کتاب چشم انداز مهاجرت به کانادا

195000 تومان

ممنون میشم در نظرسنجی ما شرکت کنید.

بازار کار در ایتالیا

بازار کار در ایتالیا

اقتصاد ایتالیا سومین اقتصادِ بزرگ اروپا است و جایگاه هشتم را در جهان از لحاظ تولید ناخالص داخلی دارد. بازار کار در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا، ضعیف‌تر و ناپایدارتر است، اگرچه در لیست کشورهای مشهور دنیا در زمینه‌ی صنعتی قرار دارد. ایتالیا بعد از یونان، ضعیف‌ترین اقتصاد را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. ایتالیا دو بخش شمال صنعتی توسعه یافته و تحت سلطه شرکت‌های خصوصی، و جنوب کمتر توسعه یافته و وابسته به کشاورزی دارد.

معرفی کشور ایتالیا

اگر به دنبال هنر، فرهنگ، مردم صمیمی، غذا‌های متنوع، معماری و شور و اشتیاق زندگی هستید، تنها چند نقطه در جهان می‌توانند تمام این امکانات را یکجا برای شما فراهم کنند که ایتالیا یکی از آن‌ها است.

ایتالیا، که به کشور چکمه‌ای معروف است، یکی از زیباترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان واقع در بخش جنوبی قاره اروپا است. این کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شده است. این کشور که به عنوان قلب گردشگری قاره اروپا شناخته می‌شود، یکی از کشورهای عضو پیمان شنگن و اتحادیه اروپا است و پایتخت آن، شهر زیبای رم است. مردم این کشور به زبان رسمی ایتالیایی صحبت می‌کنند و واحد پول آن یورو است.

 جمهوری ایتالیا  با جمعیت حدود 60 میلیون نفر، دارای رتبه پنجم پرجمعیت‌ترین کشور در بین کشورهای اروپایی و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. اکثریت مردم این کشور معتقد به دین مسیحی و کاتولیک هستند. طبق آمار سال 2015، حدود 1.8 میلیون مسلمان در ایتالیا زندگی می‌کنند که 6.2% از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهند.

ایتالیای سرزنده و زیبا، از بین 163 کشور، در رتبه 39 شاخص جهانی صلح قرار دارد و به دلیل ویژگی‌های خاص خود، همواره در فهرست مقصدهای برتر آژانس‌های مسافرتی قرار می‌گیرد. این کشور سالانه پذیرای 300 هزار مهاجر از سراسر دنیا است و از لحاظ توریست و گردشگری رتبه پنجم را در دنیا دارد.

اقتصاد و بازار کار ایتالیا

نرخ بیکاری در ایتالیا بالاتر از متوسط اتحادیه اروپا است. نرخ بیکاری ایتالیا از 6.08% در سال 2006، به 9.5% در سال 2020 افزایش یافت و در آوریل 2024 به 6.87% کاهش پیدا کرد. ولی مقایسه‌ی آن با نرخ بیکاری 3.14% در آلمان یا 4.43% در دانمارک، نشان می‌دهد رقابت برای پیدا کردن کار در ایتالیا بسیار شدید است. نمودار زیر، نرخ بیکاری را در ایتالیا (2023-1991) نمایش می‌دهد.

نرخ بیکاری در ایتالیا

در بازار کار در ایتالیا، دو بخش شمالی و جنوبی، میزان درآمد و وضعیت اجتماعی متفاوتی دارند. شمال ایتالیا صنعتی‌تر و پیشرفته‌تر بوده و به دلیل فراوانی شرکت‌های خصوصی، به عنوان یک قطب بزرگ صنعتی شناخته می‌شود. اما بخش‌های جنوبی این کشور، بیشتر در زمینه کشاورزی فعالیت داشته و از نظر بازار کار و درآمد، ضعیف است. نرخ بیکاری در جنوب این کشور بسیار زیاد است و در سال 2021، حدود 11% بوده است.

نقاط قوت بازار کار در ایتالیا

علیرغم رشد ضعیف بهره‌وری و مشکلات رقابتی قیمت در اتحادیه اروپا، کشور ایتالیا دارای نقاط قوت اقتصادی مهمی است. این کشور، دومین کشور مهم اتحادیه اروپا پس از آلمان، برای تولید صنعتی است که عمدتاً به دلیل ساختارهای اقتصادی در مناطق شمالی است. ایتالیا در صادرات کالا، پس از فرانسه، رتبه سوم را در زمینه مهندسی مکانیک، ساخت وسایل نقلیه و محصولات دارویی دارد.

