هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

هزینه زندگی در آلمان

در میان کشورهای اروپایی، آلمان متقاضیان زیادی برای مهاجرت دارد. بسیاری از مردم از سراسر دنیا از جمله ایران مشتاق هستند تا از شیوه‌های مختلف تحصیلی، کاری و یا سرمایه‌گذاری به این کشور پیشرفته مهاجرت کنند و زندگی بهتری برای خود بسازند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید از قبل تحقیق کنید و اطلاعات کافی درباره آلمان و شرایط کار و زندگی در این کشور داشته باشید. به هر کشوری که بخواهید مهاجرت کنید یکی از مهم‌ترین مواردی که باید درباره آن اطلاعات جمع کنید، هزینه زندگی در آن کشور است. آگاهی از هزینه‌های زندگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید برآوردی از هزینه‌های خود داشته باشید و برای کار و زندگی در آن کشور به طور دقیق برنامه‌ریزی کنید. در این مطلب هزینه زندگی در آلمان شامل هزینه اجاره‌خانه، هزینه تحصیل، هزینه خورد و خوراک، هزینه درمان و سایر موارد را بررسی می‌کنیم.

متوسط درآمد ماهیانه در آلمان

پیش از آن که هزینه‌های زندگی در این کشور را بررسی کنیم به این می‌پردازیم که متوسط درآمد ماهیانه در آلمان چقدر است. به این طریق شما می‌توانید یک برداشت درست از این داشته باشید که آیا هزینه‌های زندگی با سطح درآمد در آلمان همخوانی دارد یا خیر. در حال حاضر حداقل دستمزد حدودا ساعتی ۹ یورو است. البته که این عدد حداقل است و درآمد افراد با توجه به شغل‌شان، تجربه کاری، تحصیلات، منطقه جغرافیایی و… متفاوت خواهد بود. برای مثال کسانی که در مشاغل مربوط به رشته‌های مهندسی مشغول به کار هستند و تجربه کاری زیادی ندارند تقریبا ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو حقوق می‌گیرند. اما همین افراد اگر چند سال سابقه کار داشته باشند حدود ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ یورو درآمد ماهانه خواهند داشت. در کل می‌توان گفت متوسط درآمد ماهیانه در آلمان حدودا ۴۰۰۰ یورو است.

آلمان کشور گرانی برای زندگی است؟

در رابطه با هزینه زندگی در آلمان باید بگوییم شما با متوسط درآمد ماهیانه می‌توانید سطح زندگی متوسط داشته باشید و از پس مخارج خود برآیید. آلمان در مقابل بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا یا فرانسه اصلا کشور گرانی برای زندگی نیست و با درآمد ماهیانه‌تان می‌توانید زندگی خوبی را بگذرانید. در ضمن نرخ بیکاری زیر ۵٪ در آلمان نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی زیادی در این کشور وجود دارد. نتیجه می‌گیریم که آلمان کشور گرانی محسوب نمی‌شود؛ اما این به سبک زندگی شما هم بستگی دارد. مثلا اگر بخواهید در شهری مثل مونیخ خانه بگیرید و ساکن شوید قطعا هزینه بیش‌تری نسبت به سایر شهرها باید صرف کنید.

هزینه مسکن در آلمان

بخش عمده هزینه زندگی در آلمان مربوط به هزینه مسکن می‌شود. اگر بخواهید خانه‌ای اجاره کنید مبلغ اجاره بستگی به شهری دارد که در آن ساکن می‌شوید. شهرهایی مثل مونیخ، فرانکفورت و هامبورگ جزء شهرهای گران آلمان هستند که مبلغ اجاره در آن‌ها نسبتا بالاست؛ اما از طرفی دیگر شهرهایی مثل لایپزیگ و بوخوم جزء مناطق ارزان به لحاظ اجاره خانه هستند. ضمن این که اجاره منزل در مرکز شهرهای آلمان گران‌تر از خارج شهر است. اگر بودجه‌تان محدود است با اجاره خانه در حومه شهر می‌توانید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

هزینه زندگی در کشور استرالیا

میانگین اجاره‌بهای ماهیانه در چند شهر آلمان

مونیخ: ۹۲۰ یورو

فرانکفورت: ۸۱۵ یورو

هامبورگ: ۸۰۰ یورو

لایپزیگ: ۴۴۰ یورو

بوخوم: ۳۸۰ یورو

دورتموند: ۴۱۰ یورو

هزینه تحصیلات در آلمان

در این بخش از هزینه زندگی در آلمان که مربوط به تحصیلات می‌شود باید بگوییم هزینه تحصیلات در اکثر دانشگاه‌های آلمان رایگان است. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان که هم جزء دانشگاه‌های برتر جهان هستند و هم رایگان هستند اقدام می‌کنند. تنها مبلغی که دانشجو باید پرداخت کند مبلغی به عنوان اعانه نیم‌سال است که در قبال خدماتی مثل امکانات ورزشی، فعالیت‌های اداری و حمل‌ونقل دریافت می‌شود. رایگان بودن یا بهتر است بگوییم هزینه بسیار کم تحصیل در آلمان بار مالی زیادی را از دوش افراد برمی‌دارد.

