قوانین کاری ایتالیا را بشناسیم

کشور ایتالیا با وجود زیبایی‌های بی‌پایان خود و با فرهنگ، تاریخ، طبیعت، سطح کیفی زندگی و ویژگی‌های منحصربه‌فردش آن چنان در دل بسیاری از مردم دنیا و به ویژه ایرانی‌ها جای دارد که برای مهاجرت به این کشور حاضرند هر سختی را به جان بخرند.  

سختی‌های مهاجرت همه قابل تحمل‌اند به شرطی که بتوانید در شروع زندگی خود در کشوری بیگانه، کار پیدا کنید و به این ترتیب خیالتان از درآمد راحت شود و بتوانید به وسیله شغل خود در محیط تازه کم‌کم به اصطلاح جا بیفتید. در این مقاله سعی کرده‌ایم مهاجرت کاری به ایتالیا و قوانین کار در ایتالیا را بررسی کنیم. پس اگر جزء عاشقان ایتالیا هستید و دلتان می‌خواهد در این کشور کار کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید!

فهرست عناوین

شرایط کار در ایتالیا

شما به عنوان یک ایرانی که شهروند اتحادیه اروپا نیستید می‌توانید به دو صورت مهاجر ماهر یا با در دست داشتن مجوز اشتغال به کار موقت در ایتالیا شروع به کار کنید. تا همین یک دهه پیش تعداد مهاجران از کشورهای غیر اتحادیه اروپا آنچنان زیاد نبود، اما موج مهاجرت به ایتالیا هم مثل بسیاری از کشورهای اروپایی رشد تصاعدی داشته است. 

وزارت کشور ایتالیا هرساله تعداد کارگران خارجی مورد نیاز خود را اعلام می‌کند. طبق این اعلام در سال 2022 این کشور می‌تواند حداکثر تا 69هزار و 700 نفر را برای کار بپذیرد. از این میان 27هزار و 700 سهمیه برای خارجی‌های خوداشتغال یا کارهای غیرفصلی تعیین شده است. 

برای کار در کشور ایتالیا مانند همه کشورهای دیگر شما به مجوز کار نیاز دارید و بدون آن اجازه کار کردن ندارید. کارفرمای شما می‌تواند درخواست مجوز کار برای شما بدهد. بیشتر مجوزهای کاری بین سه ماه تا دو سال اعتبار دارد و قابل تمدید است.

ایتالیا کشوری است که به لحاظ قدرت اقتصادی در سطح خوبی نسبت به سایر کشورهای جهان قرار دارد، اما نرخ بیکاری در این کشور بالاست و بحران‌های گاه و بیگاه اقتصادی هم بسیاری مواقع گریبان ایتالیا را در یک دهه اخیر گرفته است. در میان کشورهای اروپایی یک قدرت اقتصادی درجه اول محسوب نمی‌شود اما هم‌چنان در مقایسه با کشورهایی خارج از اتحادیه اروپا شاخص کیفیت زندگی بالاتری دارد. 

شمال ایتالیا به نسبت جنوب آن صنعتی‌تر است و کارهای حوزه‌های صنعتی و فناوری در آن بیشتر یافت می‌شود. صنایعی مانند غذا، فناوری، مکانیک، منسوجات و فرآورده‌های شیمیایی در ایتالیا رونق دارد. برنامه‌نویسان در این کشور نیز مثل بسیاری کشورهای دیگر، فرصت‌های شغلی بیشتری دارند. جنوب ایتالیا با آب و هوای مدیترانه‌ای برای کشاورزی مناسب است و بیشتر کارفرمایان در این منطقه به فکر گرفتن کارگران فصلی خارجی هستند. 

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

بهترین و پردرآمدترین شغل‌ها در ایتالیا

شغلی که در ایتالیا همیشه در اولویت است، کارهای مرتبط با حوزه گردشگری است. این کشور به دلیل داشتن جاذبه‌های پرشمار گردشگری یک قطب بااهمیت در این زمینه در اروپاست و از این رو یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد. 

ایتالیایی‌ها مشهورند به اینکه به زبان مادری خود بسیار افتخار می‌کنند و شاید به همین دلیل باشد که چندان به زبان انگلیسی مسلط نیستند. بنابراین تسلط شما به زبان انگلیسی هم می‌تواند به گردشگران کمک کند و هم می‌تواند منبع درآمدی از راه تدریس زبان باشد. 

پیدا کردن کار در ایتالیا یکی از سخت‌ترین کاریابی‌های دنیاست. به ویژه اگر مهاجر باشید. طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی موسسات آماری و اطلاعاتی، نزدیک به 30 درصد از جوانان ایتالیایی بیکار هستند و این برای مهاجرانی که به امید یافتن کار به این کشور می‌روند، خبر ناخوشایندی است. 

برای پیدا کردن کار در ایتالیا نیازمند این هستید که تسلط نسبتا خوبی به زبان ایتالیایی داشته باشید. مهارت و تجربه شما با یک رزومه خوب می‌تواند به شما برای یافتن شغل امیدواری دهد.

