وضعیت بیمه و سلامتی در کشور ایتالیا

ایتالیا یکی از نمادین‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد در بین کشور‌های اروپای غربی است. این کشور مدیترانه‌ای از استاندارد بالا و کیفیت زندگی قابل توجهی برای اکثریت جمعیت خود برخوردار است. میانگین امید به زندگی در ایتالیا  برای مردان به 79.6 سال و برای زنان به 85.1 سال می‌رسد. این دستاوردها، نتیجه اقدامات رفاهی موفق و سیاست‌های بهداشتی تثبیت شده است. ایتالیا دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی مختلط دولتی و خصوصی است و همه ساکنان قانونی، اعم از ایتالیایی و خارجی، حق برخورداری از مراقبت‌های بهداشتی عمومی را دارند. این خدمات معمولاً رایگان یا مشمول هزینه نمادین هستند و توسط Servizio Sanitario Nazionale (SSN) ارائه می‌شوند. در این بخش، هر آنچه را که باید در مورد سیستم مراقبت‌های بهداشتی در ایتالیا و دریافت بیمه درمانی بدانید، خواهید یافت.

فهرست عناوین

سیستم بیمه و سلامتی کشور

سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایتالیا، به طور مداوم در بین بهترین‌ها در جهان رتبه‌بندی می‌شود. این سیستم، برای تمامی شهروندان ایتالیایی و هم‌چنین شهروندان خارجی مقیم این کشور با مجوز معمولی، پوشش جهانی رایگان ارائه می‌کند. 

در سال 2020، کل هزینه‌های بهداشتی در ایتالیا 9.7% از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده و بودجه عمومی 78.2%  معادل تقریباً سه چهارم کل هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را تشکیل می‌دهد.

تعیین اصول و اهداف اساسی نظام سلامت، سیاست‌ها و اولویت‌های بهداشت ملی بر عهده دولت مرکزی است. دولت هم‌چنین بودجه سالانه SSN را تعیین کرده و تخصیص منابع به هر منطقه را کنترل می‌کند. مناطق مسئول خدمات پیشگیرانه و ارتقای سلامت، سازماندهی و ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه، ثانویه و ثالث هستند.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

سیستم بهداشت عمومی در ایتالیا

سیستم مراقبت های بهداشتی در ایتالیا یک سرویس بهداشتی ملی مبتنی بر منطقه است که به عنوان Servizio Sanitario Nazionale (SSN) شناخته می‌شود. هزینه‌های این سیستم، عمدتاً از طریق مالیات‌های ملی و منطقه‌ای تأمین می‌شود که با هزینه‌های خصوصی و طرح‌های بیمه و با پرداخت‌های مشترک برای داروها و مراقبت‌های سرپایی تکمیل می‌شود. 

خدمات بهداشت ملی ایتالیا به طور خودکار همه شهروندان و مقیمان خارجی قانونی را تحت پوشش قرار می‌دهد. ساکنان، عمدتاً مراقبت‌های اولیه، مراقبت‌های بستری و غربالگری‌های بهداشتی رایگان دریافت می‌کنند. سایر مزایای قانونی شامل مراقبت‌های زایمان، مراقبت‌های تخصصی، مراقبت در منزل، مراقبت از آسایشگاه، مراقبت‌های پزشکی پیشگیرانه و داروسازی است.

 بیماران برای ویزیت‌ها و مشاوره‌های تخصصی و برخی داروهای سرپایی هزینه‌های مشترک را پرداخت می‌کنند. زنان باردار، بیماران مبتلا به HIV یا سایر بیماری‌های مزمن، و کودکان خردسال و افراد مسن در خانواده‌های کم‌درآمد از مشارکت در هزینه معاف هستند. هیچ فرانشیزی برای ساکنان وجود ندارد. 

