اجاره و خرید مسکن در کانادا

هرآنچه باید درباره اجاره و خرید مسکن در کانادا بدانید

 کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت ایرانی‌ها و از مرفه‌ترین کشورهای جهان است. اطلاع از به‌روزترین شرایط بهره‌مندی از امکانات اولیه‌ای مثل خرید مایحتاج روزانه، اجاره یا خرید مسکن، خرید خودرو و پیدا کردن شغل و استفاده از امکانات تفریحی این کشور بزرگ، پیش از مهاجرت اهمیت بالایی دارد. 

بدیهی است احساس امنیتی که داشتن خانه و خیال راحت از محل زندگی به شخصِ در حال مهاجرت می‌دهد، می‌تواند برای او که با انواع استرس‌ها و کارهای مختلف و فشرده هنگام مهاجرت دست به گریبان است، کمک بزرگی باشد. 

در این مقاله که تمرکز اصلی آن بر خرید یا اجاره مسکن در کاناداست، به چگونگی و روال انجام کارهای مربوط به اجاره و خرید خانه، قیمت‌ها و قوانین مرتبط با آن پرداخته‌ایم.

فهرست عناوین

اجاره مسکن در کانادا

اجاره خانه در کانادا برای تازه‌واردها

ابتدا باید بدانید بهترین زمان جابجایی در این کشور هم مثل ایران همان نیمه اول سال و مشخصا بین ماه‌های آوریل تا ژوئن است. طبیعتا فصل عوض کردن خانه‌ها که هم هوا بهتر است و هم تعداد خانه‌ها و آپارتمان‌ها بیشتر، برای تازه‌واردها گزینه‌های مناسب‌تر هم بیشتر یافت می‌شود. البته در سایر فصول سال هم امکان جابجایی و اجاره خانه وجود دارد. اگر خواستید منزل خود را عوض کنید، حتما از سه ماه پیش به صاحبخانه خود اطلاع دهید. 

اعتبار شما به عنوان یک مقیم کشور کانادا در همه زمینه‌های زندگی در این کشور به کمک شما می‌آید. صاحبخانه برای اجاره دادن خانه خود به شما، اعتبارسنجی می‌کند تا مطمئن شود که توانایی پرداخت اجاره خانه را دارید. مثلا اینکه قبلا در پرداخت بهای اجاره بدقول نبوده‌اید یا میزان درآمد ماهانه شما چقدر است. 

همین مسئله، اجاره خانه را برای کسانی که می‌خواهند به کانادا مهاجرت کنند یا تازه‌وارد هستند، کمی دشوار کرده است. کاری که برای رفع این مشکل می‌توانید انجام دهید، معرفی کردن یک نفر به عنوان ضامن یا Guarantor است. تنها کافی است که او در کانادا شاغل باشد و زیر قرارداد شما را امضا کند. یک راهکار دیگر هم این است که توان مالی پرداخت بهای اجاره خانه را چند ماه جلوتر داشته باشید. مثلا در هنگام عقد قرارداد، اجاره سه یا چهار ماه را زودتر بپردازید. از آنجا که مسئله «پولِ پیش» برای اجاره منزل در کانادا محلی از اعراب ندارد، به این شکل می‌توانید نظر و اعتماد صاحبخانه را جلب کنید. 

مراحل اجاره کردن خانه در کانادا

  • مشاور املاک
  • اعتبارسنجی
  • پرداخت ودیعه خسارت

سایت‌های اجاره خانه در کانادا

در دنیایی که اینترنت همه کاره است، قاعدتا یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن خانه، مراجعه به سایت‌های مرتبط با این موضوع است. در این سایت‌ها که نمونه‌های آن در ایران هم موجود است، تمامی امکانات، قیمت، محله، شرایط و ویژگی‌های خانه‌ها درج شده و به سادگی می‌توانید در رنج قیمتی دلخواهتان خانه مناسبی بیابید. 