انواع ویزا و مجوز کاری در ایتالیا

دو مدل مجوز کار در ایتالیا وجو دارد. به این معنا که ویزای شما صادر می‌شود که در این کشور کار کنید. این دو ویزا یکی فصلی است و دیگری موقت. شرایط این دو نوع ویزا که بر اساس مجوز های کاری صادر می‌شوند به شرح زیر است:

  • مجوز کار فصلی

نیاز به نیروی کار در کشورهای اروپایی دیگر به امری طبیعی بدل شده است. به ویژه ایتالیا که در سال‌های متمادی رشد جمعیت منفی را هم تجربه کرده و به جمعیت جوان و کاری به ویژه در مشاغلی مثل کشاورزی یا گردشگری نیازمند است. شرکت‌های گردشگری ایتالیایی یا کشاورزان و کارخانه‌های تولید مواد غذایی وابسته به کشاورزی می‌توانند بسته به فصل اوج کاری خود از نیروی کار خارجی استفاده کنند. 

به این منظور کارفرما طبق روال قانونی، درخواست نیروی کار خارجی را به وزارت کشور ایتالیا ارائه می‌کند. پس از طی فرایندهای معمول و رسمی، در صورت موافقت، کارفرما می‌تواند برای کارگران استخدامی خود بین 20 روز تا 3 ماه مجوز کاری دریافت کند. این ویزا یکی از کوتاه مدت ترین ویزاهای اروپاست.

  • مجوز کار موقت

به عنوان یک شهروند غیراتحادیه اروپا این مدل ویزای کار می‌تواند بسیار برایتان مناسب باشد. اگر این ویزا را دریافت کنید و بتوانید به طور متوالی، تمدیدش کنید در پایان یک دوره پنج ساله می‌توانید برای اقامت دائم ایتالیا درخواست دهید. اقامت طولانی‌مدت به شما این امکان را می‌دهد که اگر از این کشور خارج شدید، بتوانید بدون درخواست مجدد ویزا به ایتالیا بازگردید. علاوه بر این شانس کار و زندگی بهتر و باثبات‌تری را نیز در این کشور خواهید داشت. 

سایر ویزاهای کاری در ایتالیا:

ویزای اشتغال به کار 

درخواست ویزای اشتغال به کار می‌بایست توسط کارفرما ارائه شود. شرکتی که می‌خواهد شما را استخدام کند به این منظور باید از اداره مهاجرت (nulla osta) مجوز کارتان را دریافت کند. برای طی مراحل قانونی کارفرما موظف به داشتن شرایط و ویژگی‌هایی است. برای نمونه کارفرما می‌بایست با شما به عنوان نیروی کار خارجی یک قرارداد کاری با مدت معین داشته باشد. 

کارفرمایی که می‌خواهد نیروی کار خارجی داشته باشد، باید فکر اسکان آن‌ها را کرده و محل زندگی آنها را مشخص کرده باشد. همچنین هزینه مرخصی شما به عنوان نیروی کار در پایان قرارداد، پیش‌بینی شده که باید به شما پرداخت شود. اعتبار مجوز اشتغال حداکثر دو سال است.

فرایند درخواست ویزا از سوی کارفرما به این شکل است که ابتدا وی باید آگهی جذب نیروی کار را از طریق مطبوعات کثیرالانتشار تا سه ماه منتشر کند. اگر فردی با مشخصات مورد نظر خود را در ایتالیا پیدا نکرد، سه ماه دیگر این آگهی را در انواع موسسات و سایت‌های کاریابی مختص شهروندان اتحادیه اروپا منتشر می‌کند. در صورتی که در این موقعیت هم کسی با شرایط کارفرما پیدا نشد، می‌تواند از میان درخواست کنندگان خارجی برای کار دعوت کند. 

ویزای خوداشتغالی 

شما به عنوان یک کارآفرین می‌توانید ویزای خوداشتغالی دریافت کنید، که یکی از انواع ویزاهای کاری در ایتالیاست. این مدل ویزا که اعتباری دو ساله دارد، قابل تمدید است و تا زمانی که ویزای شما اعتبار دارد می‌توانید از طریق مهارت خود در این کشور پول دربیاورید. 

 

ویزای کار پس از تحصیل 

اگر در کشور ایتالیا تحصیل کرده باشید، این امکان را دارید که پس از پایان دانشگاه با دریافت ویزای  Permesso di Soggiorno در این کشور به مدت 6ماه تا یک سال بمانید و در جستجوی کار باشید. اینجا شما حتی با پیدا کردن یک کار به اصطلاح کارآموزی این شانس را دارید که در ایتالیا بمانید و پس از مدتی که پیشرفت کردید، ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در ایتالیا را دیده‌اید؟

مراحل دریافت ویزای کار در ایتالیا

ابتدا از طریق موسسات کاریابی یا وکلای مجرب، تلاش کنید که در ایتالیا کاری متناسب با رشته تحصیلی و مهارت‌های خود پیدا کنید. پس از مکاتبه با کارفرمای ایتالیایی و بعد از اینکه با هم به تفاهم رسیدید، کارفرما مراحل دریافت مجوز کار شما را شروع می‌کند و به این ترتیب شما دعوت‌نامه کاری را از شرکت دریافت می‌کنید. پس از آن به سفارت مراجعه می‌کنید تا فرایندهای قانونی مهاجرت، ارائه مدارک مورد نیاز و صدور ویزا انجام شود.

