با سیستم مالیاتی کشور کانادا آشنا شوید

کانادا یکی از کشورهای مرفه و از مقاصد محبوب مهاجران کشورهای مختلف دنیا و  ایرانی‌ها است. این کشور، سیستم مالیاتی شفاف، دقیق و عریض و طویلی دارد. در این زمینه قوانین سفت و سختی وضع شده که جلوی هرگونه سوء استفاده یا فرارهای مالیاتی را می‌گیرد. از آنجا که مهاجرت به این کشور از طریق سرمایه‌گذاری نسبت به بسیاری از کشورهای هم‌رده، سهل‌تر به نظر می‌رسد، مهاجران سرمایه‌گذار در کانادا تعداد قابل توجهی را شامل می‌شوند که علاوه بر شرایط سرمایه‌گذاری، نیازمند دانستن تمامی جزئیات پرداخت مالیات به کشور مقصد هم هستند. 

فهرست عناوین

مروری کوتاه بر اقتصاد کانادا

کانادا کشوری سرشار از منابع طبیعی مثل نفت، گاز و جنگل‌های متراکم است. صنایع مختلف این سرزمین چنان نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارند که نتیجه آن قرار گرفتن کانادا به عنوان دومین کشور مرفه جهان پس از سوئیس شده است. 

شرکت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی خصوصی در کانادا موجب کاهش دخالت دولت در امر درآمدزایی شده است. هم‌چنین این کشور آغوشی باز برای سرمایه‌گذاران خارجی و وارد شدن منابع پولی به کانادا دارد. خصوصی‌سازی آنچنان در این کشور به امری عادی بدل شده که حتی بانک‌های بزرگ و عمده کانادا هم در دست بخش خصوصی است. 

حال که با چنین تصویری از اقتصاد کانادا مواجه شدیم قاعدتا سوالی که اینجا پیش می‌آید این است: منافع دولت کانادا از این اقتصاد باز و پویا و امکانات وسیع سرمایه‌گذاری خصوصی و خارجی چطور تامین می‌شود؟ جواب آن یک کلمه است و آن چیزی نیست جز مالیات. 

مالیات دریافتی دولت کانادا یکی از مهم‌ترین عوامل در چرخه اقتصادی این کشور و حلقه اتصال اقتصاد سرحالِ کانادا با دولت است. به نحوی که هرچند ممکن است مالیات‌ها را سنگین نشان دهد اما در نهایت تبادلی برد-برد محسوب می‌شود؛ چرا که وجود یک سیستم مالیاتی شفاف و سخت‌گیرانه طبیعتا منجر به توسعه اقتصادی، رفاه و رضایتمندی اقشار مختلف مردم و توزیع عادلانه امکانات رفاهی، آموزشی و حتی مدنی برای عموم مردم می‌شود.

نگاهی کلی به سیستم مالیاتی کشور کانادا

شهروندان و مقیمان کشور کانادا هر کدام به نسبت شغل و میزان درآمد خود و با توجه به امکانات مختلفی که استفاده می‌کنند، می‌بایست مالیات پرداخت کنند. می‌دانیم که کانادا به صورت فدرالی اداره می‌شود و به همین جهت مالیات دریافتی از مردم هم به طور کامل متعلق به دولت فدرال نخواهد بود. مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند به سه بخش دولت فدرال، دولت‌های استانی و منطقه‌ای تقسیم می‌شود. دلیل این تقسیم‌بندی هم این است که امکانات رفاهی و خدمات بهداشتی و اجتماعی از استانی به استان دیگر ممکن است متفاوت باشد. کانادا گستره عظیمی از شرق و اقیانوس اطلس به غرب و اقیانوس آرام را تشکیل می‌دهد و طبیعتا زندگی در این جغرافیای عظیم نیازمند انواع تقسیم‌بندی‌های سیاسی و اقتصادی است. برای مثال ممکن است با توجه به سردتر بودن استان‌های شرقی و شمالی نسبت به مناطق غربی و جنوبی، شرایط و هزینه استفاده از منابع گرمازا متفاوت باشد و به همین نسبت هم مالیات دریافتی از مردم استان‌های مختلف به صورتی متفاوت محاسبه و دریافت شود. 