اگر در جستجوی اجاره مسکن در کانادا هستید به این سایت‌ها سری بزنید: 

  •  craigslist.ca
  •  padmapper.com
  •  rentcanada.com
  •  kijiji.ca
  •  easy-apartments-to-rent.com

جستجو در آگهی‌های روزنامه‌ها و مراجعه به تابلوهای اعلانات در مراکز مختلف هم می‌تواند راه‌های آفلاین مناسبی برای یافتن خانه باشد. البته ساده‌ترین روش همچنان استفاده از اینترنت و سایت‌های خانه‌یابی است. 

هزینه اجاره مسکن در کانادا

کانادا کشوری است که به دلیل وسعت و تنوع جغرافیایی، جمعیت شهرها و انواع شرایط و امکاناتشان با هم متفاوت است و در نتیجه هزینه‌ها هم دچار تفاوت می‌شوند. به طور کلی هزینه همه چیز از جمله اجاره‌ها در شهرهای بزرگ و پررونقی مثل تورنتو و ونکوور بالاتر است و اجاره یک آپارتمان معمولی تا مبله برایتان ممکن است بین 2 تا 3 هزار دلار در ماه، آب بخورد. 

اگر از اقامتگاه‌های مشترک استفاده کنید، در شهری مثل تورنتو تا 800 دلار در ماه را برای این کار کنار بگذارید. ​​یک سوئیت کوچک هم حدودا از هزار تا 1500 دلار کانادا به صورت ماهانه هزینه دارد. 

قیمت‌های عنوان شده در بالا همگی امکان تغییر بر اساس شرایط منزل مثل محله، دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، لوکس بودن، مبله بودن، تعداد واحدها در طبقات، متراژ، امکانات خاص آپارتمان یا وجود امکانات رفاهی در نزدیکی خانه دارد.

هزینه‌های جانبی مسکن در کانادا

هزینه‌هایی مثل هزینه گرمایش و سرمایش، اینترنت، شارژ آپارتمان، برق و سایر قبوض هم به همراه اجاره پرداخت می‌شود. پس اینها را در بودجه خود در نظر بگیرید:

  • خانه‌های یک خوابه و یا دو خوابه: تقریبا بین ۵۰ تا 100 دلار 
  • خانه‌های بزرگتر (سه تا چهار خوابه): 100 تا 150 دلار 
  • خانه های ویلایی: 150 الی ۴۰۰ دلار 
فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در کانادا را دیده‌اید؟

هزینه اجاره مسکن به تفکیک شهر

همانطور که پیشتر هم اشاره شد، هزینه اجاره خانه از استانی به استان دیگر متفاوت است. در اینجا مهم‌ترین شهرهای کانادا و قیمت حدودی اجاره خانه تک خوابه معمولی را در آن آورده‌ایم: 

  • ونکوور:   1.500 دلار
  • تورنتو:   1.500 دلار
  • مونترال:   1.000 دلار
  • اتاوا:     1.200 دلار
  • کلگری:   1.200 دلار
  • هلیفکس:   900 دلار
  • وینیپک:   900 دلار

نحوه اجاره خانه در کانادا

سه روش برای اجاره خانه‌ها در کانادا وجود دارد:

  • اجاره خانه از طریق  Lease

    در این روش شما مستقیما با صاحبخانه در ارتباط هستید. خانه را از او تحویل می‌گیرید، اجاره را به او می‌پردازید و او هم متقابلا هزینه تعمیرات خانه را می‌پردازد. اگر سال بعد هم به توافق رسیدید، نهایتا سه درصد اجاره بیشتری خواهید پرداخت. 

  • اجاره خانه از طریق Sublet   

    در روش دوم شما خانه‌ای را موقتا از مستاجری اجاره می‌کنید و ضمن سکونت در آن به جای او اجاره می‌پردازید. در این خانه‌ها اغلب وسایل مستاجر قرار دارد که باید در انتهای قرارداد، صحیح و سالم تحویلش دهید.  

 

  • اجاره خانه از طریق Lease Transfer 

اگر مستاجری خواست پیش از موعد سالانه خود از خانه برود، می‌تواند آن را با یا بدون وسایل تا همان زمان به شخص دیگری رسما اجاره دهد. 