 صنایع متالورژی و مهندسی، نقاط قوت بازار کار در ایتالیا و نقاط ضعف آن کمبود مواد اولیه و منابع انرژی است. بیش از چهار پنجم انرژی مورد نیاز کشور ایتالیا وارداتی است. با این وجود، بخش خودروسازی و صنایع شیمیایی در این کشور بسیار مهم است و منسوجات یکی از بزرگترین صنایع ایتالیا را تشکیل می‌دهد. بخش خدمات به ویژه گردشگری و آموزش نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اهمیت بالای بخش خدمات در این کشور با تمرکز قوی بر خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و حمل و نقل بر اقتصاد این کشور انکارناپذیر است. سایر بخش‌های اقتصاد این کشور را صنایع مهمی‌ ازجمله صنعت مد و لباس، گردشگری، ماشین‌آلات و وسایل نقلیه، منسوجات و چرم، مواد پلاستیکی و شیمیایی، فلز کاری، نوشیدنی و موادغذایی، سرامیک و ادوات جنگی تشکیل می‌دهند. برندهای قوی ایتالیایی شامل خودروهایی مانند فراری و لامبورگینی و طراحان مد، گوچی، پرادا، ورساچه و آرمانی هستند.

کمترین درآمد در ایتالیا 11,100 یورو و بیشترین درآمد، 195,000 یورو است. سطح درآمدی کارگران در شهرهای میلان، رم و تورین، بالاتر از شهرهای دیگر کشور ایتالیا است. به طور کلی 5 رده‌ی مالیاتی در ایتالیا وجود دارد که اولین رده آن، 27% مالیات برای افرادی است که در سال حداکثر 28,000 یورو دریافت می‌کنند. آخرین رده مالیات (43%) نیز برای درآمد بیش از 75,000 یورو در سال است.

مشاغل مورد نیاز در ایتالیا

دولت ایتالیا، هر سال لیستی از مشاغل را براساس نیاز این کشور به نیروی کار متخصص در بخش‌های مختلف  اعلام می‌کند. داشتن مهارت زبان و تخصص، از مهم‌ترین مواردی هستند که اهمیت بالایی در کسب موقعیت شغلی و درآمد خوب دارند. بیشتر مردم محلی ایتالیا به زبان انگلیسی مسلط نیستند، بنابراین توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی، به‌ویژه در زمینه گردشگری و تدریس بسیار ارزشمند خواهد بود.

بر اساس فهرست سال 2021، مشاغل مورد نیاز این کشور شامل گروه‌های شغلی زیر است:

  • صنعت گردشگری
  • مشاغل حوزه هنر و گرافیک
  • مترجمی زبان
  • پرستاری
  • مد و نساجی
  • جوشکاری
  • آشپزی
  • تعمیرکار خطوط و اتصالات کابل
  • معلمی، تدریس و آموزش
  • پزشکی و پیراپزشکی
  • بیولوژی و بیوشیمی
  • فیزیک، زمین‌شناسی و هواشناسی
  • مدیریت و فروش
  • اقتصاد و آمار
  • مشاغل حوزه مهندسی شامل مهندس فناوری اطلاعات، عمران، مکانیک، برق، شیمی، طراحی و توسعه، تولید و فرایند و برنامه‌ریزی و کنترل کیفیت

فرهنگ و محیط کاری ایتالیا

تضاد و تفاوت بین بخش شمالی و جنوبی ایتالیا از لحاظ اقتصاد و بازار کار زیاد است. اکثریت  جمعیت 60 میلیون نفری این کشور در بخش شمالی ساکن هستند. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز بیشتر در شهر‌های بزرگ شمالی مانند میلان، تورین و جنوا کار پیدا می‌کنند. از آنجایی که سالانه تعداد زیادی توریست به این کشور سفر می‌کنند، یافتن کار معمولی و قراردادهای موقت در صنعت گردشگری بسیار آسان‌تر از استخدام دائمی در سایر بخش‌هاست.

اوقات فراغت و خانواده یکی از مهم‌‌ترین جنبه‌های فرهنگ ایتالیایی است و به همین دلیل کارگران در این کشور سعی می‌کنند تعادل بین کار و زندگی سالم برقرار کنند. ایتالیایی‌ها به طور متوسط بین 35 تا 40 ساعت در هفته کار می‌کنند. حداکثر کار قانونی در هفته 40 ساعت به اضافه 8 ساعت اضافه‌کاری است. همه کارکنان دست‌کم چهار هفته مرخصی سالانه با حقوق و هم‌چنین 12 روز تعطیل رسمی دارند.

درآمد و مزایای کار در ایتالیا

میزان درآمد در بازار کار ایتالیا به عوامل مختلفی از جمله نوع شغل و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. همانطور که بالاتر گفتیم، میزان درآمد در بخش شمالی و صنعتی این کشور بالاتر از بخش جنوبی آن است. میانگین دستمزد کار در شهر رم ایتالیا حدود 1,400 یورو در ماه و میانگین میزان درآمد سالیانه در این کشور 43,800 یورو است که از سایر کشورهای صنعتی اتحادیه اروپا کمتر است.