اجاره و خرید مسکن در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای ایتالیایی با فرهنگ غنی است که سبک زندگی مردم آن در همه جای دنیا طرفداران زیادی دارد. افراد زیادی متقاضی خرید خانه در این کشور هستند به همین دلیل لازم است در یک مطلب جداگانه درباره وضعیت مسکن در این کشور توضیح دهیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با شرایط و قوانین اجاره و خرید مسکن در ایتالیا آشنا شوید.

فهرست عناوین

اجاره مسکن در ایتالیا

بخش مهمی از هزینه زندگی در ایتالیا برای مسکن مصرف می‌شود و شهر و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در این هزینه هستند. علاوه بر این نوع خانه‌ای که انتخاب می‌کنید هم مهم است. برای مثال قیمت خانه با 3 خواب بیشتر از خانه تک‌خواب است و این موضوع در بیشتر دنیا طبیعی است.

بعد از اینکه مسکن موردنظر را پیدا کردید باید یک قرارداد اجاره بنویسید. نوشتن این قرارداد به شما کمک می‌کند در شرایطی که مشکلی ایجاد می‌شود، سند محکمی داشته باشید. در زمان عقد قرارداد باید مدرک شناسایی و یک آدرس ثبت شده داشته باشید.

اجاره‌بها را هیچ‌وقت با پول نقد پرداخت نکنید زیرا مدرکی که نشان‌دهنده پرداخت باشد، در اختیار نخواهید داشت. برای جلوگیری از مشکلات ناخواسته از پرداخت با بانک استفاده کنید زیرا 2 مزیت مهم دارد. اول اینکه یک سند معتبر است که نشان می‌دهد اجاره‌بهای خود را پرداخت کرده‌اید. دوم اینکه باعث بهترشدن سابقه شما می‌شود. این موضوع در اجاره‌های بعدی به شما کمک می‌کند و می‌توانید با نشان‌دادن پرداخت‌های خود به صاحبخانه نشان دهید که می‌توان به شما اعتماد کرد. 

اجاره مسکن در ایتالیا به‌صورت کوتاه‌مدت هم ممکن است و و تا زمانی که جای مناسب پیدا نکرده باشید در یک خانه موقت اقامت کنید. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند این مدت را در خوابگاه یا هاستل‌ها بگذرانند اما اگر خانواده همراه شما است بهتر است به فکر خانه مناسب باشید.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

روش‌های اجاره مسکن در ایتالیا

برای این که بتوانید خانه مناسب پیدا کنید راه‌های زیر وجود دارد:

  • استفاده از موسسه یا وکیل: این موسسه‌ها بر اساس نیاز و شرایط شما بهترین خانه موجود را پیدا می‌کنند. مزیت چنین روشی این است که از تجربه و دانش آن‌ها استفاده می‌کنید اما باید هزینه آن را هم پرداخت کنید.
  • استفاده از وب‌سایت: سایت‌های زیادی وجود دارند که افراد خانه‌های اجاره‌ای خود را در آن‌ها قرار می‌دهند تا افراد مختلف بتوانند ویژگی‌ها و شرایط آن را بررسی کنند. مزیت استفاده از این وب‌سایت‌ها این است که می‌توانید با خیال راحت مناسب‌ترین خانه را پیدا کنید. برخی از این سایت‌ها امکانات بیشتری دارند که برای پیداکردن خانه مناسب کاربردی است. برای مثال می‌توانید محدوده قیمت تعیین کنید و یا فیلترهای مختلف قرار دهید. خودتان هم با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید سایت‌های دیگری هم پیدا کنید. موارد زیر نمونه‌هایی از این سایت‌ها هستند:
  • https://www.subito.it
  • https://www.kijiji.it
  • https://www.bakeca.it

        

  • استفاده از افراد دیگر: در این روش می‌توانید از افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید بخواهید برای شما خانه اجاره کنند. حتی در برخی شرایط این افراد بخشی از هزینه را قبل از رسیدن شما پرداخت می‌کنند. هم‌چنین می‌توانید از افرادی که قصد دارند خانه خود را عوض کنند نیز کمک بگیرید و به‌جای آن‌ها ساکن آن خانه شوید. این روش اجاره مسکن در ایتالیا بیشتر در بین دانشجوها رایج است و زمانی که ترم تحصیلی آن‌ها تمام می‌شود، می‌توانید به‌جای آن‌ها ساکن شوید.

