کار و زندگی در انگلستان

کار و زندگی در انگلستان

شرایط کاری در کشور انگلستان

بدون شک یکی از کشورهای مناسب برای کارکردن انگلستان است که از غول‌های اقتصادی دنیا محسوب می‌شود. این کشور به دلیل جذابیت‌های زیادی که دارد سالانه مردم مختلف از سراسر جهان را برای کارکردن جذب خود می‌کند. بازار کار انگلستان شرایط خاص خود را دارد که قصد داریم در این مطلب به طور مفصل درباره آن توضیح دهیم. اگر قصد دارید همه چیز را راجع به این کشور اروپایی بدانید تا انتها همراه ما باشید.

فهرست مطالب

معرفی کشور انگلستان

انگلستان بخشی از سرزمین بریتانیا محسوب می‌شود که شامل سرزمین‌های مجزای اسکاتلند، ایرلند شمالی، ولز و البته خود انگلستان است. انگلستان از شمال با اسکاتلند و از غرب با ولز مرز مشترک دارد و از جنوب و شرق نیز به دریا منتهی می‌شود. البته تونل مانش که در جنوب این کشور قرار دارد، جزیره بریتانیای کبیر را به بقیه نقاط اروپا متصل می‌کند.

انگلستان یک کشور ثروتمند و صنعتی است و از کشورهای پیشرفته در جهان محسوب می‌شود. بازار کار انگلستان به دلایل مختلف رونق خوبی دارد و تقریباً برای تمامی مشاغل فرصت کافی هست. به همین دلیل، تعداد خارجی‌ها و گروه‌های قومیتی مهاجر در این کشور بسیار زیاد است.

انگلستان حدود 55 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر لندن است که با در نظر گرفتن محدوده کلان‌شهر جمعیتی در حدود 13 میلیون نفر دارد. به دلیل مساحت کم، انگلستان یک کشور متراکم از نظر جمعیت شناخته می‌شود که بیشتر جمعیت آن ساکن شهرهای بزرگ مثل لندن، منچستر، لیورپول و بیرمنگام هستند. زبان رسمی این کشور انگلیسی است که یک زبان بین‌المللی و شناخته برای همه دنیا است.

آب‌وهوای انگلستان در بیشتر روزهای سال بارانی است و البته از کشورهای سرسبز است. زمستان در این کشور سرد و تابستان متعادل و گاهی بسیار گرم است اما در کل کشور گرمسیری نیست. رودخانه معروف تیمز، باغ عدن، موزه‌های مختلف و دیدنی‌های زیادی در این کشور وجود دارد. همه این دیدنی‌ها باعث شده سالیانه 37 میلیون نفر از این کشور دیدن کنند. به همین دلیل بازار کار انگلستان نه‌تنها در صنعت گردشگری، بلکه در همه زمینه‌های وابسته به این صنعت رونق زیادی پیدا کرده است.

این کشور به‌طورکلی به 9 ناحیه تقسیم می‌شود که کلان‌شهر لندن به‌تنهایی یک ناحیه است. هر ناحیه به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود و هر ناحیه مسئول برنامه‌ریزی در سطح کلان برای این بخش‌ها است.

دریافت ویزای کاری کشور انگلستان

برای شروع باید از یک کارفرما درخواست کار داشته باشید که به این روش Job Offer گفته می‌شود. موسسات و سایت‌های مختلفی هستند که این مشاغل را برای متقاضی پیدا می‌کنند. بر اساس مهارت و تجربه‌ای که داشته باشید، می‌توانید موقعیت شغلی مناسب خود را پیدا کنید. چند نکته در این روش هست که باید در نظر داشته باشید. اول اینکه موقعیت‌های شغلی در ابتدا باید در بریتانیا قرار داده شوند. به این ترتیب اولویت با افرادی است که در یکی از کشور‌های پادشاهی متحده بریتانیای کبیر (انگلستان، ولز و اسکاتلند) و ایرلند شمالی به دنیا آمده باشند.

