آشنایی با فرهنگ و محیط کاری کشور ایتالیا

از سال‌های دور، ایتالیا به‌عنوان یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین کشورها برای کار کردن شناخته می‌شده و افراد زیادی برای پیداکردن موقعیت‌های کاری بهتر وارد این کشور می‌شوند. فرهنگ یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب هر کشور از جمله ایتالیا است و اگر می‌خواهید در این کشور مشغول کار شوید باید قبل از ورود درباره آداب ‌و رسوم و فرهنگ کاری و غیرکاری مردم این کشور تحقیق کنید. در مقاله‌ای که پیش‌روی شما قرار گرفته، محیط کاری ایتالیا و فرهنگ و مردم این کشور بررسی شده است و اگر می‌خواهید بیشتر درباره ایتالیا بدانید همراه ما باشید.

فهرست عناوین

فرهنگ مردم ایتالیا

ایتالیا یک کشور با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی است و یکی از توریستی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. به دلیل اینکه سالانه میلیون‌ها گردشگر از این کشور دیدن می‌کنند، مردم این کشور نسبت به خارجی‌ها خوش‌رفتار و میهمان‌نواز هستند. بیشتر مردم این کشور را ایتالیایی‌ها تشکیل می‌دهند و به همین دلیل فرهنگ آن یکدست و بدون تعارض است.

ارتباط به‌ویژه ارتباطات خانوادگی و ارتباط با اقوام اهمیت زیادی در ایتالیا دارد به همین دلیل مردم این کشور دوست دارند ساعت‌های زیادی را در کنار نزدیکان خود باشند. در ایتالیا جشن‌ها و مناسبت‌ها مانند کریسمس مهم هستند و مردم باید در هر شرایط در این مناسبت‌ها شرکت کنند. روزهای تعطیل (به جز آخر هفته‌ها) معمولاً با جشن همراه هستند و مردم این کشور دوست دارند یک زندگی شاد داشته باشند.

پوشش در این کشور بسیار مهم است و مردم ایتالیا همیشه مطابق مد روز هستند. علاوه بر این، مردم این کشور برای هر محیط از پوشش مناسب استفاده می‌کنند. برای مثال لباس‌های باز برای ساحل و تفریح، لباس‌های رسمی برای کلیسا، رستوران و قرارهای کاری و لباس راحت برای گشت‌وگذار عادی در شهر است. به همین دلیل است که نمی‌توانید افراد زیادی را با شلوار جین در کلیساهای ایتالیا پیدا کنید.

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

فرهنگ کاری در ایتالیا

در یک نگاه کلی به محیط کاری ایتالیا، مردم ایتالیا تلاش می‌کنند بین کار و زندگی تعادل برقرار کنند و برای خود و خانواده وقت داشته باشند. با وجود این، بالارفتن نرخ بیکاری در این کشور باعث شده مشاغل موقت و پاره‌وقت بیشتر شده و تعادل بین کار و زندگی به‌ویژه برای جوانان به هم بخورد. البته باید در نظر داشته باشید که به دلیل مسائل فرهنگی، خانواده اهمیت زیادی در این کشور دارد و در هر صورت تلاش می‌شود بین کار و زندگی تعادل باقی بماند.

در فرهنگ ایتالیایی به خلاقیت و کار فردی اهمیت زیادی داده می‌شود و شرکت‌های زیادی سعی می‌کنند افراد را صرفاً به دلیل خلاق بودن آن‌ها استخدام کنند. با وجود این، معمولاً خانواده و منافع جمعی ترجیح داده می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه بالای خانواده در ایتالیا حتی در محیط کاری است.

بهترین جنبه محیط کاری ایتالیا تعادل بالا است که همه نیازها را در نظر می‌گیرد. برای مثال هم‌زمان با اینکه باید روی کار تمرکز کنید به مسائل شخصی شما هم اهمیت داده می‌شود و یا هم کارهای گروهی و هم کارهای فردی در محیط کار وجود دارد. ارتباط بین همکاران هم به‌صورت کاری و حرفه‌ای و هم به‌صورت دوستانه است تا نوعی تعادل در زندگی کاری افراد وجود داشته باشد.

محیط کاری در این کشور بر اساس سلسله‌ مراتب به وجود آمده اما هنوز هم منعطف و اجتماعی است. برای مثال می‌توان در این کشور در برخی شرایط دورکاری کرد که نشان‌دهنده انعطاف بالای شرکت‌های ایتالیایی است. آداب معاشرت در محیط کار اهمیت زیادی دارد و هم‌زمان با اینکه رابطه دوستانه حفظ می‌شود باید به‌صورت حرفه‌ای نیز با دیگران ارتباط داشته باشید.

