مهارت‌ها و مشاغل مورد نیاز در آلمان

مهارت‌ها و مشاغل موردنیاز کشور آلمان و بازار کار آنها

اگر به دنبال مهاجرت کاری به آلمان باشید، نکته بسیار بااهمیت برای شما شرایط کاری این کشور و فهرستی از مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2022 خواهد بود. با دانستن اینکه هر کشور در کدام مشاغل و تخصص‌ها دچار خلاء و نیازمندی بیشتری است، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری برای انتخاب کشوری به عنوان مقصد مهاجرتتان بگیرید. 

در این مقاله سعی کرده‌ایم آنچه نیاز دارید درباره جدیدترین فهرست مشاغل موردنیاز آلمان بدانید را جمع‌آوری کنیم و ویژگی‌های این مشاغل و شرایط کلی کار در کشور آلمان را بررسی کنیم. برای به دست آوردن دید کلی و صحیحی از کار در آلمانِ سال 2022 این مقاله را تا پایان مطالعه کنید!

فهرست عناوین

مهاجرت کاری به آلمان

کشور آلمان از آنجا که در دهه‌های اخیر رشد اقتصادی، صنعتی و سیاسی قابل توجهی را تجربه کرده، همواره نیازمند حضور نیروی کار خارجی برای افزودن به توان بالقوه این کشور در بخش‌های مختلف شده است. از آنجا که دولت این کشور نگران رشد پایین جمعیت است و هم به این جهت که برنامه‌ریزی‌های صنعتی آینده به حضور نیروهای جوان بستگی دارد، جذب جوانان بااستعداد کشورهای دیگر از طرق تحصیلی و کاری در صدر برنامه‌های مهاجرتی آلمان قرار گرفته است. 

شما می‌توانید با گرفتن پذیرش در یک دانشگاه آلمانی که البته از جمله بهترین دانشگاه‌های دنیا هم هستند، وارد جامعه آلمانی شده و شرایط بهتری برای یافتن کار پس از تحصیل و تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری خواهید داشت. 

هم‌چنین با در دست داشتن ویزای جستجوی کار یا جاب سیکر و یا ویزای کاری به وسیله داشتن یک دعوتنامه از سوی یک کارفرمای آلمانی، به خاک این کشور وارد شده و زندگی فردی و حرفه‌ای خود را در آلمان که به تکنولوژی پیشرفته خود و قانون‌مداری مشهور است، آغاز کنید. 

همانطور که پیشتر هم اشاره شد، نیاز شدید آلمان به نیروی کار آنقدر جدی است که اخیرا شرایط مهاجرتی برای متقاضیان کار در این کشور را در سال 2022 تسهیل کرده است. قبلا برای مهاجرت کاری به آلمان داشتن حداقل مدرک کارشناسی جزء الزامات بود اما طبق مقررات جدید شما با مدرک فنی و حرفه‌ای یا فوق دیپلم هم می‌توانید برای مهاجرت کاری به این کشور اقدام کنید. 

فراموش نکنید به هر دلیلی و به ویژه برای کار کردن به آلمان مهاجرت می‌کنید، تسلط به زبان آلمانی یکی از مهمترین شرایط پذیرش شما خواهد بود. 

قانون جدید لیست سفید مشاغل آلمان

در گذشته اگر به عنوان یک خارجی می‌خواستید وارد بازار کار آلمان شوید، اول باید لیست سفید مشاغل مورد نیاز آلمان را بررسی می‌کردید تا متوجه شوید، آیا رشته و حرفه شما جزء نیازمندی‌های شغلی آلمان هست یا خیر. اما با توجه به نیاز شدید آلمان به نیروی کار در قانونی جدید، این محدودیت برداشته شده است. به این معنا که شما می‌توانید با جستجو در میان آگهی‌های استخدامی آلمان، رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید و سپس با طی مراحل قانونی، در صورتی که کارفرما به تخصص شما نیاز داشت، دعوت‌نامه کاری برایتان ارسال کند و به این ترتیب شما هم فرایند دریافت ویزای کاری آلمان را آغاز کنید. 

با برداشته شدن این قانون، طبیعتا امکان و ظرفیت‌های کاریابی برای یک خارجی در آلمان بالاتر می‌رود. علاوه بر این‌ها چون محدودیت رشته تحصیلی هم برداشته شده، شما با داشتن مدرک فنی و حرفه‌ای یا فوق دیپلم و تسلط به زبان آلمانی می‌توانید امیدوار باشید که برای کار به آلمان وارد شوید. 

فهرستی از مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2022

کشور آلمان هم به کارگران ماهر در بخش‌های صنعتی و کارهای اصطلاحا یدی نیاز دارد و هم به کارکنان الیت که دارای تخصص‌های حرفه‌ای و درجه تحصیلی بالایی هستند. بنابراین اگر مدرک درجه یکی ندارید اما در مهارت خاصی، بسیار حرفه‌ای و کاربلد هستید، احتمالا شانس پیدا کردن کار در این کشور را خواهید داشت. 

