کار و زندگی در فرانسه

شرایط کاری در کشور فرانسه

مهاجرت کاری به فرانسه یکی از پرطرفدارترین و بهترین گزینه‌های مهاجرت به این کشور و اتحادیه اروپا است. این مقاله به شما کمک می‌کند تا درباره وضعیت اقتصادی و بازار کار این کشور، مهاجرت کاری و اخذ ویزای کاری در فرانسه اطلاعات کاملی کسب کنید.

فهرست عناوین

معرفی کشور فرانسه

فرانسه بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا و هم‌چنین سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا به‌شمار می‌آید.

کشور فرانسه که در سراسر جهان به خاطر غذا، مد، فرهنگ و زبانش شناخته شده است، پل جغرافیایی، اقتصادی و زبانی بین شمال و جنوب اوپا است و از نظر تاریخی و فرهنگی، نقش بسیار مهمی در امور بین المللی ایفا کرده است.

 جمعیت فرانسه فراتر از 65 میلیون نفر است و دومین کشور پرجمعیت پس از آلمان در اتحادیه اروپا است. پایتخت فرانسه، شهر پاریس است که به نام شهر نور شناخته شده و با اختلاف بسیار، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر این کشور و یکی از مراکز فرهنگی و تجاری برجسته جهان است. 

استانداردهای بالای زندگی، تحصیلات، سلامت، امنیت، امید به زندگی، آزادی و شاخص بالای توسعه انسانی، فرانسه را از جمله کشورهای ایده‌آل برای زندگی معرفی می‌کند. سیستم آموزش و پرورش فرانسه یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا است. زبان رسمی این کشور فرانسوی و دین آن مسیحی است.

فرانسه به عنوان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا که بخشی از منطقه شینگن است، دارای سیستم مهاجرتی دو لایه است. شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانند بدون پاسپورت، برای جستجوی کار و تحصیل مانند اتباع فرانسوی سفر کنند. اتباع غیر اتحادیه اروپا برای سفر و مهاجرت به این کشور نیاز به ویزا دارند. بر اساس آماری که در سال 2020 منتشر شد، بیش از 13 درصد جمعیت فرانسه را مهاجران تشکیل می‌دهند که حدود یک سوم این افراد تابعیت فرانسه را گرفته‌اند.

اقتصاد و بازار کار کشور فرانسه

فرانسه با اقتصاد قدرتمند و پویایی که دارد، از قدرت‌های صنعتی پیشرو در جهان و قطب کشاورزی اروپا است. از دید اقتصادی، فرانسه هفتمین اقتصاد بزرگ جهان و از نظر برابری قدرت خرید، رتبه نهم جهان است.

سیستم اقتصاد فرانسه ترکیبی از دو بخش دولتی و خصوصی است و حدود یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی اروپا متعلق به این کشور است. بخش خدمات بیش از 70 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده که شامل: حمل‌ونقل عمومی، گردشگری، دفاع، انرژی و ارتباطات مخابراتی است.

پس از بخش خدمات، بیشترین آمار اقتصاد فرانسه را بخش صنعت به خود اختصاص داده است. در این بخش، فرانسه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنایع هوایی، ریلی، خودرو، آرایشی و بهداشتی و کالاهای لوکس است. شرکت‌هایی مانند ایرفرانس، تله‌کام، رنو و تالس تعدادی از شرکت‌های مشهور فرانسه هستند که بر رونق اقتصادی این کشور تاثیر بسزایی داشته‌‌اند.

نرخ بیکاری در فرانسه کمی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا و برابر 8.1% است. اما از سال 2014 تاکنون سیر نزولی داشته و رشد اقتصادی مثبت این کشور باعث شده که افراد بسیاری خواهان مهاجرت به فرانسه از طریق کار باشند.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

مشاغل مورد نیاز فرانسه

بازار کار کشور فرانسه، امروزه با کمبود مهارت در بین کارگران روبرو شده و منجر به خالی ماندن ۲۰ هزار موقعیت شغلی مانند اپراتورهای ماشین، قصابی، نجاری‌ها و مهندسین کامپیوتر شده است.