به دلیل مدیریت غیر متمرکز سیستم سلامت، SSN به خدمات منطقه‌ای تقسیم می‌شود. آژانس‌های بهداشتی محلی (ASL، Azienda Sanitaria Locale)، که بسیار خودمختار هستند، در سراسر شبه‌جزیره پراکنده شده‌اند و از آنجایی که منابع از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است، نابرابری‌های منطقه‌ای زیادی از لحاظ  کیفیت مراقبت‌های پزشکی، لیست‌های انتظار و … وجود دارد و امکانات مراقبت‌های بهداشتی عمومی بسته به منطقه متفاوت است.

مراقبت‌های بهداشتی ایتالیا اکثر اقدامات پزشکی را برای همه ساکنان قانونی تا 9/76% پوشش می‌دهد. خدمات دندانپزشکی در موارد اورژانسی و برای تمامی کودکان تا 16 سال رایگان است. سایر خدمات مانند ارتودنسی یا جراحی لیزر چشم، عموماً تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، اما ممکن است تا حدی به صورت موردی پرداخت شوند. جراحی زیبایی تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی عمومی نیست. داروهای تجویزی معمولاً یارانه‌ای هستند، اما ممکن است بسته به نوع دارو و سطح درآمد فرد، کسری از قیمت به افراد بازپرداخت شود.

درمان‌های تحت پوشش سیستم عمومی

  • آزمایش‌ها
  • داروهای تجویزی خاص
  • مراقبت‌های بیمارستانی (اتاق، مراقبت‌های پزشکی، جراحی، آزمایش‌های آزمایشگاهی و دارو در طول بستری) در بیمارستان‌های دولتی یا کلینیک‌های مجاز
  • مراقبت‌های زنان و زایمان (کمک به بیمارانی که درآمد آن‌ها از یک آستانه خاص فراتر می رود) 
  • ویزیت پزشک خانواده
  • مراقبت از دندان (برای افراد زیر 16 سال)، 
  • کمک‌های پزشکی ارائه شده توسط پزشکان اطفال و سایر متخصصان 
  • معاینات سالانه مراقبت‌های پیشگیرانه، مانند ماموگرافی، تست پاپ و معاینه پروستات رایگان است
  • بازپرداخت جزئی برای عینک، پروتزهای ارتوپدی، و لوازم صوتی مانند سمعک در دسترس است

 

برای بهره‌مندی از مراقبت‌های بهداشتی رایگان در ایتالیا، افراد باید در مراکز مراقبت تحت توافق با SSN به دنبال درمان باشند. برخی از بیمارستان‌های دولتی ایتالیا در واقع شلوغ و فاقد بودجه هستند. با وجود این، اکثر بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی ایتالیا، توانایی درمان نیازهای پزشکی و فوریت‌ها را به خوبی دارند. به طور کلی در شمال و شهرهای بزرگتر خدمات با کیفیت بهتری نسبت به جنوب کشور ارائه می‌شود. 

 

دریافت مراقبت‌های پزشکی با سیستم عمومی در ایتالیا، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. اکثر مشاوره‌ها و قرار ملاقات‌ها رایگان هستند یا با هزینه اندکی همراه هستند. با این حال، لیست‌های انتظار مراقبت‌های بهداشتی عمومی در ایتالیا بسیار طولانی است. مطب پزشکان خانواده (medico di base) معمولاً اجازه ملاقات ندارند و بیماران به ترتیب ورود دیده می‌شوند که به معنای شلوغی مطب‌ها و زمان انتظار طولانی است.

مراجعه به متخصص ممکن است ماه‌ها طول بکشد که می‌تواند تشخیص و درمان را به تاخیر بیندازد.  به همین دلیل، جستجوی مراقبت‌های پزشکی خصوصی، گاهی اجتناب‌ناپذیر می‌شود.



