کار و زندگی در آلمان

کار و زندگی در آلمان

شرایط کاری در کشور آلمان

مزایای زندگی و کار در آلمان باعث شده است تا مهاجران زیادی در سراسر دنیا جذب این کشور صنعتی و پیشرفته شوند. در پی افزایش آمار مهاجران در چند سال اخیر، تعداد زیادی از ایرانیان نیز مشتاق هستند تا از طریق پیدا کردن کار در  آلمان به این کشور مهاجرت کنند. از طریق مهاجرت کاری می‌توان امتیاز خوبی برای دریافت اقامت دائم این کشور به دست آورد. اما اگر قصد داشته باشید برای مهاجرت به آلمان و کار در این کشور اقدام کنید قطعا سوالات زیادی پیرامون بازار کار آلمان در ذهن شما شکل می‌گیرد. مثلا این که شرایط کار در آلمان چگونه است؟ کدام مشاغل در این کشور موردنیاز هستند و پرطرفدارترند؟ میزان درآمد چقدر است؟ به چه طریقی می‌توان در آلمان مشغول به کار شد؟ و سوالاتی از این قبیل. در این مطلب مهم‌ترین نکات درباره شرایط کاری در آلمان را بررسی می‌کنیم تا به پاسخ سوالاتتان برسید.

فهرست مطالب

مختصری از بازار کار آلمان

دو دلیل بسیار مهمی که آلمان را به کشوری ایده‌آل برای کار تبدیل کرده اقتصاد رو به رشد و نرخ بیکاری بسیار پایین آن است. در ادامه نرخ بیکاری آلمان را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم. علاوه بر این‌ها حقوق و مزایای خوب، آموزش رایگان، امنیت شغلی و ثبات در وضعیت اقتصادی از دیگر دلایلی است که سبب می‌شود نیروی کار خارجی مشتاق کار در آلمان باشد. آلمان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. از طرفی آلمان با کمبود نیروی کار و پیری مواجه است؛ بنابراین برای جذب و استخدام نیروی کار ماهر از کشورهای سراسر دنیا اقدام می‌کند. در این راستا آلمان بازار کار بسیار خوبی به‌خصوص برای رشته‌های مهندسی دارد.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

نرخ بیکاری در آلمان

هنگامی که می‌خواهید برای پیدا کردن شغل و کار کردن در یک کشور اقدام کنید، یکی از مسائل مهمی که باید از آن مطلع شوید، نرخ بیکاری آن کشور است. با توجه به نرخ بیکاری آن کشور شما می‌فهمید که اقتصاد و بازار کار آن‌جا چه وضعیتی دارد و شما سخت یا راحت می‌توانید در آن کشور کار پیدا کنید. درباره بازار کار آلمان باید خیالتان را راحت کنیم که آلمان با نرخ بیکاری حدودا ۳.۵٪ پایین‌ترین نرخ بیکاری در منطقه اقتصادی اروپا را دارد. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیز این رقم باز هم کاهش یابد و نرخ بیکاری در آلمان سیر نزولی داشته باشد. حتی با وجود شیوع ویروس کرونا نیز نرخ بیکاری در آلمان روند کاهشی داشت. در نهایت این که نرخ بیکاری پایین به این معناست که فرصت‌های شغلی زیادی برای افراد در آن کشور وجود دارد.

۲ روش مهاجرت کاری به آلمان

دو نوع ویزای کاری در آلمان می‌توانید دریافت کنید:

  • ویزای جست‌وجوی کار (Job Seeker):

در برخی کشورها از جمله آلمان این امکان وجود دارد که افراد با ویزای جست‌وجوی کار وارد آن کشور شوند و طی مدت ۶ ماه قرارداد کاری منعقد کنند. شما ۶ ماه اجازه اقامت در آلمان را دارید و باید در این مدت کار پیدا کرده و قرارداد ببندید. حداقل سطح زبان آلمانی برای دریافت ویزای جست‌وجوی کار آلمان، سطح B1 است. همچنین باید حداقل مدرک فوق‌دیپلم یا یک مدرک معتبر در آلمان داشته باشید. این روش برای پیدا کردن شغل در بازار کار آلمان متقاضیان زیادی دارد.

  • ویزای کاری از طریق پیشنهاد کار (Job Offer):

در این روش ابتدا شما باید در کشور آلمان کارفرما پیدا کنید یا در واقع بهتر است بگوییم پیشنهاد شغلی بگیرید. شما با تخصص کافی، مدرک زبان آلمانی در سطح حداقل B1 و داشتن پیشنهاد کار معتبر از کارفرمایی داخل آلمان می‌توانید ویزای کار آلمان را دریافت کنید.

