کتاب چشم انداز مهاجرت به کانادا

195000 تومان

ممنون میشم در نظرسنجی ما شرکت کنید.

درآمد در ایتالیا

درآمد در ایتالیا

برای افرادی که قصد مهاجرت کاری را دارند، آشنایی به شرایط کاری و مزایایی که به عنوان کارمند در کشور جدید دریافت می‌کنند، بسیار واجب است. کار در ایتالیا، به دلیل شرایط مناسب حقوق و دستمزد و هزینه‌های پایین زندگی در این کشور همواره مورد توجه بوده است. اگر به فکر مهاجرت کاری به این کشور هستید، با این مقاله همراه باشید تا از شرایط کاری و درآمد در ایتالیا آگاه شوید.

درآمد در کشور ایتالیا

حقوق در ایتالیا از 920 یورو در ماه (کمترین دستمزد) تا 16,300 یورو در ماه (بیشترین دستمزد) متغیر است. عواملی مانند تفاوت پرداخت در هر منطقه، مدرک تحصیلی، صنعت و تجربه کاری، بر میزان حقوق ومزایا تأثیر گذارند. علاوه بر این، تسلط به زبان انگلیسی شانس استخدام در شرکت‌های بزرگ بین المللی با حقوق و مزایای بالاتر را افزایش می‌دهد. چند آمار دیگر هم مهم است:

  • میانگین دستمزد ناخالص در ایتالیا حدود 43,800 یورو در سال یا 3,650 یورو در ماه است. این عدد شامل مزایای مختلفی مانند کمک هزینه مسکن، هزینه سفر، کمک هزینه تعطیلات و … است.
  • میانگین دستمزد در کشور ایتالیا 3,720 یورو در ماه است، به این معنی که نیمی از جمعیت کمتر از 3,720 یورو درآمد دارند در حالی که نیمی دیگر بیش از 3,720 یورو درآمد دارند.
  • کارمندانی که بین دو تا پنج سال تجربه دارند، به طور متوسط 32٪ بیشتر از تازه‌واردها و جوانان در همه صنایع و رشته‌ها درآمد دارند.
  • افراد با تجربه کاری بیش از پنج سال، به طور متوسط 36٪ بیشتر از افراد با سابقه کاری کمتر درآمد دارند.
  • میزان دستمزد با رسیدن به ده سال سابقه کار، 21% و برای 15 سال سابقه، 14% افزایش می‌یابد.
  • کارمندان مرد در ایتالیا 6% بیشتر از همتایان زن خود در تمام بخش‌ها درآمد دارند.
  • متوسط افزایش درآمد و دستمزد در یک سال در ایتالیا 6% است.

درآمد در ایتالیا تحت تأثیر چه مواردی است؟

میانگین دستمزد و درآمد در جنوب ایتالیا کمتر از بخش‌های شمالی است. در منطقه باستیل، دستمزد کمابیش 7,000 یورو کمتر از لمباردی است. مناطق جنوبی و جزایر، سهم بسیار بیشتری از کارمندان کم درآمد (17.8%) در مقایسه با مناطق شمالی (6/7%) دارند.

آموزش‌عالی و مدرک تحصیلی، بر میزان حقوق و درآمد در کشور ایتالیا تاثیر مستقیم دارد. کارمندانی که مدرک لیسانس گرفته اند 24% بیشتر از کسانی که دیپلم دارند و افرادی که مدرک کارشناسی ارشد دارند، 29% بیشتر از افراد دارای مدرک کارشناسی دستمزد می‌گیرند. در نهایت، دارندگان مدرک دکتری در حین انجام همان کار، به طور میانگین 23 درصد بیشتر از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد درآمد دارند.

