آشنایی با قوانین کاری در آلمان

آلمان کشوری است پیشرفته و مرفه در قلب اروپا که آغوشش برای مهاجران همیشه باز بوده و به ویژه برای مهاجران تحصیل کرده و متخصص، هم شغل دارد و هم حقوق خوب و کشوری ایده‌آل برای پیشرفت حرفه‌ای محسوب می‌شود. 

یکی از بهترین راه‌ها برای ورود به این کشور داشتن ویزای «جستجوی کار» و یا ویزای «کاری» است. در این مقاله تمامی آنچه که نیاز دارید درباره قوانین کاری آلمان، کاریابی و میزان درآمد در این کشور بدانید را جمع‌آوری کرده‌ایم. پس اگر آلمان، همان مقصد رویایی شما برای کار و زندگی است، تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید! 

فهرست عناوین

شرایط عمومی کار در آلمان و فرهنگ کاری آلمانی‌ها

کشور آلمان یکی از قوی‌ترین اقتصادهای دنیا را دارد و به لحاظ صنعتی و سیاسی در نوع خود، ابرقدرت محسوب می‌شود. این کشور به ویژه در دهه‌های اخیر یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپا بوده و از آنجا که فرصت‌های شغلی مناسب در این کشور برای انواع اقشار مردم وجود دارد، سطح کیفی زندگی بالاست و نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، هزینه زندگی پایین‌تر است، همچنان یکی از مقاصد محبوب مردم از اقصی‌نقاط دنیا محسوب می‌شود. 

آلمانی‌ها به دقت، برنامه‌ریزی و سخت‌کوشی مشهور هستند. مردم این کشور شاید وقت‌شناس‌ترین مردم دنیا باشند. بنابراین اگر می‌خواهید در آلمان کار کنید، ابتدا روی وقت‌شناسی خود حسابی کار کنید!

نظم و انظباط آلمانی در واقع ترکیب همه این اصول ذکر شده با هم است. عادت کردن به شرایطی که در آن همه چیز بر اساس قانون و برنامه‌ریزی جلو می‌رود و هدف‌ها از پیش تعیین شده‌اند، یکی از سرمشق‌های زندگی موفق و کار در آلمان است. 

چطور می‌توانید برای دریافت ویزای کاری آلمان اقدام کنید؟

برای ورود به کشور آلمان و کار کردن در آن می‌توانید از طریق دانشجویی اقدام کنید. در این روش که شاید کمی سخت‌تر و زمان‌برتر از سایر روش‌ها باشد، ابتدا نیاز است دوره تحصیل در دانشگاه، کالج یا دوره زبان آلمانی خود را بگذرانید و سپس ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید. 

در روش دیگر می‌توانید با در دست داشتن یک دعوت‌نامه از کارفرمایی آلمانی به این کشور قدم بگذارید. در این روش ابتدا باید زبان انگلیسی یا آلمانی و یا هر دو را به خوبی صحبت کنید و رزومه قوی کاری خود را آماده داشته باشید و با جستجو در سایت‌های کاریابی با کارفرمایان متناسب با رشته تخصصی خود وارد مذاکره شوید. پس از این مرحله، کارفرما برای شما دعوتنامه ارسال می‌کند و بر اساس آن شما ویزای کاری آلمان را دریافت می‌کنید. 

داشتن یک دعوت‌نامه از کارفرمای معتبر آلمانی به هیچ عنوان کار ساده‌ای برای شما و کارفرمایان آلمانی نیست. برای استخدام در کشور آلمان، طبیعتا شهروندان آلمانی در اولویت هستند. بنابراین کارفرما می‌بایست برای استخدام نیروی موردنظرش ابتدا تا سه ماه آگهی استخدام را به صورت مستمر در آلمان منتشر کند. اگر فردی با شرایط موردنظرش را نیافت، می‌بایست این آگهی را برای استخدام از میان شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا باز هم به مدت سه ماه دیگر در این کشورها منتشر کند. اگر همچنان در یافتن فرد مورد نظر موفق نبود آنگاه می‌تواند آگهی را در سطح بین‌المللی منتشر کند و شما به عنوان یک ایرانی می‌توانید مخاطب این آگهی‌ها باشید و رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید. 

یکی دیگر از راه‌های ورود به آلمان برای کار، دریافت ویزای جستجوی کار یا جاب سیکر است. با این ویزا می‌توانید به مدت شش ماه در این کشور با توجه به توانایی‌ها و سطح مهارت خود در زبان آلمانی، کاری مناسب بیابید. در صورتی که کار موردنظر خود را پیدا کردید و قرارداد یک ساله و حقوق مکفی برایتان منظور شد، می‌توانید ویزا را به مدت یک سال دیگر تمدید کنید. شرایط کاری شما می‌تواند آنقدر پیشرفت کند که موفق به دریافت بلوکارت شوید که شما را صاحب امتیازهای بیشتری برای زندگی در آلمان می‌کند. 

