آشنایی با فرهنگ کاری کانادا

به عنوان یک مهاجر تازه وارد، ممکن است فرهنگ کاری کانادا را متفاوت از فرهنگ کاری در ایران بیابید. شیوه‌هایی مانند دست دادن، استفاده از نام کوچک و روش‌های برقراری ارتباط با همکاران و مدیران در فرهنگ‌های مختلف، بسیار متفاوت است.

در حالی که محیط‌های کاری کانادا بسته به کارفرما و نوع شغل متفاوت است، قوانین اساسی و آداب کسب و کار مشترک در اکثر محل‌های کار کانادایی حاکم است. شما به عنوان یک ایرانی که قصد کار کردن در کانادا را دارید بهتر است حسابی از فرهنگ کاری کانادا هم سر دربیاورید! چراکه یادگیری این قوانین و فرهنگ‌ها گام مهمی در جستجو و حفظ شغل در کاناداست. این مقاله به عنوان یک راهنما برخی از ضروریات فرهنگ کاری کانادا را بررسی می‌کند.

فهرست عناوین

فرهنگ کاری و محیط‌های کار در کانادا

فرهنگ کاری کانادا از شما انتظار دارد که در صحبت کردن، گوش دادن و معاشرت با افراد دیگر مهربان باشید. آشنایی با آداب کار در هماهنگی با همکاران، دستیاران و سرپرستان برای درک همه اطرافیان، اهمیت بسیار دارد. 

زبان بدن در فرهنگ کاری کانادا

ارتباط غیرکلامی که همچنین به عنوان «زبان بدن» نیز شناخته می‌شود، هنگام ایجاد اولین برخورد در محل کار بسیار مهم است. این مسئله شامل مصاحبه‌های شغلی و اولین تعاملات با همکاران و مشتریان می‌شود. زبان بدن مثبت نشان دهنده اعتماد به نفس و احترام به دیگران است. برخی از عوامل کلیدی در ارتباطات غیرکلامی عبارتند از:

  • فضای شخصی

کانادایی‌ها برای فضای شخصی خود ارزش قائل هستند و به ندرت هنگام ملاقات یا صحبت در محل کار، یکدیگر را لمس می‌کنند. این رسم است که هنگام صحبت چهره به چهره، تقریباً 2 فوت یا به فاصله یک بازو از یکدیگر قرار می‌گیرند. ایستادن خیلی نزدیک می‌تواند باعث ناراحتی طرف مقابل شود و به نظر می‌رسد دور ایستادن نشان می‌دهد که شما علاقه‌ای به ارتباط ندارید.

  • ارتباط چشمی

در مکالمه، تماس مستقیم چشمی نشان می‌دهد که شما علاقمند هستید و توجه دارید. افرادی که از تماس چشمی اجتناب می‌کنند ممکن است غیردوستانه، غیرقابل اعتماد یا فاقد اعتماد به نفس در نظر گرفته شوند. با این حال، مراقب باشید که به مدت طولانی خیره نشوید یا تماس چشمی را حفظ نکنید.

  • دست دادن

وقتی برای اولین بار با یک کارفرمای کانادایی، همکار تجاری جدید یا همکار همیشگی ملاقات می‌کنید، دست دادن محکم، یک روش معمول است. هم مرد و هم زن با دست دادن احوالپرسی می‌کنند. هنگام دست دادن، تماس چشمی و لبخند زدن نیز مؤدبانه است.

  • لباس و ظاهر

هر محل کاری در کانادا سیاست‌های متفاوتی در مورد لباس و ظاهر کارمندانش دارد. زمانی که برای مصاحبه می‌روید یا یک کار جدید را شروع می‌کنید، بهتر است تا زمانی که در مورد فرهنگ فردی محل کار و انتظارات آن بیشتر بدانید، رسمی‌تر یا محافظه‌کارانه لباس بپوشید. وقتی با محل کار خود آشنا شدید، می‌توانید لباس خود را تغییر دهید. در بیشتر موارد، شلوار جین، شلوارک یا لباس‌های زیادی باز در محیط‌های اداری ممنوع است.



احترام به خود و دیگران در فرهنگ کاری کانادا

همه افراد در محل کار، از جمله مدیران و سرپرستان، باید با دیگران با احترام رفتار کنند. هیچ کس نباید به هیچ‌وجه احساس تهدید یا تحقیر کند. به عنوان مثال، گفتن جوک‌هایی که برای دیگران توهین آمیز است در محل‌های کاری کانادا قابل قبول نیست. همچنین در کانادا کارفرمایان باید به شأن کارکنان خود احترام بگذارند و باید مطمئن شوند که اعمال و محل کار آنها عاری از تبعیض است.

