کار و زندگی در کانادا

کار و زندگی در کانادا

شرایط کاری در کشور کانادا

کشور کانادا یکی از پهناورترین، محبوب‌ترین و پر متقاضی‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرت است، ولی با این حال این کشور جمعیت حدود 36 الی 37 میلیون نفر دارد. از آنجاییکه وضعیت اقتصادی و رفاه اجتماعی کانادا در سطح مطلوبی قرار دارد و هم‌چنین جمعیت نسبتاً کمی نیز دارد، هر ساله میزبان بیش از ۳۰۰۰ نیروی کار متخصص است. برای علاقه‌مندانی که قصد مهاجرت دارند کشور کانادا می تواند گزینه ایده‌آلی باشد.

مهاجرت به کانادا راه‌ها و روش‌های مختلفی دارد که این روزها یکی از این روش‌ها دریافت ویزای کار در کاناداست. سالیانه دولت کانادا صدها هزار مجوز کار برای جذب استعدادها از سراسر جهان صادر می‌کند. یکی از سیاست‌های جذب نیروی کار در کانادا، انتخاب افراد توانمند بر اساس امتیازبندی یا PBS است که دو مرحله دارد و افرادی که قصد مهاجرت کاری دارند باید امتیازات لازم را کسب کنند. البته لازم به ذکر است که شرایط کاری در هریک از استان‌های کانادا متفاوت است.

بنابراین اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید و می خواهید اطلاعات جامعی درباره شرایط کار در کانادا و بازار کار این کشور برای ایرانیان به دست آورید، با این مقاله همراه شوید.

فهرست عناوین

انواع ویزا کار در کانادا

LMIA  (Labor Market Impact Assessment) یا ارزیابی میزان تاثیر بازار کار مدرک مهمی است که برای دریافت ویزای کاری کانادا مورد نیاز است. این مدرک نشان می‌دهد توانایی‌ها و مهارت یک مهاجر خارجی چگونه می‌تواند بر بازار کار کانادا تاثیر بگذارد. در صورتیکه نتیجه LMIA مثبت و یا حتی خنثی باشد، سازمان کار کانادا پاسخ مثبت به درخواست فرد برای دریافت ویزای کار به این کشور خواهد داد.

این گواهی به مدت شش ماه معتبر است. این نکته لازم به ذکر است که متقاضی می‌بایست در کانادا به همان کاری مشغول شود که براساس آن پیشنهاد شغلی و LMIA دریافت کرده است. به طور کلی دو نوع مجوز کار توسط دولت کانادا به مهاجران اعطا می‌شود؛ مجوزهای کاری مختص کارفرما و مجوزهای کار باز.

مجوز کار مختص کارفرما (Employer Specific-Work Permits) 

مجوزهای کار مختص کارفرما برای آن دسته از اتباع خارجی صادر می‌شود که پیش از ورود به کشور کانادا، پیشنهاد کاری دریافت کرده‌اند. این مجوز به شما این امکان را می‌دهد تا برای یک کارفرمای خاص کار کنید و نام کارفرما، مدت زمان استخدام و هم‌چنین محل کار ذکر می‌شود. ویزای کار مختص کارفرما به شما امکان می‌دهد تا تحت محدودیت‌های خاصی در کانادا مشغول به کار شوید.

پیش از اینکه بتوانید برای مجوز کار مختص کارفرما درخواست دهید، کارفرمایانی که تمایل به استخدام شما دارند، باید فرآیندهای خاصی را طی کنند و یک نسخه از ارزیابی میزان تاثیر بازار کار و  یک پیشنهاد استخدام را در اختیار شما قرار دهند تا در درخواست شما ثبت و بررسی شود.

مجوز کار باز (Open Work Permits)

در مجوز کار باز، کارفرمای مشخصی برای متقاضی تعیین نشده است. این به متقاضی این امکان را می‌دهد تا برای هر شرکت یا سازمانی در کانادا کار کند، مشروط بر اینکه شغل مدنظر در لیست کارهای واجدشرایط قرار داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که دریافت این نوع مجوز کاری شرایط خاص خود را دارد و برای هر شخصی مناسب نیست. به عنوان مثال همسر شخصی که مجوز کاری یا تحصیلی کانادا را دارد یا دانشجویی که به تازگی از یکی از موسسات یا دانشگاه‌های مورد تایید در کانادا فارغ‌التحصیل شده باشد، می‌تواند برای مجوز کار باز درخواست دهد.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

