با سیستم مالیاتی کشور آلمان آشنا شوید

آشنایی با سیستم مالیاتی کشور آلمان

آلمان به دلیل شرایط بسیار مناسب اقتصادی همواره یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت بوده است. این کشور که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا است یکی از دقیق‌ترین سیستم‌های مالیاتی را دارد و برای کسانی که این کشور را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند آشنایی با قوانین آن اهمیت زیادی دارد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا شما را با مالیات در کشور آلمان آشنا کنیم تا با دید بهتری برای آینده خود تصمیم‌گیری کنید.

فهرست عناوین

شرایط کلی مالیات در کشور آلمان

آلمان بالاترین نرخ مالیات در اروپا را دارد و تقریباً برای هر چیزی باید مالیات پرداخت کنید. حسابرسی در این کشور بسیار دقیق است و هرگونه فرار مالیاتی یا اظهارنامه‌های جعلی باعث دیپورت یا زندانی شدن می‌شود. به همین دلیل قبل از هر چیز تاکید می‌کنیم که اگر در این کشور مشمول مالیات هستید حتماً آن را به‌موقع پرداخت کنید.

آلمان یکی از کشورهایی است که مالیات اهمیت زیادی در آن دارد زیرا یکی از مهم‌ترین منابع درآمد برای دولت آن است. هم‌چنین بخشی از کالا و خدماتی که دریافت می‌کنید نیز مشمول مالیات می‌شود که این نوع شیوه به نام مالیات بر ارزش افزوده شناخته می‌شود. کلیه افراد ساکن در آلمان مشمول پرداخت مالیات هستند و تنها در شرایطی که درآمد آن‌ها از مقدار مشخصی کمتر باشد، معاف می‌شوند.

افرادی که این کشور را برای زندگی انتخاب می‌کنند باید با این قوانین آشنا باشند تا دچار مشکل نشوند. البته در زمان ورود، زمان استخدام و در اظهارنامه‌های مالیاتی سالیانه به شما کمک می‌شود تا ناخواسته دچار مشکل نشوید. دقت داشته باشید که نرخ بالای مالیات در این کشور خودش را به شکل رفاه نشان می‌دهد و اگر کمی در این کشور زندگی کرده باشید متوجه کیفیت بالای خدمات شهری و دولتی می‌شوید.

انواع مالیات در کشور آلمان شامل موارد زیر است:

  • مالیات ‌بر درآمد
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر املاک و مستغلات
  • مالیات بر سود سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری
  • مالیات‌ بر ارث

بررسی مالیات ‌بر درآمد

مالیات‌ بر درآمد بیشترین سهم را در بین انواع مالیات دارد و یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمد برای دولت محسوب می‌شود. اگر به هر نوعی در آلمان درآمد داشته باشید مشمول این نوع از مالیات می‌شوید. به ‌این ‌ترتیب کارمندان، بازنشستگان، افرادی که کسب‌وکار دارند و… باید درصدی را که دولت به‌عنوان مالیات مشخص کرده، پرداخت کنند. دقت داشته باشید که روش‌های دیگری هم برای درآمدزایی وجود دارد که آن‌ها هم مشمول مالیات می‌شوند که برای مثال می‌توان به سرمایه‌گذاری اشاره کرد. پس به‌طورکلی موارد زیر مشمول مالیات می‌شوند:

  • حقوق ماهیانه یا دستمزد
  • درآمد خود اشتغال بودن
  • حقوق بازنشستگی
  • سود حاصل از سرمایه‌گذاری
  • سود حاصل از سپرده‌گذاری
  • سود حاصل از خریدوفروش سهام
  • سود حاصل از اجاره‌بهای ملک

بر اساس قانون، هر چه میزان درآمد بالاتر باشد میزان مالیات هم بیشتر می‌شود. دولت این کشور نیز برای حمایت از افراد کم‌درآمد قانون‌های مناسبی وضع کرده که دو مورد اهمیت زیادی دارند. اولین مورد قسط‌بندی مالیات و دومین مورد بخشش مالیات برای افراد کم‌درآمد است. بر اساس قانون، افراد مجردی که درآمد آن‌ها کمتر از 9744 یورو در سال هستند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. این رقم برای افراد متأهل 19488 یورو است. اعداد جدول زیر (بر اساس یورو) به شما کمک می‌کند تا میزان مالیات‌بردرآمد را بهتر درک کنید.

