کتاب چشم انداز مهاجرت به کانادا

195000 تومان

ممنون میشم در نظرسنجی ما شرکت کنید.

مسکن در کانادا

مسکن در کانادا

مسکن در کانادا و قیمت خرید یا اجاره‌ی آن، یکی از بحث‌های جدی در میان متقاضیان مهاجرت به این کشور است. کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت ایرانی‌ها و از مرفه‌ترین کشورهای جهان است. اطلاع از به‌روزترین شرایط بهره‌مندی از امکانات اولیه‌ای مثل خرید مایحتاج روزانه، اجاره یا خرید مسکن، خرید خودرو و پیدا کردن شغل و استفاده از امکانات تفریحی این کشور بزرگ، پیش از مهاجرت اهمیت بالایی دارد.

بدیهی است احساس امنیتی که داشتن خانه و خیال راحت از محل زندگی به شخصِ در حال مهاجرت می‌دهد، می‌تواند برای او که با انواع استرس‌ها و کارهای مختلف و فشرده هنگام مهاجرت دست به گریبان است، کمک بزرگی باشد. در این مقاله که تمرکز اصلی آن بر خرید یا اجاره مسکن در کاناداست، به چگونگی و روال انجام کارهای مربوط به اجاره و خرید خانه، قیمت‌ها و قوانین مرتبط با آن پرداخته‌ایم.

اجاره خانه در کانادا برای تازه‌واردها

ابتدا باید بدانید بهترین زمان جابه‌جایی در این کشور هم مثل ایران همان نیمه اول سال و بین ماه‌های آوریل تا ژوئن است. طبیعتا فصل عوض کردن خانه‌ها که هم هوا بهتر است و هم تعداد خانه‌ها و آپارتمان‌ها بیشتر، برای تازه‌واردها گزینه‌های مناسب‌تر هم بیشتر یافت می‌شود. البته در سایر فصول سال هم امکان جابجایی و اجاره خانه وجود دارد. اگر خواستید منزل خود را عوض کنید، حتماً از سه ماه پیش به صاحب‌خانه خود اطلاع دهید.

اعتبار شما به عنوان یک مقیم کشور کانادا در همه زمینه‌های زندگی در این کشور به کمک شما می‌آید. صاحب‌خانه برای اجاره دادن خانه خود به شما، اعتبارسنجی می‌کند تا مطمئن شود که توانایی پرداخت اجاره خانه را دارید. برای نمونه این که قبلا در پرداخت بهای اجاره بدقول نبوده‌اید یا میزان درآمد ماهانه شما چقدر است.

همین مسئله، اجاره خانه را برای کسانی دشوار کرده است که می‌خواهند به کانادا مهاجرت کنند یا تازه‌وارد هستند. کاری که برای رفع این مشکل می‌توانید انجام دهید، معرفی کردن یک نفر به عنوان ضامن یا Guarantor است. تنها کافی است که او در کانادا شاغل باشد و زیر قرارداد شما را امضاء کند. یک راهکار دیگر هم این است که توان مالی پرداخت بهای اجاره خانه را چند ماه جلوتر داشته باشید. برای نمونه در هنگام عقد قرارداد، اجاره سه یا چهار ماه را زودتر بپردازید. از آنجا که مسئله «پولِ پیش» برای اجاره منزل در کانادا محلی از اعراب ندارد، به این شکل می‌توانید نظر و اعتماد صاحب‌خانه را جلب کنید.

سایت‌های اجاره خانه در کانادا

در دنیایی که اینترنت همه کاره است، قاعدتاً یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن خانه، مراجعه به سایت‌های مرتبط با این موضوع است. در این سایت‌ها که نمونه‌های آن در ایران هم موجود است، تمامی امکانات، قیمت، محله، شرایط و ویژگی‌های خانه‌ها درج شده و به سادگی می‌توانید در رنج قیمتی دلخواهتان خانه مناسبی بیابید. اگر در جست‌وجوی اجاره مسکن در کانادا هستید به سایت‌های کریگزلیست، پدمپر، رنت کانادا، کای‌جی‌جی و ایزی سری بزنید.

