درآمد و مزایای شغلی کشور ایتالیا

درآمد و مزایای شغلی در اسلوونی

برای افرادی که قصد مهاجرت کاری را دارند، آشنایی به شرایط کاری و مزایایی که به عنوان کارمند در کشور جدید دریافت می‌کنند، بسیار واجب است. کار در ایتالیا، به دلیل شرایط مناسب حقوق و دستمزد و هزینه‌های پایین زندگی در این کشور همواره مورد توجه بوده است.  اگر به فکر مهاجرت کاری به ایتالیا هستید، با این مقاله همراه باشید تا از شرایط کاری، حقوق و دستمزد و مزایای کار در این کشور آگاه شوید.

جدول عناوین

اقتصاد و بازار کار کشور ایتالیا

 ایتالیا، کشوری با اقتصاد صنعتی متنوع است که به دو بخش شمال صنعتی توسعه یافته و تحت سلطه شرکت‌های خصوصی، و جنوب کمتر توسعه یافته و وابسته به کشاورزی تقسیم می‌شود.

علیرغم رشد ضعیف بهره‌وری و مشکلات رقابتی قیمت در اتحادیه اروپا، کشور ایتالیا دارای نقاط قوت اقتصادی مهمی است. این کشور، دومین کشور مهم اتحادیه اروپا پس از آلمان، برای تولید صنعتی است که عمدتاً به دلیل ساختارهای اقتصادی در مناطق شمالی است و در صادرات کالا، پس از فرانسه، رتبه سوم را در زمینه مهندسی مکانیک، ساخت وسایل نقلیه و محصولات دارویی دارد.

 صنایع متالورژی و مهندسی، نقاط قوت اقتصاد ایتالیا و نقاط ضعف آن کمبود مواد اولیه و منابع انرژی است. بیش از چهار پنجم انرژی مورد نیاز کشور ایتالیا وارداتی است. با این وجود، بخش خودروسازی و صنایع شیمیایی در این کشور بسیار مهم است و منسوجات یکی از بزرگترین صنایع ایتالیا را تشکیل می‌دهد. بخش خدمات به ویژه گردشگری و آموزش نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگرچه بخش شمالی ایتالیا یک قطب صنعتی بزرگ است، اما نرخ بیکاری در جنوب این کشور بسیار زیاد و حدود 11% است. ایتالیا از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی، در بین 45 کشور منطقه اروپا در رتبه 36 قرار دارد و امتیاز کلی آن کمتر از میانگین منطقه اما بالاتر از میانگین جهانی است. نرخ بیکاری در این کشور 9/8% است.

به طور کلی 5 رده‌ی مالیاتی در ایتالیا وجود دارد که اولین رده آن، 27% مالیات برای افرادی است که در سال حداکثر 28000 یورو دریافت می کنند. آخرین رده مالیات (43%) نیز برای درآمد بیش از 75000 یورو در سال است.

درآمد در کشور ایتالیا

حقوق در ایتالیا از 920 یورو در ماه (حداقل حقوق) تا 16300 یورو در ماه (حداکثر متوسط حقوق) متغیر است. عواملی مانند تفاوت پرداخت در هر منطقه، مدرک تحصیلی، صنعت و تجربه کاری، بر میزان حقوق ومزایا تاثیر گذارند. علاوه بر این، تسلط به زبان انگلیسی شانس استخدام در شرکت‌های بزرگ بین المللی با حقوق و مزایای بالاتر را افزایش می‌دهد.

  • متوسط دستمزد ناخالص برای ایتالیا حدود 43.800 یورو در سال یا 3650 یورو در ماه است. این عدد شامل مزایای مختلفی مانند کمک هزینه مسکن، هزینه سفر، کمک هزینه تعطیلات و … است.
  • متوسط حقوق در کشور ایتالیا 3720 یورو در ماه است، به این معنی که نیمی از جمعیت کمتر از 3720 یورو درآمد دارند در حالی که نیمی دیگر بیش از 3720 یورو درآمد دارند.
  • کارمندانی که بین دو تا پنج سال تجربه دارند، به طور متوسط 32٪ بیشتر از تازه‌واردها و جوانان در همه صنایع و رشته ها درآمد دارند.
  • افراد با تجربه کاری بیش از پنج سال، به طور متوسط 36٪ بیشتر از افراد با سابقه کاری کمتر درآمد دارند. میزان حقوق با رسیدن به ده سال سابقه کار،21% و برای 15 سال سابقه، 14% افزایش می‌یابد.