منطقه لمباردی بالاترین دستمزد ناخالص (حدود 31,400 یورو) را در کشور ایتالیا دارد، در حالی که جزیره ساردینیا کمترین دستمزد را دارد. رم، پایتخت ایتالیا با میانگین دستمزد ناخالص 30,500 یورو در جایگاه سوم قرار دارد. ساکنان باسیلیکاتا، کمترین دستمزد را در کل ایتالیا با میانگین 24,300 یورو در سال دریافت می‌کنند. در جدول زیر، متوسط حقوق در شهر‌های مختلف ایتالیا را می‌بینید:

شهرمیانگین دستمزد (یورو)
بولونیا            3,850
کاتانیا            3,780
جنوا            3,930
میلان            4,220
ناپولی            4,150
پالرمو            4,000
پارما            3,670
رم            4,300
تورین            4,080
تریست            3,720

کمترین دستمزد در کشور ایتالیا

کمتریندستمزد ملی در ایتالیا وجود ندارد و محدودیتی از طرف دولت در این زمینه اعمال نشده است. کمترین دستمزد در این کشور بر اساس نقش و نوع کار فرد و بر اساس قراردادهای جمعی بین اتحادیه‌ها و کارفرمایان تعیین می‌شود و در سطح محلی یا در سطح شرکت قابل مذاکره است. این قراردادها هر 3 سال یک بار مورد مذاکره مجدد قرار می‌گیرند.

حداقل دستمزد کارگران کشاورزی یکی از پایین‌ترین دستمزدها در این کشور است و حدود 900 یورو یا 5.6 یورو در ساعت تعیین شده است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. به عنوان مثال، حداقل دستمزد در کشور آلمان، 9.35 یورو در ساعت است.

پردرآمد‌ترین مشاغل در کشور ایتالیا

بر کسی پوشیده نیست که برخی از صنایع حقوق بهتری نسبت به سایرین ارائه می دهند و برای استخدام شدن در آنجا به تحصیلات عالی یا مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیاز دارید. در جدول زیر، مشاغل پردرآمد و قابل توجه را در ایتالیا می‌بینید:

مشاغلمیانگین درآمد سالیانه (یورو)
میانگین ملی31,000
بانکداری و مالی43,277
دارویی و بیو تکنیکی39,294
مهندسی38,222
نفت و گاز38,093
مشاوره فناوری اطلاعات و نرم‌افزار36,118
بیمه35,679
هوانوردی35,191
خودرو28,647
مد و لوکس28,540

بالاترین درآمد در ایتالیا

بالاترین درآمد و مزایای شغلی کشور ایتالیا در سال 2021 مربوط به مشاغل زیر بوده است:

حرفهمیانگین حقوق ماهیانه (یورو)
دکتر13,000
قاضی11,000
مدیر بانک8,700
مدیر عامل8,000
مدیر مالی7,600
متخصص ارتودنسی7,300
استاد6,500

مزایای اشتغال در کشور ایتالیا

از مزایای کار در کشور ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت اجتماعی

    پس از دریافت اقامت در کشور ایتالیا، از مزایای تامین اجتماعی این کشور بهره‌مند می‌شوید. این خدمات شامل مراقبت‌های بهداشتی، حق بیکاری، مزایای خانواده، کهولت سن، ناتوانی و … است. داشتن شماره تامین اجتماعی به امنیت اجتماعی شما کمک می‌کند و در مواقع مختلف، امکانات رفاهی را به شما بازپرداخت خواهد کرد. دریافت شماره تأمین اجتماعی برای همه افرادی امکان‌پذیر است که درخواست شهروندی یا کار در ایتالیا را داده‌اند.

    ساعات کاری و مرخصی با دستمزد

    به دلیل اهمیت تعادل بین کار و زندگی در ایتالیا، دولت برای بهبود کیفیت زندگی کارکنان، محدودیت‌های ویژه‌ای برای ساعات کاری در نظر گرفته است. ساعات کاری حداکثر 40 ساعت در هفته با دو ساعت اضافه کاری در روز است. کارکنان حق دارند سالانه 26 روز مرخصی با حقوق دریافت کنند. به این ترتیب، درآمد در ایتالیا با مرخصی آسیبی نمی‌بیند. هم‌چنین، 12 روز تعطیلات رسمی در سال وجود دارد.