هزینه‌های درمانی در آلمان

بخش دیگری از هزینه زندگی در آلمان مربوط به هزینه‌های درمانی و مراقبتی می‌شود. نظام درمانی آلمان نسبت به سطح درآمد هزینه معقولانه و نسبتا ارزانی برای افراد دارد. برای مثال ویزیت پزشک عمومی در آلمان به صورت آزاد حدود ۵۰ یورو است. البته هزینه ویزیت پزشک فوق‌تخصص تقریبا ۲۵۰ یورو می‌شود. اگر فردی در آلمان کارت شهروندی داشته باشد و تحت پوشش بیمه باشد، فقط باید ۱۰ درصد از هزینه‌های درمانی را پرداخت کند. همچنین مبلغ بیمه درمانی حدودا ۱۰۵ یورو در ماه است. البته این هزینه برای دانشجویان است که هزینه‌های درمانی آن‌ها را سیستم‌های بیمه طولانی‌مدت عمومی پوشش می‌دهند. این رقم برای افراد عادی ممکن است بیش‌تر باشد. خیلی از افراد هم که مثل سایر کشورها از طریق محل کارشان بیمه می‌شوند و کارفرما هزینه بیمه را از حقوقشان کسر می‌کند.

هزینه خورد و خوراک در آلمان

میانگین هزینه مواد غذایی حدودا ۲۰۰ تا بیش‌ترین حالت ۶۰۰ یورو در ماه می‌شود. این رقم با توجه به محل زندگی شما (شهری که ساکن هستید)، تعداد نفرات، عادات غذایی و سبک زندگی شما و هم‌چنین جایی که از آن خرید می‌کنید، تغییر خواهد کرد. مثلا اگر به جای خرید از فروشگاه‌های بزرگ سراغ بازارهای محلی بروید می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید. هم‌چنین برای خوردن یک وعده غذا در رستورانی ارزان حدودا باید ۱۰ یورو بپردازید. یک وعده غذا در مک دونالد نیز ۷ یورو تمام می‌شود. هزینه یک کیلو برنج حدودا ۲ یورو و یک کیلو گوشت گاو ۱۲ یورو است. قیمت هر یک کیلو میوه و سبزیجات مختلف نیز بین ۱ تا ۲.۵ یورو است. با این حساب می‌توان گفت هزینه خورد و خوراک در آلمان چندان زیاد نیست.

شهرهای ارزان آلمان برای زندگی

اگر به دنبال این هستید که هزینه زندگی در آلمان برایتان ارزان‌تر تمام شود باید سراغ شهرهای ارزان بروید. برلین با وجود این که پایتخت آلمان و بزرگ‌ترین شهر این کشور است اما هزینه زندگی در آن چندان بالا نیست. در واقع در مقایسه با شهری مثل مونیخ شهر نسبتا ارزانی محسوب می‌شود و به همین خاطر بسیاری از مهاجران برلین را به عنوان محل زندگی انتخاب می‌کنند. همچنین لایپزیگ، بوخوم و کیل نیز شهرهای ارزانی هستند.

گران ترین شهرهای آلمان

گران‌ترین شهر آلمان مونیخ است. مونیخ هم‌چنین برترین شهر آلمان به لحاظ کیفیت زندگی است. بعد از آن هامبورگ، فرانکفورت و اشتوتگارت نیز شهرهای گرانی محسوب می‌شوند. اگر قصد دارید در این شهرها زندگی کنید اما از طرفی می‌خواهید هزینه زندگی در آلمان را کاهش دهید می‌توانید در حومه شهر دنبال خانه‌ای برای اجاره بگردید. چون که بیش‌ترین هزینه‌ها مربوط به هزینه مسکن می‌شود.

سایر هزینه‌های زندگی در آلمان

هزینه‌هایی که تا این‌جا توضیح دادیم مربوط به هزینه‌های ضروری بودند و شامل هزینه‌هایی مثل هزینه گردش و تفریح نمی‌شدند. تفریح در آلمان هم چندان گران تمام نمی‌شود؛ مثلا هزینه بلیت سینما برای یک نفر حدود ۱۱ یورو است. البته اگر بخواهید تفریحات خیلی گران و لاکچری هم در دسترس است!

سخن پایانی

هزینه‌های زندگی در آلمان را به تفکیک توضیح دادیم؛ اما اگر بخواهیم به طور کل بگوییم هزینه زندگی در آلمان به طور متوسط ۱۰۰۰ یورو در ماه می‌شود. البته اگر در شهرهای گران زندگی کنید این رقم به ماهیانه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو و حتی بیش‌تر هم می‌تواند برسد. اگر هم می‌خواهید کم‌تر هزینه کنید مثلا زمانی که دانشجو هستید، می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را به ۸۵۰ یورو در ماه کاهش دهید. این نکته را هم بد نیست بدانید که به لحاظ آماری ایرانیان بیش‌تر در شهرهای فرانکفورت، هامبورگ، لایپزیگ و دوسلدورف زندگی می‌کنند.