بیمه درمانی خصوصی در ایتالیا

افرادی که درسیستم ملی سلامت ایتالیا ثبت‌نام کرده‌اند، فقط برای شرایط خاص، درمان‌ها، خدمات و سهم هزینه‌هایی که تحت پوشش SSN نیستند، به بیمه خصوصی نیاز خواهند داشت. اکثر بیمه نامه‌های ارائه شده توسط ارائه‌دهندگان بیمه محلی ایتالیا، بیمه‌های تکمیلی را برای پوشش این شکاف ارائه می‌کنند. به طور معمول، آن‌ها مواردی مانند هزینه‌های متخصص و درمان بیمارستان خصوصی را پوشش می‌دهند. با این حال، ممکن است فرانشیز و استثنائاتی مانند ویزیت پزشک خانواده یا دارو‌هایی غیر از داروهایی که در بیمارستان ارائه می‌شود، وجود داشته باشد. 

ایتالیایی‌ها عمدتاً به مراقبت‌های بهداشتی عمومی متکی هستند، اما بخشی از آن‌ها برای جلوگیری از زمان انتظار طولانی و داشتن مراقبت‌های پزشکی راحت‌تر، ترجیح می‌دهند خدمات درمانی خود را با بیمه خصوصی تکمیل کنند و ممکن است در صورت نیاز، ویزیت‌های گاه به گاه خصوصی پزشک را انتخاب کنند.

 از آنجایی که SSN به افراد اجازه نمی‌دهد از سیستم خارج شوند و فقط به دنبال مراقبت خصوصی باشند، بیمه جایگزین وجود ندارد. بیمه سلامت تکمیلی و خصوصی نقش محدودی در سیستم سلامت ایتالیا ایفا می‌کنند و تقریباً یک درصد از کل هزینه‌ها را در سال تشکیل می‌دهند.

تقریباً 10 درصد از جمعیت دارای نوعی بیمه درمانی داوطلبانه هستند، که خدماتی را که از مزایای اساسی SSN حذف شده‌اند، پوشش می‌دهد، استاندارد بالاتری از راحتی و حریم خصوصی در امکانات بیمارستانی ارائه داده و امکان انتخاب گسترده‌تری را در میان ارائه دهندگان دولتی و خصوصی فراهم می‌کند. 

برخی از بیمه‌نامه‌های بیمه درمانی خصوصی، پرداخت‌های مشترک برای خدمات ارائه‌شده خصوصی یا نرخ روزانه غرامت در طول بستری را پوشش می‌دهند. 

دو نوع بیمه درمانی خصوصی در ایتالیا وجود دارد: 

  • شرکتی:  این بیمه، کارکنان شرکت‌ها و گاهی اوقات خانواده‌های آن‌ها را پوشش می‌دهند.
  • غیرشرکتی: که افراد برای خود یا خانواده خود بیمه می‌خرند.

حق بیمه در ایتالیا به طور قابل توجهی متفاوت است، اما به طور کلی از 1300 تا 2300 یورو سالانه برای یک خانواده چهار نفره متغیر است. 

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در ایتالیا را دیده‌اید؟

انواع طرح های بیمه سلامت ایتالیا

  • اولین و ابتدایی‌ترین سطح معمولاً برای متقاضیان اقامت در نظر گرفته می‌شود. این بیمه‌ها سالانه بین 300 تا 500 یورو هزینه دارند و هیچگونه بیماری جدی پزشکی را پوشش نمی‌دهند.

 

  • دومی به عنوان مکمل SSN، سیستم ملی مراقبت‌های بهداشتی عمل می‌کند و رایج‌ترین نوع بیمه در ایتالیا است. این بیمه به شما این امکان را می‌دهد که برای مشاوره سریع‌تر و درمان روش‌های انتخابی در بخش خصوصی به پزشکان خصوصی یا متخصصان مراجعه کنید، که درمان آن‌ها در بیمارستان‌های دولتی بسیار طولانی‌تر است. این نوع بیمه سالانه به طور متوسط ​​1000 یورو (1100 دلار آمریکا) هزینه دارد.



