وضعیت بیمه و سلامتی در کانادا

کانادا یکی از بهترین سیستم‌های سلامت را در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد. برای مهاجران و کسانی که تازه‌وارد این کشور شده‌اند، آشنایی از شرایط عمومی بیمه و درمان در این کشور اهمیت زیادی دارد. در این مطلب به‌صورت کامل درباره بیمه و هزینه‌های پزشکی کانادا توضیح خواهیم داد تا قبل از ورود به این کشور برنامه‌ریزی بهتری برای خود و خانواده‌تان داشته باشید پس تا انتها ما را همراهی کنید.

فهرست عناوین

بررسی وضعیت بیمه و هزینه‌های پزشکی کانادا

تمام افراد ساکن در کشور کانادا می‌توانند بیمه دریافت کرده و از خدمات درمانی این کشور استفاده کنند. درمان در این کشور رایگان است اما لازم است کارت بهداشت داشته باشید. قوانین بهداشت و سلامت در این کشور به‌صورت فدرال و کشوری اداره می‌شود اما استان‌ها و نواحی این کشور کمی آزادی عمل دارند. همین موضوع باعث می‌شود که فرایند دریافت بیمه سلامت بر اساس منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، متفاوت باشد. با وجود این، حداکثر 3 ماه بعد از ورود به این کشور امکان دریافت کارت سلامت وجود دارد.

سیستم درمانی در کشور کانادا بسیار کارآمد است و دولت 80 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. اگر به مراکز دولتی مراجعه کنید بسیاری از خدمات اولیه درمانی در این کشور رایگان است. برای درمان در بخش‌های خصوصی باید هزینه پرداخت کنید اما همان‌طور که گفته شد دولت بخش زیادی از این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. با وجود این، به دلیل وجود یک سیستم درمانی جامع و رایگان (مشروط به اینکه کارت سلامت داشته باشید) تقریبا هر نیازی که داشته باشید در مراکز دولتی پاسخ داده می‌شود.

برای داشتن کارت سلامت باید یا شهروند کانادا باشید یا در این کشور اقامت داشته باشید. افرادی که به‌عنوان نیروی کار یا دانشجو وارد این کشور می‌شوند می‌توانند از طریق کارفرما یا دانشگاه محل تحصیل برای درمان اقدام کنند. 

بیمه و هزینه‌های پزشکی کانادا: انواع بیمه درمان

در ادامه توضیح بیمه و هزینه‌های پزشکی کانادا به یک موضوع مهم می‌رسیم. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم دو نوع بیمه درمانی در این کشور وجود دارد. 

  • خدمات بیمه‌ای رایگان: افرادی که کارت سلامت دارند از خدمات پزشکی رایگان بهره‌مند می‌شوند. تنها هزینه‌ای که باید پرداخت کنید برای دارو است که البته 80 درصد آن توسط دولت پوشش داده می‌شود.
  • بیمه درمان خصوصی: در این حالت افراد با پرداخت هزینه ماهیانه خودشان را بیمه می‌کنند. طبیعی است که دریافت خدمات در این روش سریع‌تر و تخصصی‌تر است. 

خدمات درمان خصوصی ممکن است به‌عنوان یکی از مزیت‌های شغلی توسط کارفرما ارائه شود. در این صورت به سیستم درمانی بهتری دسترسی خواهید داشت. نکته دیگر این است که اگر در چند روز یا چند ماه اول کارت سلامت شما صادر نشود بهتر است تا آن زمان خود را به‌صورت خصوصی بیمه کنید. 

نکته این که قبل از ورود به کانادا به چشم‌پزشک و دندانپزشک مراجعه کنید زیرا هزینه این دو مورد در کانادا بسیار گران است.

