مقایسه شهرهای کانادا برای مهاجرت کاری

قبل از مهاجرت کاری به کانادا لازم است با شهرهای این کشور آشنایی داشته باشید. مانند بقیه کشورهای دنیا، شهرهای زیادی در کانادا وجود دارد که قطعا شرایط زندگی در بعضی از آن‌ها بهتر از دیگری است. در این مطلب شهرهای کانادا از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه شده‌اند پس اگر کانادا را برای زندگی انتخاب کرده‌اید تا انتها همراه ما باشید.

فهرست عناوین

مهاجرت کاری و زندگی در کانادا

کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای کار و زندگی محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر نیز برنامه‌های زیای برای جذب مهاجر داشته است. این کشور با کمبود نیروی کار روبرو است به همین دلیل افرادی که تمایل داشته باشند می‌توانند برای دریافت ویزای کاری این کشور اقدام کنند.

هرکدام از شهرهای کانادا شرایط خاص خود را دارند و برای انتخاب بهترین مقصد، باید شرایط دقیق هرکدام را مطالعه کنید. برخی از شهرهای کانادا مانند مونترال و تورنتو معروف هستند و در بین بهترین شهرهای این کشور برای زندگی قرار دارند. با وجود این، اگر می‌خواهید در کانادا زندگی کنید بهتر است شرایط شهرهای دیگر را هم مطالعه کنید. 

در مقایسه‌ای که بین شهرهای مختلف انجام شده تلاش کردیم تا همه موارد مهم مانند درآمد، هزینه، برخورد مردم و موقعیت شهرها را توضیح دهیم. توجه کنید که تلاش شده شهرهای معروف و مهاجرپذیر بررسی شود و اگر یک شهر در لیست ما نبود به معنی این نیست که وضعیت مناسبی ندارد. تعداد شهرهای کانادا زیاد است و امکان بررسی همه آن‌ها وجود ندارد به همین دلیل تنها مهم‌ترین موارد را برای مهاجرت کاری و زندگی بررسی کرده‌ایم. 

بررسی وضعیت شهر ونکوور (Vancouver)

ونکوور یکی از شهرهای استان بریتیش کلمبیا و پرجمعیت‌ترین شهر این استان و محسوب می‌شود. ونکوور 115 کیلومترمربع وسعت دارد و با جمعیت 675 هزارنفری، سومین شهر کانادا از نظر جمعیت و پرتراکم‌ترین شهر کانادا است. به همین دلیل در این شهر ساختمان‌های بلند زیادی وجود دارد که باعث شده نسبت جمعیت به مساحت شهری زیاد باشد. با وجود این، ونکوور به انتخاب مجله اکونومیست بارها در میان بهترین شهرهای دنیا برای زندگی بوده است. 

هزینه زندگی در این شهر بالا است و یکی از گران‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. با وجود این، استانداردهای زندگی و شهرسازی در ونکوور بالا است و به همین دلیل بسیاری ونکوور را برای زندگی انتخاب می‌کنند. ونکوور به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد میزبان بزرگ‌ترین بندر کانادا است و بخش زیادی از صنایع کانادا در این شهر وجود دارند. به همین دلیل اگر کار خوبی در این شهر داشته باشید می‌توان از هزینه‌های زندگی در آن چشم‌پوشی کرد زیرا به همان نسبت سطح درآمدها بالاتر است.

تعداد بالای افراد تحصیل‌کرده در ونکوور است و افراد زیادی برای مهاجرت کاری این شهر را انتخاب می‌کنند. مردم ونکوور رفتار محترمانه‌ای با خارجی‌ها دارند. در ونکوور تفاوت زیادی بین اقوام مختلف وجود ندارد و نژادپرستی به‌ندرت در آن دیده می‌شود. هنر، موسیقی و سینما در این شهر فعال است و اگر به هنر علاقه داشته باشید ونکوور شهر مناسبی برای زندگی است.

تورنتو، شهری پر از فرصت

تورنتو مرکز استان انتاریو و با 2 میلیون و 700 هزار نفر شهروند پرجمعیت‌ترین شهر در کشور کانادا محسوب می‌شود. تورنتو یکی از متنوع‌ترین شهرها از نظر نژاد و قومیت است و مردمان مختلفی در آن زندگی می‌کنند که تعداد زیادی از آن‌ها نیز ایرانی هستند. 