زمانی که گزینه مناسب پیدا نشد، آگهی برای افراد خارجی قرار داده می‌شود تا وارد بازار کار انگلستان شوند. دومین نکته این است که پذیرش بر اساس یک جدول امتیازبندی است. در این جدول برخی مؤلفه‌ها مانند مدرک زبان اجباری است اما برخی دیگر مانند مدرک دکترا اجباری نیست. در کل، سه مورد زیر برای شروع کار اجباری هستند:

  1. داشتن پیشنهاد کاری از کارفرما
  2. داشتن مدرک دیپلم و بالاتر
  3. مدرک زبان انگلیسی

شاخص‌های مهم برای صدور ویزا

زمانی که ویزا صادر شود می‌توانید وارد انگلستان شوید و کار خود را شروع کنید. هرچه تخصص بیشتری داشته باشید یا مدرک تحصیلی شما بالاتر باشد، شانس پذیرش بیشتر می‌شود. البته دقت داشته باشید که درباره شانس حرف می‌زنیم نه قطعیت. با وجود این توضیحات، بیشتر از اینکه به فکر مدرک باشید سعی کنید کاری را که در انگلستان نیاز است پیدا کنید. جدول زیر به شما کمک می‌کند تا بیشتر با شاخص‌های پذیرش آشنا شوید.

شاخص

امتیاز

الزامی بودن یا نبودن

داشتن پیشنهاد کاری برای ورود به بازار کار انگلستان

20

الزامی است

داشتن دیپلم

20

الزامی است

مدرک زبان

10

الزامی است

پیشنهاد برای مشاغلی که کمبود نیرو دارند

20

الزامی نیست

داشتن دکترا مربوط به حوزه کاری

10

الزامی نیست

داشتن دکترای ریاضی، علوم پایه، مهندسی یا فناوری

20

الزامی نیست

در سال‌های اخیر دریافت ویزای کاری به دلایل مختلف برای ایرانی‌ها سخت شده بنابراین رقابت کمی سخت است. به همین دلیل می‌توانید با ویزای تحصیلی وارد این کشور شوید و سپس دنبال کار باشید. البته این روش برای همه مناسب نیست اما داشتن مدرک از دانشگاه‌های انگلستان کار را بسیار راحت می‌کند.

اقتصاد، بازار کار، درآمد و هزینه‌ها در انگلستان

انگلستان بخشی از بریتانیا است و بریتانیا نیز پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود. بخش زیادی از صنایع و ثروت بریتانیا در انگلستان قرار دارد به همین دلیل رشد بازار کار انگلستان بسیار زیاد است. بیشترین نیاز این کشور در حوزه مهندسی و پزشکی است اما مشاغل دیگر هم سهم زیادی دارند. نرخ بیکاری در این کشور حدود 4 درصد است که نشان می‌دهد موقعیت‌های زیادی برای کارکردن وجود دارد.

میانگین در آمد در انگلستان به شهر و حوزه‌ای که در آن مشغول هستید بستگی دارد. معمولاً شهر لندن بیشترین سطح درآمد را دارد اما از طرفی هزینه‌های آن نیز بیشتر است. متوسط میزان حقوق دریافتی در این کشور 31 هزار پوند در سال است که برای زندگی کافی است. مشاغل تخصصی مانند جراح تا 100 هزار پوند هم در سال درآمد دارند. مهم‌ترین مزیت کار در این کشور ارزش بالای پوند و سطح مناسب دستمزد برای زندگی است.

هزینه زندگی در انگلستان به‌طورکلی بالا است و در بین گران‌ترین کشورهای اروپا قرار دارد. این هزینه از 900 تا 1500 پوند در ماه متفاوت است و تا حد زیادی به محل زندگی بستگی دارد. با وجود شرایط مناسب بازار کار، نرخ مالیات در این کشور بالا است و کارفرماها و کسب‌وکارها باید پیش از پرداخت حقوق مالیات کارکنان را کسر کنند. البته درصورتی‌که کار مناسب داشته باشید نباید نگران چیزی باشید زیرا همه این هزینه‌ها قابل پوشش است.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در انگلستان را دیده‌اید؟

قوانین و فرهنگ بازار کار انگلستان

اولین موضوعی که افراد متأهل برای ورود به انگلستان به آن توجه می‌کنند دریافت ویزای همراه است. درصورتی‌که ویزای کار شما صادر شود قادر خواهید بود همسر و فرزندان زیر 18 سال را همراه خود ببرید. برای این کار باید تمکن مالی ارائه کنید. همچنین قوانین کاری شما را ملزم می‌کند که در هفته 48 ساعت کار کنید. این مقدار برای افراد زیر 18 سال روزانه 8 ساعت و در هر هفته 40 ساعت است و نباید بیشتر از این باشد.

