کاریابی بین المللی سرزمین نیکان

دارای مجوز از وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی

آشنایی با سیستم مالیاتی کره جنوبی

آشنایی با سیستم مالیاتی کره جنوبی

کره جنوبی یکی از نمونه‌های شگفت‌انگیز و قابل مطالعه در زمینه انقلاب‌های اقتصادی دنیاست و از آنجا که این کشور یکی از مقاصد مورد توجه تاجران و بازرگانان ایرانی هم هست، برای سفر و داد و ستد با این کشور بهتر است کاملا با قوانین مالیاتی و مقررات پولی و مالی کره آشنا شویم. 

اقتصاد کره جنوبی نمونه‌ای برجسته از تغییر و تحول مثبت جامعه‌ای است که تا پیش از این تغییرات، امیدی به بهبود در آن نمی‌رفت. حالا اما اقتصاد این کشور، یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان و چهارمین اقتصاد بزرگ آسیاست. تنها چند نسل زمان برد تا کره جنوبی از کشوری فقیر به کشوری توسعه‌یافته با درآمدی بالا تبدیل شود. برخی‌ این رشد اقتصادی را به یک معجزه تشبیه کرده‌اند و نام آن را «معجزه رود هان» گذاشته‌اند. 

بر اساس آمارهای منتشر شده در سال 2018 که از طرف سه مرکز مهم کره جنوبی یعنی اداره آمار کره، کمیسیون نظارت مالی و بانک مرکزی کره در اختیار عموم قرار گرفته، به طور متوسط درآمد یک خانواده کره‌ای طی یک سال تقربیا 57هزار دلار است که از این مبلغ چیزی حدود  10هزار دلار بابت بیمه سلامت، مالیات و پرداخت بهره‌ وام‌هاست و مبلغ تقریبی بیش از 40هزار دلار نیز صرف هزینه زندگی یک خانواده کره‌ای در سال می‌شود. اما از همین آمار هم می‌توان متوجه شد که اکثر قریب به اتفاق کره‌ای‌ها به‌دلیل ثبات اقتصادی کشورشان نیاز مبرمی به پس‌انداز کردن حقوق خود نمی‌بینند و بخش بزرگ حقوق دریافتی خود را هزینه زندگی روزمره خود می‌کنند. اما مالیات در کشور کره جنوبی مانند هر کشور قانون‌مند دیگری مبحثی مفصل و مقرراتی سختگیرانه و مدون دارد که در اینجا به آن پرداخته‌ایم.

فهرست عناوین

چه کسانی در کره جنوبی مالیات می‌پردازند؟

چه کسانی در کره جنوبی مالیات می‌پردازند؟

بدهی مالیاتی افراد به دولت کره جنوبی بر اساس وضعیت اقامت برای اهداف مالیاتی و منبع درآمد آن فرد تعیین می‌شود.

رویه‌های در نظر گرفته شده مالیاتی برای کارفرمایان و کارمندان خارج از کشور کره جنوبی به ماهیت درآمدی و شغلی افراد بستگی دارد. مقیم کره جنوبی، فردی است که 183 روز یا بیشتر در کشور کره جنوبی سکونت یا اقامت داشته است و مسئولیت یک فرد برای پرداخت مالیات بر اساس وضعیت اقامت تعیین می‌شود. تا زمانی که مهاجرین در کره کار خود را شروع نکنند، تعهد مالیاتی بر عهده ندارند. 

مالیات بر درآمد در کره جنوبی

مالیات بر درآمد در کره جنوبی

قاعده کلی این است که در آمد شخصی که مقیم کره جنوبی است بر اساس درآمد جهانی ارزیابی می‌شود، اما درآمد افراد غیرمقیم فقط بر اساس درآمد به دست آمده قابل ارزیابی است. 

کارگران خارجی ممکن است تحت شرایطی واجد دریافت معافیت‌های مالیاتی شوند. آن هم در صورتی که مدت اقامت آن‌ها شش ماه یا کمتر باشد و حقوق آن‌ها توسط یک نهاد کره‌ای پرداخت نشده باشد. 