  • سومین طرح بیمه درمانی فراگیر است و همه نیازهای پزشکی شما را پوشش می‌دهد. برخی حتی ممکن است مراقبت‌های پزشکی در خارج از کشور را پوشش دهند. هم‌چنین گران‌ترین است و می‌تواند تا 3000 یورو (3300 دلار) در سال هزینه داشته باشد.

هزینه‌های مراقبت های بهداشتی در ایتالیا

  • هزینه ملاقات با پزشک خانواده یا پزشک اطفال خود رایگان است.
  • درمان‌هایی که نیاز به جراحی یا بستری شدن در بیمارستان‌های دولتی دارند نیز رایگان هستند.
  • برای برخی از  داروهای تجویز شده و  ویزیت پزشک متخصص بخشی از هزینه که معادل 36 یورو برای هر نسخه است، باید توسط فرد پرداخت شود. به عنوان مثال، برای MRI و ویزیت قلب، باید 36 یورو برای هر کدام پرداخت شود.
  • دیدن پزشک عمومی بین 50 تا 80 یورو و مشاوره تخصصی تا 150 یورو هزینه دارد.
  • در صورت نداشتن بیمه، مراقبت‌های پزشکی خصوصی هزینه زیادی خواهد داشت. ویزیت پزشک عمومی در بخش خصوصی بسته به فوریت، زمان روز و حتی منطقه،  بین 50 تا 120 یورو هزینه دارد. 
  • هزینه مشاوره متخصصان بین 80 تا 200 یورو  است.
  • هزینه بستری شدن در بیمارستان با بیمه خصوصی 400 یورو به ازای هر شب است.

پوشش بهداشتی برای مهاجران در ایتالیا

اکثر مهاجران شاغل در ایتالیا واجد شرایط شبکه مراقبت‌های بهداشتی دولت محلی خواهند بود. هزینه بیمه درمانی افراد شاغل در ایتالیا، توسط کارفرما پرداخته می‌شود.

مراقبت‌های بهداشتی برای افراد غیرمقیم خیلی گسترده نیست، اما تا زمانی که مجوز اقامت دارید، می‌توانید از مراقبت‌های بهداشتی رایگان برخوردار شوید و در صورت تمایل از بیمه درمانی خصوصی استفاده کنید.

 جهت استفاده از خدمات بهداشتی دولتی، اتباع خارجی باید به نزدیکترین مرجع بهداشتی محلی (ASL) مراجعه کرده و نزد پزشک ثبت‌نام کنند. پس از ثبت‌نام، کارت سلامت و شماره سلامت صادر می‌شود. کارت سلامت به فرد این حق را می‌دهد که به طور رایگان به پزشک مراجعه کند. 

شهروندان اتحادیه اروپا که به ایتالیا مهاجرت می‌کنند، می‌توانند از توافق‌نامه‌های متقابل مراقبت‌های بهداشتی با کشور خود استفاده کنند و سه هفته قبل از سفر به ایتالیا، برای فرم E111، گواهی استحقاق درمان، درخواست دهند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا، ملزم به داشتن پوشش بیمه خصوصی خواهند بود. 

خلاصه اینکه، در این مقاله وضعیت بیمه و هزینه‌های پزشکی ایتالیا بررسی شد. همه ساکنان قانونی این کشور، حق برخورداری از مراقبت‌های بهداشتی عمومی را دارند. این خدمات معمولاً رایگان هستند و توسط Servizio Sanitario Nazionale (SSN) ارائه می‌شوند. اولین قدم برای واجد شرایط بودن برای مراقبت‌های بهداشتی عمومی در ایتالیا، ثبت نام در SSN است که در واحد بهداشت محلی یا ASL انجام می‌شود. ایتالیا دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی مختلط دولتی و خصوصی است. بیمه دولتی در این کشور تا 9/76% هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهد. جهت پر کردن شکاف موجود و سایز هزینه‌هایی که SSN پرداخت نمی‌کند، از بیمه خصوصی و تکمیلی استفاده می‌شود. 

Telegram
LinkedIn