لیست مشاغل موردنیاز در کانادا

کانادا برای طبقه‌بندی مشاغل از سیستم طبقه‌بندی حرفه‌ای مشاغل ملی (NOC) استفاده می‌کند که این طبقه‌بندی به اختصار در زیر آورده شده است:

  • مهارت نوع 0 (صفر)

    • این سطح تمامی مشاغل مدیریتی مانند مدیران اجرایی، مدیران منابع انسانی و … را شامل می‌شود.
  • سطح مهارت A

    •  مشاغل حرفه‌ای که معمولاً مستلزم مدرک دانشگاهی است، مانند: پزشکان، دندانپزشکان و معماران و… .
  • مهارت سطح B

    •  این سطح شامل مشاغل فنی و تخصصی است،  مانند: سرآشپزها، لوله‌کش و متخصص تاسیسات برق و… .
  • مهارت سطح C

    •  این سطح شامل مشاغل واسطه‌ای است که معمولا نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد اما مدرک تخصصی مرتبط را لازم دارد، مانند: قصاب‌های صنعتی، رانندگان کامیون‌، گارسون،کارشناسان صنایع غذایی و… .
  • مهارت سطح D

    •  این مشاغل نیاز به مدرک خاصی ندارد و معمولا آموزش حین کار انجام می‌شود، مانند: کارکنان نظافتی، کارگران میدان نفتی و… .

میانگین درآمد و مزایا

اگر بخواهیم به بررسی درآمد در کانادا بپردازیم، باید عنوان کرد که نظام حقوق و دستمزد در کانادا، به طور کلی به نفع کارمندان و کارگران است. درآمدها در کانادا بسیار منصفانه بوده و کمترین درآمد در کانادا می‌تواند به راحتی هزینه‌های زندگی اعم از مسکن، حمل و نقل و مواد غذایی را پوشش دهد.

میزان حقوق دریافتی هر فرد در کانادا، به میزان ساعت‌کاری، مهارت‌های تخصصی، سابقه‌کار و تحصیلات فرد بستگی دارد. حداکثر ساعت‌کاری در کانادا به طور معمول 40 ساعت در هفته است. ساعت‌کاری بیش از 40 ساعت در هفته، به عنوان اضافه‌کار در نظر گرفته می‌شود.

میزان سابقه کار و مهارت‌های تخصصی فرد در درآمد وی تاثیر مستقیمی دارد؛ با افزایش سابقه‌کار و مهارت‌های تخصصی، حقوق کارمند بین 9 تا 35 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

هم‌چنین مدارک آکادمیک در کانادا تاثیر مستقیمی بر حقوق دریافتی کارمندان خواهد داشت؛ افراد با تحصیلات عالی می‌توانند درآمد بیشتری در کانادا داشته باشند. به طور متوسط اخذ مدرک علمی بالاتر می‌تواند بین 17 تا 23 درصد بر روی افزایش حقوق کارمندان تاثیر مستقیم داشته باشد.

درآمد ماهیانه افراد مشغول به کار در کانادا به طور میانگین، بعد از کسر هزینه‌های مالیاتی، در حدود ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دلار کانادا است.

قوانین کار در کانادا

یکی از پر طرفدارترین روش‌های مهاجرت کاری، روش اسکیل‌ورکر است که این برنامه از جمله برنامه‌های ویزای کار محسوب نمی‌شود. اسکیل‌ورکر بر اساس توانایی افراد، موجب دریافت اقامت دائم خواهد شد.

در برنامه فدرال اسکیل‌ورکر، افراد به نسبت سوابق‌کاری و توانایی‌های خود امتیازات لازم را کسب می‌کنند. دولت کانادا به افرادی که بیشترین امتیازات را کسب کنند، دعوتنامه و اقامت دائم خواهد داد و افراد می‌توانند در هر زمینه‌کاری مشغول به کار شوند.

قوانینی که برای استخدام در کشور کانادا باید رعایت شود زیر نظر قوانین فدرال و یا استانی می‌باشد که همگی با هدف حمایت از نیروهای کار صرف‌نظر از جنسیت، نژاد و یا مذهب اعمال می‌شود.

کارفرماها باید مالیات بر درآمد، بیمه‌های بیکاری، دستمزدهای فوق‌العاده کارگران و دیگر تدابیر مربوط به از کارافتادگی آن‌ها را به طور رسمی ثبت کنند و در حقوق و مزایای آن‌ها اعمال کنند. این موضوع آن قدر اهمیت دارد که حتی افراد خود اشتغال نیز باید آن را رعایت کنند.

