کتاب چشم انداز مهاجرت به کانادا

195000 تومان

ممنون میشم در نظرسنجی ما شرکت کنید.

مشاغل موردنیاز آلمان

مشاغل موردنیاز آلمان

اگر به دنبال مهاجرت کاری به آلمان باشید، نکته بسیار بااهمیت برای شما شرایط کاری این کشور و فهرستی از مشاغل موردنیاز آلمان خواهد بود. با دانستن اینکه هر کشور در کدام مشاغل و تخصص‌ها دچار خلاء و نیازمندی بیشتری است، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری برای انتخاب کشوری به عنوان مقصد مهاجرت‌تان بگیرید. در این مقاله سعی کرده‌ایم آنچه را در این باره نیاز دارید، گردآوری کنیم و ویژگی‌های این مشاغل و شرایط کلی کار در کشور آلمان را بررسی کنیم.

مهاجرت کاری به آلمان

کشور آلمان در دهه‌های اخیر رشد اقتصادی، صنعتی و سیاسی قابل توجهی را تجربه کرده است. این کشور همواره نیازمند حضور نیروی کار خارجی برای افزودن به توان بالقوه این کشور در بخش‌های مختلف است. جذب جوانان بااستعداد کشورهای دیگر از طرق تحصیلی و کاری در صدر برنامه‌های مهاجرتی آلمان قرار دارد. چرا که دولت این کشور از جهت رشد پایین جمعیت نگرانی دارد، و نیز برنامه‌ریزی‌های صنعتی آینده به حضور نیروهای جوان بستگی دارد.

شما می‌توانید با گرفتن پذیرش در یک دانشگاه آلمانی به این کشور سفر کنید. البته این دانشگاه‌ها، از بهترین دانشگاه‌های جهان هم هستند. در این صورت، شرایط بهتری برای یافتن کار پس از تحصیل و دریافت ویزای کاری خواهید داشت.

هم‌چنین با در دست داشتن ویزای جست‌وجوی کار یا جاب سیکر و یا ویزای کاری به وسیله داشتن یک دعوت‌نامه از سوی یک کارفرمای آلمانی، به آلمان بیایید. در این صورت، می‌توانید زندگی فردی و حرفه‌ای خود را در آلمان آغاز کنید که به فناوری پیشرفته خود و قانون‌مداری مشهور است.

نیاز آلمان به نیروی کار آنقدر جدی است که به تازگی شرایط مهاجرتی برای متقاضیان کار در این کشور را تسهیل کرده است. پیش‌تر برای مهاجرت کاری به آلمان داشتن دست‌کم مدرک کارشناسی جزء الزامات بود. اما طبق مقررات جدید شما با مدرک فنی و حرفه‌ای یا فوق دیپلم هم می‌توانید برای مهاجرت کاری به این کشور اقدام کنید.

فراموش نکنید به هر دلیلی و به ویژه برای کار کردن به آلمان مهاجرت می‌کنید، تسلط به زبان آلمانی یکی از مهم‌ترین شرایط پذیرش شما خواهد بود.

قانون جدید لیست سفید مشاغل آلمان

در گذشته اگر به عنوان یک خارجی می‌خواستید به بازار کار آلمان بپیوندید، راه دشواری پیش پای شما بود. نخست باید لیست سفید مشاغل مورد نیاز آلمان را بررسی می‌کردید تا دریابید آیا شغل شما جزء مشاغل موردنیاز آلمان هست یا خیر. اما با توجه به نیاز شدید آلمان به نیروی کار در قانونی جدید، این محدودیت دیگر وجود ندارد. به این معنا که شما می‌توانید با جست‌وجو در میان آگهی‌های استخدامی آلمان، رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید و سپس با طی مراحل قانونی، در صورتی که کارفرما به تخصص شما نیاز داشت، دعوت‌نامه کاری برایتان ارسال کند و به این ترتیب شما هم فرایند دریافت ویزای کاری آلمان را آغاز کنید.

با برداشته شدن این قانون، طبیعتاً امکان و ظرفیت‌های کاریابی برای یک خارجی در آلمان بالاتر می‌رود. علاوه بر این‌ها چون محدودیت رشته تحصیلی هم در کار نیست، با داشتن مدرک فنی و حرفه‌ای یا کاردانی و تسلط به زبان آلمانی می‌توانید برای کار به آلمان بروید.

فهرستی از مشاغل موردنیاز آلمان

کشور آلمان هم به کارگران ماهر در بخش‌های صنعتی و کارهای اصطلاحاً یدی نیاز دارد و هم به کارکنان نخبه که دارای تخصص‌های حرفه‌ای و درجه تحصیلی بالایی هستند. بنابراین اگر مدرک درجه یکی ندارید اما در مهارت خاصی، بسیار حرفه‌ای و کاربلد هستید، احتمالاً شانس پیدا کردن کار در این کشور را خواهید داشت.

