آشنایی با فرهنگ و محیط کاری کشور آلمان

برای کارکردن در آلمان باید با فرهنگ آن آشنا باشید و این موضوع گاهی بیشتر از قوانین اهمیت دارد. هیچ شخصی نمی‌خواهد در یک جامعه زندگی کند که فرهنگ آن را دوست ندارد زیرا در این شرایط زندگی راحتی نخواهد داشت. خوشبختانه آلمان کشوری است که پذیرش تقریباً هر شخصی را دارد و می‌توانید به‌سرعت با شرایط کار در این کشور سازگار شوید، دوست پیدا کرده و در کار خود پیشرفت کنید. با وجود این بهتر است نگاهی به فرهنگ کاری آلمان داشته باشیم تا قبل از انتخاب این کشور دید بهتری داشته باشید پس تا انتها همراه ما باشید.

فهرست عناوین

فرهنگ مردم آلمان

خانواده‌های آلمانی کوچک با یک یا 2 فرزند هستند. مردان در این کشور به ‌عنوان سرپرست خانواده در نظر گرفته می‌شوند و حتی اگر زنان هم شاغل باشند هنوز این دیدگاه وجود دارد. خانواده در این کشور مهم است به همین دلیل می‌توانید چندین نسل را ببینید که در یک منطقه خاص و نزدیک یکدیگر زندگی می‌کنند. آلمانی‌ها ارتباط خانوادگی خود را حفظ می‌کنند و برای آن ارزش زیادی قائل هستند.

در شهرهای کوچک‌تر مردم یکدیگر را می‌شناسند و با هم برخورد مناسبی دارند. در شهرهای بزرگ‌تر مردم معمولاً یکدیگر را کمتر می‌شناسند و به همین دلیل مانند شهرهای کوچک با هم برخورد نمی‌کنند. مردم آلمان در یک نگاه کلی رفتار مناسبی دارند و به حقوق همه احترام می‌گذارند.

حریم خصوصی برای مردم این کشور مهم است و باید به آن احترام بگذارید به همین دلیل مردم این کشور سعی می‌کنند تعداد دوستان آن‌ها کم اما با عمق بیشتر باشد. به همین دلیل برای دوست شدن با مردم این کشور باید زمان زیادی را صرف کنید تا به شما اعتماد کنند و این موضوع بخشی از فرهنگ کاری آلمان نیز هست.

اطلاعات بیشتر درباره سبک زندگی آلمانی‌ها

آلمانی‌ها مردم سخت‌کوش، وقت‌شناس و کمال‌گرا هستند از این ‌جهت برای بیشتر فعالیت‌های روزانه خود برنامه‌ریزی می‌کنند. وقت‌شناسی در این کشور اهمیت زیادی دارد و باید به برنامه‌ها و زمان‌بندی‌ها توجه زیادی داشته باشید و این موضوع هم در محیط کاری و هم در بقیه محیط‌ها مهم است. برای سرزدن یا قرار گذاشتن با دوستان آلمانی خود باید از قبل به آن‌ها اطلاع دهید تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند. به همین دلیل دیدار سرزده ممکن است برای آن‌ها بی‌ادبانه باشد زیرا برنامه‌ریزی‌های آن‌ها را به هم می‌زند. 

در این کشور معلم‌ها، بزرگ‌ترها و دکترها احترام زیادی دارند و مردم این کشور به احترام آن‌ها از جای خود بلند می‌شوند. زمان ورود به یک مکان جدید باید خودتان را معرفی کنید و سپس به همه افراد دست بدهید و برخورد شما باید مؤدبانه باشد. در زمان خداحافظی نیز همین موضوع وجود دارد و افراد قبل از خارج‌شدن با همه دست می‌دهند.

مردم این کشور رک هستند و نباید این را به معنی بی‌ادبی بدانید. ممکن است در ابتدا تصور کنید مردم این کشور دوست‌داشتنی نیستند و یا رفتار خشکی دارند اما این به دلیل قانون‌مداری و رک بودن آن‌ها است. همان‌طور که گفته شد مردم آلمان به همه افراد و گروه‌ها احترام می‌گذارند.