قوانین کار در آلمان

حقوق ماهانه همه اقشار مردم آلمان در سال 2022 در جهت حمایت‌های دولت، حدود پنج درصد افزایش داشته است.

شرایط منظور شده در قرارداد کاری شما از اهمیت بالایی برخوردار است. بندهایی در قراردهای کاری وجود دارند که مطابق با انتظارات قانونی است و بندهایی هم بر مبنای شرایط شرکت، درخواست کارفرما و کارمند، تدوین می‌شوند. بهتر است حواستان به بندهای قانونی باشد تا در صورت ایجاد مشکل در طول قرارداد، بتوانید از قانون به نفع خودتان استفاده کنید. برای این منظور، استفاده از مشاوره وکلای آگاه به همه جوانب کار در آلمان، راه قابل اعتمادتری است. 

داشتن قرارداد کاری طولانی‌مدت در ابتدای امر به ویژه برای مهاجران ممکن است کمی سخت به نظر برسد. بنابراین اگر شرایط کاری شرکتی را می‌پسندید، تلاش کنید یک قرارداد یک تا دو ساله را تنظیم نمایید یا پیشنهاد چهار قراردادِ شش ماهه و بدون وقفه را به شرکت ارائه دهید. پس از این مدت و در صورتی که خواهان ادامه همکاری هستید و کارفرما هم از شما راضی است، قرارداد جدید و طولانی مدتی با شما بسته می‌شود که احتمالا شرایط بهتری خواهد داشت. 

مهم‌ترین نکات در قراردادهای کاری آلمان

بهتر است از همان ابتدا همه چیز را قانونی و به قول معروف، سفت و سخت بگیرید که خیال خودتان هم راحت باشد. اینجا به چند نمونه از مواردی که توصیه می‌شود در برگه قرارداد کاریتان منظور شود، نگاهی انداخته‌ایم:

  • زمان دقیق شروع به کار 
  • محل کار: نام شرکت/ آدرس و مشخصات
  • موقعیت دقیق شغلی و شرح مختصری از وظایف اصلی 
  • حقوق/ مزایا/ پاداش‌ها
  • روزهای کاری و روزهای تعطیل/ میزان مجاز مرخصی‌ها 
  • موقعیت‌های پیش بینی شده برای فسخ قرارداد
فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در آلمان را دیده‌اید؟

بررسی قوانین کاری سال 2022 در آلمان

کشور آلمان یکی از قانونمندترین کشورهای دنیاست. قوانین کاری در این کشور به شدت با بهره‌کشی از کارکنان و عدم پرداخت حقوق یا به تعویق انداختن آن‌ها مقابله می‌کند. اما آنچه مهم است اینکه قبل از امضای قرارداد از قانونی بودن بندهای آن مطمئن شوید. اینجا چند نمونه از قوانین مهم و نسبتا جدید کار در آلمان را با هم بررسی می‌کنیم.

کارفرما نمی‌تواند بدون دلایل موجه شما را از کار برکنار و قرارداد را فسخ کند. برای این اقدام نیازمند دلایلی موجه مثل دزدی کردن، ضرر زدن به منافع شرکت یا غیبت‌های طولانی را داشته باشد تا به لحاظ قانونی دچار مشکل نشود. هم‌چنین کارفرما می‌بایست فرایند قانونی فسخ قرارداد را به درستی طی کرده باشد. به این معنا که به شما به عنوان کارمند خود نامه‌ای کتبی مبنی بر فسخ قرارداد، ارسال کند و شما نیز با رضایت آن را امضا کنید. هر روش دیگری غیر از این، غیرقانونی محسوب می‌شود. 

کارفرمای شما نمی‌تواند ناگهان تعداد زیادی از کارکنان خود را اخراج کند. در صورتی که بخواهد چنین اقدامی انجام دهد، ابتدا باید دلایل کافی داشته و تاییدیه اداره استخدامی آلمان را هم داشته باشد. 

هر کارمندی در طول کار خود به ازای هر فرزندش می‌تواند سه سال کامل -اما نه متوالی- حکم ترک کار دریافت کند؛ بدون اینکه کارفرما اجازه اخراج او را داشته باشد. در واقع ترک کار به دلیل داشتن فرزند، دلیل موجهی برای اخراج کارکنان در قانون کار آلمان نیست. کارفرما در این موقعیت، تنها اجازه دارد حقوقی به کارمند خود پرداخت نکند. 