محیط کاری شما در کشور انگلستان بنا به صنعتی که در آن هستید، بسیار متفاوت است. بازار کار انگلستان تنوع زیادی دارد و برخی از آن‌ها نیاز به تعاملات بین‌المللی دارد. برای مثال شرکت‌های خدمات مالی در این کشور شدیداً فعال هستند و در محل کار با افراد زیادی از سراسر دنیا برخورد دارید. مردم این کشور به قوانین احترام زیادی می‌گذارند؛ بنابراین بهتر است در محیط کار این موضوع را مدنظر داشته باشید.

مدارک و لیست مشاغل مورد نیاز بازار کار انگلستان

برای دریافت ویزای کار باید مدارک لازم را داشته باشید که توسط دولت بریتانیا بررسی می‌شود و سپس در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد می‌توانید کار خود را شروع کنید. کارفرماها اگر مدرکی از شما بخواهد بیشتر برای بررسی سوابق کاری و مهارت‌های شما است. مهم‌ترین مدارکی که باید آماده کنید عبارت‌اند از:

  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • مدرک آیلتس عمومی با نمره حداقل 5 تا 6
  • مدارک تحصیلی به همراه ترجمه رسمی
  • مدارک کاری به همراه ترجمه رسمی
  • نامه تمکن مالی برای یک سال زندگی
  • بیمه‌نامه
  • اجاره‌نامه محل اقامت
  • نامه دعوت به کار از کارفرما (باید مورد تأیید اداره کار این کشور باشد)
  • گواهی سلامت جسمی و روحی

لیست مشاغل موردنیاز انگلستان تنوع زیادی دارد که به دلیل نیاز این کشور به نیروی متخصص در زمینه‌های گوناگون است. هم‌چنین ازآنجاکه بازار کار انگلستان در حوزه‌های زیادی پیشرفت داشته، طبیعی است که تقاضای نیروی ماهر زیاد باشد. لیست زیر به شما کمک می‌کند تا با این مشاغل و مهارت‌ها آشنا شوید.

  • دانشمندان علوم پایه
  • گروه مهندسی
  • متخصص IT
  • پزشک
  • دامپزشک
  • پرستار
  • روان‌شناس
  • سرآشپز
  • جوشکار
  • گروه هنر
  • اقتصاددان
  • آماردان
  • معمار و نقشه‌بردار
  • طراح گرافیک

وضعیت تابعیت و اقامت دائم پس از اشتغال به کار در انگلستان

زمانی که ویزای شما صادر شود، بسته به نوع آن از 1 تا 5 سال اعتبار دارد. اگر می‌خواهید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید باید ابتدا به مدت حداقل 3 سال در این کشور کار کرده باشید. در این مدت باید بیمه و مالیات به طور کامل پرداخت شود تا درخواست شما مورد قبول قرار گیرد. هم‌چنین باید با زبان انگلیسی، تاریخ، فرهنگ و قوانین انگلستان آشنا باشید. در انتها نیز دقت کنید که نباید سابقه کیفری داشته باشید زیرا در غیر این صورت امکان دریافت اقامت دائم نیست.

نتیجه‌گیری درباره بازار کار انگلستان

در این مقاله درباره بازار کار انگلستان توضیح دادیم و بررسی کردیم که این کشور به دلیل شرایط اقتصادی مناسبی که دارد یک مقصد مناسب برای کار است. همچنین توضیح دادیم که برای دریافت ویزا باید از یک کارفرما در خواست همکاری داشته باشید و سپس مدارک لازم را آماده کنید. در انتها نیز درباره اقامت دائم توضیح دادیم که بعد از گذشت 3 سال می‌توانید در خواست خود را ثبت کنید.

Facebook
Telegram
LinkedIn