قوانین کاری انگلستان

انگلستان کشور خاصی است که آنقدر امتیازات مختلفی دارد که مهاجرت به آن شاید برای همه رویایی به نظر برسد. این کشورِ جزیره‌ایِ بزرگ، دارای اقتصادی قدرتمند و پویا و وجهه سیاسی همیشه پایداری است. صنایع تولیدی، رسانه‌های درجه یک دنیا، منابع طبیعی، زبان بین‌المللی و دانشگاه‌هایی با رنکینگ‌های عالی، انگلستان را در میان کشورهای اروپایی به لحاظ داشتن امتیازات منحصر به فرد، متمایز می‌کند. 

داشتن یک موقعیت کاری در این کشور، مطلوبی است که اگر محقق شود، با توجه به قوانین سختگیرانه مهاجرتی انگلیس، یک موقعیت بی‌نظیر برای هر کسی شناخته می‌شود. بازار کار این کشور، بازاری پررونق و پویاست؛ به طوریکه در سال 2022 بیش از 32 میلیون نفر شاغل در انگلیس زندگی می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در انگلستان انجام می‌شود و همین موجب پیشرفت اقتصادی آن و کارآفرینی است. با دنبال کردن این مقاله، شرایط کار در انگلستان و قوانین کاری این کشور را کاملا خواهید شناخت.

فهرست عناوین

نرخ بیکاری در انگلستان

نرخ بیکاری در کشور انگلستان طی چند سال اخیر و به ویژه پس از شیوع کرونا، نوسان بیشتری را تجربه کرده است. اما با این وجود نرخ بیکاری در این کشور به نسبت بسیاری از کشورها مثل فرانسه و ایتالیا همچنان بسیار پایین است. در سال 2020 نرخ بیکاری در انگلیس حدود 4.5درصد بود که حاصل گسترش کرونا و قرنطینه بوده است.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

ویزای کار انگلستان

داشتن یک کارفرمای انگلیسی که برای شما دعوت‌نامه بفرستد یا تلاش برای دریافت ویزای کوتاه‌مدت از جمله راه‌های کاریابی و ورود به این کشور است. انواع ویزای کاری در انگلستان برای خارجی‌ها وجود دارد که اداره مهاجرت این کشور آن‌ها را در دوسته کلی ویزای بلندمدت و ویزای کوتاه‌مدت جای داده است.

ویزای بلندمدت انگلستان

ویزاهای بلند مدت (Long term visa) خود به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند: 

  • ویزای کار عمومی:

ویزاهای بلندمدت کار عمومی نیازمند جاب آفر و نامه اسپانسرشیپ کارفرماست. این ویزاها معمولا سه ماه پیش از شروع قرارداد کاری صادر می‌شوند و بین سه تا پنج سال نیز اعتبار دارند. 

  • ویزای خدمات درمانی و سلامت:

اگر دکتر، پرستار، متخصص بهداشت و یا متخصص خدمات اجتماعی هستید، می‌توانید از طرف سازمان ملی بهداشت، پیشنهادی شغلی دریافت کرده و برای این ویزا درخواست دهید. 

  • ویزای مبلغ دینی:

شرایط این ویزا همانند ویزای کار عمومی است. به علاوه اینکه برای درخواست این نوع ویزا باید از سوی سازمان‌های دینی و مذهبی برای کار اجرایی یا به عنوان مبلغ، دعوت به کار شوید. مدت اعتبار آن تا سه سال است.

  • ویزای ورزشکاران:

ورزشکارانی که رزومه بسیار خوبی دارند یا مربیانی که درجه بالایی داشته باشند و از سوی یک باشگاه یا هیئت ورزشی در بریتانیا دعوت به کار شوند، می‌توانند به مدت سه سال در کشور انگلستان اقامت داشته باشند. 

ویزای کوتاه‌مدت انگلستان

ویزاهای کوتاه‌مدت (Short term visa) انگلستان نیز تقسیم‌بندی زیر را دارا هستند:

  • ویزای نیروی کار موقت و داوطلبانه:

با این ویزا نمی‌توانید کار تمام وقت و حقوق در انگلستان داشته باشید. اما می‌توانید با تایید اسپانسر خود پس از دریافت ویزا به کار داوطلبانه در انگلیس مشغول شده یا شغل پاره‌وقت در حدود 20 ساعت در هفته داشته باشید. اعتبار این ویزا حداکثر 28 ماه است. 

