مقایسه شهرهای آلمان برای زندگی

آلمان همیشه یکی از بهترین مقصدها برای مهاجرت کاری است. اقتصاد قوی، فرصت‌های کاری فراوان و فرهنگ مناسب مردم این کشور باعث شده تا در هر سال مهاجران زیادی حتی از کشورهای پیشرفته دنیا وارد آلمان شوند. آلمان یکی از کشورهای تاثیرگذار در اروپا و جهان است و اگر آن را برای کار انتخاب کرده باشید بهتر است با شهرهای مختلف آن آشنا شوید. در این مطلب شهرهای مختلف آلمان بررسی شده و شرایط زندگی در هرکدام را توضیح داده‌ایم. در انتها نیز هر کدام از شهرها از نظر آماری مقایسه شده‌اند تا تصمیم‌گیری و انتخاب بین آن‌ها ساده‌تر باشد.

فهرست عناوین

مهاجرت کاری به برلین

پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در آلمان و اتحادیه اروپا شهر برلین است که 3 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد. برلین یک شهر بین‌المللی با فرهنگ‌های مختلف است که به دلیل موقعیت مناسبی که دارد در سال‌های اخیر افراد زیادی به آن مهاجرت کرده‌اند. برلین یکی از شهرهای آلمان برای تفریح و خوشگذرانی است زیرا هر نوع امکاناتی که بخواهید در اختیار شما قرار دارد. مردم شهر خوش‌برخورد هستند و زندگی در این شهر جنب‌وجوش خاصی دارد.

کار در این شهر رونق خاصی دارد و صنایع خدماتی و تولیدی مختلفی درون یا اطراف شهر ایجاد شده‌اند. صنایع الکتریکی در برلین رونق خاصی دارد و بخش زیادی از شهروندان برلین در این حوزه مشغول کار هستند. هزینه زندگی در این شهر نسبتا بالا است اما با وجود اینکه پایتخت آلمان است هنوز هم هزینه برخی خدمات در آن وضعیت مناسبی دارد.

شرایط زندگی در هامبورگ

هامبورگ با 1 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ آلمان بعد از برلین و بزرگ‌ترین بندر این کشور است. اقتصاد در این کشور رونق خاصی دارد و دلیل آن وجود بندر و توریستی بودن شهر هامبورگ است. سالانه 12 میلیون نفر از این شهر دیدن می‌کنند که باعث رونق اقتصادی این شهر شده است. حمل‌ونقل، تولید، خانه‌سازی و رسانه در هامبورگ رونق دارند و یکی از بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت کاری محسوب می‌شود. 

هامبورگ یک شهر مهاجرپذیر است و بخش زیادی از مردمان آن مهاجران خارجی یا آلمانی‌هایی هستند که از شهرهای دیگر وارد هامبورگ شده‌اند. این شهر پر از کانال و رودخانه‌های کوچک است که باعث شده شهر زیبایی خاصی داشته باشید. هزینه زندگی در این شهر به‌ویژه برای مسکن بالا است و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای زندگی در این شهر داشته باشید.

بررسی شهر مونیخ

مونیخ با 1 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت سومین شهر بزرگ در آلمان است که در جنوب شرقی این کشور قرار گرفته است. مونیخ به‌عنوان پایتخت فرهنگی آلمان شناخته می‌شود و یکی از ثروتمندترین شهرهای آلمان و اروپا است. مونیخ گران‌ترین شهر در آلمان و یکی از گران‌ترین شهرها در قاره اروپا است و از این نظر حتی از برلین هم بالاتر است. با وجود این، کیفیت زندگی در این شهر بسیار بالا است و یکی از بهترین نقاط آلمان از نظر زیرساخت‌های شهری است.

مونیخ مرکز بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در کشور آلمان است و اگر بخواهید اوقات فراغت خود را پر کنید از این نظر هیچ کمبودی وجود ندارد. رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه در مونیخ بسیار فعال هستند و اگر می‌خواهید با خانواده خود در یک محیط مناسب زندگی کنید مونیخ شهر مناسبی است. سطح بالای درآمدها در این شهر یکی دیگر از مزیت‌های زندگی در مونیخ است.

