کار و زندگی در کره جنوبی

شرایط کاری در کشور کره جنوبی

کشور کره جنوبی یک مقصد مناسب برای بسیاری از مهاجران است. افرادی زیادی که به دنبال ویزای کاری هستند، این کشور را در بین گزینه‌های خود دارند و دلیل آن هم واضح است. بازار کار کره جنوبی به دلیل صنعتی و پیشرفته بودن این کشور شرایط بسیار مناسبی دارد. در سال‌های اخیر تقاضا برای ورود به کره از ایران و کشورهای دیگر زیاد بوده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم همه چیز را راجع به این کشور و شرایط کار در آن توضیح دهیم. اگر شما هم به دنبال ویزای کار کره جنوبی هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فهرست عناوین

معرفی کشور کره جنوبی

کره جنوبی، کشوری است که در بخش جنوبی شبه‌جزیره کره در شرق آسیا قرار گرفته و تنها همسایه زمینی آن کشور کره شمالی است. جمعیت این کشور 53 میلیون نفر است و پایتخت آن سئول با حدود 10 میلیون نفر جمعیت، یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شهرها در دنیا است. زبان رسمی در این کشور کره‌ای و واحد پول رایج در آن نیز وون کره است. کره از سمت شرق به دریای ژاپن، از جنوب به دریای چین و از غرب به دریای زرد منتهی می‌شود.

بازار کار کره جنوبی در 4 دهه اخیر رشد زیادی داشته و این کشور پر از فرصت‌های مختلف برای کار است. وجود شرکت‌هایی مانند سامسونگ، هیوندا و کمپانی‌های بزرگ دیگر باعث رشد فرصت برای کارکردن در همه زمینه‌ها شده است. اگر این کشور را یکی از مراکز اصلی صنعت در دنیا معرفی کنیم، اغراق نکرده‌ایم زیرا تقریباً در تمامی صنایع پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است. در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح می‌دهیم.

کره جنوبی یک کشور کوچک و تقریباً کوهستانی است اما زمین‌های هموار و مناسب برای کشاورزی هم در آن وجود دارد. این سرزمین‌ها بیشتر در غرب و جنوب شرقی هستند و کار کشاورزی در این قسمت‌ها رونق دارد. کره به 9 استان تقسیم می‌شود که به دلیل سیاست‌های دولت این کشور، بازار کار کره جنوبی در همه آن‌ها مناسب است.

دریافت ویزای کار کشور کره جنوبی

برای ورود به بازار کار کره جنوبی بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد اما با وجود این، نقطه قوت کار در کره جنوبی تنوع ویزای کاری است. حدود 8 نوع ویزای کاری برای ورود به این کشور در دسترس است که باتوجه‌به شرایط خودتان می‌توانید از طریق یکی از آن‌ها اقدام کنید. دو راه برای دریافت ویزای کاری وجود دارد که هرکدام را در ادامه توضیح داده‌ایم.

روش اول، استفاده از مؤسسات کاریابی در کره جنوبی است. این مؤسسه‌ها، بین شرکت‌ها و متقاضیان کار واسطه می‌شوند تا نیروی مناسب را برای شرکت‌ها پیدا کنند. تعداد این مؤسسه‌ها زیادی است و باید از وب‌سایت آن‌ها اقدام کنید. بعضی کارها نیازمند تسلط به زبان کره‌ای هستند اما برای برخی دیگر تنها زبان انگلیسی لازم دارند اما بعد از مدتی بهتر است به زبان رسمی کره مسلط شوید.

روش دوم این است که در نمایشگاه‌های بین‌المللی کاریابی شرکت کنید. این نمایشگاه‌ها برای پیداکردن نیروی کار مناسب برای شرکت‌ها برپا می‌شوند و به دو نوع تقسیم می‌شوند. اولین نوع، نمایشگاه‌های مخصوص دانشجویان است که برای دانشجویان بین‌المللی در این کشور بسیار مناسب است. دومین نوع نیز نمایشگاه‌های کار عمومی است که افراد زیادی از آن‌ها برای ورود به بازار کار کره جنوبی استفاده می‌کنند.