سیاست‌های رسمی و قوانین مکتوب کار در کانادا

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در کانادا سیاست‌های رسمی رفتاری در محل کار دارند. این سیاست‌ها کارکنان را در انجام کارشان و ارتباط با همکاران، سرپرستان و مدیرانشان راهنمایی می‌کند. اگر مشغول به کار هستید و در مورد چنین نظام‌نامه‌ای مطلع نبودید، از کارفرمای خود بپرسید که آیا در شرکت یا سازمان شما این قوانین وجود دارد یا خیر. خواندن چنین اسنادی ممکن است برای سازگاری شما با محیط جدید بسیار مفید باشد.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در کانادا را دیده‌اید؟

خطاب نام‌های کوچک در فرهنگ کاری کانادا

ارتباط در فرهنگ کاری کانادا اکثرا غیررسمی است. معمول است که همکاران را با نام کوچک خطاب کنید، حتی زمانی که با یک مدیر یا سرپرست صحبت می‌کنید. با این حال، هنگام معرفی فرد جدید، از نام و نام خانوادگی او استفاده کنید.

یادتان باشد در محیط‌های رسمی یا هنگام صحبت با مقامات عالی رتبه، استثناهایی برای این قانون وجود دارد. در این موارد استفاده از آقای، خانم یا دکتر و نام خانوادگی آن‌ها رایج است.

صحبت کردن و پرسیدن سوال در فرهنگ کاری کانادا رایج است

سعی کنید در بحث‌ها و جلسات گروهی شرکت کنید، حتی اگر فقط چند سوال بپرسید. با مشارکت دادن ایده‌ها یا افکار خود نشان می‌دهید که علاقمند به کار و محیط کاری هستید و می‌خواهید درگیر کار باشید. با این حال، مکالمه را قطع نکنید، بلکه منتظر باشید تا نوبت شما برسد.

بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند که اگر رویه‌ها یا دستورالعمل‌ها را نمی‌فهمید، سؤال بپرسید تا اینکه گیج شوید یا اشتباه کنید. کارفرمایان از کارگرانی که مشتاق یادگیری مهارت‌های جدید و سازگاری با تغییرات در محل کار هستند قدردانی می‌کنند. پرسیدن سوال از همکاران و سرپرستان یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید تمایل خود را برای یادگیری و پیشرفت حرفه‌ای نشان دهید.

معاشرت‌های دوستانه با همکاران در فرهنگ کاری کانادا

معاشرت و دوستی، بخشی عادی از فرهنگ محل کار در کانادا است. با این حال، پرسیدن مستقیم در مورد امور شخصی مانند مذهب، سن و درآمد غیرمودبانه تلقی می‌شود. اگر یکی از همکاران، جزئیات شخصی را به اشتراک می‌گذارد که باعث ناراحتی شما می‌شود، می‌توانید موضوع را تغییر دهید.

معاشرت برای چند دقیقه در زمان‌هایی مثل رسیدن به محل کار یا ترک آن، صرف قهوه یا وقت ناهار قابل قبول است. درگیر شدن در مکالمات طولانی در ساعات اداری رایج نیست.

کار گروهی در فرهنگ کاری کانادا

در کانادا کار تیمی بسیار ارزشمند است. خوب کار کردن با دیگران، گوش دادن به ایده‌های دیگران و تقسیم مسئولیت، مهارت‌های مهمی هستند. انتظار می‌رود که با همه همکاران، از کسانی که در پست‌های ابتدایی کار می‌کنند تا سرپرستان و مدیران، با احترام رفتار کنید.

اهمیت وقت شناسی در فرهنگ کاری کانادا

رسیدن به موقع برای قرارهای کاری بسیار مهم است. وقت‌شناسی توسط کارفرمایان کانادایی یک ارزش تلقی می‌شود. بنابراین اگر جلسه‌ای برای ساعت 10 صبح تنظیم شده است، معمول است که چند دقیقه زودتر به محل جلسه بروید تا درست از ساعت 10 شروع کنید. اگر می‌خواهید دیر برسید، حتما با کارفرمای خود تماس بگیرید.

