کار و زندگی در اسلوونی

شرایط کاری در کشور اسلوونی

کشورهای مختلفی در دنیا هستند که به دلیل جذابیت‌هایی که دارند افراد مختلفی را برای کار به سمت خود می‌کشند. این جذابیت‌ها ممکن است اقتصاد و بازار کار مناسب، ارزش بالای پول ملی، فرهنگ مناسب و … باشد. در بین این کشورها اسلوونی هم یکی از گزینه‌های قابل انتخاب‌ است که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است. بازار کار اسلوونی به دلیل شرایط پایداری که دارد در بین گزینه‌های مردم کشور ما و حتی کشورهای دیگر قرار گرفته است تا با ورود به آن وضعیت معیشتی بهتری داشته باشند. در این مقاله قصد داریم همه چیز را به طور کامل درباره این کشور و بازار آن توضیح دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

فهرست عناوین

معرفی کشور اسلوونی

اسلوونی یک کشور در جنوبی‌ترین نقطه اروپای مرکزی است که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در این کشور، لیوبلیانا با حدود 270 هزار نفر جمعیت است. این کشور در مجموع حدود 2 میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد و از نظر وسعت و جمعیت کشور کوچکی محسوب می‌شود. واحد پول در اسلوونی یورو و زبان آن نیز اسلوونیایی است. اسلوونی از شمال با اتریش، از جنوب و جنوب شرقی با کرواسی، از شمال شرق با مجارستان و از غرب با ایتالیا مرز مشترک دارد.

بازار کار اسلوونی به‌اندازه کشورهای پیشرفته اروپایی مانند آلمان و فرانسه پیشرفته نیست اما نباید این‌طور فرض شود که شرایط خوبی ندارد. در سال‌های نه‌چندان دور و پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق، این کشور وضعیت چندان مساعدی نداشت. با ورود به منطقه پولی یورو و ایجاد تغییرات اساسی، اقتصاد این کشور شکوفا شد.

صنایع مرتبط با معدن، کشاورزی و بخش خدمات رونق زیادی در اسلوونی دارد و توانسته در سال‌های اخیر یک مدعی در اقتصاد باشد. به همین دلیل اسلوونی در مسیر رشد قرار گرفته و انتظار می‌رود در سال‌های آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. پیشرفت هیچ کشوری بدون نیروی کار مناسب امکان‌پذیر نیست پس اگر به دنبال کشور مناسب برای کار هستید اسلوونی را در بین گزینه‌های خود داشته باشید.

آب‌وهوای اسلوونی متنوع است و از سرد و کوهستانی در نقاط شمالی تا معتدل در مناطق جنوبی و غربی متفاوت است. با این وجود، این کشور سردسیر بوده و پایتخت این کشور از پربارش‌ترین شهرها در قاره اروپا است. اسلوونی در مجاورت رشته‌کوه‌های آلپ قرار گرفته به همین دلیل برای ورزش‌های زمستانی مناسب است. مناطق جنوبی این کشور رودخانه‌های زیادی دارد و زمین‌های آن پست و هموار است و کشاورزی در این مناطق رونق زیادی دارد.

دریافت ویزای کار کشور اسلوونی

دو راه برای ورود به بازار کار اسلوونی وجود دارد که هر دو را به طور مفصل توضیح می‌دهیم. در روش اول، باید یک شرکت در این کشور ثبت کنید؛ در این صورت شما یک کارآفرین حساب شده و ویزای کار برای شما صادر می‌شود. هم‌چنین می‌توانید حمایت دولت این کشور را هم داشته باشید و از وام و کمک‌های مختلف برای توسعه تجارت خود استفاده کنید.