انواع درآمد مشمول مالیات

انواع درآمد مشمول مالیات

دو نوع درآمد شغلی وجود دارد که اصطلاحا کلاس A و کلاس B خوانده می‌شود:

درآمد شغلی کلاس A: این درآمد که به آن درآمد شغلی محلی هم می‌گویند، درآمد حاصل از نهادها و افراد محلی است و به عنوان هزینه در حساب مالی اشخاص و نهادهای محلی برای مالیات شناسایی می‌شود.

درآمد شغلی کلاس B: درآمد شغلی که به طور غیررسمی کلاس B یا درآمد اشتغال خارجی نامیده می‌شود از اشخاص و نهادهای خارجی به دست می‌آید و به عنوان هزینه در حساب‌های مالی اشخاص و نهادهای خارجی  برای اهداف مالیاتی ثبت می‌شود.

مالیات خارجی‌ها و مهاجران در کشور کره جنوبی

مالیات خارجی‌ها و مهاجران در کشور کره جنوبی

مهاجران می‌توانند نرخ مالیات ثابت 19 درصدی (به استثنای مالیات بر درآمد محلی) را ثبت کنند. هم‌چنین بر اساس اطلاعات سایت kpmg.com در سال 2021 کارگران خارجی (به استثنای کارگران خارجی که «روابط ویژه» با نهاد کارفرما دارند) که در ابتدا کار خود را در کره قبل از 31 دسامبر همین سال شروع کرده بودند، می‌توانستند برای پنج سال مالیاتی متوالی، 19 درصد نرخ مالیات ثابت را (20.9 درصد با احتساب مالیات بر درآمد محلی) داشته باشند. سایر انواع درآمدی که ممکن است مشمول مالیات شوند شامل درآمد بازنشستگی و سود سرمایه است.

مهاجران دارای انواع ویزای D-7، D-8 یا D-9 ملزم هستند از سوی محل کارخود بیمه شوند، مگر اینکه طبق یک اصل متقابل معاف شده باشند. افراد خارج از کشور، مشمول بیمه حوادث صنعتی هستند. مگر اینکه طبق توافقات کلیِ قابل اجرا معاف باشند. حق‌الزحمه بیمه حوادث صنعتی تماماً بر عهده کارفرماست و نرخ قابل اجرا از 0.7% تا 18.6% متغیر است.

کسانی که 90 روز یا بیشتر با ویزای کاری معتبر در کره جنوبی می‌مانند، کارت شناسایی ویژه خارجی‌ها را دریافت می‌کنند و پس از ثبت نام، بسته به نوع درآمد کسب شده، مشمول مالیات تامین اجتماعی نیز خواهند بود.

نرخ مالیات بر درآمد در کشور کره جنوبی

نرخ مالیات بر درآمد در کشور کره جنوبی

درآمد خالص افراد مقیم با نرخ‌های درجه‌بندی شده از 6% تا 45% (به استثنای مالیات بر درآمد محلی) مشمول مالیات می‌شود. از ابتدای سال 2021 تا کنون حداکثر نرخ مالیات در کشور کره جنوبی 42% است که شامل درآمد کسب شده بیش از یک میلیارد وون کره (KRW) می‌شود. از افراد مقیم کره جنوبی نیز مالیات سرانه مقیم توسط دولت محلی به مبلغ 10هزار وون دریافت می‌شود. 

نرخ مالیات برای افراد غیرمقیم مانند نرخ مالیات برای ساکنان است. با این حال، کارگران خارجی می‌توانند نرخ مالیات ثابت 19درصدی (به استثنای مالیات بر درآمد محلی) را برای کل درآمد شغلی خود ثبت کنند. افرادی که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد در کشور کره جنوبی هستند، مالیات بر درآمد محلی، اضافه بر مالیات عادی و به میزان 10% از مبلغ مالیات بر درآمد را پرداخت می‌کنند. 

اگر درآمد حاصل از اشتغال محلی باشد، کارفرما و کارمند به طور کلی ملزم به مشارکت در حقوق بازنشستگی کشوری، بیمه سلامت ملی، بیمه اشتغال و بیمه حوادث صنعتی هستند.

کار و زندگی در کره جنوبی

زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی 

زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی 

اظهارنامه مالیاتی تا 31 می پس از پایان سال مالیاتی (یعنی 31 دسامبر) سررسید می‌شود. مالیات دهندگانی که فقط درآمد شغلی محلی دارند، در صورتی که درآمد اضافه دیگری برای گزارش نداشته باشند، ممکن است ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی سالانه نباشند. صاحبان درآمد شغلی خارجی باید اظهارنامه مالیاتی درآمد ترکیبی خود را در تاریخ 31 ماه می سال بعد از سال مالیاتی یا پیش از آن تسلیم کنند و یا به انجمن مالیات دهندگان بپیوندند و مالیات مورد نیاز را به صورت ماهانه از طریق انجمن پرداخت کنند.