در نهایت دولت فدرال، استانی و مناطق هر کدام به صورت سالانه مقدار مالیات دریافتی را اعلام می‌کنند. شهروندان موظف هستند اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و به اداره مالیات تسلیم کنند. هر فرد تا ۳۰ ژوئن هر سال برای تسویه مالیاتی در کانادا زمان دارد. مالیات‌های دریافتی به صورتی کاملا شفاف و طبق اطلاعاتی که در اختیار عموم قرار می‌گیرد، صرف توسعه آموزشی، بهداشتی، امکانات زندگی و انواع خدمات اجتماعی و عام‌المنفعه دیگر خواهد شد.

انواع مالیات در کانادا

مالیات‌ها در کانادا  انواع و درجه‌بندی‌های متفاوتی دارند. این تقسیم‌بندی برای انواع مالیات در کانادا عمومیت دارد:

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر ملک    
  • مالیات بر شرکت‌ها
  • مالیات گمرکی (مالیات بر واردات و صادرات)
  • مالیات بر فروش (کالا و خدمات)
  • مالیات بر خدمات درمانی
  • مالیات بر وسایل نقلیه مثل اتومبیل

تمرکز اصلی ما در این نوشتار بر مهمترین نوع مالیات یعنی مالیات بر درآمد است.

مالیات بر درآمد در کانادا

مالیات بر درآمد، یکی از رایج‌ترین مالیات‌ها نه تنها در کانادا بلکه در کل دنیاست. این مالیات در کشور کانادا از سوی دولت فدرال و استانی دریافت می‌شود و طبق فرمولی، میزانی از درآمد و حقوق فرد را شامل می‌شود. 

مالیات بر درآمد در کانادا به صورت پلکانی است. به این معنا که هرچه درآمد بیشتری داشته باشید، میزان مالیات بیشتری هم پرداخت می‌کنید. نکته حائز اهمیت این است که نرخ مالیات به تمامی درآمد شما تعلق نمی‌گیرد. بلکه به بخش قابل پرداخت آن متعلق است و ممکن است بخشی از درآمد شما بر اساس قوانین هر ساله، به معافیت‌های مالیاتی برخورد کند و بنابراین درصدی از درآمد شما مشمول مالیات خواهد شد که خالص است و قبلا کسورات و معافیت‌هایش کسر شده باشد. 

تمامی مشاغل چه تمام وقت و چه نیمه وقت شامل قوانین مالیاتی می‌شوند. بنابراین حتی اگر شما در کانادا به صورت قراردادی کار می‌کنید، باید تا پایان ماه آوریل اظهارنامه مالیاتی خود را به دولت ارائه دهید تا بر اساس تعداد پروژه‌هایی که داشته‌اید، میزان مالیات شما محاسبه شود. 

در جدول زیر میزان مالیات فدرال قابل پرداخت از درآمد در کانادا در سال 2022 را مشاهده می‌کنید. (منبع: canada.ca)

 

درآمد

مالیات

46.605 دلار

15 درصد

46.606 تا 93.208 دلار

5/20 درصد

93.209 تا 144.489 دلار

26 درصد

144.490 تا 205.842 دلار

29 درصد

بالای 205.842 دلار

33 درصد

 

همان طور که در این جدول مشاهده می‌کنید کمترین مالیات بر درآمد فدرال 15 درصد است که شامل درآمدهایی تا 46.605 دلار است و بیشترین میزان مالیات 33 درصد است که به درآمدی بالای 205.842 دلار تعلق می‌گیرد.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در کانادا را دیده‌اید؟

سازمان درآمد کانادا CRA

سازمانی به نام سازمان  CRA که مخفف Canada Revenue Agency است و اصطلاحا سازمان درآمد کانادا نامیده می‌شود، مسئولیت جمع‌آوری مالیات را بر عهده دارد. این نهاد هر ساله قوانین مالیاتی را برای دولت کانادا و برای اکثر استان‌ها و مناطق مدیریت می‌کند و برنامه‌های تشویقی و مزایای اجتماعی و اقتصادی مختلفی را که از طریق سیستم مالیاتی ارائه می‌شوند، مدیریت می‌کند. 