در حال حاضر حوزه‌‌ بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی، تولید، خرده‌فروشی و عمده‌فروشی در بازار کار کشور فرانسه بیشترین تقاضا را دارند. از مشاغل پرتقاضا در فرانسه می‌توان به مشاغل حوزه‌ی ساخت و ساز، مهندسی، معلمی، مکانیک، کارشناس خدمات پس از فروش، تکنسین فناوری اطلاعات، متخصص ICT ، متخصصین سلامت و امور بهداشت، مشاغل مهندسی، مشاور حقوقی، متخصصین اقتصاد، فروشنده لباس، راننده کامیون، حسابدار و کارگر ساختمانی اشاره کرد.

میانگین درآمد و مزایای کار در فرانسه

کشور فرانسه از نظر درآمد، وضعیت بهداشتی، ارتباطات اجتماعی، تعادل زندگی کاری و امنیت شخصی در رده‌های متوسط به بالا قرار داشته و نسبت به سایر کشور‌ها، از نظر بسیاری از معیارهای رفاهی و شاخص کیفیت زندگی عملکرد بهتری دارد. حقوق دریافتی در فرانسه، مانند سایر کشورها، با توجه به شغل، سطح مهارت افراد و در شهرهای مختلف متفاوت است. همانطور که هزینه زندگی در شهرهایی مانند پاریس از شهرهای دیگر بیشتر بوده، حقوق‌های دریافتی در شهرهای بزرگ نیز از دیگر مناطق و شهرهای فرانسه بیشتر است.

میانگین حقوق و دستمزد در فرانسه برای مشاغل مختلف ​​46600 یورو در سال و 4130 یورو در ماه است. حداقل میزان حقوق در این کشور 12.500 و حداکثر حقوق 221000 یورو در سال است. حداقل دستمزد 10.25 یورو در ساعت یا 1554.60 یورو در ماه است که یکی از بالاترین حقوق‌ها در بین کشورهای اتحادیه اروپا است.  نرخ مالیات بردرآمد این کشور نیز به طور کلی بین 5.5% تا 41% است و  به سطح درآمد افراد بستگی دارد. افرادی که درآمد بسیار بالایی دارند این میزان تا 45% افزایش می‌یابد.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در فرانسه را دیده‌اید؟

قوانین کار در فرانسه

فرانسه یکی از محافظه‌کار‌ترین کشورها در زمینه استخدام نیروی کار خارجی است. طبق قوانین استخدامی کشور فرانسه اولویت با شهروندان فرانسوی و سپس اتباع اروپایی است. اما در سال‌های اخیر به دلیل کمبود نیروی کار حرفه‌ای به ویژه در حوزه مهندسی، این قوانین تا حدودی تغییر کرده و راحت‌تر شده است. داشتن رزومه قوی، شرایط سنی مناسب، مهارت و مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و تسلط کافی به زبان انگلیسی و فرانسوی شانس افراد را برای اخذ ویزای کار فرانسه تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین مدرکی که برای اخذ ویزای کاری فرانسه لازم است، داشتن پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای فرانسوی و مجوز کار است. شرایط دریافت ویزای کاری بسته به ملیت افراد، مدت زمان اقامت و نوع ویزا متفاوت است. شهروندان اتحادیه اروپا برای کار در این کشور نیازی به ویزا ندارند. اتباع غیر اتحادیه اروپا برای کار در این کشور، باید از یک کارفرمای معتبر دعوت‌نامه اخذ نمایند.

ویزاهای کوتاه‌مدت و بلندمدت فرانسه

ویزای کار فرانسه بسته به مدت زمان اقامت در این کشور به دو نوع کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود:

1-ویزای کار کوتاه‌مدت فرانسه:  مدت زمان این ویزا 90 روز بوده و توسط شرکت فرانسوی درخواست می‌شود. این ویزا که با نام ویزای شینگن نیز شناخته می‌شود، برای مواردی همچون پروژه‌های کوتاه‌مدت، جلسه با کارفرما، سمینارها یا کنفرانس‌ها درخواست می‌شود. هم‌چنین ویزای جستجوی کار 6 ماهه نیز شامل ویزای کار کوتاه‌مدت است. در این نوع ویزا، در صورتی که فرد در طول 6 ماه موفق به عقد قرارداد کاری و یافتن شغل شود، امکان دریافت مجوز کار و تمدید اعتبار ویزا وجود دارد. در غیر این صورت، فرد باید قبل از اتمام اعتبار ویزا به کشور خود بازگردد.

