آشنایی با فرهنگ و محیط کاری کشور انگلستان

کار در بریتانیا شبیه هیچ جای دیگر دنیا نیست. در حالی که هیچ دو محل کاری در انگلستان شبیه به هم نیستند، ویژگی‌های خاصی وجود دارد که همه آن‌ها را به هم مرتبط می‌کند. از آداب ناهار گرفته تا سلسله مراتب محل کار. بدون شک فرهنگ کاری انگلستان به طور مشخص با سایر نقاط جهان از جمله کشورهایی مانند ایالات متحده، چین و هند متفاوت است. برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی، سازگاری با محل کار در انگلستان می‌تواند دشوار باشد، بنابراین یک راهنمای مفید برای کاوش در زندگی کاری انگلیسی می‌تواند حسابی مفید باشد.

فهرست عناوین

ویزای کاری انگلستان

اگر در یکی از دانشگاه‌های انگلستان تحصیل کرده باشید، شرایط بهتری برای پیدا کردن کار در این کشور دارید. تسلط به زبان انگلیسی و رزومه تحصیلی و کاری قوی مهم‌ترین شرایط برای پیدا کردن کار در انگلستان است. رزومه خود را برای کارفرمایان انگلیسی بفرستید یا از طریق موسسات کاریابی این کشور اقدام به جستجوی کار کنید. 

برای دریافت ویزای کاری انگلستان که انواع مختلف و زیادی دارد، می‌بایست در سیستم امتیازبندی ویژه‌ای که از حدود سال 2020 برای این کشور تدوین شده، رتبه مناسبی بگیرید. شرایطی مانند رزومه کاری، مدرک تحصیلی مورد نیاز و … می‌تواند در امتیاز شما تاثیر بسزایی داشته باشد. 

فرهنگ کاری انگلستان را بشناسید!

اگر قصد مهاجرت به خارج از کشور برای مقاصد کاری را دارید، بی‌شک بریتانیا باید به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی و کار در صدر فهرست شما قرار گیرد. از این گذشته، لندن اغلب به عنوان مرکز تجاری جهان شناخته می‌شود.

زندگی شبانه پررونق، فرهنگ غذایی عالی و مجموعه‌ای از مناظر دیدنی و جذاب، احتمالا قبلاً شما را متقاعد کرده که انگلستان بی‌نظیر است. اما هنوز شروع به بستن چمدان‌های خود نکنید. مهاجرت به این کشور برای غیراروپایی‌ها بسیار دشوار است. انواع ویزاهای کاری انگلستان شرایط و استانداردهای بالا و سیستم امتیازبندی خاصی دارد که باید ابتدا از آنها اطلاع داشته و برای مهاجرت به انگلستان با توجه به این شرایط خود را آماده کنید. 

دلیلی وجود دارد که چرا لندن یکی از مطلوب‌ترین مکان‌ها برای زندگی در جهان است. شاید این باشد که علی‌رغم هزینه‌های بالای زندگی، این کلانشهر سرزنده، پر جنب و جوش و پر از فرصت است. با تقویت احساس فردگرایی، جوانان و افراد مبتکر را جذب می‌کند. 

مطالعات نشان می‌دهد در حالی که انگلستانی‌ها طولانی‌ترین ساعت‌ها را در اروپا کار می‌کنند، بهره‌وری آن‌ها کمتر از سایر کشورها است. بر اساس گزارشی که در سال 2017 به نام شاخص زندگی بهتر OECD منتشر شد، منبعی که داده‌های مختلف را در بین کشورها مقایسه می‌کند، تقریباً 13 درصد از کارمندان بریتانیا به طور متوسط تا 50 ساعت یا بیشتر در هفته کار می‌کنند. در مقایسه، کمتر از 5 درصد از کارمندان آلمانی همین کار را می‌کنند.