در مسیر دوم، یک کارفرما باید از شما دعوت به کار کند. صلاحیت شما برای کار هم توسط کارفرما و هم توسط دولت این کشور بررسی می‌شود. درصورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشد ویزای شما صادر می‌شود. دقت داشته باشید که در این روش آگهی کار ابتدا باید 3 ماه در کشور اسلوونی و منطقه شنگن قرار بگیرد؛ بعد از آن درصورتی‌که فرد موردنظر پیدا نشد آگهی به مدت 3 ماه در اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد. در انتها درصورتی‌که بازهم شخص مناسب پیدا نشود افراد خارجی می‌توانند برای موقعیت شغلی اقدام کنند.

این قانون تنها مخصوص بازار کار اسلوونی نیست و تقریباً در تمامی کشورهای عضو در اتحادیه اروپا رایج است و هدف از آن حمایت از نیروی کار و شهروندان عضو اتحادیه اروپا است. زمان لازم برای دریافت ویزای کاری اسلوونی حدود 60 روز است و زمانی که ویزا صادر شود 1 سال اعتبار دارد. بعد از گذشت 1 سال امکان تمدید ویزا وجود دارد. هم‌چنین شرکت‌ها باید شرایط خاصی داشته باشند تا بتوانند نیروی خارجی جذب کنند. 

 

شرایط جذب نیروی خارجی

  • شرکت در 6 ماه اخیر حداقل مبلغ 50 هزار یورو سرمایه‌گذاری کرده باشد.
  • شرکت در 6 ماه اخیر حداقل 6 نیروی خارجی استخدام کرده باشد.
  • شرکت در 6 ماه اخیر حداقل 10 هزار یورو گردش ماهیانه داشته باشد.

چه شما به‌عنوان یک کارآفرین شرکت جذب کرده باشید و چه شرکت‌ها داخلی باشند باید این قوانین را رعایت کنند. متقاضی نیز باید شرایط خاصی داشته باشد که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم.

اقتصاد و بازار کار اسلوونی، درآمد و هزینه‌ها

اسلوونی در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و توانسته در شاخص توسعه انسانی به عدد 0.923 برسد که بسیار بالا است. طبق گزارش‌های جهانی، اقتصاد این کشور شرایط بسیار پایداری دارد و از زمانی که به عضویت منطقه پولی یورو درآمده شرایط خوبی را دنبال می‌کند. نرخ بیکاری در اسلوونی تنها حدود 4 درصد است که نشان می‌دهد بازار کار اسلوونی شرایط خوبی دارد. هرچند که اسلوونی در گذشته در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی وضعیت خوبی نداشت اما اکنون وضعیت بسیار متفاوت است.

هزینه زندگی در کشور عمان

متوسط درآمد سالیانه در این کشور 28 هزار یورو است که رقم مناسبی برای زندگی است. در پایتخت اسلوونی این مقدار بیشتر از بقیه نقاط کشور است. البته در بخش‌های مختلف میزان درآمد متفاوت است اما با وجود این درآمدها در همه بخش‌ها مناسب است. مهم‌ترین مزیت کار در این کشور پایداری بسیار بالای اقتصادی است که قبلاً درباره آن توضیح دادیم.

 به‌طورکلی، اسلوونی در میان کشورهای اروپایی یک کشور با هزینه متوسط است و در مقایسه با فرانسه، هلند یا انگلستان هزینه کمتری دارد. با وجود این، نمی‌توان گفت که کشور ارزانی است اما سطح قیمت‌ها در اسلوونی در حد متوسط است. با این وجود، هزینه‌های شما به‌ویژه در ماه‌های نخست کمی زیاد است زیرا باید به یورو پول پرداخت کنید اما بعد از تثبیت در محل کار، همه هزینه‌های شما پوشش داده می‌شود.

قوانین و فرهنگ بازار کار اسلوونی

بازار کار اسلوونی قوانین مناسبی دارد و اولین موردی که قصد داریم درباره آن توضیح دهیم ویزای همراه است. زمانی ویزای کار صادر شود، ویزای همراه شما هم صادر می‌شود که برای همسر و فرزندان است. بر اساس قوانین این کشور زمانی که در استخدام یک شرکت باشید باید 40 ساعت کار کنید. با وجود این، می‌توانید این مقدار را تا 36 ساعت در هفته هم کاهش دهید.