تورنتو پایتخت اقتصادی کانادا است و به همین دلیل فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری زیادی در آن وجود دارد. بانک‌ها و مراکز مالی زیادی در این شهر وجود دارند و برای افرادی که توانایی کار در حوزه‌های مالی را دارند فرصت‌های زیادی دارد.

تورنتو نیز مانند ونکوور شهر گرانی است و باید آمادگی پرداخت هزینه‌های زندگی در آن را داشته باشید. قبل از ورود باید برای زندگی در این شهر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید زیرا در غیر این صورت ممکن است با مشکل روبرو شوید.

رفتار مردم این شهر مانند مردم انگلستان و فرانسه است و برابری و احترام اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد. در این شهر رفتار مردم محترمانه و قانونمند است و در برابر بی‌احترامی به قوانین واکنش خوبی ندارند.

مهاجرت کاری به مونترال

گزینه بعدی برای مهاجرت کاری مونترال است که بزرگ‌ترین شهر در استان کبک محسوب می‌شود و پس از تورنتو پرجمعیت‌ترین شهر کشور کانادا است. در حال حاضر حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر ساکن این شهر هستند که حدود 60 درصد آن‌ها به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. با وجود این، جمعیت افراد انگلیسی‌زبان آن زیاد است و البته جمعیت ایرانی‌های ساکن مونترال نیز قابل‌توجه است.

آب‌وهوای این شهر مرطوب و قاره‌ای است به این معنی که زمستان‌های سرد و تابستان‌های بسیار گرم و مرطوب در آن دیده می‌شود. در بیشتر روزهای سال آب‌وهوای این شهر سرد است و مونترال به سرد بودن شهرت دارد. آب‌وهوا و دما در این شهر به‌سرعت تغییر می‌کند و باید آمادگی چنین مسائلی را داشته باشید.

مونترال یکی از شهرهای مناسب برای زندگی است زیرا هم هزینه آن نسبت به شهرهای دیگر کم است و هم از امن‌ترین شهرهای کانادا شناخته می‌شود. تعداد مهاجران این شهر نیز بالا است که باعث شده مردم آن پذیرش ورود افراد خارجی را داشته باشند.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در کانادا را دیده‌اید؟

اتاوا، پایتخت و شهر پاکیزه کانادا

پایتخت و چهارمین شهر بزرگ کانادا اتاوا است و یکی از تمیزترین و پاکیزه‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. این شهر همواره توسط مجلات مختلف به‌عنوان یکی از بهترین شهرهای دنیا برای زندگی شناخته شده و برخی معتقد هستند بهترین مکان برای مهاجرت کاری و زندگی در کانادا است. اتاوا از نظر شاخص‌ها رفاهی وضعیت بسیار مناسبی دارد و هزینه زندگی در آن نسبت به شهرهایی ماند ونکوور و تورنتو پایین‌تر است.

تابستان در این شهر گرم و مرطوب است و زمستان نیز سرد و طولانی است. حدود 1 میلیون و 300 هزار نفر شهروندان اتاوا هستند که 66 درصد آن‌ها ساکن خود کلان‌شهر هستند. اتاوا مرکز سیاسی کانادا است و دادگاه‌های اصلی و مجلس کانادا در این شهر قرار دارند.

اتاوا به‌اندازه شهرهای دیگر فرصت کاری ندارد زیرا شهر صنعتی نیست و شرکت‌های زیادی در اتاوا قرار ندارند. به همین دلیل اگر تعداد فرصت‌های کاری برای شما اهمیت دارد باید شهرهای دیگر را در اولویت قرار دهید. مهاجرین نمی‌توانند در بخش‌های دولتی این شهر استخدام شوند اما برای استخدام در بخش‌های خصوصی مشکلی وجود ندارد و کارفرماها نگاه تبعیض‌آمیز ندارند.

کلگری (Calgary)، مرکز فعالیت‌های نفتی و صنعتی

کلگری بزرگ‌ترین شهر در استان آلبرتا است و یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی در کشور کانادا محسوب می‌شود. بسیاری از فعالیت‌های نفتی کانادا در این شهر قرار دارد و فرصت‌های زیادی برای مهندس‌ها، مدیران، کارگران ماهر و بسیاری از مشاغل دیگر دارد. با وجود این، هنوز هم نسبت به شهرهای مانند آلبرتا (با استان آلبرتا اشتباه گرفته نشود)، ونکوور و تورنتو اقتصادی ضعیف‌تری دارد اما نمی‌توان گفت که وضعیت کاری در آن مساعد نیست. 