اگرچه مهاجرت از زمان شروع همه‌گیری کرونا کاهش یافته، اما نیاز آلمان به کارگران ماهر، کاهش نیافته است. در واقع، انتظار می‌رود که این نیاز به رشد خود ادامه دهد. این یک خبر مثبت برای هر کسی است که به دنبال ساختن زندگی برای خود در برلین، مونیخ، هامبورگ یا یکی دیگر از مناطق آلمان است.

پس در ابتدا به طور مداوم و به‌روز در جریان رشته‌ها و مشاغل مورد نیاز آلمان باشید. چراکه در صورتی که مهارت و شغل شما در این لیست نباشد، ممکن است برای یافتن کار در این کشور دچار مشکل شوید. 

اینجا تعدادی از مشاغل و رشته‌های تخصصی مورد نیاز آلمان در سال 2022 را بررسی می‌کنیم:

توضیحات

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان 2022

فارغ‌التحصیل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی

پزشکی:

مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری

خدمات فوریت‌های پزشکی

زنان و زایمان

متخصص خبره

دندانپزشک

مدرک تحصیلی مرتبط

پرستاری و مراقبت از سالمندان

پرستاری تخصصی بیمارستانی

توانبخشی

مهندس تحصیل کرده

کارگر ماهر

مهندسی:

مکانیک و خودرو

کارگر ماهر

صنایع الکترونیک ساختمان

کارگر ماهر

برق صنعتی

متخصص خبره

متخصص ارتوپدی

مهندس تحصیل کرده

کارگر ماهر

مهندسی:

مکاترونیک

انرژی

الکترونیک

مهندس تحصیل کرده

کارگر ماهر

علوم کامپیوتر:

فناوری اطلاعات

توسعه نرم افزار

برنامه‌نویس

کارگر ماهر

ساخت و ساز و جوشکاری فلزات

تحصیلات یا تجربه کاری مرتبط

هتل‌داری و پذیرایی

گردشگری

کارگر ماهر

لوله‌کشی، نصب و تعمیر لوله

متخصص خبره

راه‌آهن و لوکوموتیو

میانگین درآمد ماهانه مشاغل مختلف در آلمان چقدر است؟

حقوق دریافتی شما یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای تصمیم‌گیری برای کار در یک کشور است. از آنجا که آلمان یکی از قدرت‌های مسلم اقتصادی و صنعتی دنیاست و عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا را در دست دارد، کار کردن در این کشور، رویای بسیاری در جهان است. 

میزان حقوق دریافتی در آلمان به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی مناسب است. البته به این مسئله هم توجه کنید که به همین نسبت، میزان هزینه‌های زندگی در این کشور هم پایین‌تر است و مردم می‌توانند با حقوق متوسط ماهانه، زندگی مرفه و خوبی داشته باشند. 

 

میانگین درآمد ماهانه به یورو

شغل

 6.927

خلبان

 5.506

وکلا

 5.163

فیزیکدان

 5.160

مهندس برق

 4.349

مهندس عمران

 4.123

معلم بزرگسالان

 4.053

آتش‌نشان

 2.859

کارگر

 3.180

مربی

 3.882

متخصص تبلیغات

 7.054

پزشک متخصص

 5.667

دستیار پزشکان

 5.201

مهندس مکانیک

 5.163

ریاضیدان

 4.583

مهندس کامپیوتر

 4.150

مکانیک صنعتی

 4.053

مترجم

  2.405

پرستار

 2.980

آشپز

 3.427

حسابدار

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در آلمان را دیده‌اید؟

حداقل حقوق و دستمزد در آلمان 2022

خبر خوب اینکه حداقل دستمزد در آلمان افزایش داشته است. در سال 2022، حداقل دستمزد ملی در آلمان در رقم 1.621 یورو در ماه ثابت ماند که با احتساب 12 پرداخت در سال، 19.452 یورو در سال است. این به صورت رسمی کمترین حقوق سالانه یک شاغل در آلمان معرفی شده است. 

بر این اساس حداقل دستمزد کشوری نسبت به سال قبل حدود 36 یورو در ماه و در واقع به میزان 2.27 درصد افزایش یافته است.

حداقل دستمزد ملی (NMW) یک کشور حداقل مقدار (کمترین حقوق) در ساعت، در روز یا در ماه است که کارفرمایان ممکن است به طور قانونی به کارگران بپردازند.

کدام ویزا برای شما مناسب‌تر است؟

هنگامی که تصمیم‌تان برای مهاجرت به آلمان قطعی شد، باید بدانید کدام ویزا برای شما بهتر عمل می کند. شما ممکن است واجد شرایط دریافت کارت آبی یا بلوکارت، مجوز کار معمولی یا حتی ویزای جستجوی کار باشید.