انواع ویزای کاری در کره جنوبی

در ادامه انواع ویزاهای کار در کره جنوبی بررسی شده تا هرکدام را که مناسب شرایط شما است انتخاب کنید.

  • E1: برای مدرسان دانشگاه است تا در این کشور تدریس کنند.
  • E2: برای مدرسان زبان خارجی است.
  • E3: ویزای تحقیقاتی برای رشته‌های علوم پایه و مهندسی
  • E4: ویزای انتقال تکنولوژی
  • E5: برای افراد شاغل و ماهر در حرفه‌های خاص مانند حسابداری، وکالت، مهندسی و …
  • E6: ویزای کار هنری
  • E7: ویزای مشاغل خاص که نیاز به مهارت بالا دارد.
  • D7: برای افرادی که در شرکت‌های خارجی کار می‌کنند اما دفتر آن‌ها در کره‌جنوبی است.
  • D8: ویزای سرمایه‌گذاری
  • D10: ویزای جست‌وجوی کار که البته شرایط آن سخت است.
  • C4: ویزای کار کوتاه مدت

اقتصاد و بازار کار، درآمد و هزینه‌ها در کره جنوبی

زمانی این کشور در میان فقیرترین کشورهای جهان بود و بازار کار کره جنوبی رونق چندانی نداشت، اما شرایط تغییر کرد. در دهه 80 میلادی، کره جنوبی کم‌کم خودش را به‌عنوان یک کشور صنعتی معرفی کرد و اکنون یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا است. کره جنوبی در حال حاضر چهاردهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر تولید ناخالص است. تورم در کره تنها 0.5 و نرخ بیکاری 3 درصد است که نشان می‌دهد شرایط مساعدی از نظر بازار کار دارد.

میانگین درآمد در کره جنوبی (به دلار) حدود 41 هزار دلار در سال می‌شود که با درنظرگرفتن هزینه‌ها رقم نسبتاً بالایی برای زندگی است. هم‌چنین اگر تخصص و سابقه کار بیشتری داشته باشید، این دستمزد بیشتر هم می‌شود.

هزینه در کره جنوبی نسبت به کشورهای ضعیف‌تر آسیا مانند ویتنام بالاتر است و باید این موضوع را پیش از ورود مدنظر داشته باشید. با وجود این، هزینه زندگی نسبت به کشوری مثل سنگاپور پایین است و در یک نگاه کلی می‌توان میزان هزینه را در حد متوسط دانست. به دلیل فرصت‌های زیادی که بازار کار کره جنوبی در اختیار شما قرار می‌دهد، امکان تأمین تمامی مخارج زندگی وجود دارد.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در کره جنوبی را دیده‌اید؟

قوانین و فرهنگ بازار کار کره جنوبی

قوانین کار در کره جنوبی بر اساس یک استاندارد از پیش تعریف شده توسط دولت تعیین می‌شود. با وجود این، هنوز هم شرکت‌ها در اجرای قوانین خود آزادی عمل دارند. در کره‌جنوبی باید در طول هفته حداقل 40 ساعت کار کنید و امکان انجام اضافه‌کاری هم وجود دارد. بعد از اینکه کار مناسب پیدا شد ویزای همراه نیز که برای همسر و فرزندان صادر می‌شود. البته پیش از آن باید تمکن مالی ارائه کنید و نشان دهید که محل زندگی مناسبی دارید.

احتمالاً فرهنگ کار در کره جنوبی برای خیلی از افراد آشنا باشد. مردم این کشور به سخت‌کوشی و کار زیاد معروف هستند و در محیط کار نیز این موضوع حس می‌شود. بازار کار کره جنوبی شرایط رقابتی دارد و این به دلیل فرهنگ مردم این کشور و سبک زندگی آنان است. هم‌چنین شرایط کاری ممکن است پر از فشار باشد اما این به معنی این نیست که کارکردن در این کشور خوب نیست. منظور این است که باید در محیط کاری تمرکز داشته باشید و اگر اطلاع داشته باشید قانون 40 ساعت کار هفتگی در کره‌جنوبی از کشورهای زیادی کمتر است.