انتظار می‌رود که نیاز آلمان به کارگران ماهر، به رشد خود ادامه دهد. این یک خبر مثبت برای هر کسی است که به دنبال ساختن زندگی برای خود در برلین، مونیخ، هامبورگ یا یکی دیگر از مناطق آلمان است. پس در ابتدا به طور مداوم و به‌روز در جریان رشته‌ها و مشاغل موردنیاز آلمان باشید. چراکه در صورتی که مهارت و شغل شما در این لیست نباشد، ممکن است یافتن کار در این کشور دشوار باشد. اینجا تعدادی از مشاغل و رشته‌های تخصصی موردنیاز آلمان را بررسی می‌کنیم:

توضیحاتلیست مشاغل مورد نیاز آلمان
فارغ‌التحصیل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکیپزشکی:
 مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری
 خدمات فوریت‌های پزشکی
 زنان و زایمان
متخصص خبرهدندان‌پزشک
مدرک تحصیلی مرتبطپرستاری و مراقبت از سالمندان
 پرستاری تخصصی بیمارستانی
 توان‌بخشی
مهندس تحصیل کردهمهندسی:
کارگر ماهرمکانیک و خودرو
کارگر ماهرصنایع الکترونیک ساختمان
کارگر ماهربرق صنعتی
متخصص خبرهمتخصص ارتوپدی
مهندس تحصیل کردهمهندسی:
کارگر ماهرمکاترونیک
 انرژی
 الکترونیک
مهندس تحصیل کردهعلوم رایانه:
کارگر ماهرفناوری اطلاعات
 توسعه نرم افزار
 برنامه‌نویس
کارگر ماهرساخت و ساز و جوشکاری فلزات
تحصیلات یا تجربه کاری مرتبطهتل‌داری و پذیرایی
 گردشگری
کارگر ماهرلوله‌کشی، نصب و تعمیر لوله
متخصص خبرهراه‌آهن و لوکوموتیو

میانگین درآمد ماهانه مشاغل مختلف در آلمان چقدر است؟

دستمزد دریافتی شما یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای تصمیم‌گیری برای کار در یک کشور است. آلمان یکی از قدرت‌های مسلم اقتصادی و صنعتی دنیاست. این کشور عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را در دست دارد. به روشنی، کار کردن در این کشور، رؤیای بسیاری افراد در جهان است.

میزان حقوق دریافتی در آلمان به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی مناسب است. به همین نسبت، میزان هزینه‌های زندگی در این کشور هم پایین‌تر است. مردم آلمان می‌توانند با میانگین دستمزد ماهانه، زندگی مرفه و خوبی داشته باشند.

شغلمیانگین درآمد ماهانه به یورو
خلبان6,927
وکیل5,506
فیزیکدان5,163
مهندس برق5,160
مهندس عمران4,349
آموزگار بزرگسالان4,123
آتش‌نشان4,053
کارگر2,859
مربی3,180
متخصص تبلیغات3,882
پزشک متخصص7,054
دستیار پزشکان5,667
مهندس مکانیک5,201
ریاضیدان5,163
مهندس کامپیوتر4,583
مکانیک صنعتی4,150
مترجم4,053
پرستار2,405
آشپز2,980
حسابدار3,427

کمترین دستمزد در آلمان

خبر خوب این که کمترین دستمزد در مشاغل موردنیاز آلمان افزایش داشته است. در سال 2022، کمترین دستمزد ملی در آلمان در رقم 1.621 یورو در ماه ثابت ماند که با احتساب 12 پرداخت در سال، 19.452 یورو در سال است. این به صورت رسمی کمترین دستمزد سالانه یک شاغل در آلمان است.

کمترین دستمزد کشوری نسبت به سال قبل حدود 36 یورو در ماه و در واقع به میزان 2.27 درصد افزایش یافت. کمترین دستمزد ملی1 یک کشور کمترین دستمزد در ساعت، در روز یا در ماه است که کارفرمایان ممکن است به طور قانونی به کارگران بپردازند.

کدام ویزا برای شما مناسب‌تر است؟

هنگامی که تصمیم‌تان برای مهاجرت به آلمان قطعی شد، باید بدانید کدام ویزا برای شما بهتر عمل می کند. شما ممکن است واجد شرایط دریافت کارت آبی یا بلوکارت، مجوز کار معمولی یا حتی ویزای جست‌وجوی کار باشید.

هر ویزا شرایط متفاوتی دارد و بسیاری از آن‌ها به مدرک دانشگاهی یا آموزش حرفه‌ای نیاز دارند. اگر مدرک ندارید، اما تجربه کاری و یا مدارک مرتبط (فنی و حرفه‌ای) دارید، یک وکیل مهاجرت ممکن است برای تضمین ویزا به کارتان بیاید. اگر شرکتی به شما پیشنهاد کاری ارائه کرده است، می‌توانید با گروه منابع انسانی آن‌ها در ارتباط باشید تا برای دریافت ویزا کمک‌تان کنند.

