کتاب چشم انداز مهاجرت به کانادا

195000 تومان

ممنون میشم در نظرسنجی ما شرکت کنید.

ویزای کاری ایتالیا

ویزای کاری ایتالیا

مهاجرت کاری به ایتالیا، یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های مهاجرت به‌ویژه برای افراد متخصص و کسانی است که به یکی از زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی تسلط دارند. ایتالیا کشوری زیبا با ترکیبی عالی از جامعه مدرن و دنیای باستان است. استاندارد‌های بالای زندگی، شهرهایی با آوازه جهانی، تاریخ و فرهنگ غنی و سبک زندگی مدیترانه‌ای در کنار تشابهات فرهنگی ایران و ایتالیا که از گذشته تاکنون مورد توجه بوده است، این کشور را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان تبدیل کرده و همین امر موجب تمایل بسیاری از افراد به مهاجرت به این کشور شده است. در این مقاله به تفصیل به بررسی وضعیت اقتصادی، سطح رفاه، درآمد، بازار کار ایتالیا و روش‌های دریافت ویزای کار ایتالیا می‌پردازیم.

قوانین کار در ایتالیا

ورود به بازار کار کشور ایتالیا به دلیل نرخ بیکاری بالای این کشور ممکن است سخت باشد. قوانین حقوقی کار در ایتالیا نیز مانند کار کردن در سایر کشورهای اتحادیه اروپا، مستلزم طی کردن مراحل قانونی و دریافت ویزای کار ایتالیا است. وضعیت کار در ایتالیا برای مهاجران و افراد دارای ملیت اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا متفاوت است.

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا بنا به سبک زندگی و محل اقامت، می‌تواند بسیار گران یا پایین باشد. بدیهی است که زندگی در شهرهای بزرگ، هزینه‌های بالاتری دارد. اجاره خانه شاید بزرگ‌ترین هزینه در این کشور است؛ اما در قسمت جنوبی ایتالیا، دستمزدها پایین‌تر اما اجاره‌ها نیز مقرون‌به‌صرفه‌ هستند. برای مهاجرانی که عاشق ایتالیا هستند، اما منابع مالی کافی ندارند، جنوب ایتالیا یک انتخاب فوق‌العاده است. به طور کلی، میانگین هزینه زندگی در ایتالیا برای یک فرد عادی بین 1200 تا 1500 یورو و برای زندگی دانشجویی از 1000 تا 1200 یورو متغیر است.

تابعیت و اقامت دائم از طریق ویزای کاری

دریافت ویزای کاری ایتالیا، یکی از موثرترین اقدامات جهت اخذ اقامت دائم ایتالیا است. برای دریافت اقامت دائم این کشور از طریق کار، فرد متقاضی می‌تواند پس از پنج سال کار تمام‌وقت و پرداخت مالیات، درخواست اقامت دائم خود را را ثبت کرده و پس از بررسی کامل مدارک و پرونده‌های موجود توسط اداره مهاجرت، تابعیت ایتالیا به فرد داده خواهد شد. بعد از سال ششم نیز می‌توان گذرنامه‌ی این کشور را دریافت کرد.

خلاصه این که، برای کار و زندگی در طبیعت بی‌نظیر ایتالیا، نیاز به اجازه و ویزای کار دارید. پس در این مقاله وضعیت اقتصاد، بازار کار و روش‌های مهاجرت کاری به ایتالیا بحث و بررسی شد.

انواع ویزای کاری در ایتالیا

دو مدل مجوز کار در ایتالیا وجو دارد. به این معنا که ویزای شما صادر می‌شود که در این کشور کار کنید. این دو ویزا یکی فصلی است و دیگری موقت. شرایط این دو نوع ویزا که بر اساس مجوزهای کاری صادر می‌شوند به شرح زیر است:

مجوز کار فصلی

نیاز به نیروی کار در کشورهای اروپایی دیگر به امری طبیعی بدل شده است. به ویژه ایتالیا که در سال‌های متمادی رشد جمعیت منفی را هم تجربه کرده و به جمعیت جوان و کاری به ویژه در مشاغلی مثل کشاورزی یا گردشگری نیازمند است. شرکت‌های گردشگری ایتالیایی یا کشاورزان و کارخانه‌های تولید مواد غذایی وابسته به کشاورزی می‌توانند بسته به فصل اوج کاری خود از نیروی کار خارجی استفاده کنند.