در آلمان حقوق افراد و گروه‌های مختلف بسیار مهم است و به همین دلیل همه بدون توجه به دین، اعتقاد و مسائل شخصی در امنیت قرار دارند. در آلمان قوانین محکمی برای حفاظت از حقوق اقلیت‌ها وجود دارد و مردم این کشور نیز ورود خارجی‌ها به کشور خود را پذیرفته‌اند. 

فرهنگ کاری آلمان به چه صورت است؟

محیط و فرهنگ کاری آلمان به رسمی و منطقی بودن شهرت دارد و کارها در آن بین افراد مختلف تقسیم می‌شود. در محیط کار افراد زیاد با یکدیگر شوخی نمی‌کنند و تمرکز به‌صورت کامل روی کار است. با وجود این در زمان‌های استراحت آزاد هستید و کارمندان با یکدیگر شوخی می‌کنند. بهره‌وری کاری در آلمان بسیار بالا است به‌طوری‌که با وجود 1.5 ساعت کار کمتر در هفته، بهره‌وری سالانه آن‌ها بالاتر از کشوری مانند انگلستان است. 

مردم آلمان خود را مدرن، آزاد و بافرهنگ بالای کاری می‌دانند و سعی می‌کنند محیط کار را حرفه‌ای نگه دارند. روابط کاری در آلمان رسمی است و شاید زمان زیادی لازم باشد تا افراد با صمیمیت با یکدیگر برخورد کنند. دوستی بین دو نفر در سطح کاری است و برای صمیمی شدن باید زمان زیادی را در کنار هم باشید.

سلسله‌ مراتب اداری در آلمان

سلسله ‌مراتب و وظایف در فرهنگ کاری آلمان مهم هستند و هر کارمند وظیفه مشخصی دارد که باید به آن عمل کند. بین مسئولیت‌ها و نقش‌های مختلف تفاوت واضح وجود دارد یعنی برای مثال می‌توان بین دو پست سازمانی مختلف مرز مشخصی در نظر گرفت. به دلیل اینکه سلسله ‌مراتب مهم است افراد بالاتر با زیردستان خود جلسه برقرار نمی‌کنند و جلسات باید بر اساس سلسله‌ مراتب اداری باشد.

در شرکت‌های پیشرفته آلمانی این دیدگاه کمتر از سایر شرکت‌ها وجود دارد و سلسله‌ مراتب جدی گرفته نمی‌شود. به ‌این ‌ترتیب ارتباط بیشتری بین کارمندان وجود دارد و کاغذبازی‌های اداری کمتر می‌شود. این دیدگاه در بین نیروهای جوان آلمانی رایج‌تر است و بسیاری از آن‌ها این دیدگاه را تحت‌تأثیر کشورهای دیگر به دست آورده‌اند.

رتبه و شرایط یک نفر در کار بر اساس دستاوردها و تخصص او است و باید بدانید که عناوین شغلی در این کشور جدی گرفته می‌شوند. هم‌چنین تحصیلات اهمیت زیادی دارد و به‌عنوان تخصص و دانش یک نفر در نظر گرفته می شود.

ارتقای شغلی در این کشور به‌صورت کاملاً حساب شده و علمی است و ممکن است افراد زیادی سال‌های در یک پست باقی بمانند. منظور این نیست که در این کشور نمی‌توانید ارتقای شغلی داشته باشید بلکه به این معنی است که برای ارتقای شغلی باید دانش خود را افزایش دهید. در شرکت‌های آلمانی اهمیت زیادی به دانش و تخصص افراد داده می‌شود. هم‌چنین باید بدانید که ارتقای شغلی بیشتر بر اساس تخصص است یعنی تلاش می‌شود در زمان ارتقا وارد شغلی شوید که کاملاً در آن تخصص دارید.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در آلمان را دیده‌اید؟