مدارک و لیست مشاغل موردنیاز بازار کار کره جنوبی

برای دریافت ویزای کار کره جنوبی مدارک مشخصی وجود دارد که باید آن‌ها را آماده کنید. برخی از آن‌ها تنها برای این است که یک کارفرما پیدا کنید (مانند رزومه) اما برخی دیگر مانند پاسپورت برای بررسی سفارت این کشور است. لیست این مدارک در ادامه قرار داده شده است:

  • مدارک تحصیلی و ترجمه رسمی
  • مدارک کاری و ترجمه رسمی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پیشنهاد کاری
  • قرارداد با شرکت کارفرما
  • نامه عدم سوءپیشینه
  • فرم درخواست ویزا

لیست مشاغل موردنیاز کره جنوبی بسیار زیاد و متنوع است. قبلاً اشاره کردیم که در این کشور فرصت‌های بسیاری برای کار وجود دارد و بازار کار کره جنوبی نیاز به تخصص‌های گوناگون دارد. در ادامه لیستی از این مشاغل قرار داده شده که بر اساس نیاز این کشور در سال جاری یعنی 2021 است.

  • مدرس زبان انگلیسی
  • ویراستار زبان انگلیسی
  • تولیدکننده محتوا به انگلیسی
  • برنامه‌نویس
  • فروش و بازاریابی
  • شبکه و امنیت شبکه
  • مدیریت پروژه
  • حوزه‌های مختلف مهندسی
  • روابط‌عمومی
  • کارگزار بورس

قوانین کار در آلمان

از سال ۲۰۲۰ برای مهاجران آلمان قوانین جدیدی به اجرا درآمده است. این قوانین جدید به این منظور است که افراد راحت‌تر بتوانند به این کشور مهاجرت کنند و وارد بازار کار آلمان شوند. مثلا بر اساس این قوانین همان‌طور که گفتیم مهاجران می‌توانند با استفاده از ویزای جست‌وجوی کار (ویزای Job Seeker) ۶ ماه در آلمان بمانند و شغل موردنظرشان را پیدا کنند. البته باید صلاحیت افراد توسط نهاد مربوطه تایید شود. هم‌چنین مهاجران برای دریافت این ویزا باید دارای حداقل سطح B1 در زبان آلمانی باشند و این که بتوانند در طول مدتی که در آلمان هستند هزینه‌های خود را تامین کنند. مورد دیگر این که طبق این قوانین جدید افراد زیر ۲۵ سال می‌توانند برای دوره‌های اوسبیلدونگ (ausbildung) که دوره‌های فنی و حرفه‌ای همراه با فرصت استخدام در آلمان هستند، اقدام کنند. تصویب این قوانین باعث شده تا روند استخدام سریع‌تر صورت بگیرد و مهاجران راحت‌تر پذیرفته شوند.

وضعیت تابعیت و اقامت دائم پس از اشتغال به کار

پاسپورت کره جنوبی اعتبار زیادی دارد به همین علت افراد زیادی بعد از شروع کار در این کشور برای اقامت دائم اقدام می‌کنند. برای دریافت اقامت دائم باید 5 سال در بازار کار کره جنوبی فعالیت کرده باشید و در این مدت نیز بیمه و مالیات پرداخت کرده باشید. بعدازاین مدت درخواست شما امکان بررسی دارد اما بر اساس یک سیستم اولویت‌بندی است. سن، تحصیلات، میزان تسلط به زبان کره‌ای و آشنایی با فرهنگ این کشور از فاکتورهای مهم است. هم‌چنین نباید هیچ سابقه کیفری داشته باشید و رفتار شما در مدت اقامت باید مناسب باشد.

نتیجه‌گیری درباره بازار کار کره جنوبی

در این مقاله کشور کره جنوبی و بازار کار آن را بررسی کردیم و توضیح دادیم برای دریافت ویزای کاری چه اقداماتی باید انجام دهید. هم‌چنین توضیح داده شد که قوانین و فرهنگ کاری در کره به چه شکل است تا پیش از ورود دید بهتری داشته باشید. همچنین مدارک و لیست مشاغل موردنیاز این کشور هم معرفی شدند و در انتها نیز شرایط دریافت ویزای دائم را بررسی کردیم.

Facebook
Telegram
LinkedIn