    مرخصی زایمان و پدری

    برای دو ماه آخر بارداری و سه ماه اول پس از زایمان، مادران از خدمت محروم هستند. 80% حقوق مادر در این مدت توسط مؤسسه ملی تأمین اجتماعی1 و 20% توسط کارفرما پرداخت می‌شود. پس از آن، مادران مستحق شش ماه مرخصی اضافی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد موقعیت شغلی و 30% از حقوق مؤسسه ملی تأمین اجتماعی خود را حفظ کنند. مرخصی پدری پنج روزه است و باید ظرف مدت پنج ماه از تولد کودک گرفته شود.

    مرخصی والدین

    در طول 12 سال اول زندگی فرزند، هر یک از والدین مستحق یک دوره غیبت از کار به مدت 6 ماه است. اگر هر دو والدین از مرخصی والدین استفاده کنند، در آن صورت مجموعاً حداکثر یک دوره 10 ماهه را خواهند داشت. به والدین مجرد، 10 ماه مرخصی والدین تعلق می‌گیرد. اگر مرخصی والدین در 6 سال اول کودک گرفته شود، مؤسسه ملی تأمین اجتماعی غرامتی معادل30% حقوق معمولی برای حداکثر مدت 6 ماه مرخصی والدین را به صورت ترکیبی بین هر دو والدین ارائه می‌دهد.

    بهداشت، درمان و بیمه

    حفاظت از کارگرانی که دچار حوادث یا بیماری های شغلی می‌شوند در درجه اول توسط INAIL (موسسه ملی بیمه ایتالیا در برابر حوادث ناشی از کار) کنترل می شود. همه کارکنان در کشور ایتالیا باید تحت پوشش بیمه‌نامه اجباری دولتی برای حوادث ناشی از کار باشند. برای هر حادثه ناشی از سهل‌انگاری کارفرما، این طرح حق غرامت از کارفرما را فراهم می‌کند.

    غرامت ایام بیماری

    کارمندان در کشور ایتالیا مستحق دریافت مرخصی استعلاجی هستند و در این غیبت حق دارند شغل خود را حفظ کنند. کارمندان از روز چهارم تا بیستم بیماری از 50 درصد و از روز بیست و یکم 66 درصد غرامت دریافت می‌کنند. البته آن‌ها باید گواهینامه از پزشک مجاز ارائه دهند.

     درآمد بازنشستگی در ایتالیا

    کارمندان در کشور ایتالیا ملزم به پرداخت حق بازنشستگی قانونی هستند که بر اساس نوع کار یا حرفه متفاوت است. و توسط کارفرمایان و کارمندان پشتیبانی می‌شود. حقوق بازنشستگی توسط مؤسسه ملی تأمین اجتماعی اداره می‌شود و با کمک‌های حقوقی که هم کارفرما و هم کارمند پرداخت می‌کنند، تغذیه می شود. دریافت مستمری منوط به پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی مقرر در قانون می‌باشد.

    حق تابعیت و اقامت دائم

    با دریافت ویزای کاری ایتالیا، در نهایت حق زندگی دائمی را در ایتالیا به دست می‌آورید. افراد پس از 5 سال کار دائم و پرداخت بیمه و مالیات، می‌توانند نسبت به دریافت اقامت دائم این کشور اقدام نموده و در نهایت پس از 10 سال کار و زندگی در این کشور، تابعیت ایتالیایی دریافت کنند.

    جمع‌بندی درآمد در ایتالیا

    خلاصه این که، وضعیت درآمد و مزایای شغلی کشور ایتالیا در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. نسبت متعادل هزینه زندگی و میزان درآمد و مزایای کار در این کشور، فرصت‌های بسیاری برای رشد شغلی در اختیار افراد قرار خواهد داد. برای کار در ایتالیا و بهره‌مندی از مزایای خاص این کشور، باید تمام جوانب را به خوبی بسنجید تا بتوانید از عهده هزینه‌های کار و زندگی در این کشور برآیید و سپس نسبت به دریافت ویزای کاری ایتالیا اقدام کنید.

    1. Istituto Nazionale della Previdenza Sociale (INPS) ↩︎