با سیستم مالیاتی کشور ایتالیا آشنا شوید

آشنایی با سیستم مالیاتی کشور ایتالیا

پرداخت مالیات در کشورهای اروپایی برای شهروندان و کسانی که قصد مهاجرت به این کشورها را دارند، حائز اهمیت بالایی است. چراکه سیستم‌های مالیاتی این کشورها اغلب مقررات سختگیرانه و چند جانبه‌ای برای دریافت انواع مالیات از شهروندان و حتی توریست‌ها و مهاجرین دارند.

در این مقاله به کشور ایتالیا سفر کرده‌ایم و آنچه باید درباره سیستم مالیاتی این کشور و به ویژه مالیات بر درآمد بدانیم را یک جا و تقریبا کامل جمع‌آوری کرده‌ایم. پس اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید تا پایان این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

فهرست عناوین

مالیات بر درآمد در کشور ایتالیا

اگر در ایتالیا شغل یا درآمد دارید یا می‌خواهید داشته باشید، ابتدا بدانید که نرخ مالیات بر درآمد در ایتالیا بین کشورهای اروپایی بسیار بالا محسوب می‌شود. کسانی که درآمد بالایی دارند حتی تا 40% از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.

به مالیات بر درآمد در ایتالیا IRPEF می‌گویند و شامل مالیات بر حقوق، مستمری بازنشستگی، نرخ‌های بهره و سود سهام می‌شود. این نوع مالیات طبیعتا به صورت تصاعدی یا پلکانی محاسبه می‌شود. بدین معنا که هرچه درآمد بیشتری داشته باشید، مالیات بیشتری نیز پرداخت می‌کنید. این مالیات‌ها ماهیانه از حقوقی که از کارفرمای خود دریافت می‌کنید، کسر می‌شود.

در ایتالیا، افراد مشمول مالیات بر درآمد در انواع زیر هستند:

  • مالیات بر درآمد ملی
  • مالیات بر درآمد منطقه‌ای

مالیات بر درآمد شهرداری

برای اطلاعات بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

انواع مالیات‌ در ایتالیا

علاوه بر مالیات بر درآمد، رایج‌ترین مالیات‌ها در ایتالیا عبارتند از:

  • مالیات تامین اجتماعی
  • مالیات بر شرکت‌ها
  • مالیات ارزش افزوده

دامنه مالیات بر درآمد در ایتالیا

وضعیت مالیاتی یک فرد، نقطه شروع برای اعمال مالیات صحیح در ایتالیا است. طبق قانون مالیات ایتالیا، هم افراد مقیم این کشور و هم افراد غیرمقیم مشمول مالیات هستند، اما این مالیات‌ها بر مبناهای متفاوتی اخذ می‌شود:

  • مالیات افراد مقیم

اگر ۱۸۳ روز یا بیشتر، در ایتالیا بمانید، در این کشور، کار و تجارت راه انداخته باشید یا در دفتر ثبت احوال، نام‌تان ثبت شده باشد، به‌منظور اهداف مالیاتی، شما همچون یک فرد مقیم در نظر گرفته می‌شوید و باید مالیات پرداخت کنید.

مالیات افراد مقیم (ایتالیایی) مشمول مالیات بر درآمد شخصی (یا ملی) است که بر اساس میزان درآمد آن‌ها در هر جایی که هستند، محاسبه می‌شود. بنابراین اگر درآمدهایی از خارج از ایتالیا نیز داشته باشند، مشمول مالیات بر درآمدهای خارجی هستند. به عنوان مثال درآمدهایی حاصل از املاک و مستغلات متعلق به خارج از ایتالیا، سود سهام و بهره خارجی، غرامت خارجی و حق‌الزحمه مدیر و سایر درآمدهای خارجی از این زمره محسوب می‌شوند. افراد مقیم، همچنین مشمول «مالیات بر ثروت» و مالیات بر املاک و سرمایه‌گذاری‌های مالی خارج از ایتالیا نیز هستند. 

افراد مقیم، موظفند تمام سرمایه‌گذاری‌های خارجی خود (مالی و غیر مالی) را به منظور نظارت از طریق اظهارنامه مالیاتی ایتالیا اعلام کنند.

  • مالیات افراد غیرمقیم

مالیات افراد غیرمقیم فقط در مورد «درآمد تولید شده» در ایتالیا (یعنی درآمد شغلیِ مرتبط با فعالیت انجام شده در ایتالیا) است. بنابراین، درآمدهای خارجی این افراد در ایتالیا، مشمول مالیات نیست.

مالیات بر درآمد در ایتالیا چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ‌های مالیاتی، هر ساله توسط دولت تعیین می‌شود. در زیر، جدول گروه‌های مالیاتی فعلی در ایتالیا بر اساس میزان درآمد را مشاهده می‌کنید. 

مقدار درآمد سالیانه (یورو)

نرخ مالیات

تا 15000

23 درصد

15001 تا 28000

27 درصد

28001 تا 55000

38 درصد

55001 تا 75000

41 درصد

بیش از 75000

43 درصد

 

ماجرای پرداخت مالیات بر درآمد به همین جا ختم نمی‌شود و همانطور که بالاتر اشاره شد، مالیات منطقه‌ای و شهرداری هم گریبان شهروندان را می‌گیرد. مالیات منطقه‌ای نیز بر اساس درآمد افراد محاسبه می‌شود و به صورت پلکانی و به نسبت سطح درآمد از ۱.۲۳٪ تا ۳.۳۳٪ متغیر است. 