از سویی فرهنگ کسب و کار در انگلستان حتی از کشورهای غربی و اروپایی هم می‌تواند متفاوت‌تر باشد. بنابراین در حین انجام کارهای ویزا و تقویت زبان انگلیسی، فرهنگ کاری انگلستان را نیز بخوانید و حسابی برای آن آماده شوید. اینجا به چند نمونه برجسته از فرهنگ کاری انگلستان اشاره شده است:

  • فرهنگ گفتگو

ارتباط در محل کار انگلستان جنبه‌های مختلفی دارد. از یک طرف، انگلیسی‌ها به دلیل صحبت کردن در مورد چیزهایی مانند اعداد یا داده‌ها به صراحت شهرت دارند، اما دوست دارند قبل از رسیدن به اصل مطلب، کمی گفتگوی غیررسمی هم داشته باشند. این بدان معنی است که در یک جلسه معمول نیست که مستقیماً در موضوع اصلی شیرجه بزنید. معمولاً 5 تا 10 دقیقه قبل از رسیدن به اصل موضوع، صرفا تبادل نظر می‌شود. 



  • نوشیدن در انگلستان مهم است

بریتانیا فرهنگ نوشیدنی بزرگی دارد و حتی در شب‌های هفته، بیشتر پاب‌ها یا بارها مملو از کارمندهای شرکتی است که با چند پیمانه نوشیدنی شروع به صحبت با هم می‌کنند. این مسئله از آن چیزهایی است که در انگلستان همه عاشقش می‌شوند. شما هم به این شکل می‌توانید با دیگران صمیمی شوید و سعی کنید حداقل هفته‌ای یک بار برای معاشرت با همکاران خود بعد از کار بیرون بروید! این زمان بسیار خوبی برای آشنایی با آن‌ها در سطوح مختلف و در عین حال گذراندن زمان در محیطی آرام‌تر است. 

  • همیشه یادتان باشد رئیس کیست!

در شرکت‌های انگلیسی، ارشدیت، اغلب عامل حاکم است. اگر می‌خواهید موفق شوید، رعایت سلسله مراتب باید در درجه اول در ذهن شما باشد. در ابتدا، ممکن است احساس سردرگمی کنید. زیرا ارتباط بین مافوق و زیردستان اغلب غیررسمی است، اما در پایان روز، زیردستان همیشه به یاد دارند که رئیس، چه کسی است و گزارش کاری خود را به او تحویل می‌دهند. در واقع، گفته می‌شود که ارشدیت در انگلستان اغلب مهم‌تر از مدارک تحصیلی است. 

مدیران انگلیسی محکم، مؤثر و مصمم هستند. اختیارات آن‌ها به عنوان تصمیم‌گیرنده اصلا قابل بحث نیست. کنترل و رهبری کارآمد یک تیم از مهمترین مهارت‌های مدیریتی است. این مسئله البته شامل داشتن رابطه خوب با کارکنان هم می‌شود.

  • توجه به تفاوت سنتی طبقاتی در انگلستان 

به عنوان یک خارجی چاره‌ای ندارید جز اینکه اهمیت تمایزات طبقاتی را درک کنید، که هنوز هم در انگلستان وجود دارد. اگرچه به خوبی پنهان شده و مستقیماً آشکار نیست. انگلیسی‌ها تفاوت‌هایی را در موقعیت اجتماعی از طریق نحوه گفتار، لباس و رفتار مشاهده می‌کنند. سابقه تحصیلی یک فرد و هم‌چنین نام خانوادگی او همچنان در محل کار نقش دارد و شبکه سازی‌های دوران مدرسه و دانشگاه هنوز برای برخی شرکت‌ها مهم هستند.

  • ارزشمندی کار تیمی در انگلستان 

اگرچه سلسله مراتب مهم است، اما مفهوم کار تیمی نیز بخشی حیاتی از فرهنگ کار انگلستان است. انگلیسی‌ها به عدالت و برابری در کشورشان افتخار می‌کنند و این به دنیای تجارت نیز کشیده می‌شود. حتی موفقیت‌های فردی هم مستعد جشن گرفتن در چارچوب تیم به عنوان یک کل است، نه به عنوان دستاوردهای یک فرد. تلاش برای متمایز کردن خود یا حتی لاف زدن در مورد دستاوردهای خود می‌تواند منجر به برخی روابط کاری منفی شود. بنابراین فقط به یاد داشته باشید که روحیه تیمی خود را همیشه در اولویت قرار دهید و کمی از فردگرایی‌تان در محیط کار بکاهید! 

