هزینه‌های زندگی در کشور ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا

کشور ایتالیا تاریخ و تمدنی غنی دارد و یکی از مهم‌ترین کشورهای قاره اروپا به لحاظ گردشگری است. زیبایی‌های بی‌نظیر این کشور و طبیعت بکر از یک طرف و اقتصاد رو به رشد و نظام آموزشی پیشرفته از طرفی دیگر باعث شده تا این کشور یکی از پرطرفدارترین کشورها برای مهاجرت باشد. این را هم نمی‌توان نادیده گرفت که هزینه‌های زندگی و تحصیل در کشور ایتالیا نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی کم‌تر است و همین امر زندگی در ایتالیا را آسان می‌کند. علاوه بر این‌ها فرهنگ ایتالیایی‌ها و آب‌وهوای این کشور نیز تا حدودی شبیه ایران است؛ به همین خاطر ایرانیان راحت‌تر می‌توانند به کار و زندگی در این کشور عادت کنند. اما مهم‌ترین نکته این است که هر کشوری را بخواهید برای مهاجرت انتخاب کنید باید برآوردی از هزینه‌های زندگی در آن کشور داشته باشید. در این مطلب قصد داریم هزینه زندگی در ایتالیا را بررسی کنیم.

عوامل موثر بر هزینه های زندگی در کشور ایتالیا

نکته مسلم و واضح این است که هیچ‌گاه نمی‌توان عدد مشخصی را به عنوان هزینه زندگی همه افراد تعیین کرد. در واقع افراد مختلف با توجه به عوامل مختلف هزینه‌های زندگی‌شان با یکدیگر متفاوت خواهد بود. یکی از این عوامل شهر محل زندگی است. قطعا هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف با هم تفاوت دارد و بعضی شهرها گران و برخی ارزان هستند. برای مثال زندگی در شهری مثل میلان خیلی گران‌تر از شهری مانند پیستویا است. مساله دیگر سبک زندگی شماست. در هر کجای دنیا که باشید هزینه‌های زندگی شما تا حدود قابل‌توجهی از سبک زندگی‌تان تاثیر می‌پذیرد. مثلا شما می‌توانید زندگی دانشجویی نسبتا ارزانی داشته باشید یا نه؛ بدون کنترل هزینه‌ها و بی‌رویه پول خرج کنید. اگر به عنوان دانشجو در ایتالیا هستید با توجه به دانشگاه و داشتن یا نداشتن بورسیه نیز هزینه‌های شما تعیین می‌شود. در ادامه این موارد را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

هزینه مسکن در کشور ایتالیا

هزینه زندگی در کشور استرالیا

در هر کشوری از جمله ایتالیا بخش عمده هزینه‌های زندگی مربوط به هزینه مسکن می‌شود. میانگین هزینه اجاره خانه در کشور ایتالیا نیز بستگی به شهری دارد که در آن ساکن می‌شوید. برخی از شهرها مثل لوکا، پیستویا، ولترا و مونتریجونی جزء شهرهای ارزان ایتالیا به لحاظ اجاره خانه هستند؛ اما از طرفی دیگر میلان، رم، بلونیا، فلورانس و تورین جزو شهرهای گران هستند که مبلغ اجاره در آن‌ها نسبتا بالاست. ضمن این که اجاره منزل در مرکز شهرهای ایتالیا گران‌تر از خارج شهر است. اگر بودجه کمی دارید با اجاره خانه در حومه شهر می‌توانید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. به طور کل هزینه ماهیانه اجاره آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ یورو و هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه خارج از مرکز شهر حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ یورو است.

اگر دانشجو باشید می‌توانید با اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی یا اجاره خانه به صورت اشتراکی (هم‌خانه شدن با دیگران) هزینه مسکن را تا حد چشم‌گیری کاهش دهید.

