آشنایی با سیستم مالیاتی کشور انگلستان

آشنایی با سیستم مالیاتی کشور انگلستان

انگلستان در میان مهاجرپذیرترین کشورهای جهان قرار دارد اما بسیاری از افراد پیش از ورود اطلاعی از قوانین مالیاتی این کشور ندارند. مالیات در این کشور از همه افراد دریافت می‌شود و تفاوتی بین افراد خارجی یا اهل این کشور نیست. مالیات یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین منابع درآمد برای دولت انگلستان و بیشتر کشورهای اروپایی است پس بهتر است نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم. در این مقاله درباره مالیات در کشور انگلستان توضیح می‌دهیم و مشخص می‌کنیم که به چه افراد و چه درآمدهایی مالیات تعلق می‌گیرد و مقدار آن چقدر است.

فهرست عناوین

شرایط کلی مالیات در کشور انگلستان

انگلستان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی نرخ مالیات پایین‌تری دارد اما هنوز هم از نظر سطح رفاه و خدمات شهری جایگاه بسیار مناسبی دارد. این کشور نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به پرداخت مالیات بسیار حساس است و ممیزی‌های زیادی برای رسیدگی به مالیات شرکت‌ها و ساکنان آن انجام می‌شود. فرار مالیاتی در انگلستان جرم محسوب می‌شود و جریمه‌های بسیار سنگینی در انتظار متخلفان است.

بر اساس قوانین این کشور، کلیه افرادی که به هر نحوی در خاک این کشور درآمد دارند، موظف به پرداخت مالیات هستند. به‌این‌ترتیب اگر از طریق کار به‌صورت کارمندی یا خوداشتغالی، سرمایه‌گذاری، مستمری و هر روش دیگری درآمدزایی کنید باید مالیات آن را پرداخت کنید. به‌طور کلی افرادی که در هرکدام از گروه‌های زیر قرار می‌گیرند موظف به پرداخت مالیات هستند:

  • بیش از 183 روز در این کشور زندگی کرده باشند.
  • بیش از 3 ساعت در هفته مشغول به کار باشند.
  • در این کشور خانه داشته و حداقل 91 روز متوالی در آن زندگی کنید (30 روز آن در سال برای مالیات در نظر گرفته می‌شود).

دقت داشته باشید که به‌عنوان فردی که ساکن انگلستان هستید، مالیات‌های مختلفی باید پرداخت کنید که مهم‌ترین آن‌ها مالیات‌ بر درآمد است. مالیات‌ بر درآمد بیشترین حجم مالیات‌های پرداختی در این کشور را شامل می‌شود که بخش زیادی از درآمدهای دولت انگلستان است. به‌طورکلی انواع مالیات در کشور انگلستان عبارت است از:

  • مالیات‌ بر درآمد: این مالیات شامل دستمزد، مزایا، بازنشستگی و سود پس‌انداز می‌شود.
  • مالیات بر سود سرمایه یا سپرده
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر املاک و مستغلات
  • مالیات افراد غیر مقیم در انگلستان

هرکدام از موارد بالا قوانین و مقررات خاص خود را دارند که در ادامه همه آن‌ها به طور کامل توضیح داده می‌شود.

مالیات ‌بر درآمد در انگلستان

مالیات ‌بر درآمد در انگلستان

همان‌طور که ممکن است از قبل بدانید، این نوع مالیات از افرادی گرفته می‌شود که در این کشور درآمد داشته باشند. به ‌این ‌ترتیب هر نوع درآمدی که داشته باشید مشمول این مالیات می‌شود. موارد زیر نشان‌دهنده انواع روش‌های درآمدزایی در انگلستان است که مالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد:

  • درآمد خوداشتغالی
  • درآمد پرداخت شده از طرف کارفرما
  • سود حاصل از هر نوع سرمایه‌گذاری
  • مستمری و حقوق بازنشستگی
  • سود سپرده‌گذاری
  • سود سهام
  • دریافت اجاره‌بهای ملک

دقت کنید که مقدار درآمد بر مقدار مالیات نیز تأثیرگذار است درنتیجه هر چه درآمد شما بالاتر باشد باید درصد مالیات بیشتری هم بپردازید. در جدول زیر مقدار درآمد و درصد مالیات نشان‌داده‌شده تا دید بهتری نسبت به مالیات در کشور انگلستان داشته باشید. دقت کنید که این ارقام درآمد سالیانه و بر اساس پوند بریتانیا است.

گروه مالیاتی

مقدار درآمد (پوند)

نرخ مالیات

حداقل حقوق

تا 12500

صفر درصد

حقوق متوسط

12501 تا 50،000

20 درصد

حقوق بالا

50001 تا 150،000

40 درصد

حقوق اضافی

بیش از 150،000

45 درصد

 

درصورتی‌که حقوق شما توسط کارفرما پرداخت شود، مالیات از حقوق ماهیانه شما کسر خواهد شد که این روش به‌عنوان PAYE یا Pay As You Earn شناخته می‌شود. درصورتی‌که خوداشتغال باشید باید بعد از اتمام سال مالیاتی یعنی در تاریخ 5 آوریل هر سال، فرمی به نام فرم ارزیابی خوداشتغالی را تکمیل کرده و حداکثر تا تاریخ 31 ژانویه سال بعد برای اداره مالیات ارسال کنید. برای مثال اگر در تاریخ 5 آوریل سال 2021 این فرم را دریافت کنید، تا تاریخ 31 ژانویه سال 2022 وقت دارید که آن را تحویل اداره مالیاتی انگلستان دهید.