فرهنگ و محیط کاری کشور آلمان

یکی از نکاتی که شاید متقاضیان کار در آلمان چندان به آن اهمیت ندهند اما در واقع بسیار مهم است، مطالعه و آگاهی درباره محیط کار و فرهنگ کاری آلمان است. اگر به دنبال شغل در بازار کار آلمان هستید لازم است بدانید که آلمانی‌ها به برنامه‌ریزی اهمیت بسیار زیادی می‌دهند. هم‌چنین توجه به زمان و وقت‌شناسی نیز برای آن‌ها بسیار مهم است و همه چیز باید کاملا منظم پیش برود. اگر خود را فرد منظمی می‌دانید که کارهایش را با برنامه‌ریزی پیش می‌برد و وقت‌شناس است، می‌توانید به کار و زندگی در آلمان فکر کنید.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در آلمان را دیده‌اید؟

لیست مشاغل مورد نیاز در بازار کار آلمان

آلمان جزء صنعتی‌ترین کشورهای اروپاست و هم‌چنین به لحاظ تکنولوژی و اقتصاد بسیار پیشرو و پیشرفته است. از طرفی دیگر آلمان روابط تجاری و بازرگانی خوبی با سایر کشورها دارد. همه این عوامل باعث می‌شود فرصت‌های شغلی در حوزه‌های مختلف در بازار کار آلمان زیاد باشد. اما به هر حال در این میان برخی از تخصص‌ها فرصت شغلی بیش‌تری دارند. این مشاغل عبارت‌اند از:

  • توسعه وب و برنامه‌نویسی
  • برخی از مشاغل حوزه مهندسی: مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران و علوم کامپیوتری
  • برخی از مشاغل حوزه بهداشت و درمان: پرستاری، مامایی، توان‌بخشی و ارتوپد، چشم‌پزشکی، متخصص بیهوشی، فیزیوتراپیست، پزشک متخصص و روان‌پزشک
  • مکانیک ماشین‌آلات کشاورزی
  • نصب‌کننده سرامیک و پارکت
  • تکنسین الکترونیک

این نکته را هم باید بدانید که پذیرش نیروی کار در برخی از رشته‌ها مانند پرستاری و روان‌پزشکی نیاز به معادل‌سازی مدرک یا گذراندن دوره آموزشی دارد.

میانگین درآمد و مزایا

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد برای مهاجرت بیان می‌کنند این است که به اصطلاح دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند. میزان درآمد و تورم با یکدیگر همخوانی ندارد و افراد برای داشتن درآمد بهتر تصمیم می‌گیرند به کشوری که شرایط مناسبی در این زمینه دارد مهاجرت کنند. در این قسمت می‌خواهیم میانگین درآمد در بازار کار آلمان را بررسی کنیم. دولت هر کشور معمولا مبلغی را به عنوان حداقل حقوق در نظر می‌گیرد (حقوق پایه) که این رقم در کشورهای مختلف متفاوت است. در بازار کار آلمان حداقل دستمزد حدودا معادل ساعتی ۹.۵ یورو و ماهانه ۱۵۲۰ یورو است. درآمد افراد در آلمان به عوامل مختلفی مانند میزان تجربه کاری، میزان تحصیلات، نوع صنعت، منطقه جغرافیایی و… بستگی دارد و میانگین درآمد برای هر فردی و هر شغلی متفاوت است؛ اما به طور کل متوسط درآمد ماهانه در آلمان حدودا ۴۰۰۰ یورو است.

قوانین کار در آلمان

از سال ۲۰۲۰ برای مهاجران آلمان قوانین جدیدی به اجرا درآمده است. این قوانین جدید به این منظور است که افراد راحت‌تر بتوانند به این کشور مهاجرت کنند و وارد بازار کار آلمان شوند. مثلا بر اساس این قوانین همان‌طور که گفتیم مهاجران می‌توانند با استفاده از ویزای جست‌وجوی کار (ویزای Job Seeker) ۶ ماه در آلمان بمانند و شغل موردنظرشان را پیدا کنند. البته باید صلاحیت افراد توسط نهاد مربوطه تایید شود. هم‌چنین مهاجران برای دریافت این ویزا باید دارای حداقل سطح B1 در زبان آلمانی باشند و این که بتوانند در طول مدتی که در آلمان هستند هزینه‌های خود را تامین کنند. مورد دیگر این که طبق این قوانین جدید افراد زیر ۲۵ سال می‌توانند برای دوره‌های اوسبیلدونگ (ausbildung) که دوره‌های فنی و حرفه‌ای همراه با فرصت استخدام در آلمان هستند، اقدام کنند. تصویب این قوانین باعث شده تا روند استخدام سریع‌تر صورت بگیرد و مهاجران راحت‌تر پذیرفته شوند.