هزینه تحصیل در کشور ایتالیا

اگر با ویزای تحصیلی به ایتالیا رفته‌‌اید و دانشجو هستید هزینه تحصیل نیز جزء هزینه زندگی شما خواهد بود و باید بودجه‌ای را هم برای آن در نظر بگیرید. اول این را بگوییم که برخی از افراد فکر می‌کنند تحصیل در کشور ایتالیا کلا رایگان است که خب چنین باوری درست نیست. هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به خیلی از کشورها ارزان‌تر است؛ اما لزوما رایگان نیست. در واقع بستگی دارد در چه دانشگاهی تحصیل کنید و بورس داشته باشید یا خیر. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی تقریبا بالاست؛ اما اگر در دانشگاه‌های دولتی تحصیلات‌تان را بگذرانید و از بورسیه تحصیلی استفاده کنید نه تنها هزینه تحصیل‌تان رایگان می‌شود، بلکه مبلغی را هم به عنوان کمک هزینه تحصیلی می‌گیرید. البته شما هنگام ثبت‌نام باید هزینه تحصیل خود را پرداخت کنید و در صورت تایید بورسیه تحصیلی در سال دوم هزینه پرداختی به شما برگردانده می‌شود.

شهریه سالیانه دانشگاه پلی‌تکنیک تورین که یکی از بهترین و محبوب‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا محسوب می‌شود ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ یورو است.

هزینه های درمان در کشور ایتالیا

قسمت دیگری از هزینه‌های زندگی در کشور ایتالیا مربوط به هزینه‌های درمانی و پزشکی می‌شود. در ایتالیا اگر از بیمه‌های درمانی استفاده کنید که عموم مردم از این بیمه‌ها استفاده می‌کنند، هزینه درمان شما اغلب رایگان یا بسیار کم خواهد شد. هزینه بیمه در ایتالیا برای شش ماه پشتیبانی حدود ۵۰ یورو است و با این حساب برای یک سال باید تقریبا ۱۰۰ یورو پرداخت شود که مشخصا هزینه زیادی نیست. البته اگر بخواهید از بخش خصوصی خدمات درمانی و پزشکی دریافت کنید مسلما هزینه بیشتری باید بپردازید. مثلا هزینه یک ویزیت کوتاه نزد دکتر خصوصی حدودا ۸۵ یورو خواهد بود. در نهایت این که به طور کل ایتالیا در ارائه خدمات درمانی در رتبه چهارم قرار گرفته است و سیستم درمان و بهداشت این کشور کیفیت بسیار مطلوب و بالایی دارد.

هزینه خورد و خوراک در کشور ایتالیا

هزینه‌های مربوط به خرید مواد غذایی، رفتن به رستوران و در کل خورد و خوراک نیز بخش دیگری از هزینه‌های زندگی در کشور ایتالیا است. این که چقدر باید برای خورد و خوراک هزینه کنید هم بستگی به عوامل مختلفی مثل شهری که زندگی می‌کنید، جایی که از آن خرید می‌کنید، عادات غذایی و سبک زندگی‌تان دارد. البته این که می‌گوییم بستگی به شهر دارد درست است که برخی شهرها گران و برخی دیگر ارزان‌ترند؛ اما منظور این نیست که قیمت اجناس در شهرهای مختلف تفاوت خیلی زیاد و فاحشی با هم دارند.

بخواهیم چند مثال از هزینه‌های خوراکی بزنیم باید بگوییم هزینه یک وعده غذا در رستورانی متوسط و نسبتا ارزان ۱۵ یورو است. هم‌چنین هزینه یک کیلو برنج، گوشت مرغ، یک لیتر شیر و انواع میوه به ترتیب حدود ۲، ۸، ۱ و ۱.۵ یورو محاسبه می‌شود. برخی از سوپرمارکت‌ها نیز گاهی حراج می‌گذارند و با خرید از آن‌ها می‌توانید بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها را کاهش دهید. هم‌چنین یک دانشجو می‌تواند از وعده‌های غذایی رایگان سلف استفاده کند و به این طریق ۱۵۰ الی ۲۰۰ یورو در ماه به هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک اختصاص دهد.

هزینه حمل و نقل در کشور ایتالیا

هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل نیز بخش دیگری از هزینه‌های زندگی در کشور ایتالیا را شامل می‌شود. اگر بخواهید یک برآوردی از هزینه رفت‌وآمد داشته باشید باید بگوییم هزینه بلیت یک‌طرفه مترو ۱.۵ یورو و هزینه بلیت ماهانه حدودا ۳۵ یورو است. هم‌چنین هزینه ورودی تاکسی ۵ یورو و به ازای هر یک کیلومتر ۱.۵ یورو است. اگر ماشین شخصی داشته باشید و بخواهید بنزین بزنید لیتری تقریبا ۱.۵ یورو باید بابت بنزین بپردازید.