2-ویزای کار بلندمدت: این نوع از ویزا در صورتی صادر می‌شود که مدت زمان قرارداد کاری، بیش از ۹۰ روز بوده و برای متقاضیانی با قرارداد کاری ۱۲ ماهه یا بیشتر، همسران شهروندان فرانسوی و دانشجویان صادر می‌شود. این ویزا به قرارداد کاری معتبر و حداقل سه ماه سابقه‌ کار شرکتی نیاز دارد.  با داشتن این ویزا، فرد اجازه دارد که بدون نیاز به درخواست مجوز اقامت وارد فرانسه شود. مدت اعتبار ویزای کار بلندمدت حداکثر ۱۲ ماهه بوده و قابل تمدید است. پس از ۱۲ ماه، اجازه اقامت موقت که تا 4 سال اعتبار دارد، صادر می‌شود.

ویزای کار بلندمدت

ویزای اقامت بلند مدت برای قراردادهای کاری یک ساله و بیشتر شامل موارد زیر است:

ویزای کار فرانسه از طریق پیشنهاد کاری(Job Offer): برای دریافت این ویزا، دعوت‌نامه کاری از جانب کارفرمای فرانسوی مورد نیاز است. در این روش، کارفرما باید ابتدا کار را به مدت سه ماه در فرانسه آگهی کند؛ در صورت پیدا نشدن فرد مناسب، باید کار را مجددا به مدت سه ماه در اتحادیه اروپا آگهی کند و پس از آن در صورت پیدا نشدن نیروی مناسب، می‌تواند نیروی کار موردنظر خود را از بین افراد متقاضی سایر کشور‌ها انتخاب کند. به این منظور کارفرما باید مدارک لازم و درخواست ویزای کار برای متقاضی را به سفارت کشور فرانسه تحویل داده و دعوت‌نامه کار برای فرد متقاضی ارسال شود. پس از ارسال مدارک متقاضی و تایید مدارک توسط سفارت فرانسه، ویزای موردنظر صادر شده و متقاضی می‌تواند وارد این کشور شود.

ویزای کار فرانسه از طریق کارت آبی اتحادیه اروپا یا بلو کارت (Blue Cart): بلو کارت، یک اجازه اقامت کاری یک تا سه‌ساله برای کارگران با مهارت بالا در اتحادیه اروپا است. برای دریافت بلوکارت فرانسه، داشتن مدرک زبان و هم‌چنین مدرک فوق‌لیسانس و یا بالاتر برای اخذ کار و شغلی حرفه‌ای الزامی است. رسیدن به حقوق ۵۳ هزار یورو سالانه از دیگر الزامات است. در صورت اخذ بلوکارت، فرد می‌تواند پس از 18 ماه اقامت در فرانسه، در سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز کار کند. فرد می‌تواند پس از 5 سال، مجوز اقامت 10 ساله در اتحادیه اروپا را دریافت کند که قابل تمدید نیز است.

ویزای راه‌اندازی کسب و کار و تجارت در فرانسه: برای دریافت این نوع از ویزا، فرد باید یک طرح تجاری و برنامه کاری کامل را با ذکر اهداف و میزان سرمایه موردنظر، به سفارت فرانسه ارائه دهد. هم‌چنین، ارائه مدارک لازم جهت اثبات تمکن مالی و داشتن سرمایه لازم برای تامین هزینه‌های زندگی تا یک سال نیز ضروری است. در صورتی که طرح تجاری موفق باشد، ویزای یک ساله برای فرد صادر شده و در صورت نتیجه‌بخشی کسب و کار، تا 5 سال قابل تمدید است. پس از 5 سال، فرد می‌تواند اقامت 10 ساله این کشور را دریافت کند. 

سایر ویزاهای کار بلندمدت فرانسه

ویزای کاری برای کارگران ماهر (Talent Visa): این نوع ویزا برای کارگران ماهر یا اشخاصی که دارای تحصیلات عالی یا تخصص در رشته‌ای خاص هستند، صادر می‌شود. مدت زمان این ویزا یک ساله بوده و تا 4 سال قابل تمدید است. اخذ این ویزا نیز نیازمند داشتن پیشنهاد کاری و دریافت مجوز از سازمان کار در فرانسه است. اشخاصی که پیشنهاد شغلی یا قرارداد کار در فرانسه با کارفرما ندارند باید تخصص آن‌ها به تائید برسد و بتوانند هزینه‌های زندگی خود را در مدتی که در فرانسه اقامت دارند، به عنوان تمکن مالی به اثبات برسانند. دانشمندان و پژوهشگران، افراد با شهرت جهانی، هنرمندان و متخصصین فرهنگی، ورزشکاران، کارآفرینان، کارمندان دارای ماموریت، کارمند متخصص و ماهر دارنده کارت آبی، سرمایه‌گذاران و کارمندان متخصص در شرکت‌های استارت‌آپی، گروه‌هایی هستند که واجد شرایط دریافت Talent Visa هستند.

