کار و زندگی در عمان

شرایط کاری در کشور عمان

بازار کار عمان به‌عنوان یک کشور آسیایی در چند سال اخیر شدیدا جذاب شده و افراد زیادی به‌ویژه از ایران این کشور را انتخاب می‌کنند. مانند هر کشور دیگر، قوانین و مقررات خاصی برای شروع کار شما وجود دارد که باید حتما از آن اطلاع داشته باشید تا با آگاهی و سرعت بیشتر بتوانید مشغول به کار شوید. در این مقاله، همه چیز راجع به عمان و کار در آن توضیح داده شده است. اگر شما هم مشتاق به کار در عمان هستید تا انتها همراه ما باشید.

فهرست عناوین

معرفی کشور عمان

عمان یک کشور آسیایی است که در شرق شبه‌جزیره عربستان قرار دارد و بخشی از خاورمیانه است. این کشور از شمال به دریای عمان، از شرق به دریای عرب، از جنوب به یمن و از غرب به عربستان سعودی و امارات متحده عربی منتهی می‌شود. بیشتر خاک عمان توسط یک کویر بزرگ پوشیده شده اما در جنوب و شمال سرزمین‌های کوهستانی هم وجود دارد. آب‌وهوا در تمامی فصل‌های سال گرم است ولی در شب‌های فصل سرما دمای هوا بسیار کم می‌شود.

بازار کار عمان در سال‌های اخیر شاهد تحولات بسیار زیادی بوده که به دلیل اصلاحات و تصمیمات اقتصادی مناسب است. همین روابط بین‌الملل قوی سبب شده تا درآمدهای زیادی نصیب عمان شود و در نتیجه شرایط برای کارفرماها و شرکت‌ها بسیار مناسب باشد. میانگین سنی در این کشور پایین است و بیشتر جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهند اما این باعث نشده که کار پیداکردن در آن سخت باشد.

برای زندگی و کار در این کشور باید با زبان عربی آشنا باشید زیرا زبان رسمی عمان است. با وجود این، می‌توانید از زبان انگلیسی هم استفاده کنید زیرا تعداد زیادی از مردم آن را می‌فهمند. دلیل این موضوع رونق گردشگری در عمان است که به دلیل جاذبه‌های بسیار زیاد این کشور است. عمان حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر مسقط با حدود 800 هزار نفر جمعیت است. این کشور به 9 استان تقسیم می‌شود و بیشتر رونق بازار کار عمان مربوط به استان‌های شمالی و نزدیک به پایتخت است.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

اخذ ویزای کاری در عمان

برای شروع کار در عمان، تنها راه این است که از یک کارفرما دعوت به کار شوید. در این مسیر مراحل نسبتا زیادی از نظر کارهای اداری وجود دارد اما نکته خوب ماجرا این است که تا حد زیادی همه چیز به نظر کارفرما بستگی دارد. فقط در شرایطی از کارکردن شما جلوگیری می‌شود که با قوانین دولت این کشور در تضاد باشد. ویزا برای افرادی که بین 21 تا 60 سال سن دارند صادر می‌شود و کارفرما باید ابتدا از دولت مجوز دریافت کند.

 

اولین قدم این است که یک شرکت به‌عنوان کارفرمای نیروی خارجی، باید مجوزهای لازم از دولت را دریافت کند که این موضوع بین کسب و کار و دولت عمان است. بعد از اخذ مجوز، کارفرما آگهی صادر می‌کند تا نیروی موردنظر پیدا شود. زمانی که نیروی موردنظر پیدا شد، ویزا برای ورود به بازار کار عمان صادر می‌شود. البته به همین سادگی نیست و کارفرما باید مدارک لازم را به پلیس سلطنتی این کشور تقدیم کند. در این مرحله کارفرما باید نشان دهد که حامی مالی فرد موردنظر است.