آیا برای کار در آلمان به آموزش بیشتر نیاز است؟

ممکن است شما تحصیلات فوق‌العاده‌ای داشته باشید و سال‌ها تجربه کاری مرتبط در مشاغل موردنیاز آلمان داشته باشید. اما این لزوماً به این معنی نیست که می‌توانید به آلمان بیایید و بی‌درنگ کار را شروع کنید.

تعدادی از مشاغل مانند حقوق، پرستاری و معلمی وجود دارد که نیازمند مدارک حرفه‌ای2 شما هستند که به طور رسمی در آلمان به رسمیت شناخته شوند. ارزیابی مدارک خارجی در آلمان توسط اداره مرکزی آموزش خارجی3 انجام می‌شود. اگر مدارک شما به رسمیت شناخته نشد، ممکن است لازم باشد در آزمون ارزیابی شرکت کنید. گاهی لازم است دوره تبدیل برای اثبات مدارک خود انجام دهید. توجه داشته باشید، مدارک تحصیلی ممکن است در ایالات آلمان متفاوت باشد.

اهمیت تسلط به زبان آلمانی برای کار در آلمان

برخی مشاغل انگلیسی‌زبان در برلین، مونیخ و فرانکفورت وجود دارد و انگلیسی در حال تبدیل شدن به یک زبان رایج در محل کار است. ولی 96٪ از مشاغل موردنیاز آلمان به زبان آلمانی نیاز دارند!

در واقع راهی برای دور زدن زبان آلمانی ندارید. بیشتر شرکت‌ها از شما می‌خواهند که به زبان آلمانی مسلط باشید. در مورد الزامات حرفه خود تحقیق کنید. به آگهی‌های شغلی نگاه کنید تا ببینید الزامات زبان برای شغل مورد نظر شما چقدر سخت است. برای نمونه، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اغلب برای یافتن شغل نیازی به دانستن آلمانی ندارند، در حالی که کار به عنوان پرستار کاملاً به آلمانی نیاز دارد.

بهترین شهر آلمان را برای حرفه خود بشناسید!

شاید برای نمونه شما عاشق مهاجرت و زندگی در برلین باشید، اما در عین‌حال بخت بیشتری برای یافتن کار در اشتوتگارت، مونیخ، دوسلدورف، فرانکفورت یا هامبورگ داشته باشید. بنابراین عاقلانه‌تر این است که نیازمندی شغلی هر شهر را پیدا کنید.

شما می‌توانید بهترین شهرهای آلمان برای کار خود را در گوگل جستجو کنید. به طور معمول، نتایج، محتوای مفید و روشنگر زیادی را به همراه خواهند داشت. هم‌چنین می‌توانید به پلتفرم‌های شغلی مانند Xing، LinkedIn یا Indeed نگاه کنید تا ببینید شهرهای مختلف آلمان چگونه با هم مقایسه می‌شوند. برای نمونه، ممکن است 500 شغل در مونیخ و تنها 75 شغل در برلین وجود داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که اگر شرکت شما کار از راه دور را به عنوان یک گزینه پیشنهاد می‌کند، می‌توان در جایی مانند برلین اقامت کرد و همچنان برای شرکتی مستقر در جاهای دیگر آلمان کار کرد. با کارفرمای خود مشورت کنید تا ببینید چه گزینه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

قبل از مشاغل موردنیاز آلمان، به فکر هزینه‌های زندگی باشید!

هنگامی که می‌دانید شغلی دارید که از مشاغل موردنیاز آلمان است، در مورد محدوده دستمزد و هزینه زندگی تحقیق کنید.

تعجب نکنید، اگر دستمزدها بسیار بیشتر یا بسیار کمتر از آن چیزی است که اکنون دریافت می‌کنید. دستمزد دریافتی آلمانی‌ها در شهرهای مختلف، متفاوت است، دستمزد در برلین در سطح پایین‌تر و در شهری مانند مونیخ در رتبه بالاتری است. شرکت‌های بزرگ‌تر نیز تمایل دارند نسبت به استارت‌آپ‌هایی که اغلب با کمبود نقدینگی مواجه هستند، دستمزد بیشتری بپردازند.

جمع‌بندی مشاغل موردنیاز آلمان

تا اینجا اطلاعات به‌روز و مفیدی را درباره شرایط کاری آلمان و بهترین مشاغل و میزان درآمد آنها مرور کردیم. شاید برای تصمیم‌گیری نهایی، مشورت با یک وکیل مهاجرت، راه مطمئن‌تری باشد.


  1. National Minimum Wage (NMW) ↩︎
  2. Berufsqualifikation ↩︎
  3. Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen (ZAB) ↩︎