مهاجرت کاری به کلن

کلن چهارمین شهر بزرگ در آلمان و گزینه بعدی برای مهاجرت کاری است که 1 میلیون و 10 هزار نفر جمعیت دارد. 16 درصد جمعیت این شهر را مهاجران تشکیل می‌دهند که بیشتر آن‌ها ترک‌ها و مردم اروپای شرقی هستند. ایرانی‌ها نیز در این شهر ساکن هستند و جمعیت آن‌ها به حدود 4 هزار نفر می‌رسد. کلن نیز مانند مونیخ یک شهر فرهنگی است و رویدادهای فرهنگی زیادی در این شهر وجود دارد.

صنایع زیادی در این شهر مشغول کار هستند که باعث شده برای افرادی که دنبال مهاجرت کاری هستند فرصت‌های زیادی ایجاد شود. بخش‌های تولیدی نیز در کلن فعال هستند که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به رسانه هستند.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در آلمان را دیده‌اید؟

مهاجرت کاری به فرانکفورت

پنجمین شهر بزرگ آلمان مرکز تجارت و فعالیت‌های مالی در آلمان محسوب می‌شود. فرانکفورت مرکز بانک فدرال آلمان و بانک‌های مرکزی اروپا است. درصورتی‌که در حوزه‌های بانکداری، مالی، اقتصاد، مدیریت، کارآفرینی و مانند آن مهارت داشته باشید فرانکفورت بهترین شهر برای شما است. فرانکفورت یکی از ثروتمندترین شهرهای اروپا است و فعالیت‌های اقتصادی در این شهر بسیار رونق دارند.

فرانکفورت با آسمان‌خراش‌های خود شناخته می‌شوند و یک شهر مدرن و با امکانات بالای شهری است. موزه، پارک، تئاتر و مراکز دیدنی زیادی در این شهر وجود دارند و هر چیزی که برای زندگی شهری نیاز داشته باشید فراهم شده است. فرانکفورت حدود 760 هزار نفر جمعیت دارد و اگر نمی‌خواهید در یک شهر شلوغ زندگی کنید گزینه مناسبی برای مهاجرت کاری است.

مهاجرت کاری به اشتوتگارت

اشتوتگارت در جنوب غربی آلمان و بر روی رودخانه نکار واقع شده و با 600 هزار نفر جمعیت، ششمین شهر بزرگ در کشور آلمان محسوب می‌شود. اشتوتگارت یکی از شهرهای مهاجرپذیر در آلمان است و گروه‌های قومیتی مختلفی در آن زندگی می‌کنند. معماری زیبای ساختمان‌های اشتوتگارت توجه بیننده‌ها را به خود جلب می‌کند. چشم‌اندازهای طبیعی زیادی در شهر و اطراف آن وجود دارد و یکی از شهرهای سرسبز آلمان محسوب می‌شود.

اشتوتگارت یکی از شهرهای صنعتی آلمان است و کارگاه‌ها و کارخانه‌های زیادی دارد. پیدا کردن کار در این شهر چندان سخت نیست و تقریبا در همه حوزه‌ها به نیروی کار ماهر نیاز دارد. اشتوتگارت بعد از فرانکفورت دومین شهر آلمان از نظر فعالیت‌های مالی و تجارت است که باعث شده فرصت‌های کاری بیشتری در این شهر ایجاد شود.

مهاجرت کاری به دوسلدورف

دوسلدورف در کنار رودخانه راین واقع شده و با 600 هزار نفر جمعیت از شهرهای مهم آلمان محسوب می‌شود. استانداردهای زندگی شهری در دوسلدورف بالا است به همین دلیل افراد زیادی برای زندگی و مهاجرت کاری وارد این شهر می‌شوند. با وجود اینکه دوسلدورف به‌اندازه شهری مانند برلین شلوغ نیست، اما هنوز هم امکانات مناسبی دارد و برای افرادی که زندگی آرام می‌خواهند یک گزینه مناسب است.

دوسلدورف از برخی جنبه‌ها یکی از بهترین شهرهای آلمان محسوب می‌شود. برای مثال از نظر کیفیت زندگی شهری از شهرهای ممتاز در جهان است. تعادل بین زندگی و کار در آلمان نیز اهمیت زیادی دارد و مردم این شهر به استراحت اهمیت می‌دهند. 

فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در دوسلدورف زیاد است به همین دلیل برای افراد زیادی فرصت کار ایجاد شده است. دوسلدورف در سال‌های اخیر از نظر شهرسازی و تجارت رشد زیادی داشته که نشان می‌دهد یکی از شهرهای مناسب برای مهاجرت کاری است. 

