مشاغل مورد نیاز کشور کانادا و بازار کار آن‌ها

تعداد بالایی از ایرانیان به کشور کانادا مهاجرت کرده‌اند و این کشور همچنان در صدر مقاصد پرطرفدار برای مهاجرت ایرانی‌ها قرار دارد. روش‌های مهاجرت به کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکا آسان‌تر، منعطف‌تر و متنوع‌تر است و به دلیل مهاجرپذیری بالای این کشور و وجود انواع فرصت‌های تحصیلی و شغلی یک گزینه مناسب برای مهاجرت محسوب می‌شود. 

کانادا دومین کشور بزرگ دنیا و سرشار از منابع و پتانسیل‌های شغلی است. هر ساله دولت کانادا فهرستی از مشاغل مورد نیاز خود را ارائه می‌کند و بر طبق سیستم مهاجرتی معروف خود به نام اکسپرس انتری، تعداد زیادی مهاجر ماهر در مشاغل مورد نیاز خود جذب می‌کند. 

با مطالعه این مقاله می‌توانید راهنمای کاملی از مشاغل مورد نیاز کانادا در سال 2022 و مهاجرت کاری به این کشور و میانگین حقوق و دستمزد این مشاغل را داشته باشید.

فهرست عناوین

شرایط عمومی کار در کانادا

این کشور بزرگ با کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مختلف مواجه است. همین مسئله موجب اهمیت بالای سیاست‌های مهاجرتی شده است. بهترین و کم دردسرترین روشی که می‌تواند به شما برای مهاجرت به این کشور کمک کند، مهاجرت کاری است. کانادا در قالب برنامه اکسپرس انتری و از طریق اعلام لیست مشاغل مورد نیاز در بخش skilled worker در صدد جذب مهاجران حرفه‌ای از سراسر دنیاست. 

توجه داشته باشید که طی دو سال اخیر و به دلیل پاندمی کرونا، اقتصاد کانادا ضربه زیادی را متحمل شده و بسیاری را از کار بیکار کرده است. با تولید واکسن و برنامه سریع واکسیناسیون در کانادا و هم‌چنین اجرای برنامه‌های حمایتی دولت کانادا از کسب و کارها، شرایط دوباره بهبود یافته است. بنابراین بهترین زمان برای شروع پروسه مهاجرت کاری به کانادا همین حالاست!

برای این کار ابتدا به طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا یا همان لیست ناک NOC سر بزنید! دلیل آن اهمیت وجود شغل شما در این لیست است. اگر حرفه شما در این لیست باشد، جزو نیازمندی‌های کاناداست و کار مهاجرت شما به این کشور را آسان‌تر می‌کند.

اکسپرس انتری کانادا

سیستم اکسپرس انتری کانادا دارای دو مرحله و بر اساس سیستم امتیازبندی است. در صورت دریافت امتیاز لازم شانس اقامت کانادا را از ابتدای ورود به این کشور خواهید داشت. البته باید نمره خوبی در شاخص‌های مورد نظر برنامه‌های مهاجرتی در اکسپرس انتری کسب کنید. شاخص‌هایی مثل سن، مدرک تحصیلی، سابقه کار، مدرک زبان، پیشنهاد شغلی و… مرحله اول 100 امتیاز دارد با حداقل امتیاز 67. مرحله دوم 1200 امتیاز دارد. داشتن نامه استانی و نمره آزمون آیلتس در حدود 7 و بالاتر در امتیاز شما بسیار موثر است. 

شرایط کاری برای مهاجران به کانادا در سال 2022

کمبود نیروی کار در کانادا برای متقاضیان مهاجرت به این کشور، یک موهبت است. اما توجه داشته باشید که همه مشاغل به یک اندازه در سراسر کانادا مورد تقاضا نیستند. 

تعداد مشاغل مورد نیاز در کانادا در حال افزایش است. سال 2021 شاهد افزایش مستمر اشتغال بودیم و انتظار می‌رود این روند در سال 2022 نیز ادامه یابد. اما چشم‌انداز مشاغل پرطرفدار در کانادا ممکن است با آنچه که جویندگان کار قبل از همه‌گیری کرونا تجربه می‌کردند متفاوت باشد. صنایع با رشد عمده شامل بخش خدمات، فناوری و مراقبت‌های بهداشتی است. اما برخی از بهترین مشاغل در کانادا برای سال 2022 مشاغلی هستند که می‌توانند بین‌ بخشی باشند. 

علیرغم اینکه برنامه‌های اقتصادی فدرال در حال حاضر برای دعوتنامه‌های اکسپرس انتری به دلیل کرونا با وقفه مواجه شده، راه‌های زیادی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. از جمله برنامه‌های مجوز کار، نامزد استانی، مهاجرت آتلانتیک و سایر برنامه‌های آزمایشی مهاجرتی و اقتصادی؛ موفقیت در اکثر این مسیرها به داشتن یک پیشنهاد شغلی یا جاب آفر برای افراد واجد شرایط بستگی دارد.