کار در آلمان با دیپلم

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که مطرح می‌شود این است که با مدرک دیپلم می‌توانیم وارد بازار کار آلمان بشویم یا خیر. طبق قوانین جدید مدرک فنی و حرفه‌ای و دیپلم قابل‌قبول است؛ اما افرادی که از ایران اقدام می‌کنند باید حداقل مدرک فوق‌دیپلم ارائه دهند. تنها افرادی می‌توانند با مدرک فنی و حرفه‌ای و غیردانشگاهی برای کار در آلمان درخواست بدهند که دارای مدرک فنی و حرفه‌ای صادره از آلمان یا صادره از موسسات غیرآلمانی موردتایید آلمان هستند. شاید بگویید خب با دیپلم می‌توانیم در مشاغلی که چندان به مهارت نیاز ندارد مانند گارسونی، ظرف‌شوری یا کارگر ساده ساختمانی مشغول به کار شویم که بله در مواردی ممکن است؛ اما با موانعی که در سفارتخانه آلمان پیش روی شما قرار می‌گیرد گرفتن ویزای کار بدون مدرک دانشگاهی بسیار سخت خواهد بود.

هزینه زندگی در آلمان

اگر قصد دارید که وارد بازار کار آلمان شوید باید هزینه زندگی در این کشور را بدانید. البته که مسلما به بودجه شما و سبک زندگی شما بستگی دارد؛ می‌توانید زندگی گران و لاکچری‌ای در آلمان داشته باشید یا یک زندگی متوسط و نسبتا ارزان. به طور کل اما نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی آلمان کشور گرانی برای زندگی نیست. هزینه زندگی در آلمان به طور متوسط حدود ۱۰۰۰ یورو و برای شهرهایی با اجاره بالاتر و مخارج گران‌تر تقریبا ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در ماه است. اگر دانشجو باشید و بخواهید کم‌تر هزینه کنید می‌توانید این مبلغ را تا حدود ۸۵۰ یورو در ماه هم کاهش دهید. باز هم یادآور می‌شویم که این رقم به سبک زندگی شما، شهری که در آن ساکن هستید و این که چقدر خرج‌های اضافه دارید، بستگی دارد.

هزینه زندگی در کشور عمان

مدارک لازم برای دریافت ویزای کار آلمان

اگر می‌خواهید وارد بازار کار آلمان شوید باید مدارک موردنیاز را فراهم کنید تا درخواست ویزای کار شما بررسی شود. مهم‌ترین مدارک عبارت‌اند از:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • سه قطعه عکس جدید
  • ارائه پاسپورت شخص متقاضی و کپی از صفحات اول و دوم پاسپورت
  • ارائه شناسنامه و کپی شناسنامه
  • بیمه‌نامه مسافرتی و بیمه‌نامه درمانی
  • ارائه مدارک تحصیلی و ترجمه مدارک به انگلیسی یا آلمانی
  • ارائه سوابق کاری
  • اثبات تمکن مالی (پرینت موجودی حساب برای اثبات توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی)
  • مدرک زبان حداقل B1 آلمانی
  • ارائه نامه‌ای درباره هدف از مهاجرت به آلمان
  • اثبات داشتن محل زندگی در آلمان (رزرو هتل یا اجاره ملک)

تابعیت و اقامت دائم آلمان پس از اشتغال به کار

اکثر افرادی که در بازار کار آلمان مشغول به کار هستند به قصد دریافت اقامت دائمی و تابعیت به این کشور آمده‌اند. ویزای کار آلمان یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای گرفتن تابعیت و پاسپورت آلمان است. برای این که تابعیت و پاسپورت آلمان را به دست آورید ابتدا باید اقامت دائم این کشور را کسب کنید. دریافت اقامت دائم هم به این صورت است که باید حداقل ۴ سال در آلمان کار کرده و بیمه و مالیات را پرداخت کرده باشید؛ بعد از آن می‌توانید درخواست اقامت دائم کنید. بعد از کسب اقامت دائم نیز در سال پنجم یا ششم می‌توانید تابعیت آلمان و پاسپورت این کشور را بگیرید. به این طریق از تمام مزایای شهروندی بهره‌مند خواهید شد.

سخن پایانی

ویژگی‌ها و امتیازهای زندگی و کار در آلمان سبب شده که افراد زیادی از سراسر دنیا از جمله ایرانیان خواهان مهاجرت به این کشور پیشرفته باشند تا بتوانند زندگی بهتری برای خود بسازند. در این مطلب مهم‌ترین نکات بازار کار آلمان و شرایط کاری در این کشور را با شما در میان گذاشتیم. اگر مایل به کار در آلمان هستید می‌توانید هر سوال و ابهامی در این زمینه دارید از ما بپرسید.

Telegram
Facebook
LinkedIn