میزان درآمد (یورو)

میزان مالیات ‌بر درآمد

کمتر از 9744

0 درصد

9745 تا 57918

14 تا 42 درصد

57919 تا 274612

42 درصد

بیش از 274612

45 درصد



مالیات بر ارزش افزوده در آلمان

مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از انواع مالیات در کشور آلمان است که هم توسط تولیدکننده و هم فروشنده پرداخت می‌شود و برای محاسبه آن ارزش و قیمت کالا در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل دیده می‌شود که فروشنده به‌اندازه مالیات بر ارزش افزوده از خریدار پول دریافت می‌کند که روش کار مانند همان چیزی است که در کشور ما رواج دارد. برای مثال قیمت کالا با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده روی آن درج می‌شود.

مالیات بر عایدی‌های دیگر

این نوع مالیات شامل مالیات بر املاک و مستغلات و سرمایه‌گذاری می‌شود. دولت آلمان نسبت به مالیات املاک بسیار حساس است؛ بنابراین افراد موظف هستند درآمدهای ناشی از املاک خود را گزارش کنند. برای مثال اگر با اجاره دادن ملک خود درآمدی داشته‌اید باید مالیات آن را بپردازید. همچنین خرید و فروش ملک هم برای بسیار از افراد سودآور است که باید مالیات آن را پرداخت کنند.

مالیات بر سرمایه یا مالیات بر سرمایه‌گذاری در کشور آلمان شامل خرید و فروش سهام، کالاهای فیزیکی مانند طلا و فلزات، ارزهای دیجیتال و … می‌شود؛ به‌ این ‌ترتیب هر نوع درآمدی که به دلیل سرمایه‌گذاری داشته باشید، مشمول مالیات می‌شود. مقدار این مالیات 25 درصد است اما در برخی شرایط کمی تغییر می‌کند.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در آلمان را دیده‌اید؟

روش پرداخت مالیات در کشور آلمان

به‌طورکلی مالیات در کشور آلمان به دو روش پرداخت می‌شود. روش اول مخصوص کارمندان است که زیر نظر یک کارفرما مشغول به کار هستند و روش دوم نیز برای افرادی است که درآمد آنها در اختیار خودشان است. این گروه را با نام خود اشتغال می‌شناسند.

گروه اول نیاز نیست نگران چیزی باشند زیرا کارفرما مالیات آن‌ها را به‌صورت ماهیانه از حقوق آن‌ها کسر می‌کند. در این روش حقوق دریافتی آن‌ها پس از کسر مالیات و به‌صورت دستمزد خالص است. کارفرما این مبلغ را به اداره امور مالیاتی انتقال می‌دهد و گزارش مالیاتی را هم برای همین نهاد ارسال می‌کند. درصورتی‌که به‌صورت‌حساب‌های شرکت دسترسی داشته باشید متوجه خواهید شد که در طول یک سال بخش زیادی از درآمدهای شرکت برای پرداخت مالیات مصرف می‌شود.

دقت داشته باشید اگر درآمد جانبی دارید باید خودتان گزارش آن را در قالب اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات این کشور بدهید. برای مثال ممکن است با سرمایه‌گذاری‌های جانبی که درباره آن توضیح دادیم سودی به دست آورده باشید که باید 25 درصد آن را به دولت آلمان پرداخت کنید.

درصورتی‌که به‌صورت خود اشتغال کار می‌کنید باید به‌صورت مرتب گزارش مالیاتی ارائه کنید. برای مثال درصورتی ‌که یک شرکت دارید باید هم درآمد شخص خودتان و هم درآمدهای شرکت را گزارش کنید. هرکدام از این درآمدها مشمول درصد مشخصی از مالیات می‌شوند که به‌طورکلی برای شرکت‌ها بین 15 تا 16 درصد است.

افراد دیگری هم وجود دارند که برای مثال صاحب یک مغازه هستند. این افراد نیز باید در اظهارنامه مالیاتی میزان درآمد خود را در سال گذشته مشخص کنند. به‌طورکلی نرخ پایه مالیات برای مشاغل انفرادی 3.5 درصد است که بر اساس شرایط فرد و میزان درآمد او تغییر می‌کند.