سلسله مراتب در فرهنگ کاری کانادا

اکثر شرکت‌های کانادایی در یک سیستم سلسله مراتبی (یا از بالا به پایین) فعالیت می‌کنند. این بدان معنی است که از کارکنان انتظار می‌رود دستورالعمل‌های مدیر خود را دنبال کنند. هنگام تصمیم‌گیری، درخواست اطلاعات، یا برخورد با مشکلات، از شما انتظار می‌رود که بر اساس سطح اختیارات خود با فرد مناسب صحبت کنید.

ارزشمندی حسن نیت در فرهنگ کاری کانادا

هنگام برخورد با همکاران، مدیران و مشتریان، استفاده از کلمات مودبانه مانند لطفا، متشکرم و خوش آمدید را استفاده کنید! قبل از ورود به دفتر، همیشه به نشانه احترام به فضای کاری دیگران در بزنید.

همه شرکت‌های کانادایی یکسان نیستند!

هر محیط کاری، فرهنگ خاص خود را دارد. برخی از استانداردها و انتظارات ممکن است در دستورالعمل‌های محل کار نوشته شود. با این حال، برخی از ارزش‌ها و راه‌های ارتباطی، نانوشته هستند. اغلب ساده‌ترین راه برای کشف یک فرهنگ خاص در محل کار جدیدتان در کانادا، مشاهده رفتار دیگران و پرسیدن از آن‌هاست.

قوانین نانوشته محل کار در کانادا

برخی از موارد جزء قوانین نانوشته در محل کار محسوب می‌شوند. این قوانین نانوشته ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. مانند:

  • استفاده از ایمیل و تلفن

به طور کلی ایمیل کاری و خطوط تلفن برای اهداف کاری در نظر گرفته شده است. در اکثر شرکت‌ها بهتر است از استفاده از آن‌ها برای مقاصد شخصی خودداری شود، مگر در موارد اضطراری. هم‌چنین توصیه می‌شود هنگام کار، تلفن همراه خود را خاموش یا بی‌صدا کنید و از پاسخ دادن به آن خودداری کنید مگر در زمان استراحت.

  • کسب و کار شخصی

در محیط کار کانادایی از شما انتظار می‌رود کاملا بر کارتان تمرکز کنید و مشاغل شخصی و خانوادگی مانند مراقبت از کودکان یا والدین بیمار، قرار ملاقات‌های پزشکی، برقراری تماس‌های تلفنی شخصی و… را کنار بگذارید. 

  • زمان‌های استراحت میان کار

وقفه کاری همه جا طبق قانون، الزامی است. با این حال، در برخی از شرکت‌های کانادا استراحت‌ها رسمی هستند و از شما می‌خواهند در یک زمان خاص یک قهوه یا ناهار داشته باشید. در شرکت‌های دیگر می‌توانید هر زمان که بخواهید استراحت کنید. بهتر است با مشاهده همکاران خود در این مورد متوجه این قضیه شوید.

  • عطر زدن در محل کار

بسیاری از محل‌های کار در کانادا از شما انتظار دارند از عطر یا ادکلن استفاده نکنید. زیرا ممکن است دیگران آلرژی داشته باشند.

جنبه‌های حقوقی فرهنگ کار در کانادا

گاهی اوقات ممکن است بپرسید که آیا فرهنگ محل کار در کانادا مناسب یا حتی قانونی است یا اینکه آیا کارفرمایان از شما سوءاستفاده می‌کنند یا خیر؟ منابع زیر، اطلاعاتی در مورد حقوق شما به عنوان یک کارمند کانادایی ارائه می‌دهد:

  • قانون استانداردهای استخدامی

قانون و مقررات استانداردهای استخدام، حداقل استانداردهایی را تعیین می‌کند که کارفرمایان باید در برخورد با کارکنان خود از آن‌ها پیروی کنند. قانون استانداردهای استخدامی، موضوعاتی مانند حداقل دستمزد، پرداخت اجباری اضافه کاری، روزهای بیماری و نحوه خاتمه کار را پوشش می‌دهد.

  • کمیسیون حقوق بشر کانادا

کمیسیون حقوق بشر کانادا با تشویق کارفرمایان به منظور اطمینان از رعایت اصول برابری و کرامت انسانی در محیط کار، برای افزایش احترام به حقوق بشر در محیط کار تلاش می‌کند.

Telegram
LinkedIn