دریافت کارت بیمه سلامت

بعد از ورود به کانادا باید برای دریافت این کارت درخواست دهید. درصورتی‌که کارفرما برای شما بیمه خصوصی دریافت کرده باشید نیازی به انجام این کار نیست زیرا همان‌طور که گفته شد بیمه درمان خصوصی کارآمدتر است. برای دریافت کارت سلامت باید به اداره بیمه ایالتی که در آن حضور دارید مراجعه کنید و فرم درخواست را پر کنید. علاوه بر این می‌توانید از مطب پزشکان، بیمارستان یا داروخانه نیز این فرم را دریافت کنید. اکنون که با شرایط کلی بیمه و هزینه‌های پزشکی کانادا آشنا شدید نگاهی به روش استفاده از این خدمات داریم.

برای دریافت کارت سلامت باید مدارک زیر را هنگام پرکردن فرم درخواست در اختیار داشته باشید:

  • کارت مهاجرت
  • پاسپورت
  • مدرکی که نشان‌دهنده اقامت شما در آن ایالت یا استان باشد. برای مثال گواهینامه رانندگی یا قرارداد اجاره مسکن
  • کارت بیمه اجتماعی یا IN 
  • برگه IMM1000 یا IMM5292

برگه IMM نشان‌دهنده وضعیت اقامت شما است و توسط اداره مهاجرت و تابعیت کانادا (CIC) صادر می‌شود. برای دریافت کارت سلامت همسر، باید گواهی ازدواج ارائه کنید.

توجه کنید که اگر با خانواده مهاجرت کرده‌اید باید برای هر عضو خانواده یک کارت دریافت کنید در نتیجه هنگام مراجعه به مراکزی که گفته شد باید برای هر شخص یک فرم پر کنید. اگر بیمه شما صادر نشده باشد هزینه‌های شما به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود. به‌این‌ترتیب برای ویزیت پزشک خانواده باید 60 دلار پرداخت کنید. این هزینه برای پزشک متخصص 100 دلار است.

درصورتی‌که بیماری یا شرایط خاصی دارید بهتر است پرونده پزشکی خود را به کانادا ببرید و به پزشک خود در این کشور نشان دهید. اگر هم می‌خواهید پزشک خود را عوض کنید از او بخواهید پرونده شما را برای پزشک جدید ارسال کند تا او نیز شرایط شما را بداند.

هزینه بیمه در استان‌های مختلف کانادا

درصورتی‌که به بیمه عمومی دسترسی ندارید باید هزینه‌های خود را به‌صورت آزاد یا بیمه خصوصی پرداخت کنید. در جدول زیر هزینه بیمه خصوصی بر اساس مناطق مختلف کانادا قرار داده شده است. این جدول کمک می‌کند درک بهتری از بیمه و هزینه‌های پزشکی کانادا داشته باشید.

منطقه

هزینه سالیانه (دلار کانادا)

نیوفانلند و لابرادور

480

نوااسکوشیا

500

نیوبرانزویک

275 دلار برای بیمه محدود

200 دلار برای رفع محدودیت‌ها

پرنس ادوارد آینلند

500

کبک

500

آنتاریو

450

مانیتوبا

450

آلبرتا

816

بریتیش کلمبیا

432

 

برای دانشجویانی که شهریه پرداخت می‌کنند معمولا این هزینه در شهریه در نظر گرفته می‌شود. دانشجویانی که کمک‌هزینه دریافت می‌کنند معمولا هزینه‌های درمان آن‌ها هم پوشش داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در کانادا را دیده‌اید؟

بیمه‌های دیگر در کشور کانادا

علاوه بر بیمه‌های درمان و پزشکی بهتر است نگاهی هم به انواع دیگر بیمه در این کشور داشته باشیم. 