اگر قصد دارید در کانادا کسب و کاری خانوادگی راه‌اندازی کنید، لازم است که تمامی قوانین استخدامی را نسبت به اعضای خانواده‌تان رعایت کنید. اما نگران نباشید، شما به محض ورود به کشور کانادا، یک راهنمای کامل دریافت می‌کنید که تمامی نکات و قوانین کار در کانادا را به شما توضیح می‌دهد.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در کانادا را دیده‌اید؟

هزینه زندگی

طبق گزارش اخیر NUMBEO در خصوص هزینه های زندگی در کشور کانادا، میانگین هزینه زندگی برای خانواده چهار نفره به صورت ماهیانه و بدون در نظر گرفتن اجاره مسکن در حدود 3200 دلار و همینطور هزینه زندگی برای یک نفر و بدون در نظر گرفتن هزینه اجاره مسکن حدود 900 دلار گزارش داده شده است.

یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین مخارج زندگی در کانادا هزینه مسکن و اجاره خانه است. به خصوص اگر به قصد تحصیل و با ویزای تحصیلی کانادا وارد این کشور شده‌اید، شرایط مسکن برای شما پیچیده‌تر است. طبق گزارش NUMBEO هزینه زندگی در کانادا حدود 80 درصد بالاتر از زندگی در ایران است و در خصوص هزینه اجاره مسکن به طور میانگین 99 درصد بیشتر از هزینه اجاره در ایران می‌باشد. برای کرایه یک سوئیت به عنوان محل اقامت، تقریبا به ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ دلار نیاز دارید و هم‌چنین خانه‌های بزرگ ویلایی، که جزء گران‌قیمت‌ترین مسکن‌ها در کانادا هستند، اجاره‌بهایی بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار دارند.

این برآورد هزینه‌ها، شامل اقامت در خانه‌های مرکز شهر کانادا مانند تورنتو، ونکوور و مونترال می‌باشد و در صورت تمایل به اقامت در مناطق پایین‌تر و حومه شهر، هزینه‌ها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار کاهش خواهد یافت.

مدارک مورد نیاز ویزای کاری کانادا

از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز ویزای کار کانادا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاسپورت معتبر برای خروج و ورود مجدد به کشور مبدا
  • دو عکس پاسپورتی از شخص متقاضی و همراهان
  • کپی از پیشنهاد رسمی دعوت به کار یا قردارد بین کارفرما و شخص متقاضی
  • کپی از LMIA
  • رسید پرداخت هزینه درخواست پرداخت هزینه تشکیل پرونده برای دریافت ویزای‌کار

فرهنگ و محیط کاری

به عنوان یک تازه‌وارد، ممکن است فرهنگ کاری کانادا را متفاوت‌تر از فرهنگ کشور خود بیابید. شیوه‌هایی مانند دست‌دادن، استفاده از نام‌های کوچک و روش‌های برقراری ارتباط با همکاران و سرپرستان در بین فرهنگ‌ها بسیار متفاوت است. در حالیکه محیط‌های کاری کانادا به نسبت کارفرما و نوع شغل متفاوت است.

برخی از ضروریات فرهنگ محل کار کشور کانادا مانند: فضای شخصی، دست دادن با همکاران و مدیران، وقت‌شناسی و ظاهری آراسته را می‌توان نام برد. ناگفته نماند که کار تیمی، حسن‌نیت انجام‌کار و انعطاف‌پذیری از ارزش بالایی برخوردار هستند.

وضعیت تابعیت و اقامت دائم پس از اشتغال به کار در کانادا

افراد پس از دریافت مجوز کار و اشتغال در کانادا می‌توانند باتوجه به شرایط خود از طریق برنامه‌های مهاجرتی نسبت به دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند. یکی از برنامه‌های مورد توجه، برنامه تجربه کانادایی است که متقاضی علاوه بر اثبات سابقه کاری نیاز به ارائه مدرک زبان نیز هست. برنامه مشابهی به نام تجربه کبکی نیز وجود دارد که مختص افرادی است که سابقه کاری در استان کبک دارند.

خلاصه اینکه،  با توجه به نیاز کشور کانادا به نیروی کار متخصص و جوان، فرصت بسیار خوبی برای افراد تحصیلکرده با مهارت‌های بالا برای مهاجرت کاری به کانادا امکان‌پذیر است. نکته قابل توجه این است که براساس مطالبی که در بالا شرح داده شد، افراد متقاضی باید شرایط ویزای کار کانادا را داشته باشند که مدرک تحصیلی و سابقه کار مرتبط از مهم‌ترین آن‌هاست. اما شرایط و قوانین جذب نیروی کار توسط کانادا به نسبت شرایط هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

Telegram
LinkedIn