  • ویزای نیروی کار موقت هنرمندان و ورزشکاران:

این ویزا شرایطی شبیه به ویزای کار داوطلبانه دارد با این تفاوت که ورزشکاران و هنرمندان می‌بایست پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای معتبر داشته باشند. 

  • ویزای برنامه تبادلی دولتی:

این ویزا ویژه کسانی است که برای یک پژوهش یا طرح تایید شده توسط دولت بریتانیا به این کشور دعوت شده‌اند. در این ویزا هم نیاز به یک دعوتنامه معتبر و نامه اسپانسرشیپی دارید. حداکثر زمان اعتبار این ویزا دو سال است. 

  • ویزای توافقنامه بین‌المللی:

این ویزا ویژه نمایندگان دولت‌ها و مقام‌های دیپلماتیک است و بین 60 روز تا دو سال اعتبار دارد. 

  • ویزای نیروی کار مذهبی:

این ویزا با دعوتنامه‌ای از سوی یک نهاد مذهبی برای متقاضیانی که درخواست کار در آن را دارند، صادر می‌شود و می‌تواند تا 28 ماه اعتبار داشته باشد. 

  • ویزای نیروی کار فصلی:

مدت این ویزا شش ماهه بوده و بیشتر شامل کارگران فصلی است و امکانی برای استخدام دائمی و تمدید ویزا وجود ندارد. 

  • ویزای طرح استعدادیابی جوانان:

جوانان بین 18 تا 30 سال از کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، موناکو، نیوزلند، هنگ کنگ، کره جنوبی و تایوان امکان استفاده از این ویزا و اقامت در انگلستان به مدت دو سال را دارند. 

  • ویزای نوآوری بریتانیا:

کسانی که طرح های مبتکرانه به ثبت رسانده یا نوآوری خاصی در کارنامه داشته و می‌توانند سرمایه کار نوآورانه خود را که چیزی در حدود 500هزار پوند است، تامین کنند، می‌توانند ویزای سه ساله نوآوری بریتانیا را بگیرند و همراه خانواده در این کشور زندگی کنند. 

  • ویزای استارتاپی:

برای راه‌اندازی یک استارتاپ ابتدا می‌بایست از سوی یک موسسه آموزشی یا شرکتی برجسته و خوشنام برای دریافت ویزا اقدا کنید. شرایط این ویزا همانند ویزای نوآوری است. با این تفاوت که نیازبه سرمایه ندارد. 

  • ویزای استعداد جهانی: 

متقاضیان این ویزا که مورد تایید طرح حمایتی سازمان پژوهش و نوآوری انگلستان هستند، پس از تایید وزارت کشور می‌توانند برای دریافت این ویزا که مدت اقامتی پنج ساله را به فرد و خانواده می‌دهد، اقدام کنند. 

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در انگلستان را دیده‌اید؟

شرایط دریافت ویزای کار انگلستان

برای کار در انگلستان می‌بایست اولا تسلط کامل به زبان انگلیسی داشته باشید و مهارتی خاص که شما را در میان جویندگان کار، متمایز کند. درست است که استانداردهای استخدامی در این کشور بالاست، اما به این معنا نیست که نمی‌توانید به عنوان یک خارجی در این کشور کار کنید و شانستان پایین است. چراکه انگلستان از دیرباز به عنوان یک کشور مهاجرپذیر شناخته می‌شود و انواع اقوام و ملل را در خود پذیرفته است. طبق آخرین آمار اعلام شده نزدیک به 4میلیون نیروی کار شاغل خارجی در انگلیس کار می‌کنند.

انگلستان که نرخ بیکاری کمی دارد از میان افراد ماهر در رشته‌هایی نظیر مهندسی، پزشکی، خدمات، فناوری اطلاعات و بازاریابی شرایط و موقعیت‌های استخدامی خوبی برای مهاجرین از اقصانقاط دنیا دارد. 

