کتاب چشم انداز مهاجرت به کانادا

195000 تومان

ممنون میشم در نظرسنجی ما شرکت کنید.

مهاجرت کاری به فرانسه

مهاجرت کاری به فرانسه

مهاجرت کاری به فرانسه یکی از پرطرفدارترین و بهترین گزینه‌های مهاجرت به این کشور و اتحادیه اروپا است. این مقاله به شما کمک می‌کند تا درباره وضعیت اقتصادی و بازار کار این کشور، مهاجرت کاری و اخذ ویزای کاری در فرانسه اطلاعات کاملی کسب کنید.

معرفی کشور فرانسه

فرانسه بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا و هم‌چنین سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا به‌شمار می‌آید. کشور فرانسه که در سراسر جهان به خاطر غذا، مد، فرهنگ و زبانش شناخته شده است، پل جغرافیایی، اقتصادی و زبانی بین شمال و جنوب اوپا است و از نظر تاریخی و فرهنگی، نقش بسیار مهمی در امور بین المللی ایفا کرده است.

 جمعیت فرانسه نزدیک به 70 میلیون نفر است و دومین کشور پرجمعیت پس از آلمان در اتحادیه اروپا است. پایتخت فرانسه، شهر پاریس است که به نام شهر نور شناخته شده و با اختلاف بسیار، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر این کشور و یکی از مراکز فرهنگی و تجاری برجسته جهان است.

استانداردهای بالای زندگی، تحصیلات، سلامت، امنیت، امید به زندگی، آزادی و شاخص بالای توسعه انسانی، فرانسه را از جمله کشورهای ایده‌آل برای زندگی معرفی می‌کند. سیستم آموزش و پرورش فرانسه یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا است. زبان رسمی این کشور فرانسوی و دین آن مسیحی است.

فرانسه به عنوان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا که بخشی از منطقه شنگن است، سیستم مهاجرتی دو لایه دارد. شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانند بدون گذرنامه، برای جستجوی کار و تحصیل مانند اتباع فرانسوی سفر کنند. اتباع غیر اتحادیه اروپا برای سفر و مهاجرت به این کشور نیاز به ویزا دارند. بر اساس آماری که در سال 2020 منتشر شد، بیش از 13 درصد جمعیت فرانسه را مهاجران تشکیل می‌دهند. حدود یک سوم این مهاجران، تابعیت فرانسه را گرفته‌اند. مهاجرت کاری به فرانسه، یکی از مهم‌ترین روش‌های ورود به این کشور است.

اقتصاد و بازار کار کشور فرانسه

فرانسه با اقتصاد قدرتمند و پویایی که دارد، از قدرت‌های صنعتی پیشرو در جهان و قطب کشاورزی اروپا است. از دید اقتصادی، فرانسه هفتمین اقتصاد بزرگ جهان و از نظر برابری قدرت خرید، رتبه نهم جهان است.

سیستم اقتصاد فرانسه ترکیبی از دو بخش دولتی و خصوصی است و حدود یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی اروپا متعلق به این کشور است. بیش از 70 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در بخش خدمات، شامل: ترابری عمومی، گردشگری، دفاع، انرژی و ارتباطات مخابراتی است.

پس از بخش خدمات، بیشترین آمار اقتصاد فرانسه را بخش صنعت به خود اختصاص داده است. در این بخش، فرانسه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنایع هوایی، ریلی، خودرو، آرایشی و بهداشتی و کالاهای لوکس است. شرکت‌هایی مانند ایرفرانس، تله‌کام، رنو و تالس تعدادی از شرکت‌های مشهور فرانسه هستند که بر رونق اقتصادی این کشور تاثیر بسزایی داشته‌‌اند.

نرخ بیکاری در فرانسه کمی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا و برابر 8.1% است. اما از سال 2014 تاکنون سیر نزولی داشته و رشد اقتصادی مثبت این کشور باعث شده که افراد بسیاری خواهان مهاجرت به فرانسه از طریق کار باشند.

مشاغل مورد نیاز فرانسه

بازار کار کشور فرانسه، امروزه با کمبود مهارت در بین کارگران روبه‌رو است. این کمبود، به خالی ماندن ۲۰ هزار موقعیت شغلی مانند اپراتورهای ماشین، قصابی، نجاری‌ها و مهندسین رایانه انجامیده است. در حال حاضر حوزه‌‌ بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی، تولید، خرده‌فروشی و عمده‌فروشی در بازار کار کشور فرانسه بیشترین تقاضا را دارند.