جست‌وجو در آگهی‌های روزنامه‌ها و مراجعه به تابلوهای اعلانات در مراکز مختلف هم می‌تواند راه‌های آفلاین مناسبی برای یافتن خانه باشد. البته ساده‌ترین روش همچنان استفاده از اینترنت و سایت‌های خانه‌یابی است.

اجاره مسکن در کانادا

کانادا کشوری است که به دلیل وسعت و تنوع جغرافیایی، جمعیت شهرها و انواع شرایط و امکاناتشان با هم متفاوت است و در نتیجه هزینه‌ها هم دچار تفاوت می‌شوند. به طور کلی هزینه همه چیز از جمله اجاره‌ها در شهرهای بزرگ و پررونقی مثل تورنتو و ونکوور بالاتر است و اجاره یک آپارتمان معمولی تا مبله برایتان ممکن است بین 2 تا 3 هزار دلار در ماه، آب بخورد. اگر از اقامتگاه‌های مشترک استفاده کنید، در شهری مانند تورنتو تا 800 دلار در ماه را برای این کار کنار بگذارید. ​​یک سوئیت کوچک هم از هزار تا 1500 دلار کانادا به صورت ماهانه هزینه دارد. این قیمت‌ها همگی امکان تغییر بر اساس شرایط خانه مانند محله، دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، لوکس بودن، مبله بودن، تعداد واحدها در طبقات، متراژ، امکانات خاص آپارتمان یا وجود امکانات رفاهی در نزدیکی خانه دارد.

هزینه‌های جانبی مسکن در کانادا

هزینه‌هایی مثل هزینه گرمایش و سرمایش، اینترنت، شارژ آپارتمان، برق و سایر قبوض هم به همراه اجاره پرداخت می‌شود. پس این‌ها را در بودجه خود در نظر بگیرید:

  • خانه‌های یک خوابه و یا دو خوابه: کمابیش 50 تا 100 دلار
  • خانه‌های بزرگ‌تر (سه تا چهار خوابه): 100 تا 150 دلار
  • خانه‌های ویلایی: 150 تا 400 دلار

هزینه اجاره مسکن به تفکیک شهر

همان طور که پیشتر هم اشاره شد، هزینه اجاره خانه از استانی به استان دیگر متفاوت است. در اینجا مهم‌ترین شهرهای کانادا و قیمت حدودی اجاره خانه تک خوابه معمولی را در آن آورده‌ایم:

  • ونکوور:   1.500 دلار
  • تورنتو:   1.500 دلار
  • مونترال:   1.000 دلار
  • اتاوا:     1.200 دلار
  • کلگری:   1.200 دلار
  • هلیفکس:   900 دلار
  • وینیپک:   900 دلار

چگونگی اجاره خانه در کانادا

سه روش برای اجاره خانه‌ها در کانادا وجود دارد:

اجاره از صاحبخانه

در روش Lease، شما مستقیماً با صاحب‌خانه در ارتباط هستید. خانه را از او تحویل می‌گیرید، اجاره را به او می‌پردازید و او هم متقابلاً هزینه تعمیرات خانه را می‌پردازد. اگر سال بعد هم به توافق رسیدید، نهایتاً سه درصد اجاره بیشتری خواهید پرداخت.

اجاره از مستأجر

در روش Sublet، شما خانه‌ای را موقتاً از مستأجری اجاره می‌کنید و ضمن سکونت در آن به جای او اجاره می‌پردازید. در این خانه‌ها اغلب وسایل مستأجر قرار دارد که باید در انتهای قرارداد، صحیح و سالم تحویلش دهید. 

اجاره‌ی کوتاه‌مدت

در روش Lease Transfer، اگر مستأجری خواست پیش از موعد سالانه خود از خانه برود، می‌تواند آن را با یا بدون وسایل تا همان زمان به شخص دیگری رسماً اجاره دهد.