مهاجرت کاری به دورتموند

با 870 هزار نفر جمعیت شهری و اطراف شهر، دورتموند یکی از شهرهای مهم آلمان است که در غرب این کشور واقع شده است. دانشگاه‌های مهمی در این شهر وجود دارند به همین دلیل در هر سال افراد زیادی وارد دورتموند می‌شوند. در حال حاضر بیش از 50 هزار دانشجو در شهر دورتموند زندگی می‌کنند که نشان می‌دهد زندگی در این شهر شور و جنب‌وجوش خاصی دارد. دورتموند یکی از بهترین شهرهای آلمان از نظر فضای سبز و درخت‌کاری است و در سال‌های اخیر به یکی از سرسبزترین شهرهای اروپا تبدیل شده است.

تعداد شرکت‌های فعال در دورتموند زیاد است و در زمینه‌های بیمه، رباتیک، مهندسی پزشکی، امور مالی، مهندسی، فناوری اطلاعات و حوزه‌های دیگر مشغول کار هستند. با توجه ‌به تعداد بالای این شرکت‌ها پیداکردن کار در این شهر سخت نیست و از آنجا که هزینه‌های زندگی در آن معقول است می‌توانید زندگی خوبی در این شهر داشته باشید.

مقایسه شهرهای آلمان برای مهاجرت کاری

اکنون که شهرهای مختلف آلمان را برای زندگی با هم مقایسه کردیم، بهتر است نگاهی دقیق‌تر به هرکدام داشته باشیم. در جدول زیر اطلاعات مفیدی درباره شهرهای مختلف قرار داده شده تا با دید بهتر برای مهاجرت کاری تصمیم‌گیری کنید. توجه کنید که جمعیت شهری تنها مربوط به خود شهر است و جمعیت اطراف آن را در نظر نگرفته‌ایم.

برای تصمیم‌گیری تنها به این آمار محدود نباشید و شرایط خودتان را هم در نظر داشته باشید. برای مثال اگر شخصی همراه خانواده مهاجرت کند باید به مدرسه، فضای مناسب برای خانواده و موارد این‌چنینی توجه داشته باشد. چنین مواردی را نمی‌توان با آمار و ارقام نشان داد اما هنوز هم نقش مهمی در زندگی افراد دارند.

نام شهر

ایالت/ناحیه

مساحت (کیلومترمربع)

جمعیت

برلین

شهر ایالتی برلین

891

3،671،000

هامبورگ

شهر ایالتی هامبورگ

755

1،840،000

مونیخ

بایرن

310

1،400،000

کلن

نوردراین-وستفالن

405

1،086،000

فرانکفورت

هسن

248

753،000

اشتوتگارت

بادن-وورتمبرگ

207

643،000

دوسلدورف

نوردراین-وستفالن

217

619،000

دورتموند

رور 

580

587،000

 

هزینه زندگی اهمیت زیادی دارد و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. به همین دلیل در جدول زیر هزینه زندگی در شهرهای مختلف در کنار متوسط درآمد هرکدام بررسی شده است. دقت کنید که این اعداد متوسط هزینه و درآمد را نشان می‌دهند و ممکن است بر اساس سبک زندگی، محل کار و فاکتورهای دیگر بالاتر یا پایین‌تر باشند.

نام شهر

هزینه زندگی ماهیانه برای یک نفر (یورو)

هزینه زندگی ماهیانه برای 4 نفر (یورو)

متوسط درآمد سالیانه (یورو)

برلین

832

2820

61880

هامبورگ

871

3016

67000

مونیخ

903

3110

73500

کلن

855

2940

62500

فرانکفورت

897

3038

75200

اشتوتگارت

832

2881

70500

دوسلدورف

806

2792

72400

دورتموند

853

2842

56000

 

نتیجه‌گیری 

در این مطلب شهرهای مختلف آلمان را بررسی شد و توضیح دادیم که هرکدام چه شرایطی برای مهاجرت کاری دارند. مونیخ گران‌ترین شهر آلمان است اما از نظر درآمد بالاتر از بقیه قرار دارد. شهرهایی مانند برلین و هامبورگ از شهرهای شلوغ آلمان هستند و فرصت‌های کاری زیادی در آن‌ها وجود دارد. فرانکفورت و اشتوتگارت از نظر فرصت‌های کاری و سطح درآمد بسیار مناسب هستند و البته جمعیت آن‌ها کمتر است. شهرهای دیگر شرایط تقریبا مشابهی دارند و انتخاب بین آن‌ها بر اساس شرایط خودتان است. 

Telegram
LinkedIn