سیستم امتیازبندی برای مهاجرت کاری به انگلستان

بریتانیا از سال 2021 و با هدف عادلانه‌تر کردن فرایند مهاجرت کاری در این کشور میان همه مهاجران، سیستم امتیازبندی خاصی را تدوین و ارائه کرد. بنابراین تمامی افرادی که می‌خواهند در این کشور کار پیدا کنند، از طریق این سیستم امتیازبندی، سنجیده می‌شوند. با وجود این سیستم همچنان داشتن پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای بریتانیایی اهمیت دارد. 

شرایط و ویژگی های دخیل در سیستم امتیازبندی مهاجرت به انگلستان چیست؟

ویژگی

الزام

امتیاز

داشتن جاب آفر از طرف کارفرمای تایید شده وزارت کشور

الزامی است

 

20

موقعیت شغلی متناسب با سطح مهارتی A  (دیپلم کالج و بالاتر)

الزامی است

20

دانش زبان انگلیسی کافی

الزامی است

10

حقوق سالیانه 20.480 23.039 پوند و یا معادل 80% پایه حقوق

الزامی نیست

0

حقوق سالیانه 23.040- 25.599 پوند و یا معادل 90% پایه حقوق

الزامی نیست

10

حقوق سالیانه 25.600 یا بیشتر (معادل پایه حقوق)

الزامی نیست

20

موقعیت شغلی در مشاغلی که با کمبور نیروی متخصص روبه‌رو هستند

الزامی نیست

20

داشتن مدرک دکتری در حوزه مربوط به موقعیت شغلی

الزامی نیست

10

داشتن مدرک دکتری در حوزه‌های علوم پایه، فناوری، مهندسی و ریاضیات

الزامی نیست

20

شرایط کاری بهتر برای فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های انگلستان

کسانی که شانس تحصیل در یکی از دانشگاه‌های انگلیس را داشته‌اند، طبیعتا برای کاریابی در این کشور هم از شانس بهتری برخوردار خواهند بود. متقاضیان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری می‌توانند یک سال پیش از پایان دوره تحصیلات خود هم زمان به دنبال کار یا کارآموزی متناسب با رشته تحصیلی باشند و هم تقاضای خود برای تبدیل ویزا را ارائه نمایند. 

هم‌چنین اگر در انگلستان دانشجو هستید، می‌توانید برای کسب درآمد به میزان محدودی کار کنید. کارهای دانشجویی مثل کار در رستوران‌ها و بارها و مشاغل پاره وقت در دانشگاه یا فروشندگی ساعات و طبیعتا درآمد محدودی دارد. ساعات کاری دانشجویان به نسبت مقطع تحصیلی آن‌ها متفاوت خواهد بود. دانشجویان دوره کارشناسی 10 ساعت و دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا تا 20 ساعت اجازه کار دارند. 

خلاصه اینکه،  با توجه به نیاز کشور کانادا به نیروی کار متخصص و جوان، فرصت بسیار خوبی برای افراد تحصیلکرده با مهارت‌های بالا برای مهاجرت کاری به کانادا امکان‌پذیر است. نکته قابل توجه این است که براساس مطالبی که در بالا شرح داده شد، افراد متقاضی باید شرایط ویزای کار کانادا را داشته باشند که مدرک تحصیلی و سابقه کار مرتبط از مهم‌ترین آن‌هاست. اما شرایط و قوانین جذب نیروی کار توسط کانادا به نسبت شرایط هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

دعوت‌نامه کاری از کارفرمای انگلیسی

ویزای مهاجرتی که به مهاجرت کاری به این کشور اختصاص یافته، نیازمند دعوت‌نامه قطعی از سوی کارفرماست. 