  • کار و استراحت در انگلستان 

یکی از بهترین بخش‌های فرهنگ کار انگلستان این است که مردم می‌دانند چگونه سخت کار کنند، اما هم‌چنین می‌دانند چه زمانی باید آن را ترک کنند. هفته کاری استاندارد از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر ادامه دارد و بسیار نادر است که مجبور شوید شنبه‌ها به دفتر بروید. نکته مهم دیگر این است که برخلاف فرهنگ کاری ایالات متحده که از کارکنان انتظار دارد تعطیلات خود را قربانی کنند تا تعهد خود را به کار نشان دهند، در انگلستان از داشتن مرخصی استقبال می‌کنند و هرگز فکرش را هم نمی‌کنند که حتی یک روز از چهار هفته مرخصی سالانه خود را رها کنند!   

  • استراتژی انگلیسی‌ها در محیط کار 

استدلال منطقی، مهم‌ترین ویژگی انگلیسی‌ها در زندگی تجاری است. البته می‌توان با تشریفات اداری و موانع بوروکراتیک هم مواجه شد، اما در عین حال این موارد عموماً مورد پسند قرار نمی‌گیرند. اما در عوض رویکرد عمل‌گرایانه و منطقی به وضوح مورد علاقه است. 

در قلب برنامه‌ریزی یک سازمان، بودجه سالانه نهفته است. شرکت‌ها فرآیندهای بودجه‌ریزی را بر اساس برآوردهای سه تا پنج ساله توسعه می‌دهند. دستیابی یا پیشی گرفتن از ارقام هدف در یک بازار خاص معمولاً با پرداخت پاداش مورد تقدیر واقع می‌شوند. 

  • جلسات کاری در انگلستان

اگر به عنوان یک تازه‌وارد می‌خواهید وارد یک جلسه کاری در انگلستان شوید، به این مسایل توجه کنید: انگلیسی‌ها عموماً ترجیح می‌دهند با گروهی از افرادی که می‌شناسند کار کنند. چراکه بهتر می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و با آن‌ها همدلی داشته باشند. جلسات وقت‌گیر هستند و از قبل تنظیم شده‌اند. اکثر طرفین یک دستور کار مشخص را ترجیح می‌دهند که معمولاً بعد از صحبت‌های غیررسمی مقدماتی شروع به بحث در مورد کار می‌کنند. 

بحث در یک جلسه می‌تواند نسبتاً غیررسمی باشد. اما به دلیل ماهیت وظیفه محوری انگلیسی‌ها، هر یک از شرکت‌کنندگان در یک جلسه معمولاً میز را با انجام یک کار خاص و مشخص شدن وظیفه اصلی خود ترک می‌کنند.

  • مذاکره با انگلیسی‌ها سخت است!

انگلیسی‌ها مذاکره‌کنندگان سخت و ماهری هستند. در طول مذاکرات مهم است که آرام و مؤدب بمانید، در حالی که لحن غیررسمی و طنزآمیز ممکن است گاهی اوقات جدیت واقعی یک موضوع مورد بحث را پنهان کند. اکثر تاجران انگلیسی از رویکردی منطقی و عملگرا پیروی می‌کنند. فقط در موارد نادری یک تعهد فوراً اعلام می‌شود، در حالی که توافق‌نامه‌ها باید به صورت کتبی رسمی شوند.

ادغام با یک فرهنگ جدید به زمان نیاز دارد، بنابراین اگر در هفته‌های اول اقامت خود در انگلستان کمی گیج و ناآرام هستید، تعجب نکنید. اگرچه به مرور زمان تمام پیچیدگی‌های فرهنگ کاری انگلستان را یاد خواهید گرفت. این راهنما به معنای واقعی کلمه همه فرهنگ کاری در انگلستان را توضیح نمی‌دهد، بلکه درکی از مدل کاری و نگاه مردم انگلستان به کار را ارائه می‌دهد. اگر به تازگی کار خود را در انگلستان شروع کرده‌اید، بهترین توصیه ما این است که حرفه‌ای و وقت‌شناس باشید، اما گاهی سعی کنید کمی هم سرگرم‌کننده و شوخ‌طبع به نظر برسید!  

Telegram
LinkedIn