خرید مسکن در ایتالیا

اولین موضوعی که لازم است درباره آن توضیح دهیم دریافت اقامت است. دقت کنید که با خرید مسکن در ایتالیا مانند بیشتر کشورهای دنیا به شما اقامت داده نمی‌شود و این کار روشی برای دریافت اقامت دائمی نیست. کشورهای دیگری هستند که در حال حاضر با این روش به افراد اقامت می‌دهند، اما ایتالیا در بین آن‌ها نیست.

هر فرد خارجی می‌تواند در ایتالیا خانه خریداری کند اما مشروط به اینکه اقامت طولانی‌مدت در این کشور داشته باشد. اقامت طولانی‌مدت از طریق تحصیل یا کار به دست می‌آید و بعد از دریافت آن می‌توانید نسبت به خرید خانه اقدام کنید. از آنجا که ایتالیا عضو منطقه شنگن است با دریافت اقامت در این کشور می‌توانید به‌راحتی به تمام این کشورها رفت‌وآمد داشته باشید.

دقت کنید که خطر مصادره اموال هم در این کشور و همه کشورهای دیگر وجود دارد. عمده‌ترین دلیل آن تحریم‌های بین‌المللی یا تغییر رژیم یا سیاست‌های داخلی یک کشور است. البته مطالعات نشان می‌دهد که این خطر در ایتالیا در پایین‌ترین محدوده ممکن است. قیمت مسکن در ایتالیا در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی داشته اما از سال 2018 در حال کاهش است. با دریافت وام از بانک‌های این کشور نیز می‌توانید بخشی از بودجه خودتان را پوشش دهید.

شرایط خرید خانه در ایتالیا

برای خرید مسکن در ایتالیا باید اقامت شما بیش از 6 ماه اعتبار داشته باشد و در این صورت می‌توانید یک حساب بانکی باز کرده و کار خود را شروع کنید. برای داشتن ویزایی که بیش از 6 ماه اعتبار دارد 3 راه زیر وجود دارد:

  • دریافت ویزای کاری
  • دریافت ویزای تحصیلی
  • دریافت ویزای توریستی 5 ساله: با داشتن این ویزا می‌توانید در هر مرحله 90 روز در این کشور اقامت داشته باشید.
فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در ایتالیا را دیده‌اید؟

مراحل خرید خانه در ایتالیا

فرایند خرید نسبت به اجاره مسکن در ایتالیا طولانی‌تر است و باید یک فرایند چندمرحله‌ای را دنبال کنید. 

1- دریافت کد مالی

این کد با نام CODICE FISCALE شناخته می‌شود که با استعلام آن مشخصات شما مانند نام و نام خانوادگی، محل و تاریخ تولد فرد نمایش داده می‌شود.

2- افتتاح حساب بانکی

قبلا توضیح داده شد که بازکردن حساب بانکی مشروط به داشتن اقامت بیش از 6 ماه است. بعد از افتتاح حساب از بانک برای انتقال مبلغ خرید خانه استفاده می‌شود.

3- نامه رسمی پیشنهاد خرید

وقتی خانه موردنظر خود را پیدا کردید، فروشنده متنی به شما می‌دهد که براساس آن تضمین می‌کند تا زمان عقد قرارداد خانه را به فرد دیگری ندهد. این نامه کتبی یکی از ضروریات خرید خانه در ایتالیا است.

4- کنترل مالکیت

قبل از اینکه قرارداد نوشته شود یا پولی برای فروشنده واریز کنید باید از مالکیت وی مطمئن شد. این فرایند به با نام CADASTRAL CHECKS شناخته می‌شود. علاوه بر مالکیت، وضعیت بدهکاری خانه (برای مثال وام) نیز بررسی می‌شود.