ویزای کار داوطلبانه فرانسه: این نوع ویزا مختص افرادی است که قصد شرکت در کار بشردوستانه در فرانسه را دارند. مدت زمان اعتبار این ویزا یک سال است

ویزای جستجوی کار فرانسه (Job Seeker): این نوع ویزا مختص دانشجویانی است که دوره تحصیلی خود را تمام کرده‌اند و با ویزای تحصیلی خود تا مدت یک سال می‌توانند دنبال کار بگردند. مدت اعتبار این ویزا یک سال است.

مدارک مورد نیاز برای ویزای کاری فرانسه

برای دریافت ویزای کار فرانسه مدارک زیر مورد نیاز است:

  • فرم درخواست ویزا
  • عکس پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر و کارت شناسایی
  • قرارداد کار امضا شده
  • مجوز وزارت کار فرانسه
  • رزومه کاری دقیق
  • گواهی ازدواج در صورت وجود
  • گواهی بیمه درمانی به مدت یک سال در فرانسه
  • مدارک اسکان در فرانسه
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • بلیط یا اطلاعات دقیق رزرو پرواز
  • مدرکی برای اثبات تمکن مالی شما برای اقامت در فرانسه و پرداخت هزینه‌ ویزا

هزینه‌های زندگی در فرانسه

هزینه‌های زندگی در فرانسه به عوامل مختلفی از جمله: مسکن، شهر محل اقامت و سبک زندگی افراد بستگی دارد. به تناسب کیفیت بالای سطح زندگی در این کشور، هزینه‌های زندگی نیز بالاتر است.  تهیه مسکن در فرانسه، اساسی‌ترین بخش هزینه‌های زندگی در این کشور است که در شهرهای مختلف متفاوت است. در شهرهای مطرح و بزرگتر فرانسه، هزینه‌های تهیه مسکن بالاتر است. به طور کلی اجاره  مسکن در فرانسه بین 150 تا 800 یورو در ماه، متغیر است.

هزینه زندگی در پاریس به عنوان گران‌ترین شهر این کشور، 806 یورو در ماه است. هزینه اجاره پانیسون و اقامتگاه دانشجویی در پاریس بین 400 تا 1100 یورو است. میانگین هزینه زندگی در ارزانترین شهر‌های فرانسه 357 یورو است. به طور کلی، هزینه زندگی در فرانسه بین 1200 تا 1800 یورو متغیر است.

هزینه زندگی در کشور عمان

تابعیت و اقامت دائم فرانسه از طریق ویزای کاری

برای اخذ پاسپورت و اقامت دائم فرانسه، لازم است که ابتدا  تابعیت این کشور را اخذ کنید. معمولا بعد از پنج سال زندگی در فرانسه و در صورتی که در این مدت مرتکب هیچ جرم و جنایتی نشده باشید، می‌توانید برای دریافت تابعیت و سپس پاسپورت فرانسه درخواست دهید. دریافت پاسپورت این کشور،  مزایایی را که هر شهروند اتحادیه اروپا می‌تواند داشته باشد برای شما تضمین می‌کند. فرد متقاضی پس از 5 سال کار تمام وقت و پرداخت مالیات، درخواست اقامت دائم خود را را ثبت کرده و پس از بررسی کامل مدارک و پرونده‌های موجود توسط اداره مهاجرت، اجازه اقامت دائم فرانسه که 10 سال و قابل تمدید است، به فرد داده خواهد شد.

خلاصه اینکه، اخذ ویزای کاری یکی از روش‌های کم‌هزینه برای مهاجرت و اخذ اقامت فرانسه است که در این مقاله وضعیت اقتصاد، بازار کار و انواع روش‌های مهاجرت کاری و اخذ اقامت دائم کشور فرانسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا با اطلاعات کامل و آگاهی بیشتر تصمیم‌گیری کنید.

Facebook
Telegram
LinkedIn