بعد از ورود به عمان، باید به اداره پلیس سلطنتی مراجعه کنید تا انگشت‌نگاری انجام شود و چند فرم را تکمیل کنید. سپس بعد از گذشت 30 روز کارت اقامت صادر می‌شود که 2 سال اعتبار دارد. در انتها باید هم شما و هم کارفرما یک گواهی با نام NOC دریافت کنید که به نام گواهی عدم اعتراض شناخته می‌شود. این گواهی نشان می‌دهد شما تحت حمایت مالی کارفرما هستید و دولت عمان نیز مشکلی با کار شما ندارد. بعد از صدور این گواهی می‌توانید مشغول به کار شوید.

پیش از ورود بازار کار عمان باید بدانید

فرد متقاضی ورود به بازار کار عمان، می‌تواند برای همراه خود هم درخواست ویزا بدهد. منظور از همراه همسر و فرزند زیر 21 سال است و آگاهی از این موضوع اهمیت زیادی برای متأهل‌ها دارد. برای همراه باید تمکن مالی ارائه کنید که نشان می‌دهد توانایی پوشش دادن هزینه‌های آن‌ها را دارید. هم‌چنین باید اجاره‌نامه یا مانند آن هم ارائه کنید که نشان دهد همراه شما محلی برای زندگی دارد.

هزینه بهداشت و درمان برای خارجی‌ها در عمان رایگان نیست و بهتر است این را پیش از ورود بدانید. یک راه مناسب این است که با کارفرما صحبت کنید تا این هزینه‌ها را برای شما پوشش دهد. هم‌چنین فرزندان شما در مدارس بین‌المللی تحصیل می‌کنند که هزینه زیادی دارید. در این‌باره هم می‌توانید با کارفرما صحبت کنید تا بخشی از هزینه‌ها از دوش شما برداشته شود. درصورتی‌که برای ورود شما به بازار کار عمان و همراه مشکلی وجود نداشته باشد، شامل بیمه درمانی می‌شوید که از سوی کارفرما واریز می‌شود. به‌این‌ترتیب هم شما و هم همراه می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید.

یک روش دیگر هم برای پیداکردن کار در این کشور وجود دارد و آن هم استفاده از ویزای توریستی است. بعد از ورود به خاک عمان به‌عنوان توریست، می‌توانید به دنبال کار بگردید و ویزای توریستس خود را تبدیل به کاری کنید. البته در این روش هم نیاز به یک کارفرما دارید و مراحل و قوانین مانند توضیحاتی است که قبلا دادیم.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در عمان را دیده‌اید؟

اقتصاد، بازار کار و هزینه‌های زندگی در عمان

مانند بیشتر کشورهای عربی، اقتصاد عمان بر پایه استخراج، پالایش و صادرات نفت است و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی مرتبط با حوزه نفت وجود دارد. البته در این کشور کشاورزی و ماهیگیری بیشتر از سایر کشورهای عربی است و میزان تولید محصولات دیگر هم کمی رونق بیشتری دارد. به‌این‌ترتیب بازار کار عمان فرصت‌های زیادی در اختیار افرادی که به دنبال کار هستند، دارد. هم‌اکنون این کشور از نظر تعادل کار و زندگی در رتبه دهم دنیا قرار دارد.

میانگین درآمد در عمان اوضاع مناسبی دارد و حداقل حقوق بر اساس قوانین دولتی تعیین شده است. به‌این‌ترتیب کارفرما نمی‌تواند کمتر از مقدار مشخص شده به نیروی خود پرداخت کند. حداقل دستمزد 225 ریال عمان در ماه است و ازآنجاکه ریال عمان 2.6 برابر دلار قیمت دارد مبلغ مناسبی است. متوسط حقوق نیز 1783 ریال عمان است که به‌راحتی برای پوشش هزینه‌های زندگی کافی است. این سطح از درآمد بسیار جذاب است و افراد زیادی به همین دلیل کشور عمان را برای کار انتخاب می‌کنند.