  • بیمه عمر: این بیمه بعد از مرگ به خانواده شخص متوفی پرداخت می‌شود. متوسط هزینه این بیمه 22 دلار در ماه است. این بیمه بعد از ورشکستگی به خود فرد تعلق می‌گیرد و طلبکاران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. 
  • بیمه از کارافتادگی: این بیمه به افراد و خانواده آن‌ها در شرایطی که حادثه‌ای اتفاق بیفتد کمک می‌کند. این بیمه 60 تا 85 درصد درآمد شما را جبران می‌کند و هزینه آن 1 تا 3 درصد هزینه سالیانه است.
  • بیمه بیکاری: این بیمه برای افرادی است که کار خود را از دست می‌دهند.
  • بیمه مسافرتی: این بیمه تمامی هزینه‌های بیمه اورژانسی خارج از کانادا را پوشش می‌دهد. حتی اگر بخواهید به‌صورت یک‌روزه سفر کنید این بیمه قابل ‌استفاده است. اگر فردی که می‌خواهد از یک کشور دیگر برای دیدن شما به کانادا وارد شود می‌تواند از این بیمه استفاده کند اما باید بیمه خود را قبل از ورود به کانادا تهیه کند.
  • بیمه درمانی: قبلا به انواع بیمه درمانی در این کشور اشاره شد. هزینه بیمه درمانی در کانادا به طور متوسط 157 دلار در ماه است.
  • بیمه خودرو: بر اساس قانون همه افرادی که از وسایل نقلیه استفاده می‌کنند باید بیمه داشته باشند.

نکات ضروری درباره بیمه و هزینه‌های پزشکی کانادا

در ادامه چند نکته درباره وضعیت بیمه و هزینه‌های پزشکی کانادا قرار داده شده است. این نکات بسیار مهم هستند و بادقت آن‌ها را مطالعه کنید:

  • درصورتی‌که نسخه دارو را در اختیار داشته باشید می‌توانید داروهایی را که در ایران مصرف می‌کنید همراه خود داشته باشید.
  • استفاده از کارت سلامت شخص دیگر در کانادا جرم است و احتمال اخراج از این کشور وجود دارد.
  • بیمه عمومی این کشور هزینه‌های دندانپزشکی را پوشش نمی‌دهد.
  • کل مناطق این کشور تحت پوشش بیمه عمومی هستند اما مناطق مختلف برنامه‌های متفاوتی ارائه می‌کنند.
  • اگر زیر 6 ماه در این کشور اقامت دارید از بیمه درمان اورژانسی استفاده کنید.

هزینه درمان در کشور کانادا

متوسط هزینه درمان در این کشور 157 دلار کانادا در ماه به ازای هر نفر است که البته بر اساس شرایط و محل زندگی متفاوت است. در ادامه برخی از هزینه‌های مربوط به درمان و بهداشت در کشور کانادا قرار داده شده است.

نوع درمان

هزینه با بیمه (دلار کانادا)

هزینه بدون بیمه (دلار کانادا)

ویزیت پزشک عمومی

رایگان

50 تا 100

ویزیت قبل از زایمان

رایگان

100 تا 150

سونوگرافی پیش از تولد کودک

صفر تا 300

300 تا 500

زایمان در بیمارستان

صفر تا 1000

5000 تا 8000

سزارین در بیمارستان

صفر تا 1000

10،000 تا 12،000

زایمان با ماما

860 تا 2500

2500

 

نوع درمان دندانپزشکی

هزینه (دلار کانادا)

عکسبرداری

20 تا 25

معاینه بزرگسال

120 تا 125

سفید کردن

18 تا 35

کشیدن دندان

120 تا 170

پر کردن دندان

75 تا 320

ایمپلنت

2500 تا 2700

جراحی

670 تا 800

سیم کشی

4500 تا 6000

روکش- کرون

800 تا 1000

هر واحد بریج 

800 تا 1000

روت کانال

500 تا 800

نتیجه‌گیری

در این مطلب درباره بیمه و هزینه‌های پزشکی کانادا توضیح دادیم. به‌صورت کلی بیمه درمانی در این کشور وضعیت مطلوبی دارد و افراد می‌توانند با هزینه اندک یا به‌صورت رایگان به خدمات درمانی اولیه دسترسی داشته باشند. بیمه خصوصی این کشور هزینه دارد اما در مقابل به خدمات بهتری دسترسی خواهید داشت.

Telegram
LinkedIn