 

  • کارمندان مرد در ایتالیا 6% بیشتر از همتایان زن خود در تمام بخش‌ها درآمد دارند.
  • متوسط افزایش حقوق و دستمزد در یک سال در ایتالیا 6% است.
  • میانگین دستمزد و حقوق در جنوب ایتالیا کمتر از بخش‌های شمالی است. در منطقه باستیل، حقوق تقریباً 7000 یورو کمتر از لمباردی است. مناطق جنوبی و جزایر، سهم بسیار بیشتری از کارمندان کم درآمد (17.8%) در مقایسه با مناطق شمالی (6/7%) دارند.
  • آموزش‌عالی و مدرک تحصیلی، بر میزان حقوق و درآمد در کشور ایتالیا تاثیر مستقیم دارد. کارمندانی که مدرک لیسانس گرفته اند 24% بیشتر از کسانی که دیپلم دارند و افرادی که مدرک فوق لیسانس دارند، 29% بیشتر از افراد دارای مدرک لیسانس حقوق می‌گیرند. در نهایت، دارندگان مدرک دکتری در حین انجام همان کار، به طور متوسط 23 درصد بیشتر از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد درآمد دارند.
  • منطقه لمباردی بالاترین دستمزد ناخالص (حدود 31400 یورو) را در کشور ایتالیا دارد، در حالی که جزیره ساردینیا کمترین دستمزد را دارد. رم، پایتخت ایتالیا با میانگین دستمزد ناخالص 30500 یورو در جایگاه سوم قرار دارد. ساکنان باسیلیکاتا، کمترین دستمزد را در کل ایتالیا با میانگین 24300 یورو در سال دریافت می‌کنند.در جدول زیر، متوسط حقوق در شهر‌های مختلف ایتالیا را می‌بینید:
بولونیا
کاتانیا
جنوا
میلان
ناپولی
پالرمو
پارما
رم
تورین
تریست
3850 یورو
3780 یورو
3930 یورو
4220 یورو
4150 یورو
4000 یورو
3670 یورو
4300 یورو
4080 یورو
3720 یورو

 

حداقل دستمزد در کشور ایتالیا

حداقل دستمزد ملی در ایتالیا وجود ندارد و محدودیتی از طرف دولت در این زمینه اعمال نشده است. حداقل دستمزد در این کشور بر اساس نقش و نوع کار فرد و بر اساس قراردادهای جمعی بین اتحادیه ها و کارفرمایان تعیین می‌شود و در سطح محلی یا در سطح شرکت قابل مذاکره است. این قراردادها هر 3 سال یکبار مورد مذاکره مجدد قرار می‌گیرند.

حداقل دستمزد کارگران کشاورزی یکی از پایین‌ترین دستمزدها در این کشور است و حدود 900 یورو یا 5.6 یورو در ساعت تعیین شده است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. به عنوان مثال، حداقل دستمزد در کشور آلمان، 9.35 یورو در ساعت است.

پردرآمد‌ترین مشاغل در کشور ایتالیا

بر کسی پوشیده نیست که برخی از صنایع حقوق بهتری نسبت به سایرین ارائه می دهند و برای استخدام شدن در آنجا به تحصیلات عالی یا مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیاز دارید. در جدول زیر، مشاغل پردرآمد و قابل توجه در ایتالیا را می‌بینید:

مشاغل
میانگین درآمد سالیانه (یورو)
میانگین ملی
31000
بانکداری و مالی
43277
دارویی و بیو تکنیکی
39294
مهندسی
38222
نفت و گاز
38093
مشاوره فناوری اطلاعات و نرم‌افزار
36118
بیمه
35679
هوانوردی
35191
خودرو
28647
مد و لوکس
28540

 

بالاترین درآمد و مزایای شغلی کشور ایتالیا در سال 2021 مربوط به مشاغل زیر بوده است:

حرفه
میانگین حقوق ماهیانه (یورو)
دکتر
13000
قاضی
11000
مدیر بانک
8700
مدیر عامل
8000
مدیر مالی
7600
متخصص ارتودنسی
7300
استاد
6500

 