هر ویزا شرایط متفاوتی دارد و بسیاری از آن‌ها به مدرک دانشگاهی یا آموزش حرفه‌ای نیاز دارند. اگر مدرک ندارید، اما تجربه کاری و یا مدارک مرتبط (فنی و حرفه‌ای) دارید، یک وکیل مهاجرت ممکن است برای تضمین ویزا به کارتان بیاید. اگر شرکتی به شما پیشنهاد کاری را ارائه کرده است، می‌توانید با تیم منابع انسانی آن‌ها همکاری کنید و در ارتباط باشید تا برای دریافت ویزا کمکتان کنند.

آیا برای کار در آلمان به آموزش بیشتر نیاز است؟

ممکن است شما تحصیلات فوق‌العاده‌ای داشته باشید و سال‌ها تجربه کاری مرتبط در مشاغل مورد تقاضای ذکر شده در بالا را داشته باشید. اما این لزوماً به این معنی نیست که می‌توانید به آلمان بیایید و بلافاصله کار را شروع کنید.

تعدادی از مشاغل مانند حقوق، پرستاری و معلمی وجود دارد که نیازمند مدارک حرفه‌ای شما (Berufsqualifikation) هستند که به طور رسمی در آلمان به رسمیت شناخته شوند. ارزیابی مدارک خارجی در آلمان توسط اداره مرکزی آموزش خارجی (ZAB) انجام می‌شود. اگر مدارک شما به رسمیت شناخته نشد، ممکن است لازم باشد کارهایی مانند شرکت در آزمون ارزیابی یا دوره تبدیل برای اثبات مدارک خود انجام دهید. توجه داشته باشید، مدارک تحصیلی ممکن است در ایالات آلمان متفاوت باشد. 

اهمیت تسلط به آلمانی برای کار در آلمان

در حالی که برخی مشاغل انگلیسی زبان در برلین، مونیخ و فرانکفورت وجود دارد و انگلیسی در حال تبدیل شدن به یک زبان رایج در محل کار است، 96٪ از همه مشاغل در آلمان به آلمانی نیاز دارند!

در واقع راهی برای دور زدن زبان آلمانی وجود ندارد. بیشتر شرکت‌ها از شما می‌خواهند که به زبان آلمانی مسلط باشید. در مورد الزامات حرفه خود تحقیق کنید. به آگهی‌های شغلی نگاه کنید تا ببینید الزامات زبان برای شغل موزد نظر شما چقدر سخت است. به عنوان مثال، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اغلب برای یافتن شغل نیازی به دانستن آلمانی ندارند، در حالی که کار به عنوان پرستار کاملاً به آلمانی نیاز دارد.

بهترین شهر آلمان را برای حرفه خود بشناسید!

شاید برای مثال شما عاشق مهاجرت و زندگی در برلین باشید، اما در عین‌حال شانس بیشتری برای یافتن کار در اشتوتگارت، مونیخ، دوسلدورف، فرانکفورت یا هامبورگ داشته باشید. بنابراین عاقلانه‌تر این است که نیازمندی شغلی هر شهر را پیدا کنید. 

شما می‌توانید بهترین شهرهای آلمان برای کار خود را در گوگل جستجو کنید. به طور معمول، نتایج، محتوای مفید و روشنگر زیادی را به همراه خواهند داشت. هم‌چنین می‌توانید به پلتفرم‌های شغلی مانند Xing، LinkedIn یا Indeed نگاه کنید تا ببینید شهرهای مختلف آلمان چگونه با هم مقایسه می‌شوند. برای مثال، ممکن است 500 شغل در مونیخ و تنها 75 شغل در برلین وجود داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که اگر شرکت شما کار از راه دور را به عنوان یک گزینه پیشنهاد می‌کند، می‌توان در جایی مانند برلین اقامت کرد و همچنان برای شرکتی مستقر در جاهای دیگر آلمان کار کرد. با کارفرمای خود مشورت کنید تا ببینید چه گزینه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

قبل از کار به فکر هزینه‌های زندگی در آلمان باشید!

هنگامی که می‌دانید شغلی دارید که در آلمان مورد تقاضاست، در مورد محدوده حقوق و هزینه زندگی تحقیق کنید.

تعجب نکنید، اگر حقوق‌ها بسیار بیشتر یا بسیار کمتر از آن چیزی است که اکنون دریافت می‌کنید. حقوق دریافتی آلمانی‌ها در شهرهای مختلف، متفاوت است، حقوق برلین در سطح پایین‌تر و در شهری مانند مونیخ در رتبه بالاتری است. شرکت‌های بزرگ‌تر نیز تمایل دارند نسبت به استارت‌آپ‌هایی که اغلب با کمبود نقدینگی مواجه هستند، دستمزد بیشتری بپردازند.

تا اینجا اطلاعات به‌روز و مفیدی را درباره شرایط کاری آلمان در سال 2022 و بهترین مشاغل و میزان درآمد آنها مرور کردیم. شاید برای تصمیم‌گیری نهایی، مشورت گرفتن از یک وکیل مهاجرت، راه مطمئن‌تری به نظر برسد.

Telegram
LinkedIn