به ‌طور کلی فلسفه اظهارنامه مالیاتی بررسی درآمد افراد است و اگر در طول سال گذشته مالیات اضافی پرداخت کرده باشید توسط دولت به شما عودت داده می‌شود. همین موضوع باعث شده تا نظام مالیاتی در آلمان یکی از دقیق‌ترین سیستم‌های مالیاتی در اروپا و دنیا باشد.

گروه‌های مشمول پرداخت مالیات در کشور آلمان

در انتهای موضوع بررسی مالیات در کشور آلمان لازم است که گروه‌های پرداخت‌کننده مشخص شوند. دلیل این است که نحوه محاسبه مالیات برای هر کدام از این گروه‌ها متفاوت است و بر اساس شرایط آن‌ها تعیین می‌شود. به‌این‌ترتیب علاوه بر مالیاتی که بر اساس درآمد، ارزش افزوده و عایدی‌ها پرداخت می‌شود، فاکتور مهم دیگری هم وجود دارد که کلاس مالیاتی نامیده می‌شود. به‌طورکلی 6 گروه اصلی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • کلاس مالیاتی اول:  این کلاس شامل کلیه کارکنانی است که مجرد، مطلقه و بیوه هستند و به تنهایی زندگی می‌کنند.
  • کلاس مالیاتی دوم: این کلاس، پدران و مادران مجرد را که به همراه فرزند خود در یک آپارتمان زندگی می‌کنند، شامل می‌شود. پدر یا مادر مجرد باید حائز شرایط کمک هزینه کودک شود و در یک خانه به صورت تنها و بدون حضور یک بزرگسال دیگر زندگی کند. نرخ مالیات در این کلاس کمتر از کلاس اول است.
  • کلاس مالیاتی سوم: این کلاس معمولا برای افرادی که خانم و یا شوهرشان فوت شده و هنوز دوباره ازدواج نکرده‌اند و به اصطلاح بیوه نامیده می‌شوند (در سال فوت و سال بعد) اعمال می‌شود. زوجین متاهل در صورتی که شریک زندگی‌شان کار نکند یا درآمد بسیار پائین داشته باشد هم می‌توانند این کلاس مالیاتی را انتخاب کنند. سپس شریک زندگی‌شان به طور خودکار در کلاس مالیاتی پنجم طبقه‌بندی می‌شود.
  • کلاس مالیاتی چهارم: این کلاس مالیاتی استاندارد برای زوجین متاهل است. هر فرد در صورت ازدواج به طور خودکار در کلاس مالیاتی چهارم قرار می‌گیرد. در شرایطی که زوجین تقریبا حقوق مشابهی داشته باشند، قرار گرفتن در این کلاس می‌تواند مفید واقع شود.
  • کلاس مالیاتی پنجم: برای افراد متاهل است که شریک زندگی‌شان در کلاس سوم قرار داشته باشد.
  • کلاس مالیاتی ششم: اگر علاوه بر شغل خود، فعالیت‌های اقتصادی جانبی دیگری نیز داشته باشید، در این کلاس مالیاتی قرار می‌گیرید.

طبیعتاً پس از هر تغییر احتمالی در شرایط زندگی افراد، کلاس مالیاتی هم متناسب با تغییر اتفاق افتاده تغییر می‌کند. بنابراین در صورت جدایی و یا طلاق گرفتن از همسر، فوت همسر، اگر یک پدر یا مادر مجرد باشید، صاحب فرزند شوید، علاوه بر شغل اصلی خود یک فعالیت اقتصادی جانبی دیگر را هم شروع کنید و یا ازدواج کنید کد مالیاتی شما نیز عوض شده و نرخ مالیات متناسب با شرایط جدید تغییر می‌کند. 

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی می‌توان مالیات در کشور آلمان را بالا دانست و مهم‌ترین موضوعی که باعث تغییر آن می‌شود، میزان درآمد شما است. هم‌چنین برای افراد کم‌درآمد قانون‌های حمایتی بسیار زیادی وجود دارد که باعث شده سیستم مالیات منصفانه‌تر باشد. هم‌چنین به دلیل کیفیت بالای خدمات شهری و دولتی در این کشور می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که این مالیات ارزش پرداخت دارد. 

Telegram
LinkedIn