مزایای اشتغال در کشور ایتالیا

از مزایای کار در کشور ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امنیت اجتماعی: پس از دریافت اقامت در کشور ایتالیا، از مزایای تامین اجتماعی این کشور بهره‌مند می‌شوید. این خدمات شامل مراقبت‌های بهداشتی، حق بیکاری، مزایای خانواده، کهولت سن، ناتوانی و … است. داشتن شماره تامین اجتماعی به شما کمک می‌کند تا به امنیت اجتماعی شما کمک کند و در مواقع مختلف، امکانات رفاهی را به شما بازپرداخت خواهد کرد. دریافت شماره تامین اجتماعی برای همه افرادی که درخواست شهروندی یا کار در ایتالیا را داده‌اند، امکان‌پذیر است.
  2. ساعات کاری و مرخصی با حقوق: به دلیل اهمیت تعادل بین کار و زندگی در ایتالیا، دولت برای بهبود کیفیت زندگی کارکنان، محدودیت‌های ویژه‌ای برای ساعات کاری در نظر گرفته است. ساعات کاری حداکثر 40 ساعت در هفته با دو ساعت اضافه کاری در روز است. کارکنان حق دارند سالانه 26 روز مرخصی با حقوق دریافت کنند. هم‌چنین، 12 روز تعطیلات رسمی در سال وجود دارد.
  3. مرخصی زایمان و پدری: برای دو ماه آخر بارداری و سه ماه اول پس از زایمان، مادران از خدمت محروم هستند. 80% حقوق مادر در این مدت توسط موسسه ملی تامین اجتماعی یا INPS و 20% توسط کارفرما پرداخت می‌شود. پس از آن، مادران مستحق شش ماه مرخصی اضافی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد موقعیت شغلی و 30% از حقوق INPS خود را حفظ کنند. مرخصی پدری پنج روزه است و باید ظرف مدت پنج ماه از تولد کودک گرفته شود.
  4. مرخصی والدین: در طول 12 سال اول زندگی فرزند، هر یک از والدین مستحق یک دوره غیبت از کار به مدت 6 ماه است. اگر هر دو والدین از مرخصی والدین استفاده کنند، در آن صورت مجموعاً حداکثر یک دوره 10 ماهه را خواهند داشت. به والدین مجرد، 10 ماه مرخصی والدین تعلق می‌گیرد. اگر مرخصی والدین در 6 سال اول کودک گرفته شود، INPS غرامتی معادل30% حقوق معمولی برای حداکثر مدت 6 ماه مرخصی والدین را به صورت ترکیبی بین هر دو والدین ارائه می‌دهد. 
  5. بهداشت، درمان و بیمه: حفاظت از کارگرانی که دچار حوادث یا بیماری های شغلی می‌شوند در درجه اول توسط INAIL (موسسه ملی بیمه ایتالیا در برابر حوادث ناشی از کار) کنترل می شود. همه کارکنان در کشور ایتالیا باید تحت پوشش بیمه‌نامه اجباری دولتی برای حوادث ناشی از کار باشند. برای هر حادثه ناشی از سهل‌انگاری کارفرما، این طرح حق غرامت از کارفرما را فراهم می‌کند.
  6. غرامت ایام بیماری: کارمندان در کشور ایتالیا مستحق دریافت مرخصی استعلاجی هستند و در این غیبت حق دارند شغل خود را حفظ کنند. کارمندان از روز چهارم تا بیستم بیماری از 50 درصد و از روز بیست و یکم 66 درصد غرامت دریافت می‌کنند. البته آن‌ها باید گواهینامه صادر شده توسط پزشک مجاز ارائه دهند.
  7.  حقوق بازنشستگی: کارمندان در کشور ایتالیا ملزم به پرداخت حق بازنشستگی قانونی هستند که بسته به نوع کار یا حرفه متفاوت است. و توسط کارفرمایان و کارمندان پشتیبانی می‌شود. حقوق بازنشستگی توسط INPS اداره می شود و با کمک های حقوقی که هم کارفرما و هم کارمند پرداخت می کنند، تغذیه می شود. دریافت مستمری منوط به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مقرر در قانون می باشد.
  8. حق تابعیت و اقامت دائم: با دریافت ویزای کاری ایتالیا، در نهایت به شما حق زندگی دائمی در ایتالیا داده خواهد شد. افراد پس از 5 سال کار دائم و پرداخت بیمه و مالیات، می‌توانندنسبت به دریافت اقامت دائم این کشور اقدام نموده و در نهایت پس از 10 سال کار و زندگی در این کشور، تابعیت ایتالیایی دریافت کنند.

خلاصه اینکه، وضعیت درآمد و مزایای شغلی کشور ایتالیا در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. نسبت متعادل هزینه زندگی و میزان درآمد و مزایای کار در این کشور،  فرصت‌های بسیاری برای رشد شغلی در اختیار افراد قرار خواهد داد. برای کار در ایتالیا و بهره‌مندی از مزایای خاص این کشور، باید تمام جوانب را به خوبی بسنجید تا بتوانید از عهده هزینه‌های کار و زندگی در این کشور برآیید و سپس نسبت به دریافت ویزای کاری ایتالیا اقدام کنید.