بررسی جنبه‌های مختلف محیط کاری ایتالیا

محیط و فضای کاری در ایتالیا ویژگی‌های خاصی دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید:

  • سلسله‌ مراتب: به این دلیل که سلسله‌ مراتب در شرکت‌ها مهم است باید عناوین شغلی و مسئولیت‌ها جدی گرفته شوند. بر اساس موقعیت در شرکت باید بدانید چگونه با افراد بالاتر یا پایین‌تر از خود در سلسله ‌مراتب کاری صحبت کنید. تصمیم‌گیری‌ها معمولاً از بالا گرفته می‌شود اما هنوز هم افراد پایین در سلسله ‌مراتب حق اظهارنظر دارند. برای اظهارنظر در محیط کاری ایتالیا باید احترام و سلسله‌مراتب در نظر گرفته شود.
  • رابطه کاری و دوستانه: مردم در این کشور دوست دارند درباره شما، خانواده و علایق شخصی شما بپرسند. این کار باعث می شود که بتوانند به شما اعتماد کنند و البته این اعتماد در رابطه‌های کاری بسیار مهم است. به‌صورت کلی مردم ایتالیا نسبت به دیگران کنجکاو هستند و این موضوع دقیقا برخلاف کشورهای دیگر مانند کشورهای اروپای شمالی است.
  • معرفی: معرفی افراد به یکدیگر در این کشور رسمی است و باید با همه افراد حاضر دست بدهید. گاهی اوقات کارت ویزیت ردوبدل می‌شود و در یک طرف آن‌ها ترجمه ایتالیایی وجود دارد.
  • پوشش و لباس: نوع لباسی که بر تن دارید در این کشور بسیار مهم است و به‌صورت کلی ظاهر شیک نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی افراد است. پوشش غیررسمی در شرکت‌های کوچک‌تر و کسب‌وکارها وجود دارد اما در شرکت‌های متوسط به بالا باید نوع پوشش شما مطابق معیارهای شرکت باشد.
  • وقت‌شناسی: برنامه‌های کاری در این کشور به‌اندازه کشورهای دیگر مانند آلمان جدی گرفته نمی‌شود و به همین دلیل برنامه‌های کاری منعطف‌تر است. گاهی اوقات کارها و برنامه‌های به‌صورت فی‌البداهه شروع می‌شوند و باید برای چنین چیزهایی آمادگی داشته باشید. کمی تأخیر در جلسات نیز رایج است اما بهتر است شما سروقت حاضر شوید.

دیگر جنبه‌های محیط کاری ایتالیا

  • مذاکره و توافق: به دلیل اینکه سلسله‌ مراتب در شرکت‌های ایتالیایی بسیار جدی گرفته می‌شود تصمیم‌گیری‌ها و مذاکرات در محیط کاری ایتالیا به‌کندی پیش می‌رود. ایتالیایی‌ها عادت دارند قبل از هر کار مزایا و خطرات موجود را با دقت بررسی کنند. بعد از اینکه توافق شد شریک‌های تجاری آن را مکتوب می‌کنند و هر دو طرف پایبند به تعهدات خود هستند زیرا در غیر این صورت کار آن‌ها بسیار ناپسند و حقارت‌آمیز تلقی می‌شود. در مذاکرات معمولاً هر چیزی را که در ذهن وجود داشته باشد بیان می‌کنند و جای ابهام باقی نمی‌ماند. 
  • وعده غذایی: در این کشور میهمان‌نوازی اهمیت زیادی دارد و برای تقویت روابط کاری، افراد یکدیگر را به وعده غذایی دعوت می‌کنند و رد کردن دعوت معمولاً توهین‌آمیز است. 
فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در ایتالیا را دیده‌اید؟

فضای کسب‌وکار در کشور ایتالیا

ایتالیا یکی از معدود کشورهای اروپایی است که هنوز در آن کسب‌وکارهای کوچک و سنتی در تعداد بالا وجود دارند. اگر روی فضای کسب‌وکار ایتالیا تمرکز کنید متوجه می‌شوید شغل‌های خانگی در این کشور بسیار زیاد و متنوع هستند. بیشتر این کسب‌وکارهای به‌صورت خانوادگی و به روش‌های سنتی اداره می‌شوند و قوانین آن‌ها خاص و در اکثر موارد غیرقابل‌تغییر است. احترام و وفاداری به سلسله ‌مراتب کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد و معمولاً افراد باتجربه‌تر کسب‌وکار را اداره می‌کنند.

ارتباط در محیط کاری ایتالیا و کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای سنتی و خانگی اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر قرار باشد با یک کسب‌وکار در این کشور ارتباط برقرار کنید معمولاً به یک واسطه نیاز دارید که شما را به یکدیگر معرفی کند. در برخی دوره‌های تاریخی سرمایه‌گذاری زیادی در ایتالیا انجام نشده و به همین دلیل کسب‌وکارها به‌صورت خانوادگی و با تکیه‌ بر درآمد شخصی اداره می‌شوند و این به‌صورت فرهنگ درآمده است.

با وجود این، کسب‌وکارها و شرکت‌های بزرگ نیز در ایتالیا وجود دارند که می‌توان به شرکت‌های این (Eni)، فراری (Ferrari) و … اشاره کرد. شرکت‌های بزرگ‌تر و مدرن‌تر ساختارهای سازمانی جدیدتر دارند و در آن‌ها کمتر به سلسله ‌مراتب اهمیت داده می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های کوچک‌تر و کسب‌وکارهای خانوادگی شدیداً به سلسله‌ مراتب معتقد هستند.

نتیجه‌گیری 

در یک نگاه کلی، فرهنگ مردم ایتالیا بر اساس احترام، میهمان‌نوازی و خوش‌رفتاری است و این به دلیل تعداد بالای گردشگر خارجی در ایتالیا است. محیط‌های کاری معمولاً منعطف هستند و بین کار و زندگی تعادل زیادی وجود دارد و شدیداً روی اهمیت خانواده تاکید می‌شود. یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که درباره محیط کاری ایتالیا باید بدانید اهمیت سلسله‌مراتب است و بهتر است در محیط‌های کاری با لباس رسمی و مطابق استاندارها حاضر شوید.

Telegram
LinkedIn