مدارک مورد نیاز ویزای کاری کانادا

از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز ویزای کار کانادا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاسپورت معتبر برای خروج و ورود مجدد به کشور مبدا
  • دو عکس پاسپورتی از شخص متقاضی و همراهان
  • کپی از پیشنهاد رسمی دعوت به کار یا قردارد بین کارفرما و شخص متقاضی
  • کپی از LMIA
  • رسید پرداخت هزینه درخواست پرداخت هزینه تشکیل پرونده برای دریافت ویزای‌کار

بررسی میزان حقوق در ایتالیا

متوسط حقوق دریافتی در ایتالیا بسته به نوع شغل و قرارداد بین هزار تا 16 هزار یورو است. میزان حقوق ماهانه دریافتی در ایتالیا به طور میانگین چیزی در حدود 2000 تا 3500 یورو است. با این مقدار درآمد ماهانه می‌توانید زندگی متوسطی در ایتالیا داشته باشید. البته نوع زندگی به شهری که در آن هستید و امکانات آن هم بستگی دارد. اینجا چند نمونه از حقوق سالیانه بعضی مشاغل در ایتالیا را می‌بینید:

  • توسعه‌دهنده وب   25هزار یورو 
  • پرستار               28هزار یورو
  • حسابدار            30هزار یورو 
  • معمار                 23هزار یورو
  • معلم                  34هزار یورو
  • مهندس نرم‌افزار   34هزار یورو 
  • مدیر بازاریابی     50هزار یورو 
  • مدیر محصول     45هزار یورو 

مشاغل موردنیاز در ایتالیا در سال 2022

علاوه بر گردشگری که همیشه پر از موقعیت‌های شغلی در ایتالیاست، صنعت خودروسازی و مد هم از صنایع پیشگام در این کشور هستند. هم‌چنین تعدادی از شرکت‌ها و صنایع بین‌المللی نیز در ایتالیا مشغول به کار هستند. صنایعی که بیشترین درآمد سالانه را برای ایتالیا تولید می‌کنند و نیازمند تعداد بیشتری نیروی کار حتی از میان خارجی‌هاست، شغل‌هایی در حوزه‌های توریسم و گردشگری، تجارت، مد، صنایع مکانیکی، برنامه‌نویسی و ارتباطات است. 

ایتالیا هم‌چنین در بخش‌هایی مثل آموزش و پرورش، گردشگری و هتل‌داری، تجارت و فروش، مدیریت سطح بالا و مشاغل کارگری نیازمند نیروی کار است. 

برای درخواست ویزای کار ایتالیا چه مدارکی نیاز داریم؟

همانطور که پیشتر اشاره شد، شما نیازمند داشتن یک جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ایتالیایی هستید تا بتوانید برای صدور ویزای کار ایتالیا اقدام کنید. سایر روالی که نیاز دارید بگذرانید، شامل این موارد است:

  • دریافت مجوز اشتغال (nulla osta al lavoro) 
  • مراجعه به سفارت 
  • ارائه مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا 

تا اینجا شما دعوت‌نامه کاری ایتالیا را از یک کارفرما در این کشور دریافت کرده‌اید. حالا با در دست داشتن مدارک زیر می‌بایست به کنسولگری ایتالیا در ایران مراجعه کنید:

  • پاسپورت 
  • تکمیل فرم درخواست ویزا 
  • ارائه دعوت‌نامه 
  • ارائه مدارک ترجمه شده تحصیلی 
  • ارائه مدارک ترجمه شده کاری 
  • ارائه مدارک بیمه‌ای 
  • ارائه رزومه 
  • پرینت حساب شخصی و تمکن مالی 
  • عکس 3*4 دو عدد
  • سندی دال بر اجاره ملک یا رزرو اتاق در شهر محل سکونتتان در ایتالیا 

ویزای همراه در ایتالیا

اگر مراحل دریافت ویزای کاری را پشت سر گذاشتید، احتمالا دغدغه بردن همراهان خود مثل همسر و فرزندتان را به این کشور دارید. برای این منظور می‌توانید پس از مشخص شدن قطعی کار و محل اقامت برای همسر و فرزند زیر 18 سال خود درخواست ویزا کنید. معمولا این ویزاها در صورت عدم وجود مشکل خاصی در عرض چند ماه صادر می‌شود. 

در پایان باید تاکید کنیم که رقابت شدیدی برای پیدا کردن کار در ایتالیا وجود دارد. این کشور زیبا یکی از مقاصد محبوب مردمانی است که دوست دارند زندگی توام با زیبایی‌های بی‌شمار را تجربه کنند. بنابراین کمی سختی را به جان می‌خرند. شهرهایی مثل میلان، تورین، رم و جنوا از بهترین شهرهای این کشور برای کاریابی است. فراموش نکنید تسلط به زبان انگلیسی و ایتالیایی به شما بسیار کمک می‌کند. 

Telegram
LinkedIn