5- نوشتن توافق‌نامه

مانند خرید خانه در کشور خودمان، باید سندی بین دو طرف امضا شود که بر اساس آن مشخص شده خانه با چه مشخصات و چه شرایطی به فروش می‌رسد. بعد آن معمولا بین 1 تا 3 ماه زمان برای تکمیل قرارداد لازم است که شامل پرداخت وجه و ثبت رسمی مالکیت است. بعد از عقد این توافق‌نامه معمولا 10 درصد از مبلغ خانه به فروشنده پرداخت می‌شود. درصورتی‌که خریدار منصرف شود این مبلغ به او پس داده نمی‌شود. برای اجاره مسکن در ایتالیا نیز باید چنین توافق‌نامه‌ای امضا کنید.

6- مرحله Rogito تا تقاضای خرید خانه

بعد از این که دو طرف توافق‌نامه را امضا کردند باید به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کرد تا مالکیت فرد جدید ثبت شود. دفتر نیز یک نسخه گواهی‌نامه فروش صادر می‌کند تا فرایند خرید تکمیل شود.

هزینه‌های خرید مسکن در ایتالیا

علاوه بر هزینه‌هایی که برای خرید می‌پردازد، هزینه‌های دیگر مانند مالیات وجود دارد که باید آن‌ها را هم در نظر داشته باشید. این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

1- کمیسیون: آژانس املاکی که واسطه خرید خانه است و باید دو طرف 3 درصد از قیمت ملک را به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده بپردازند.

2- تمبر مالیاتی: این هزینه از سوی خریدار پرداخت می‌شود و محاسبه آن به دو روش است.

از تکمیل ساخت ملک 5 سال گذشته و شامل قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نیست:

  • برای خانه اول 2 درصد و برای خانه دوم 9 درصد قیمت ملک برای خریدار خصوصی و حداقل 1000 یورو برای خریدار تجاری (سازمان یا شرکت)
  • 500 یورو مالیات ثبت زمین
  • 50 یورو مالیات نرخ مالکیت

ملک در 5 سال اخیر ساخته شده باشد یا مشمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده است:

  • برای خانه اول 4 درصد و برای خانه دوم 10 درصد قیمت ملک و برای خانه لوکس، 22 درصد
  • 200 یورو تمبر مالیاتی
  • 200 یورو مالیات نرخ زمین
  • 200 یورو مالکیت ملک
  • 230 یورو هزینه جانبی
  • 35 یورو هزینه ثبت زمین
  • 55 یورو هزینه مالکیت

3- هزینه دفتر ثبت‌اسناد: بر عهده خریدار است.

4- هزینه اضافی: مانند استخدام وکیل، مترجم، بازرس و … .

هزینه خرید یا اجاره مسکن در ایتالیا

در جدول زیر قیمت اجاره مسکن در ایتالیا وجود دارد.

نوع ملک

حداقل هزینه (یورو)

متوسط هزینه (یورو)

حداکثر هزینه (یورو)

آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

400

591

1194

آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر

300

451

823

آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر

700

1013

2521

آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر

500

745

1574

 

برای خرید مسکن نیز جدول زیر به شما کمک می‌کنند.

نوع ملک

حداقل هزینه به ازای هر مترمربع (یورو)

متوسط هزینه به ازای هر مترمربع (یورو)

حداکثر هزینه به ازای هر مترمربع (یورو)

آپارتمان در مرکز شهر

1700

3113

7735

آپارتمان خارج از مرکز شهر

1200

1917

3578

 

در جدول زیر هزینه خرید یک واحد با متراژ 120 مربع و امکانات معمولی در شهرهای مختلف قرار داده شده است.

 

شهر

هزینه خرید در مرکز شهر به ازای هر مترمربع (یورو)

هزینه خرید در اطراف شهر به ازای هر مترمربع (یورو)

رم

2584

2198

میلان

2837

2671

ونیز

2147



نتیجه‌گیری اجاره و خرید مسکن در ایتالیا

در این مطلب اجاره و خرید مسکن در ایتالیا بررسی شد و توضیح دادیم به چه روش‌هایی می‌توانید در این کشور خانه مناسب پیدا کنید. هم‌چنین درباره خرید مسکن در ایتالیا نیز توضیح داده شد که فرایندی نسبتا طولانی است و باید هزینه‌های مختلفی برای مالیات و ثبت ملک بپردازید. توصیه می‌کنیم اگر با شرایط این کشور آشنا نیستید حتما از افراد یا موسسه‌های متخصص و معتبر کمک بخواهید.

Telegram
LinkedIn