از مشاغل پرتقاضا در فرانسه می‌توان به مشاغل حوزه‌ی ساخت و ساز، مهندسی، معلمی، مکانیک، کارشناس خدمات پس از فروش، تکنسین فناوری اطلاعات، متخصص ICT ، متخصصین سلامت و امور بهداشت، مشاغل مهندسی، مشاور حقوقی، متخصصین اقتصاد، فروشنده لباس، راننده کامیون، حسابدار و کارگر ساختمانی اشاره کرد.

میانگین درآمد و مزایای کار در فرانسه

کشور فرانسه از نظر درآمد، وضعیت بهداشتی، ارتباطات اجتماعی، تعادل زندگی کاری و امنیت شخصی در رده‌های متوسط به بالا قرار داشته و نسبت به سایر کشور‌ها، از نظر بسیاری از معیارهای رفاهی و شاخص کیفیت زندگی عملکرد بهتری دارد. حقوق دریافتی در فرانسه، مانند سایر کشورها، با توجه به شغل، سطح مهارت افراد و در شهرهای مختلف متفاوت است. همان طور که هزینه زندگی در شهرهایی مانند پاریس از شهرهای دیگر بیشتر بوده، حقوق‌های دریافتی در شهرهای بزرگ نیز از دیگر مناطق و شهرهای فرانسه بیشتر است.

میانگین حقوق و دستمزد در فرانسه برای مشاغل مختلف ​​46,600 یورو در سال و 4,130 یورو در ماه است. حداقل میزان حقوق در این کشور 12,500 و حداکثر حقوق 221,000 یورو در سال است. حداقل دستمزد 10.25 یورو در ساعت یا 1,554.60 یورو در ماه است که یکی از بالاترین حقوق‌ها در بین کشورهای اتحادیه اروپا است.  نرخ مالیات بردرآمد این کشور نیز به طور کلی بین 5.5% تا 41% است و  به سطح درآمد افراد بستگی دارد. افرادی که درآمد بسیار بالایی دارند این میزان تا 45% افزایش می‌یابد.

قوانین کار در فرانسه

فرانسه یکی از محافظه‌کار‌ترین کشورها در زمینه استخدام نیروی کار خارجی است. طبق قوانین استخدامی کشور فرانسه اولویت با شهروندان فرانسوی و سپس اتباع اروپایی است. این موضوع، مهاجرت کاری به فرانسه را دشوار می‌کند. اما در سال‌های اخیر به دلیل کمبود نیروی کار حرفه‌ای به ویژه در حوزه مهندسی، این قوانین را تا حدودی تغییر داده‌اند. داشتن رزومه قوی، شرایط سنی مناسب، مهارت و مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و تسلط کافی به زبان انگلیسی و فرانسوی شانس افراد را برای اخذ ویزای کار فرانسه تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین مدرکی که برای اخذ ویزای کاری فرانسه لازم است، داشتن پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای فرانسوی و مجوز کار است. شرایط دریافت ویزای کاری بسته به ملیت افراد، مدت زمان اقامت و نوع ویزا متفاوت است. شهروندان اتحادیه اروپا برای کار در این کشور نیازی به ویزا ندارند. اتباع غیر اتحادیه اروپا برای کار در این کشور، باید از یک کارفرمای معتبر دعوت‌نامه دریافت کنند.

هزینه‌های زندگی در فرانسه

هزینه‌های زندگی در فرانسه به عوامل مختلفی از جمله: مسکن، شهر محل اقامت و سبک زندگی افراد بستگی دارد. به تناسب کیفیت بالای سطح زندگی در این کشور، هزینه‌های زندگی نیز بالاتر است.  تهیه مسکن در فرانسه، اساسی‌ترین بخش هزینه‌های زندگی در این کشور است که در شهرهای مختلف متفاوت است. در شهرهای مطرح و بزرگ‌تر فرانسه، هزینه‌های تهیه مسکن بالاتر است. به طور کلی اجاره  مسکن در فرانسه بین 150 تا 800 یورو در ماه، متغیر است.

هزینه زندگی در پاریس به عنوان گران‌ترین شهر این کشور، 806 یورو در ماه است. هزینه اجاره پانیسون و اقامتگاه دانشجویی در پاریس بین 400 تا 1,100 یورو است. میانگین هزینه زندگی در ارزانترین شهر‌های فرانسه 357 یورو است. به طور کلی، هزینه زندگی در فرانسه بین 1,200 تا 1,800 یورو متغیر است.