درصورتی‌که صاحب یک شرکت در این کشور باشید، باید در هر سال 19 درصد از درآمدهای ناخالص شرکت را به‌عنوان مالیات پرداخت کنید.

 

مالیات در کشور انگلستان: مالیات بر ارزش افزوده

این نوع از مالیات در بیشتر کشورهای جهان و از جمله کشور ما هم وجود دارد و ممکن است با آن آشنایی داشته باشید. مالیات بر ارزش افزوده به‌نوعی مالیات بر مصرف است اما دقیقاً همان مفهوم را ندارد. برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود که وقتی کالا به دست مشتری می‌رسد، چه میزان ارزش به آن افزوده شده است. برای مثال ممکن است یک قهوه از زمان برداشت تا زمانی که به دست مشتری می‌رسد 7 پوند ارزش به آن افزوده شود.

در حال حاضر میزان این مالیات در کشور انگلستان برابر با 8 درصد است؛ به ‌این ‌ترتیب در مثال بالا 0.56 پوند به قیمت قهوه‌ای که خریداری می‌کنید، افزوده می‌شود. 

مالیات بر ارزش افزوده در تمامی خدمات و کالاهایی که در این کشور دریافت می‌کنید، وجود دارد. بنابراین همه افراد با هر سطح درآمدی که دارند این مالیات را بر اساس میزان مصرف پرداخت می‌کنند. موارد زیر شامل این نوع از مالیات نمی‌شوند:

  • کفش و لباس کودک
  • بیشتر غذاها (به جز غذای مؤسسات و تالارهای پذیرایی)
  • ساختمان‌های جدید
  • کتاب، مجله، روزنامه

 

مالیات بر املاک و مستغلات

این نوع از مالیات چندین جنبه دارد که باید هرکدام از آن‌ها را بررسی کرد. اولین و ساده‌ترین مورد اجاره‌بهای دریافتی توسط مالک است. برای مثال اگر شما صاحب یک خانه دوطبقه باشید و یک طبقه از آن را به مستأجر اجاره دهید، باید براساس قانون مبلغ مشخصی از اجاره‌بهایی را که دریافت می‌کنید، به‌عنوان مالیات پرداخت کنید. این نوع از مالیات بر اساس مبلغ دریافتی و نوع خانه (روستایی یا شهری) تعیین می‌شود.

نوع دیگری از مالیات بر املاک و مستغلات وجود دارد که باید با توجه ‌به ارزش ملک پرداخت می‌شود. درصورتی‌که یک ملک داشته باشید، این مبلغ چندان زیادی نیست اما در صورت خرید خانه‌های دوم یا سوم باید مبلغ زیادی هزینه کنید. هرگونه تأخیر یا فرار مالیاتی از این نوع باعث می‌شود تا در زمان خریدوفروش یا واگذاری ملک دچار مشکل شوید.

مالیات در کشور انگلستان: مالیات بر سود

نوع دیگری از مالیات در کشور انگلستان وجود دارد که به نام مالیات بر سود یا CGT شناخته می‌شود. درصورتی‌که به هر روشی با سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری سود کسب کرده باشید، باید 20 درصد از آن را به‌عنوان مالیات پرداخت کنید. البته این مالیات شامل مبالغ کمتر از 7000 پوند در سال نمی‌شود. هم‌چنین درصورتی‌که پاداش یا هدیه دریافت کنید و مبلغ آن بیش از 3000 پوند باشد باید به اندازه 4 درصد مالیات پرداخت کنید.

 

مالیات افراد غیر ساکن در انگلستان

نوع دیگری از مالیات وجود دارد که مختص به افرادی است که در انگلستان حضور ندارند اما در این کشور درآمدزایی می‌کنند. برای مثال ممکن است صاحب یک ملک باشید و آن را اجاره داده باشید، به ‌این ‌ترتیب باید مالیات آن را بر اساس میزان مالیات املاک و مستغلات پرداخت کنید. انواع دیگر مالیات‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است:

  • صاحبان کسب‌وکار
  • سهام‌داران
  • سود سرمایه یا سپرده

 

نتیجه‌گیری

در یک نگاه کلی مالیات در کشور انگلستان بالا است و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد اما در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی مقدار آن کمتر است. با وجود این، هنوز هم کیفیت خدمات شهری و دولتی در این کشور بسیار بالا است و وضعیت مناسبی دارد. در این مطلب انواع مالیات و روش‌های پرداخت بررسی شد و مجدداً توصیه می‌کنیم که در پرداخت مالیات خود دقیق باشید.

Telegram
LinkedIn