جمعیت این شهر 1 میلیون و 200 هزار نفر است و گردشگری نیز نقش مهمی در اقتصاد آن دارد. آب‌وهوای این شهر خشک و شرجی است و نسبت به شهرهای دیگر کانادا وضعیت متفاوتی دارد. اگر دنبال مهاجرت کاری  به یک شهر کم‌هزینه هستید کلگری انتخاب خوبی است. هزینه زندگی در این شهر پایین است و مانند اتاوا افراد زیادی می‌توانند مخارج زندگی در این شهرها را پرداخت کنند.

مهاجرت کاری به شهر کبک

شهر کبک مرکز ایالت کبک و یکی از بهترین شهرهای کانادا برای زندگی است. شهر کبک میزبان جاذبه‌های گردشگری زیادی است و یکی از زیباترین شهرها در کانادا و حتی آمریکای شمالی محسوب می‌شود. زبان 80 درصد مردم این شهر فرانسوی و بعد از آن زبان انگلیسی قرار دارد. حدود 540 هزار نفر ساکن این شهر هستند و بیکاری در این شهر نسبت به دیگر شهرهای کانادا کمتر است.

اقتصاد این شهر بر پایه گردشگری و محصولات چوبی است اما در بخش‌های دیگر هم فرصت کاری وجود دارد. آب‌وهوای کبک 4 فصل است و زمستان‌های آن سرد و تابستان معتدل و گاهی کمی گرم است. کبک برای تحصیل نیز شهر خوبی محسوب می‌شود و تعداد دانشگاه‌های آن قابل‌قبول است.

هزینه زندگی در این شهر نیز در حد مناسبی قرار دارد و از شهرهای گران‌قیمت کانادا محسوب نمی‌شود.

مقایسه شهرهای مختلف از نظر آمار و ارقام

اکنون که با تعدادی از بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کاری و زندگی آشنا شدید، بهتر است این شهرهای را از نظر آماری مقایسه کنیم. این مقایسه باعث می‌شود دیدی بهتری داشته باشید و مقایسه بین شهرها نیز راحت‌تر می‌شود. دقت کنید که این مقایسه‌ها نباید تنها معیار شما برای انتخاب باشد و بهتر است شرایط خودتان را هم در نظر داشته باشید. برای مثال اگر آب‌وهوا برای شما اهمیت زیادی دارد آن را در اولویت قرار دهید یا اگر دنبال درآمد بیشتر هستید، باید شهرهایی مانند تورنتو یا ونکوور را انتخاب کنید.



نام شهر

مساحت (کیلومترمربع)

حدود جمعیت

برآور هزینه زندگی ماهیانه (دلار کانادا)

متوسط درآمد سالیانه (دلار کانادا)

تورنتو

630

2،600،000

5523

78،000

مونترال

431

1،600،000

2627

61،000

کلگری

852

1،200،000

4240

99،500

اتاوا

2790

812،000

4255

82،000

ونکوور

115

600،000

4557

72،000

کبک

481

540،000

2623

65،000

 

آب‌وهوا برای برخی اهمیت زیادی دارد به همین دلیل نگاهی هم به جدول زیر داشته باشید.

نام شهر

آب‌وهوا

کبک

سرد با زمستان‌های طولانی

اتاوا

چهارفصل و مرطوب

ونکوور

معتدل و اقیانوسی

کلگری

خشک و شرجی

مونترال

مرطوب قاره‌ای

تورنتو

قاره‌ای با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم

 

میزان جرم و جنایت در کانادا پایین است و از امن‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. با نگاهی به جدول زیر می‌توانید مقایسه بهتری بین شهرهای مهاجرپذیر این کشور داشته باشید.

نام شهر

شاخص شدت جرم

ونکوور

88.2

کلگری

77.98

مونترال

52.74

اتاوا

51.38

تورنتو

46.2

کبک

42.09

 

نتیجه‌گیری 

افراد زیادی متقاضی مهاجرت کاری به کشور کانادا هستند به همین دلیل در این مطلب به‌صورت کامل بین شهرهای مختلف این کشور مقایسه انجام دادیم. این مقایسه از نظر هزینه‌های زندگی، درآمد و شاخص‌های مختلف است. بخش زیادی از تجربه زندگی شما در یک کشور به این موارد بستگی دارد به همین دلیل علاوه بر اینکه شرایط کاری و کارفرما را بررسی می‌کنید، به این موارد هم نگاهی داشته باشید.

Telegram
LinkedIn