مالیات دهندگانی که به طور دائم کشور کره جنوبی را ترک می‌کنند باید قبل از خروج خود، اظهارنامه مالیاتی نهایی را برای دوره اول ژانویه تا تاریخ عزیمت خود ارائه دهند.

الزامات گزارش کارفرما و کسر مالیات

الزامات گزارش کارفرما و کسر مالیات

برای دریافت‌کنندگان درآمد شغلی محلی، کارفرمایان موظفند مالیات حقوق و دستمزد را ماهیانه کسر کنند، بدهی مالیاتی کارمند را نهایی کنند و گواهی تسویه مالیات بر حقوق را در پایان دوره مالیاتی صادر کنند. اگر هزینه‌هایی مربوطه به کشور کره جنوبی وجود نداشته باشد، کارفرمایان ملزم به کسر مالیات در زمان پرداخت درآمد شغلی خارجی نیستند.

معاهدات مالیات مضاعف در کشور کره جنوبی 

معاهدات مالیات مضاعف در کشور کره جنوبی 

علاوه بر ترتیبات داخلی کره که موجب تعدیل مالیات مضاعف بین‌المللی می‌شود، کره با حداکثر 94 کشور یا حوزه قضایی، معاهده مالیات مضاعف منعقد کرده تا از مالیات مضاعف جلوگیری کند و اجازه همکاری بین کره و مقامات مالیاتی خارج از کشور را در اجرای قوانین مالیاتی مربوط به خود بدهد.

مالیات‌ ارزش افزوده در کره جنوبی

مالیات‌ ارزش افزوده در کره جنوبی

در کره جنوبی مالیات بر ارزش افزوده (VAT) به میزان 10% بر عرضه کالا و خدمات و واردات کالا اعمال می‌شود.

قیمت‌گذاری انتقالی

طبق قانون هماهنگی مالیاتی بین‌المللی، مقامات مالیاتی، این اختیار را دارند که زمانی که قیمت انتقال توسط یک شرکت کره‌ای و طرف وابسته خارجی آن کمتر یا بالاتر باشد، قیمت انتقال را بر اساس قیمت واقعی تنظیم کنند و درآمد مشمول مالیات ساکنان را تعیین یا مجدداً محاسبه کنند.

کنترل صرافی در کشور کره جنوبی

کنترل صرافی در کشور کره جنوبی

کلیه معاملات مربوط به ارز خارجی در کره یا جریان سرمایه بین ساکنان و افراد غیرمقیم کره طبق مقررات قانون معاملات ارزی کنترل می‌شود.

گزارش حساب‌های بانکی و مالی خارجی

اگر فرد مقیم در آخرین روزِ ماه در طول سال مالیاتی، حساب‌های مالی خارجی‌اش موجودی کلی بیش از 500میلیون وون داشته باشد، می‌بایست اطلاعات حساب‌های مالی خود را تا 30 ژوئن سال بعد به اداره مالیات کره گزارش دهد. ساکنان مالیاتی خارجی که در مجموع کمتر از پنج سال در کره صاحب اقامتگاه یا محل سکونت باشند طی 10 سال منتهی به آخرین تاریخ سال مالیاتی مربوطه از ارائه گزارش معاف هستند.

 

خلاصه اینکه، در این مقاله تلاش کردیم تا مهمترین حقایق و جزئیات مالیاتی کشور کره جنوبی را ارائه کنیم. تجارت با کشور کره جنوبی و یا تصمیم برای مهاجرت به این کشور، مسائلی است که در این نوشتار به لحاظ مسئولیت و بار مالی و مالیاتی که بر دوش فرد می‌گذارد، مورد توجه قرار گرفته است. دور از ذهن نیست که کره جنوبی که به نحوی در دنیای انقلاب‌های اقتصادی، یک شگفتی تحسین‌برانگیز محسوب می‌شود، از مقررات شفاف مالیاتی هم برخوردار است.  

Telegram
LinkedIn