کتاب چشم انداز مهاجرت به کانادا

195000 تومان

ممنون میشم در نظرسنجی ما شرکت کنید.

زندگی در عمان

زندگی در عمان

عمان به عنوان یک کشور آسیایی در چند سال اخیر، مقصدی مهاجرتی برای افراد زیادی به‌ویژه از ایران بوده است. زندگی در عمان، مانند هر کشور دیگر، شرائط خاصی دارد که باید حتما از آن اطلاع داشته باشید تا با آگاهی و سرعت بیشتر بتوانید در این کشور سکونت کنید. در این مقاله، در باره‌ی عمان و شرائط زندگی در این کشور توضیح خواهیم داد. اگر شما هم مشتاق به زندگی در کشور عمان هستید، تا پایان همراه ما باشید.


معرفی کشور عمان

عمان یک کشور آسیایی است که در شرق شبه‌جزیره عربستان قرار دارد و بخشی از خاورمیانه است. این کشور از شمال به دریای عمان، از شرق به دریای عربی، از جنوب به یمن و از غرب به عربستان سعودی و امارات متحده عربی منتهی می‌شود. منطقه‌ی بیابانی بزرگ ربع الخالی، بیشتر خاک عمان را در بر می‌گیرد؛ اما در جنوب و شمال، سرزمین‌های کوهستانی هم وجود دارد. آب‌وهوا در تمامی فصل‌های سال گرم است؛ ولی در شب‌های فصل سرما دمای هوا بسیار کم می‌شود.

زندگی در عمان

میانگین سنی در این کشور پایین است و بیشتر جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهند. برای زندگی و کار در این کشور باید با زبان عربی آشنا باشید، زیرا زبان رسمی عمان است. با وجود این، می‌توانید از زبان انگلیسی هم استفاده کنید، زیرا تعداد زیادی از مردم آن را می‌فهمند. دلیل این موضوع رونق گردشگری در عمان است که به دلیل جاذبه‌های بسیار زیاد این کشور است. عمان حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر مسقط با حدود 800 هزار نفر جمعیت است. این کشور به 9 استان تقسیم می‌شود و بیشتر رونق بازار کار عمان مربوط به استان‌های شمالی و نزدیک به پایتخت است.

مانند بیشتر کشورهای عربی، اقتصاد عمان بر پایه استخراج، پالایش و صادرات نفت است و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی مرتبط با حوزه نفت وجود دارد. البته کشاورزی و ماهی‌گیری در این کشور، بیشتر از دیگر کشورهای عربی است و میزان تولید محصولات دیگر هم کمی رونق بیشتری دارد. به این ترتیب بازار کار عمان فرصت‌های زیادی در اختیار افرادی می‌گذارد که به دنبال کار هستند. هم اکنون این کشور از نظر تعادل کار و زندگی در رتبه دهم جهانی قرار دارد.

درآمد و هزینه‌های زندگی در عمان

میانگین درآمد در عمان اوضاع مناسبی دارد و حداقل دستمزد بر اساس قوانین دولتی این کشور، قابل توجه است. به این ترتیب کارفرما نمی‌تواند کمتر از مقدار مشخص شده به نیروی خود پرداخت کند. حداقل دستمزد 225 ریال عمان در ماه است و از آنجا که ریال عمان 2.6 برابر دلار قیمت دارد، مبلغ مناسبی است. متوسط حقوق نیز 1783 ریال عمان است که به‌راحتی برای پوشش هزینه‌های زندگی کافی است. این سطح از درآمد بسیار جذاب است و افراد زیادی به همین دلیل کشور عمان را برای کار انتخاب می‌کنند.

هزینه زندگی شامل خوراک، پوشاک، رفت‌وآمد، درمان و آموزش برای فرزندان در این کشور نسبتاً بالا است؛ این گرانی، به دلیل تفاوت زیادی است که نرخ ارز ملی عمان با ریال ایران دارد. البته به شرطی که کار مناسب داشته باشید، این هزینه‌ها جبران‌پذیر است. البته برخی هزینه‌ها از سوی کارفرما پرداخت می‌شود. نرخ تورم سالانه در عمان نیز، طبق نمودار زیر، چندان سنگین نیست.

نرخ تورم سالانه در عمان

پیش از زندگی در عمان باید بدانید

هزینه بهداشت و درمان برای خارجی‌ها در عمان رایگان نیست و بهتر است این را پیش از ورود بدانید. یک راه مناسب این است که با کارفرما صحبت کنید تا این هزینه‌ها را برای شما پوشش دهد. هم‌چنین فرزندان شما در مدارس بین‌المللی تحصیل می‌کنند که هزینه زیادی خواهند داشت. در این‌باره هم می‌توانید با کارفرما صحبت کنید تا بخشی از هزینه‌ها از دوش شما برداشته شود. در صورتی که برای ورود شما و همراه به بازار کار عمان مشکلی وجود نداشته باشد، شامل بیمه درمانی می‌شوید که از سوی کارفرما واریز می‌شود. به این ترتیب هم شما و هم همراه می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید.

ورود به عمان، به این معنی است که شما باید قوانین این کشور را رعایت کنید. محیط کاری عمان به دلیل ورود تعداد زیاد مهاجر در حال تغییر است. با وجود این، آداب و رسم آن‌ها را پیش از ورود به این کشور، مطالعه کنید. مسائل روزمره اجتماعی با مسائل کاری در عمان پیوند خورده است. چند نکته مهم است:

  • به مقدسات توهین نکنید.
  • با دست چپ چیزی به مردم بومی تعارف نکنید.
  • از رفتارهای غیرمعمول، فحاشی، دعوا و غیره پرهیز کنید.

اقامت و زندگی در عمان

برای گرفتن ویزای عمان باید بین 8 تا 10 سال در این کشور مشغول به کار شوید که زمان کمابیش زیادی است. البته این پایان ماجرا نیست و به صورت کار یا حتی سرمایه‌گذاری، نمی‌توانید به این هدف برسید. تنها راه این است که با یک شهروند عمان ازدواج کنید. سپس زمانی که درخواست می‌دهید، مراحل بررسی درخواست شروع می‌شود. به این منظور باید به تاریخ، فرهنگ و زبان عربی مسلط شوید. هم‌چنین نباید هیچ‌گونه سابقه کیفری داشته باشید.