خرید مسکن در کانادا

Houses on top of stacks of coins. Concepts: Mortgages, house market or Real Estate

برعکس بسیاری از کشورها، خرید خانه در کانادا راهی برای کسب اقامت این کشور نیست. شما به عنوان یک خارجی می‌توانید طبق ضوابطی در کانادا ملک بخرید، اما این سرمایه‌گذاری، تاثیری در اقامت شما ندارد. خرید خانه در کانادا هم مثل خیلی کشورهای دیگر پیچیدگی‌های خود را دارد و به همین دلیل نیازمند آگاهی از قوانین و شرایط و بررسی‌های همه‌جانبه است. می‌توان گفت کمابیش در کانادا هر فردی دارای یک وکیل است. یکی از کارهایی که می‌توانید با خیال راحت به وکلا بسپارید، خرید مسکن است.

شرایط بسیاری مثل استان و شهر، مالیات انتقال ملک، هزینه حق الوکاله، مشاوره حقوقی و مشاوره املاک و امکانات و متراژ و نوع خانه انتخابی، هزینه نهایی شما را مشخص می‌کند. میانگینی از قیمت خرید خانه در شهرهای کانادا را مشاهده می‌کنید:

  • ونکوور   از 1میلیون و 500هزار تا 2میلیون و 500هزار دلار
  • تورنتو   از 460هزار تا 800هزار دلار
  • کلگری  از 350هزار تا 600هزار دلار
  • مونترال   از 340هزار تا 600هزار دلار
  • اتاوا   از 400هزار تا 600هزار دلار

ابتدا از طریق آژانس املاک یا آگهی‌های اینترنتی خانه‌های مناسب را پیدا و بازدید می‌کنید. پس از انتخاب خانه مورد نظر، وکیل شما سند را بررسی می‌کند. تا انجام انواع بررسی‌های قانونی، 10 درصد از مبلغ نهایی خرید خانه را به صاحب ملک پرداخت می‌کنید. بعد از آن در تاریخی که طبق توافق اولیه دو طرف مشخص شده، قرارداد رسمی خانه امضاء و سند و کلید خانه به شما تحویل می‌شود. انواع خانه در کانادا عبارت است از:

  • خانه‌های شهری دارای تراس و گاراژ
  • خانه‌های دوبلکس یا دو خانه و ورودی مستقل
  • بانگلو خانه‌های تک طبقه با یک زیرزمین یا بیس منت
  • خانه‌های کاندو که همان آپارتمان است

وام خرید مسکن در کانادا

وام مسکن در کانادا Mortgage نام دارد. بانک‌ها و مؤسسات مالی، در ازای گرو گذاشتن همان ملکی که می‌خرید، به شما وام می‌دهند. درخواست وام مسکن تنها به مقیمان و شهروندان کانادا منحصر نمی‌شود و به افراد غیرمقیم نیز تعلق می‌گیرد. افراد مقیم می‌توانند تا ۸۰ درصد و افراد غیرمقیم تا 65 درصد را از بهای مسکن وام بگیرند.

مالیات مسکن شخصی در کانادا

مثل هر چیز دیگری که در کانادا دارایی شما محسوب می‌شود، برای ملک هم باید مالیات بپردازید. این مبلغ که سالانه توسط شورای هر شهر تعیین می‌شود، مالیاتی است که شهرداری‌ها دریافت می‌کنند. منطقه و محله‌ای که خانه در آن قرار گرفته در تعیین میزان مالیات تاثیر بسزایی دارد.


شرایط زندگی در کشور کانادا جذاب و وسوسه کننده است. سالانه مهاجران بسیاری با سختی فراوان خود را به این کشور می‌رسانند. اما در مسئله مهمی مثل خرید مسکن بهره‌گیری از مشاوران حقوقی آگاه و مطمئن، می‌تواند نقطه تفاوت شما با خیل عظیم مهاجران و سرمایه‌گذاران این کشور باشد تا معامله‌ای امن و پرسود داشته باشید.