به این منظور کارفرما طبق روال قانونی، درخواست نیروی کار خارجی را به وزارت کشور ایتالیا ارائه می‌کند. پس از طی فرایندهای معمول و رسمی، در صورت موافقت، کارفرما می‌تواند برای کارگران استخدامی خود بین 20 روز تا 3 ماه مجوز کاری دریافت کند. این ویزای کاری ایتالیا یکی از کوتاه‌مدت‌ترین ویزاهای اروپاست.

مجوز کار موقت

به عنوان یک شهروند غیراتحادیه اروپا این مدل ویزای کار می‌تواند بسیار برایتان مناسب باشد. اگر این ویزا را دریافت کنید و بتوانید به طور متوالی، تمدیدش کنید، در پایان یک دوره پنج ساله می‌توانید برای اقامت دائم ایتالیا درخواست دهید. اقامت طولانی‌مدت به شما این امکان را می‌دهد که اگر از این کشور خارج شدید، بتوانید بدون درخواست مجدد ویزا به ایتالیا بازگردید. علاوه بر این شانس کار و زندگی بهتر و باثبات‌تری را نیز در این کشور خواهید داشت.

دیگر ویزاهای کاری در ایتالیا

ویزای اشتغال به کار

درخواست ویزای اشتغال به کار می‌بایست توسط کارفرما ارائه شود. شرکتی که می‌خواهد شما را استخدام کند به این منظور باید از اداره مهاجرت (nulla osta) مجوز کارتان را دریافت کند. برای طی مراحل قانونی کارفرما موظف به داشتن شرایط و ویژگی‌هایی است. برای نمونه کارفرما می‌بایست با شما به عنوان نیروی کار خارجی یک قرارداد کاری با مدت معین داشته باشد.

کارفرمایی که می‌خواهد نیروی کار خارجی داشته باشد، باید فکر اسکان آن‌ها را کرده و محل زندگی آنها را مشخص کرده باشد. در پایان قرارداد، هزینه مرخصی شما را هم به عنوان نیروی کار، پرداخت می‌کنند. اعتبار مجوز اشتغال حداکثر دو سال است.

فرایند درخواست ویزای کاری ایتالیا از سوی کارفرما به این شکل است که ابتدا وی باید آگهی جذب نیروی کار را از طریق مطبوعات کثیرالانتشار تا سه ماه منتشر کند. اگر فردی با مشخصات مورد نظر خود را در ایتالیا پیدا نکرد، سه ماه دیگر این آگهی را در انواع موسسات و سایت‌های کاریابی مختص شهروندان اتحادیه اروپا منتشر می‌کند. در صورتی که در این موقعیت هم کسی با شرایط کارفرما پیدا نشد، می‌تواند از میان درخواست کنندگان خارجی برای کار دعوت کند.

ویزای خوداشتغالی

شما به عنوان یک کارآفرین می‌توانید ویزای خوداشتغالی دریافت کنید، که یکی از انواع ویزاهای کاری در ایتالیاست. این مدل ویزا که اعتباری دو ساله دارد، قابل تمدید است و تا زمانی که ویزای شما اعتبار دارد می‌توانید از طریق مهارت خود در این کشور پول دربیاورید.

 ویزای کار پس از تحصیل

اگر در کشور ایتالیا تحصیل کرده باشید، این امکان را دارید که پس از پایان دانشگاه با دریافت ویزای Permesso di Soggiorno در این کشور به مدت 6ماه تا یک سال بمانید و در جستجوی کار باشید. اینجا شما حتی با پیدا کردن یک کار به اصطلاح کارآموزی این شانس را دارید که در ایتالیا بمانید و پس از مدتی که پیشرفت کردید، ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید.

مراحل دریافت ویزای کاری ایتالیا

ابتدا از طریق مؤسسات کاریابی یا وکلای مجرب، بکوشید که در ایتالیا کاری متناسب با رشته تحصیلی و مهارت‌های خود پیدا کنید. پس از مکاتبه با کارفرمای ایتالیایی و بعد از اینکه با هم به تفاهم رسیدید، کارفرما مراحل دریافت مجوز کار شما را شروع می‌کند و به این ترتیب شما دعوت‌نامه کاری را از شرکت دریافت می‌کنید. پس از آن به سفارت مراجعه می‌کنید تا فرایندهای قانونی مهاجرت، ارائه مدارک مورد نیاز و صدور ویزا انجام شود.