فهرست مشاغل مورد نیاز کانادا در سال 2022

در اینجا 10 شغل پرطرفدار کانادا در سال 2022 و کدهای طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) مربوط به هرکدام از آنها آمده است:

  1. اکانت منجر و فروش KEY ACCOUNT MANAGER SALES (NOC 0601)

مدیران اکانت‌های کلیدی افرادی هستند که برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و ارزیابی فعالیت‌های موسسات تجاری، صنعت، سازمان‌ها و عمده فروشی و خرده فروشی‌ها را انجام می‌دهند.

توانایی آن‌ها در بستن معاملات، ایجاد روابط پایدار و ارائه فروش با کیفیت بالا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا سودآورترین مشتریان خود را حتی در زمان‌هایی سخت، حفظ کنند. 

Job Bank، وبسایت استخدام کانادا، میانگین حقوق سالانه این شغل را 97هزار و 500 دلار تخمین زده است.

  1. توسعه‌دهنده نرم‌افزار SOFTWARE DEVELOPER  (NOC 2174)

این متخصصان فناوری اطلاعات به طور فزاینده‌ای در کانادا مورد تقاضا و محبوب هستند؛ افراد متخصص در این حرفه باید بتوانند کدهای کامپیوتری را برای برنامه‌های نرم‌افزاری، برنامه‌های کاربردی پردازش داده، نرم‌افزارهای سطح سیستم عامل و نرم‌افزارهای ارتباطی بنویسند و اصلاح، یکپارچه و آزمایش کنند.

یکی از درس‌هایی که در طول قرنطینه‌های COVID-19 در سال‌های اخیر آموخته شد این بود که فناوری می‌تواند یک کسب‌وکار را ایجاد کند یا شکست دهد. شرکت‌هایی که به طور یکپارچه به محیط‌های کاری از راه دور منتقل می‌شدند، اغلب بهتر عمل می‌کردند. به این موارد، نیاز روزافزون به داده‌ها و اتوماسیون برای رقابتی ماندن را هم اضافه کنید. بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از کسب و کارها به دنبال توسعه دهندگان ماهر هستند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در کانادا، میانگین دستمزد سالانه 74هزار و 997 دلار بر اساس استاندارد 37.5 ساعت کاری هفته دریافت می‌کنند.

  1. مدیر بازاریابی MARKETING MANAGER (NOC 0124)

انتظار می‌رود در شش سال آینده، کانادا شاهد بیش از 19هزار شغل مدیر بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات باشد. افراد حرفه‌ای در این مشاغل می‌توانند فعالیت‌های موسسات و بخش‌های درگیر در تبلیغات تجاری، صنعتی و تجارت الکترونیک، بازاریابی و روابط عمومی را برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت، کنترل و ارزیابی کنند.

تقاضای رو به رشد در این بخش به دلایل مختلفی از جمله افزایش رقابت و نیاز به هوشمندانه‌ترین کار ممکن در کم کردن هزینه‌های بازاریابی رخ داده است. مدیران بازاریابی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا از چشم‌انداز پیچیده‌تر بازاریابی آنلاین و آفلاین عبور کنند، که می‌تواند شامل روش‌های سنتی و هم‌چنین رسانه‌های اجتماعی، SEO، SEM، PPC و بازاریابی وب‌سایت باشد.

مدیران بازاریابی در کانادا، میانگین دستمزد سالانه 84هزار و 376 دلار را دریافت می‌کنند.

  1. پرستاران رجیستر شده REGISTERED NURSES (NOC 3012)

پرستاران ثبت نام یا رجیستر شده و پرستاران روانپزشکی می‌توانند مراقبت‌های پرستاری مستقیم را به بیماران ارائه دهند، برنامه‌های آموزش بهداشتی و خدمات مشاوره‌ای را در مورد مسائل مربوط به عملکرد پرستاری انجام دهند.

واکسیناسیون اجباری برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی منجر به ترک شغل تعدادی از آنها در مناطق مختلف کانادا شده است. در حالی که موج عظیم و اخیر همه‌گیری، تقاضای بیشتری برای پرسنل پزشکی ایجاد کرده است. 

این شغل با میانگین دستمزد سالانه 78هزار دلار در کانادا بر اساس 37.5 ساعت کار در هفته همراه است.

  1. راننده کامیون و تحویل DELIVERY TRUCK DRIVER (NOC 7514)

در موج‌های مختلف همه‌گیری کرونا، دستیابی به مواد و کالاهای مصرفی همواره یک چالش بزرگ بوده است و بنابراین رانندگان در کانادا تقاضای زیادی دارند.