هزینه زندگی در این کشور نسبتا بالا است که این به دلیل تفاوت زیادی است که نرخ ارز ملی عمان با ریال ایران دارد. البته به شرطی که کار مناسب داشته باشید این هزینه‌ها قابل‌جبران است و کمی بالاتر درباره این موضوع توضیح دادیم. هزینه‌ها شامل موارد زیر است که برخی از آن‌ها توسط کارفرما پرداخت می‌شود:

  • هزینه خوراک
  • هزینه پوشاک
  • هزینه رفت‌وآمد
  • بیمه درمانی
  • آموزش برای فرزندان

فرهنگ، محیط کاری و قوانین

ورود به بازار کار عمان به این معنی است که شما باید قوانین این کشور را رعایت کنید. محیط کاری در این کشور به دلیل ورود تعداد زیاد مهاجر در حال تغییر است. با وجود این، آداب و رسم آن‌ها را پیش از ورود به کار مطالعه کنید. مسائل روزمره اجتماعی با مسائل کاری در عمان پیوند خورده بنابراین چند نکته زیر را مدنظر داشته باشید:

  • به مقدسات توهین نکنید.
  • با دست چپ چیزی به آن‌ها تعارف نکنید.
  • از رفتارهای غیرمعمول، فحاشی، دعوا و … پرهیز کنید.

قوانین در بازار کار عمان در این کشور شما را ملزم می‌کند بین 40 تا 48 ساعت در هفته کار کنید. روزهای کاری از یکشنبه تا پنجشنبه است و روزهای دیگر تعطیل در نظر گرفته می‌شود. زمانی که ویزا صادر شود به مدت 2 سال اعتبار دارد و باید حتما بعدازاین مدت آن را تمدید کنید. بقیه قوانین بر اساس محل کار تعیین شده و پیش از شروع کار با کارفرما درباره آن حرف بزنید.

مدارک مورد نیاز برای بازار کار عمان

مدارکی که آماده می‌کند باید معتبر و دقیق باشد و از ارائه مدارک جعلی شدیدا پرهیز کنید. پلیس سلطنتی این کشور همه چیز را بررسی می‌کند تا مشکلی وجود نداشته باشد. مدارک لازم عبارت‌اند از:

  • دو قطعه عکس 6 در 4
  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • دعوت‌نامه از سوی کارفرما
  • تخصص کاری و مدارک آن شامل گواهی دوره‌های حرفه‌ای و مانند آن
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • مدارک تحصیلی (حداقل دیپلم)

بازار کار عمان هرساله نیاز به چند شغل دارد که توسط دولت مشخص می‌شود. البته کارفرما هم می‌تواند اعلام نیاز کند و دست او در این زمینه باز است. این لیست به‌عنوان لیست مشاغل موردنیاز عمان شناخته می‌شود و موارد زیر مهم‌ترین گروه‌های شغلی آن هستند:

  • مهندس
  • معلم
  • برق‌کار
  • کار در هتل
  • آشپز و سرآشپز
  • خدمات ساختمانی
  • ساخت‌وساز
  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • جوشکاری
  • مشاغل وابسته به صنایع نفت و گاز

وضعیت اقامت بعد از چند سال در بازار کار عمان

برای اخذ ویزای عمان باید بین 8 تا 10 سال در این کشور مشغول به کار شوید که زمان نسبتا زیادی است. البته این پایان ماجرا نیست و به‌صورت کار یا حتی سرمایه‌گذاری نمی‌توانید به این هدف برسید. تنها راه این است که با یک زن که شهروند عمان است ازدواج کنید. سپس زمانی که در خواست می‌دهید مراحل بررسی درخواست شروع می‌شود. به این منظور باید به تاریخ، فرهنگ و زبان عربی مسلط شوید. هم‌چنین نباید هیچ‌گونه سابقه کیفری داشته باشید.

نتیجه گیری درباره بازار کار عمان

در این مقاله توضیح دادیم که بازار کار عمان چه شرایطی دارد و برای ورود به آن چه نکاتی را باید مدنظر داشته باید. به طور خلاصه شرایط کاری در این کشور به دلیل رشد اقتصادی و ارزش بالای ریال عمان بسیار مساعد است. برای ورود باید از سایت‌ها یا مراکز معتبر به دنبال کارفرما باشید. همچنین توضیح دادیم که شرایط کاری در این کشور چگونه است و چه نکاتی را باید رعایت کنید. در انتها نیز توضیح دادیم که دریافت اقامت در این کشور سخت‌تر از کشورهای دیگر است.

Facebook
Telegram
LinkedIn