فرهنگ این کشور تحت تأثیر هنر، موسیقی، تئاتر و فستیوال‌های مختلف است. به همین دلیل، باید انتظار داشته باشید که این فرهنگ و طرز تفکر وارد محیط کار هم شود. البته این مسائل چیزی نیست که برای نیروی کار خارجی دردسرساز باشد بلکه جذابیت‌های زیادی هم دارد. هم‌چنین باید بدانید که در هرسال 4 میلیون توریست از این کشور دیدن می‌کنند که حدود 2 برابر جمعیت اسلوونی است. به همین دلیل آداب برخورد با افراد خارجی برای آن‌ها جا افتاده است و این موضوع در محیط کار هم حس می‌شود.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در اسلوونی را دیده‌اید؟

مدارک و لیست مشاغل موردنیاز بازار کار اسلوونی

مدارک مهم برای دریافت ویزای کاری اسلوونی در ادامه برای شما قرار داده شده است. این مدارک هم برای بررسی کارفرما و هم دولت این کشور برای ورود به بازار کار اسلوونی ضروری است. دقت داشته باشید که مدارک دقیق و معتبر تهیه کنید تا در فرایند دریافت ویزا مشکلی وجود نداشته باشید.

  • پاسپورت با حداقل 1 سال اعتبار
  • عکس پاسپورتی که اخیراً گرفته شده باشد
  • اصل و کپی قرارداد کاری با کارفرما
  • دعوت‌نامه کاری از جانب کارفرما
  • مجوز کارفرما که به او اجازه استخدام نیروی خارجی می‌دهد
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • مدرک زبان انگلیسی یا اسلوونیایی
  • مدارک تحصیلی و ترجمه رسمی
  • مدارک کاری و ترجمه رسمی
  • بیمه معتبر در اسلوونی
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا

مشاغل موردنیاز این کشور در هرسال بر اساس نیاز متفاوت است. با وجود این، همواره در هر کشور نیاز به نیروی کار متخصص وجود دارد و بازار کار اسلوونی هم همین‌طور است. مهم‌ترین مشاغل موردنیاز در کشور اسلوونی عبارتند از:

  • رشته‌های مهندسی
  • حوزه فناوری اطلاعات
  • مامایی
  • مشاغل حوزه بهداشت
  • پزشکی
  • پرستاری
  • معلمان

وضعیت تابعیت و اقامت دائم پس از اشتغال به کار در اسلوونی

زمانی که وارد بازار کار اسلوونی شوید، یکی از مسائل مهم برای بسیاری از افراد دریافت اقامت دائم این کشور است. این امکان وجود دارد که با 5 سال کارکردن در اسلوونی و پرداخت بیمه و مالیات، شهروند این کشور شوید. به‌ این‌ترتیب برای شما پاسپورت و اقامت دائم صادر می‌شود و از همه حقوق شهروندی برخوردار می‌شوید. البته درخواست شما پس از 5 سال قابل بررسی است و ممکن است فرایند دریافت اقامت دائم تا 10 سال هم طول بکشد.

نتیجه‌گیری بازار کار اسلوونی

در این مقاله بازار کار اسلوونی بررسی شد و توضیح دادیم که پس از ورود به اتحادیه اروپا پیشرفت‌های زیادی داشته است. برای ورود به بازار این کشور یا باید کارآفرین باشید یا از سوی یک کارفرما دعوت به همکاری داشته باشید. اقتصاد این کشور ثبات بسیار زیادی دارد به همین دلیل یک مقصد بسیار مناسب است. این کشور قوانین خاص خود را دارد که باید در زمان کار آن‌ها را رعایت کنید. بعد از گذشت 5 سال می‌توانید در خواست خود را برای اقامت دائم ثبت کنید.

Facebook
Telegram
LinkedIn

کار و زندگی در اسلوونی