چه اعتبار لازم برای کار با وسایل نقلیه بزرگ را داشته باشید و چه بتوانید با وسیله نقلیه برای تحویل کالاهای محلی اقدام کنید، به هر حال به احتمال زیاد می‌توانید یک موقعیت شغلی مناسب در کانادا به عنوان راننده پیدا کنید. 

رانندگان کامیون در کانادا میانگین دستمزد سالانه 33هزار و 150 دلار بر اساس یک هفته کاری استاندارد دریافت می‌کنند.

  1. نماینده خدمات مشتریان CUSTOMER SERVICE REPRESENTATIVE (NOC 6552)

از افراد حرفه‌ای در این شغل، انتظار می‌رود به سؤالات، پاسخ دهند و اطلاعاتی در مورد کالاها، خدمات و سیاست‌های یک مؤسسه ارائه دهند و کارهای مربوط به خدمات مشتریان مانند دریافت پرداخت‌ها و پردازش درخواست‌های خدماتی را انجام دهند.

از آنجایی که کسب‌وکارهای بخش خدمات پس از همه‌گیری بهبود یافته و رشد می‌کنند، مشاغل مرتبط با خدمات مشتریان نیز احتمالاً رشد خواهند کرد. 

داده‌های Job Bank نشان می‌دهد که نمایندگان خدمات مشتریان، میانگین دستمزد سالانه‌ای برابر با 37هزار و 50 دلار در کانادا بر اساس 37.5 ساعت کار در هفته دارند.

  1. جوشکار WELDER (NOC 7237)

دولت کانادا انتظار دارد تا 6 سال آینده 23هزار شغل در حوزه جوشکاری در سراسر کانادا مورد نیاز باشد. حرفه‌ای‌های این حوزه توسط شرکت‌هایی استخدام می‌شوند که سازه‌های فولادی و صفحه‌کاری، دیگ‌های بخار، ماشین‌های سنگین، هواپیماها و کشتی‌ها و سایر محصولات فلزی و همچنین کارگاه‌های جوشکاری را می‌سازند.

جوشکاران در کانادا میانگین دستمزد سالانه 49هزار و 725 دلار را بر اساس 37.5 ساعت کار در هفته دریافت می‌کنند.

چشم‌انداز شغلی جوشکاران ممکن است در مناطقی با تعداد بالای ساخت و ساز و صنعت مثل بریتیش کلمبیا و جزیره پرنس ادوارد قابل توجه‌تر باشد. اما جوشکاران باتجربه احتمالاً در سراسر کشور کانادا فرصت‌های شغلی خوبی پیدا می‌کنند.

  1. مهندسی ENGINEER (NOC 2131)

این روزها با کمبود شدید نیروی کار در حوزه مهندسی کانادا، کارفرمایان در تلاش هستند تا مهندسان را از سراسر جهان به این کشور بکشانند.

مهندسان حوزه‌های مختلف می‌توانند برای ساخت و ساز یا تعمیر ساختمان‌ها، سازه‌های خاکی، نیروگاه‌ها، جاده‌ها، فرودگاه‌ها، راه آهن، تاسیسات حمل و نقل سریع، پل‌ها، تونل‌ها، کانال‌ها، سدها، بنادر و تاسیسات و سیستم‌های ساحلی و… برنامه‌ریزی، طراحی، توسعه و مدیریت کنند. این حوزه یکی از بخش‌هایی است که برای اتباع خارجی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، نویدبخش است.

بر اساس ارقام Job Bank، مهندسان در کانادا میانگین دستمزد سالانه 80هزار و 340 دلار را بر اساس یک هفته کاری استاندارد دریافت می‌کنند.

  1. حسابدار ACCOUNTANT (NOC 1111)

تشریفات اداری در کانادا باعث شده است که بسیاری از افراد به حسابداران مراجعه کنند تا مطمئن شوند که امور مالی آنها به درستی مدیریت می‌شود.

در کانادا، یک حسابدار در یک هفته کاری استاندارد، میانگین حقوق سالانه 69هزار و 712 دلار دریافت می‌کند.

  1. معمار فضای ابری و فناوری اطلاعات CLOUD ARCHITECT INFORMATION TECHNOLOGY (NOC 2171)

با افزایش میزان دورکاری‌ها در کانادا پس از کرونا، بسیاری از کارفرمایان برای اطمینان از ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات به فضای ابری امیدوارند. بنابراین متخصصان فناوری اطلاعات اهمیت بسیاری خواهند داشت. 

افراد حرفه‌ای در این مشاغل در کانادا میانگین سالانه 80هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند.

در حال حاضر کانادا یکی از پررونق‌ترین اقتصادهای دنیا را دارد و با ظرفیت بالای مهاجرپذیری خود یکی از شانس‌های شما برای مهاجرت است. برای تضمین یک مهاجرت موفق با وکلای مهاجرتی حرفه‌ای مشورت کنید!

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در کانادا را دیده‌اید؟
Telegram
LinkedIn