هم‌چنین کارکنان یک شرکت یا کارخانه یا هر سازمانی در صورتی که بیش از پنج نفر باشند، حق دارند شورایی برای خود تشکیل داده و مشکلات و درخواست‌های خود را در این شورا مطرح کنند و از طریق نماینده انتخابی‌شان به گوش کارفرما یا مدیران برسانند. هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی تشکیل این شورا را بگیرد. 

قوانین کاری برای مادران و پدران در آلمان

مادران شاغل در آلمان از حقوقی هنگام کار بهره‌مند هستند که اینجا به چند تا از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مادر می‌تواند از شش هفته قبل از تولد فرزند کاملا از کار غیبت کند
  • کارفرما به ویژه در هنگام بارداری برای حضور در محل کار نمی‌تواند فشاری به کارمند خود وارد کند
  • کارمندان باردار برای حضور یا عدم حضور از آغاز بارداری تا چهار ماه پس از زایمان بازخواست نمی‌شوند 
  • مادران شیرده تا یک ساعت در روز امکان مرخصی ساعتی دارند
  • کار برای این دسته از کارکنان کمی سبک‌تر می‌شود
  • مادر تا هشت هفته پس از بارداری می‌تواند کاملا از کار غیبت کند

جالب اینکه به عنوان پدر یا مادر، وقتی دارای کودک زیر سه سال هستید حتی بدون توافق با کارفرما می‌توانید از مرخصی طولانی مدت یا ترک کار استفاده کنید. این موقعیت شبیه به یک مرخصی بدون حقوق است. کارفرما حق اخراج شما را ندارد، اما می‌تواند به شما حقوقی نپردازد. برای این منظور هم می‌توانید قرارداد خاصی با او امضا کنید. اگر در این حین برای کارفرمای دیگری کار کنید و از این منبع، درآمدی داشته باشید، آنگاه کارفرما می‌تواند از شما شکایت کرده و حتی اخراجتان کند. 

میانگین حقوق دریافتی در آلمان

آلمان در زمره کشورهایی محسوب می‌شود که حقوق و دستمزد بالایی به کارکنانش پرداخت می‌کند و در عوض کار زیاد و با دقتی هم از آنها انتظار دارد. این کشور، یک ایده‌آلِ واقعی برای حرفه‌ای‌هاست و از این رو همواره بهترین متخصصان و دانشگاهیان را برای کار جذب می‌کند. 

در آلمان، قانون حداقل دستمزد وجود دارد. اما به این معنا نیست که شامل همه اقشار شود. حداقل دستمزد در این کشور ساعتی حدودا 9 یورو است؛ اما مثلا ممکن است برای دانشجویان یا کسانی که دوره کارآموزی خود را می‌گذرانند این قانون، رعایت نشود. وقتی به صورت کمتر از سه ماه کار یا کارآموزی می‌کنید، کارفرما می‌تواند از حداقل دستمزد، کمتر به شما حقوق دهد. اما وقتی سه ماه از کارآموزی یا کار موقت شما گذشته، می‌توانید درخواست دریافت حداقل دستمزد بر مبنای قانون را ارائه دهید. 

میانگین حقوق ماهانه در آلمان چیزی حدود 4 هزار یورو است. البته بهتر است بدانید که این میزان با توجه به شرکت یا سازمان محل اشتغال، تحصیلات شما، میزان مهارت و نوع شغلتان متفاوت خواهد بود. 

خوداشتغالی در آلمان چه شرایطی دارد؟

اگر دارای یک کسب و کار هستید، ایده نوآورانه‌ای دارید یا در صدد راه انداختن یک استارتاپ در آلمان هستید، کشور خوبی را برای این کار انتخاب کرده‌اید. اما برای این کار ابتدا باید اقامت خود را در آلمان بگیرید و تجربه‌اندوزی کرده و خود را به عنوان یک مهاجر که بارِ مثبتی به این جامعه اضافه کرده، معرفی کنید. 

برای این کار و ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب و کارتان، بهترین راه، مشاوره با وکلا و مشاورین اقتصادی آگاه به شرایط قانونی و عمومی کشور آلمان است. 

تا اینجا با برخی از قوانین کاری آلمان آشنا شدیم. نحوه دریافت ویزای کاری آلمان را با هم مرور کردیم و کمی هم از فرهنگ کار آلمانی‌ها دانستیم. اما آگاهی کامل از شرایط کار و قوانین آن در کشوری که به قانونمندی شهره است، حتما نیازمند مشورت با مشاوران و وکلایی است که به همه جنبه‌های کار در آلمان، واقف هستند. بنابراین در صورت نیاز به درک بهتر شرایط کاری آلمان به سراغ مشاوران آگاه این حوزه بروید!

Telegram
LinkedIn