خرید مسکن در کانادا

انواع خانه در کانادا

  • خانه‌های شهری دارای تراس و گاراژ 
  • خانه‌های دوبلکس یا دو خانه و ورودی مستقل 
  • بانگلو خانه‌های تک طبقه با یک زیرزمین یا بیس منت
  • خانه‌های کاندو که همان آپارتمان است

شرایط خرید مسکن در کانادا

خرید خانه در کانادا هم مثل خیلی کشورهای دیگر پیچیدگی‌های خود را دارد و به همین دلیل نیازمند آگاهی از قوانین و شرایط و بررسی‌های همه‌جانبه است. می‌توان گفت تقریبا در کانادا هر فردی دارای یک وکیل است. یکی از کارهایی که می‌توانید با خیال راحت به وکلا بسپارید، خرید مسکن است. 

ابتدا از طریق آژانس املاک یا آگهی‌های اینترنتی خانه‌های مناسب را پیدا و بازدید می‌کنید. پس از انتخاب خانه مورد نظر، سند توسط وکیل شما بررسی می‌شود و تا انجام انواع بررسی‌های قانونی، 10 درصد از مبلغ نهایی خرید خانه را به صاحب ملک پرداخت می‌کنید. بعد از آن در تاریخی که طبق توافق اولیه دو طرف مشخص شده، قرارداد رسمی خانه امضا و سند و کلید خانه به شما تحویل می‌شود.

خرید خانه و دریافت اقامت کانادا

برعکس بسیاری از کشورها، خرید خانه در کانادا راهی برای کسب اقامت این کشور نیست. شما به عنوان یک خارجی می‌توانید طبق ضوابطی در کانادا ملک بخرید، اما این سرمایه‌گذاری، تاثیری در اقامت شما ندارد. 

وام خرید مسکن در کانادا

وام مسکن در کانادا یا همان Mortgage در ازای گرو گذاشتن همان ملکی که می‌خرید از طریق بانک‌ها و موسسات مالی، طی مقرراتی به شما داده می‌شود. جالب است بدانید درخواست وام مسکن تنها به مقیمان و شهروندان کانادا منحصر نمی‌شود و به افراد غیرمقیم نیز تعلق می‌گیرد. افراد مقیم تا ۸۰ درصد و افراد غیرمقیم تا 65 درصد می‌توانند از بهای مسکن را وام بگیرند.

هزینه خرید مسکن در کانادا چقدر است؟

شرایط بسیاری مثل استان و شهر، مالیات انتقال ملک، هزینه حق الوکاله، مشاوره حقوقی و مشاوه املاک و امکانات و متراژ و نوع خانه انتخابی، هزینه نهایی شما را مشخص می‌کند. میانگینی از قیمت خرید خانه در شهرهای کانادا را مشاهده می‌کنید:

  • ونکوور   از 1میلیون و 500هزار تا 2میلیون و 500هزار دلار 
  • تورنتو   از 460هزار تا 800هزار دلار 
  • کلگری  از 350هزار تا 600هزار دلار 
  • مونترال   از 340هزار تا 600هزار دلار 
  • اتاوا   از 400هزار تا 600هزار دلار 

مالیات مسکن شخصی در کانادا

مثل هر چیز دیگری که در کانادا دارایی شما محسوب می‌شود، برای ملک هم باید مالیات بپردازید. این مبلغ که سالانه توسط شورای هر شهر تعیین می‌شود، مالیاتی است که شهرداری‌ها دریافت می‌کنند. منطقه و محله‌ای که خانه در آن قرار گرفته در تعیین میزان مالیات تاثیر بسزایی دارد.

در پایان اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که شرایط زندگی در کشور کانادا آنقدر جذاب و وسوسه کننده است که مهاجران بسیاری با سختی فراوان خود را به این کشور می‌رسانند.اما در مسئله مهمی مثل خرید مسکن بهره‌گیری از مشاوران حقوقی آگاه و مطمئن می‌تواند نقطه تفاوت شما با خیل عظیم مهاجران و سرمایه گذاران این کشور باشد تا معامله‌ای امن و پرسود داشته باشید. 

Telegram
LinkedIn