هزینه سرگرمی و تفریح در کشور ایتالیا

برای صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی در کشور ایتالیا می‌توانید از بخشی از تفریحات چشم‌پوشی کنید، حداقل تا زمانی که دانشجو هستید یا شغل تمام‌وقت با درآمد مناسبی ندارید؛ اما مجبور نیستید کلا از تفریح و سرگرمی خود بزنید. هزینه تفریح در ایتالیا آن‌قدرها گران نیست. در واقع تفریحات گران هم تا دلتان بخواهد وجود دارد؛ اما متناسب با درآمدتان می‌توانید از تفریحات جذاب با قیمت مناسب هم لذت ببرید. مثلا بلیت سینما برای یک نفر حدود ۸ یورو، هزینه ثبت‌‌نام باشگاه ورزشی ماهیانه ۴۵ یورو و هزینه یک ساعت اجاره زمین تنیس ۲۰ یورو است.

متوسط درآمد ماهیانه در ایتالیا

حال که هزینه‌های زندگی در ایتالیا را بررسی کردیم به این مورد هم می‌پردازیم که متوسط درآمد ماهیانه در ایتالیا چقدر است تا شما یک برداشت صحیح از این داشته باشید که آیا هزینه‌های زندگی با سطح درآمدتان در ایتالیا همخوانی دارد یا خیر. اول این را بگوییم که ایتالیا بیست و هفتمین کشور گران‌قیمت جهان است و در واقع نسبت به خیلی از کشورهای اروپایی هزینه زندگی در آن در سطح متوسطی قرار دارد و کشور گرانی محسوب نمی‌شود. در ضمن درآمد افراد با توجه حوزه فعالیت، سابقه کاری، تحصیلات، منطقه جغرافیایی و… متفاوت خواهد بود؛ اما متوسط درآمد را بخواهیم در نظر بگیریم در کشور ایتالیا میانگین میزان حقوق ماهانه ۳۶۵۰ یورو است. با این حقوق می‌توانید زندگی خوبی را برای خود بسازید و در رفاه زندگی کنید. کم‌ترین میزان حقوق حدود ۹۵۰ و بیش‌ترین میزان حقوق ۱۶۵۰۰ یورو است.

البته در ایتالیا اگر شاغل باشید و درآمد کسب کنید بخشی از درآمدتان را هم باید صرف مالیات کنید. سرانه پرداخت مالیات ایتالیا به طور میانگین به ۱۱۵۰۰ یورو در سال می‌رسد.

برای بررسی دقیق‌تر درآمد گروه‌های شغلی در ایتالیا می‌توانید مقاله درآمد و مزایای شغلی در ایتالیا را مطالعه کنید.

سخن پایانی

هزینه‌های زندگی در کشور ایتالیا را به تفکیک بخش‌های مختلف توضیح دادیم تا یک برآورد کلی از هزینه‌ها داشته باشید و بتوانید منابع مالی خود را مدیریت کنید. اگر هم بخواهیم به طور کل هزینه ماهیانه زندگی در کشور ایتالیا را بگوییم یک فرد عادی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو برای گذراندن زندگی‌اش باید هزینه کند و یک دانشجو نیز به تقریبا ۷۰۰ الی ۱۲۰۰ یورو در ماه نیاز خواهد داشت. اگر می‌خواهید هزینه‌های زندگی را کاهش دهید بهتر است در شهرهای گران و پرهزینه‌ای مثل میلان، رم و بلونیا اقامت نکنید. هزینه اجاره مسکن در ایتالیا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه‌های زندگی است. با اقامت در شهرهای ارزان‌تر مانند پالرمو هزینه‌های شما کاهش خواهد یافت. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین موارد هزینه زندگی در کشور ایتالیا را با شما در میان بگذاریم و به سوالاتتان پاسخ دهیم. اگر سوالی داشتید می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.