این سازمان پس از انجام عملیات محاسبه مالیات و تقسیم بندی آن تکلیف شهروندان را درباره مالیاتی که پرداخته‌اند، مشخص می‌کند. گاه ممکن است بر اساس بخشش‌ها یا معافیت‌های مالیاتی، طلبکار شوید و گاه به دلایلی دیگر ممکن است به دولت کانادا همچنان بدهکار مانده باشید. چنانچه مبلغی را اضافه‌تر پرداخت کرده و طلبکار باشید، مبلغ مابه‌التفاوت به حساب شما برگردانده می‌شود.  اما اگر شما بدهکار باشید و نیاز باشد هزینه‌ای را پرداخت کنید، مهلت شما برای پرداخت این مبلغ اضافه تا ۳۰ آوریل خواهد بود.

افراد موظف به پرداخت مالیات در کانادا

هر فردی که در کانادا شهروند یا مقیم است باید مالیات بپردازد. اگر به قصد تحصیل به این کشور مهاجرت کرده‌اید یا برای سرمایه‌گذاری، فرقی نمی‌کند. به هر حال شما از امکانات این کشور بهره می‌برید و ناگزیر به پرداخت بهای آن هستید.

معافیت‌های مالیاتی کانادا

برخی از درآمدها و مشاغل در کانادا معاف از مالیات می‌شوند، در این بخش مثال‌هایی از معافیت‌های مالیاتی در کانادا آورده شده است:

  • برنده شدن در لاتاری
  • میزان قابل توجهی از هدایای مالی و ارث
  • پرداخت کمک هزینه خانواده و مکمل برای کودکان معلول که توسط استان کبک پرداخت می شود
  • غرامت دریافت شده از یک استان یا منطقه در صورتی که قربانی یک عمل جنایی یا تصادف با وسیله نقلیه موتوری شده باشید
  • بیشتر مبالغ دریافتی از بیمه نامه عمر پس از فوت فرد
  • بیشتر مبالغ دریافتی از حساب پس انداز معاف از مالیات  (TFSA)
  • خسارت‌ها و تسویه حساب‌ها 

مالیات را به موقع پرداخت کنید!

در مجموع، پرداخت مالیات در کانادا را باید جدی بگیرید. اگر این کار را به تعویق بیاندازید و آخرین مهلت‌های حساب و کتاب و پرداخت مالیات بگذرد و شما هنوز دو دوتا- چهارتای خود را انجام نداده‌ باشید، جریمه می‌شوید و علاوه بر مالیات باید مبلغ جریمه و سود میزان مالیات دیرپرداخته شده خود را هم بدهید. 

چه کسانی مقیم کشور کانادا محسوب می‌شوند؟

 افرادی که یکی از شروط زیر را دارا باشند، مقیم کانادا محسوب می‌شوند:

  • داشتن اقامت دائم در کانادا
  • داشتن همسر کانادایی
  • اقامت بیش تر از ۱۸۳ روز در طول یک سال در کانادا
  • دراختیار داشتن مدارک کانادایی مثل: شماره بیمه اجتماعی  (SIN)/ کارت بهداشتی استانی / مجوز رانندگی که در آن آدرس کانادایی شما آمده باشد

مهاجران و مالیات در کانادا

برای آن دسته از افرادی که به کانادا مهاجرت کرده اما هنوز مقیم کانادا محسوب نمی‌شوند، تنها برای درآمدی که در این کشور به دست می‌آورند، مالیات می‌پردازند.کسانی که در حال طی کردن دوره سه ساله اقامت دائم هستند و به صورت منظم مالیات می‌پردازند، این امکان وجود دارد که پس از این مدت شهروندی کانادا را دریافت کنند. توجه داشته باشید اگر جزء تازه‌واردان به کشور کانادا هستید و می‌خواهید برای اقامت دائم اقدام کنید، راه‌هایی وجود دارد که مالیات کمتری بپردازید یا در شرایطی از پرداخت مالیات معاف شوید. 

در پایان باید تاکید کرد کشور توسعه یافته‌ای چون کانادا از طریق نظم و شفافیت مالیاتی خود تبدیل به کشوری مرفه شده و به عدالت اقتصادی دست یافته است. بنابراین نظم و خوش حسابی در پرداخت مالیات در این کشور را هیچ گاه فراموش نکنید.

Telegram
LinkedIn