 

درخواست ویزای کاری انگلستان

متقاضیان کار در انگلستان می‌توانند درخواست رسمی خود را برای دریافت ویزای کار به کنسولگری انگلستان ارائه کنند یا از طریق وب‌سایت خدمات ویزا و مهاجرت این کشور به جریان بیاندازند. مدارکی که از متقاضی درخواست می‌شود به نوع ویزا بستگی دارد. اگر ویزای عمومی انگلستان یا Tier 2  را درخواست کرده اید، مدارک زیر را ارائه نمایید:

  • پاسپورت 
  • تمکن مالی یا اسنادی دال بر اینکه می ‌توانید از نظر مالی مستقل باشید. مثل صورت‌ حساب بانکی یا تأیید اسپانسر
  • اثبات توانایی زبان انگلیسی
  • اثبات پرداخت هزینه اضافی مراقبت‌های بهداشتی

پس از تکمیل فرم‌های ضروری، وقت ملاقاتی برای شما رزرو می‌شود تا در مرکز درخواست ویزای این کشور مصاحبه‌ای انجام شود. اینکه برای این وقت ملاقات چقدر باید انتظار بکشید به خیلی چیزها از جمله کشور درخواست‌دهنده یا دلایل سفر به انگلستان بستگی دارد.

مجوز کار در انگلستان

در انگلستان هم مثل بسیاری از کشورها برای داشتن شغل نیاز به مجوز کار دارید. این مجوزها عموما برای خارجی‌هایی است که شهروندان اتحادیه اروپا نباشند. برای دریافت مجوز کار نیازمند دو شرط بسیار مهم هستید:

  • مهارت زبان انگلیسی در سطح بالا 
  • جاب آفر یا پیشنهاد کار از سوی کارفرمای انگلیسی

انگلستان روابط دیپلماتیک متلاطمی با ایران داشته و دارد و از آنجا که برای صدور مجوز کار، تابعیت فرد متقاضی هم اهمیت دارد، عموما ایرانی‌ها با سختی بسیار امکان دریافت ویزا را دارند و این امر نیازمند یک پیشنهاد شغلی خوب از داخل انگلستان است. 

دریافت ویزای همراه انگلستان

وقتی اقامت کاری انگلستان را داشته باشید دیگر ورود و خروج این کشور برایتان آسان خواهد شد. هم‌چنین می‌توانید درخواست کنید که همسر و فرزندان زیر 18 سالتان هم به شما بپیوندند. البته شرایط این ویزا به آسانی کشورهایی مثل آلمان نیست. اینکه چه نوع کاری دارید، تمکن مالی برای تامین کامل هزینه‌های زندگی خانواده‌تان چقدر است، مدت اعتبار اقامت شما چقدر است و … روی این پذیرش این درخواست تاثیرگذار است. 

رشته‌های موردنیاز در انگلستان در سال 2022

اداره کار بریتانیا فهرستی از رشته‌های مورد نیاز این کشور در زمینه‌های مختلف را ارائه کرده است که اینجا تعدادی از آن‌ها را می‌بینید:

  • اقتصاد
  • پزشکی
  • مدیریت
  • کسب و کار
  • ریاضی
  • علوم سیاسی
  • داروسازی
  • علوم کامپیوتر
  • حقوق
  • دندانپزشکی

هم‌چنین شغل‌های زیر از جمله پول‌سازترین و مورد نیازترین شغل‌ها در انگلستان محسوب می‌شوند:

  • متخصص فناوری اطلاعات IT 
  • مهندسی مدیریت زباله‌های صنعتی 
  • مهندسی هسته‌ای
  • مدیر تولید
  • پزشکی 
  • مهندسی زمین
  • مهندسی هوافضا
  • مهندسی ساخت و ساز
  • مهندسی تولید و فرآیند
  • دانشمند فیزیک
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • مهندسی طراحی و توسعه

انگلستان شاید یکی از سخت‌ترین مقاصد مهاجرتی ایرانی‌ها باشد؛ اما سطح کیفی زندگی، مهاجرپذیری این کشور، وجود تعداد زیاد ایرانی در آن، ثبات اقتصادی و امنیت بالای آن موجب می‌شود هر ساله تعداد زیادی ایرانی به انگلستان مهاجرت کنند. برای یافتن کار در بریتانیا حتما به دنبال کارفرما وشرکت معتبری برای ارسال دعوتنامه و رزومه‌ای قابل توجه برای خودتان باشید!

Telegram
LinkedIn