فرهنگ کاری آلمان در زمینه پوشش و نوع لباس

فرهنگ کاری آلمان در زمینه پوشش متفاوت است و برخی شرکت‌ها در این زمینه به کارمندان خود آزادی می‌دهند در حالی که برخی دیگر قوانین مشخصی دارند. به‌صورت کلی پوشش برای زنان قوانین بیشتری دارد و معمولاً باید با کت‌وشلوار رسمی در محل کار حاضر شوند. با وجود این نمی‌توان گفت که در همه شرکت‌های آلمانی به این صورت است زیرا همان‌طور که گفته شد تفاوت زیادی در شرکت‌های آلمان وجود دارد.

نوع پوشش به نوع صنعتی که در آن کار می‌کنید نیز بستگی دارد. برای مثال در شرکت‌های نرم‌افزاری آزادی زیادی وجود دارد اما در شرکت‌های حقوقی و حسابداری معمولاً باید پوشش رسمی داشته باشید.

دیگر ویژگی‌های فرهنگ کاری آلمان

یکی از نکات مهم این است که کارمندان سریعاً خود را بخشی از شرکت می‌دانند و با محیط کاری ارتباط برقرار می‌کنند. برای مثال یک کارمند جدید به‌سرعت در محصول یا خدمات جدید شرکت مسئولیت به عهده می‌گیرد و می‌تواند اظهارنظر کند.

بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آلمان را زنان تشکیل می‌دهند و مسئولیت‌های مهمی در این کشور دارند. زنان در حوزه‌های مختلف وارد شده‌اند و انتظار می‌رود نقش آن‌ها در فرهنگ کاری آلمان بیشتر از قبل شود. با وجود این، هنوز هم کمی تبعیض وجود دارد و مردان دوست دارند حقوق آن‌ها بیشتر باشد و برخی کارها به‌عنوان کار زنانه و برخی به‌عنوان مردانه در نظر گرفته می‌شوند.

در شرکت‌ها و سازمان‌های سنتی کمیته و گروه‌های غیررسمی وجود دارد که نقش زیادی در اداره شرکت‌ها دارند. هم‌چنین شرکت‌های آلمانی زیاد اهل ریسک نیستند و برای ورود به هر حوزه همه چیز را بررسی می‌کنند و جوانب مختلف آن را می‌سنجند.

در تمامی شرکت‌های آلمانی یک دیدگاه وجود دارد که افراد باید به تعهدات و قول خود عمل کنند. اگر حرفی زدید باید به آن عمل کنید زیرا در غیر این صورت به شما اعتماد نمی‌کنند. 

ساعت کاری در آلمان معمولاً ساعت 7 و 30 دقیقه شروع می‌شود و همه کارمندان به‌موقع در محل کار حاضر می‌شوند و مردم آلمان معمولاً روز خود را زودتر از سایر کشورهای اروپایی آغاز می‌کنند. اضافه‌کاری و ساعت‌های کار طولانی در این کشور عادی است و حتی خود کارمندان از این موضوع استقبال می‌کنند. البته هیچ کارفرمایی نمی‌تواند بیشتر از زمان مقرر شده در هفته از شما بخواهد که کار کنید و به دلیل قانونمند بودن مردم آلمان این موضوع توسط بیشتر کارفرماها رعایت می‌شود.

نتیجه‌گیری 

در یک نگاهی کلی ممکن است مردم آلمان بسیار قانون‌مدار و خشک به نظر برسند اما این موضوع مزیت زیادی دارد. برای مثال حقوق همه محترم است و می‌توانید بدون مشکل با حفظ حریم خصوصی خود در این کشور کار کنید. فرهنگ کاری آلمان بر اساس کار منظم، دقیق و با بهره‌وری بالا است به همین دلیل باید در محیط کار تنها روی کارکردن تمرکز کنید. در شرکت‌های پیشرفته آلمانی برخلاف شرکت‌های قدیمی دیدگاه سلسله‌ مراتبی وجود ندارد و فضای بین کارکنان صمیمی اما حرفه‌ای است.

Telegram
LinkedIn