثبت زیادی دارد. قبلا درباره این گفتیم که بازار کار کشور دانمارک پذیرش ورود مهاجر دارد و این به دلیل فرهنگ خوب آنان است. مردم این کشور به همه انسان‌ها فارغ از قومیت و جنسیت احترام می‌گذارند و از این نظر شرایط ایده‌آل است. هم‌چنین کار زیاد بین آن‌ها رایج نیست و خانواده در اولویت قرار دارد. با این وجود باید در ساعات کاری با تمرکز باشید و به‌اندازه همه پرسنل تلاش کنید.

مدارک و مشاغل موردنیاز در بازار کار کشور دانمارک

مدارک موردنیاز که برای شروع کار به آن‌ها نیاز دارید بسته به ویزا متفاوت است اما چند مورد وجود دارد که در همه آن‌ها مشترک است. برای شروع باید مدارک شناسایی مانند شناسنامه و پاسپورت را در اختیار داشته باشید. هم‌چنین عکس، فرم درخواست، انگیزه‌نامه و پرینت حساب بانکی هم از مدارک ضروری است.

برای این که انتخاب بهتری داشته باشید به‌صورت خلاصه به مشاغل موردنیاز بازار کار کشور دانمارک اشاره می‌کنیم. دقت کنید که برای تمام آن‌ها باید مدارکی که گفته شد را در اختیار داشته باشید. مشاغل گروه مهندسی، دارویی، IT، آموزگار و مدرس، روان‌شناس و حقوق‌دان مهم‌ترین مشاغلی است که در فهرست نیازهای این کشور است.

وضعیت تابعیت و اقامت دائم پس از اشتغال به کار در دانمارک هم موضوعی است که نیاز به کمی توضیح دارد. به‌طورکلی قانون این است که 8 سال در این کشور کار کنید و بیمه و مالیات پرداخت کرده باشید. زمانی که وارد سال نهم می‌شوید باید درخواست خود را ثبت کنید و اگر مشکلی وجود نداشت درخواست شهروندی شما بررسی می‌شود.

نتیجه‌گیری و کلام آخر

در این مقاله درباره بازار کار کشور دانمارک صحبت کردیم و توضیح دادیم که شرایط عمومی کار و وضعیت اقتصادی در این کشور به چه شکل است. هم‌چنین درباره قوانین و مدارک موردنیاز برای شروع به کار هم توضیح دادیم.

Facebook
Telegram
LinkedIn