مالیات شهرداری هم که از نامش پیداست و به محل زندگی افراد مرتبط است. این نوع مالیات بر اساس شهری که در آن زندگی می‌کنید، محاسبه می‌شود. دامنه تغییر این مالیات از صفر تا ۰.۹٪ است. گاهی حتی ممکن است مجبور شوید مالیات شهریِ دیگری را نیز به همراه تراز مالیات بر درآمد سال قبل خود پرداخت کنید. این پرداخت که تا ۳۰٪ از مالیات محاسبه شده شماست هم یکی دیگر از پرداختی‌های شما به عنوان مالیات محسوب می‌شود.

فرصت‌های شغلی حوزه‌های مختلف در ایتالیا را دیده‌اید؟

نحوه پرداخت مالیات در ایتالیا

مطابق رویه استانداردِ اکثر قریب به اتفاق کشورها برای پرداخت مالیات در ایتالیا نیاز به ثبت اظهارنامه مالیاتی دارید که خوشبختانه می‌توانید به صورت الکترونیکی ثبت و ارسال کنید.

اظهار نامه مالیاتی مدل ۷۳۰

اظهارنامه مالیاتی مدل ۷۳۰ در ایتالیا، یک اظهارنامه مالیات بر درآمد ساده شده است. فقط برای درآمدهای خاص (یعنی درآمدهای مشمول مالیات عادی) قابل ثبت است و مؤدی باید دارای شرایط زیر باشد:

  • فرد باید در سال ثبت اظهارنامه و سال قبل از آن مقیم ایتالیا (ایتالیایی) باشد.
  • در دوره تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد، فرد دارای یک نماینده کسر مالیات در ایتالیا باشد.
  • فرد شماره VAT نداشته باشد (شماره شناسایی مالیات بر ارزش افزوده). 

مزیت اصلی این اظهارنامه این است که مؤدی موظف به تهیه هیچ‌گونه محاسبه‌ای نیست. موجودی حاصل از اظهارنامه مالیاتی مستقیماً در فیش حقوقی ایتالیایی از کارمند کسر یا به او مسترد می‌شود. زوج‌های متاهل می‌توانند به طور مشترک اظهارنامه مدل ۷۳۰ را ثبت کنند. 

هم‌چنین اگر شما اشتغال به کار برای شخص یا شرکتی را به عهده دارید، نگران انجام امور مالیاتی نباشید. رسیدگی به این امور بر عهده کارفرمای شماست. کارفرما به عنوان نماینده مالیاتی، مالیات مقطوع ماهیانه را بر اساس نرخ‌های مالیاتی قابل اعمال بر درآمد سالانه اشتغال، اعمال می‌کند.

کارفرما موظف است ظرف ۳۱ مارس سال بعد گواهی اشتغال به کار سالانه موسوم به مدل CU را صادر کند که مبالغ درآمد مشمول مالیات کارمند و مالیات‌های مقطوع در طول سال مالی را تأیید می‌کند.

در صورتی که فرد خارجی با یک شرکت ایتالیایی رابطه استخدامی داشته باشد، کارفرمای ایتالیایی به عنوان نماینده کسر مالیات موظف به انجام این امور است اگر این رابطه به اتمام رسیده، موظف به اعلام آن هستند. 

امتیازات مالیاتی برای مهاجران

مهاجران به کشور ایتالیا در صورت داشتن معیارهای زیر، ممکن است با کاهش 50 درصدی مالیات مواجه شوند که همچون یک طرح تشویقی است. این معیارها شامل موارد زیر است:

  • شغل مدیریتی سطح بالا
  • سکونت در ایتالیا حداقل برای دو سال مالی 
  • ارتباط شغلی با یک شرکت ایتالیایی

فعالیت کاری در قلمرو ایتالیا

خود اشتغالی در ایتالیا و مالیات آن

پیش از انجام هر کار تجاری در ایتالیا اطمینان حاصل کنید که ویزا و مجوز کاری مناسب برای انجام آن را از نهادهای مرتبط دریافت کرده‌اید. در واقع تاییدیه کاری شما از سوی این نهادها همان چیزی است که شما را از هزینه‌های ناخواسته و بار منفی‌ِ عدم ثبت فعالیت در امان نگاه می‌دارد. حتما پیش از شروع کار در کشور ایتالیا تحقیق کنید که دقیقا چه مدارکی ضروری است و به تایید و ثبت کدام نهاد و سازمان نیاز دارید تا از جریمه‌های سنگین، مصادره تجهیزات کاری خود و حتی اخراج از ایتالیا پیشگیری کنید.

نیروی کار خود اشتغال در واقع مقیم محسوب می‌شود و باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کند و موظف به تکمیل و ارسال سالانه اظهارنامه مالیاتی است. نرخ‌های مالیاتی خود اشتغالی شامل کار آزاد و تجارت انفرادی هم مانند سایر کارکنان و کارمندان دیگر محاسبه می‌شود.

فرض کنید که یک شرکت با مسئولیت محدود راه انداخته‌اید. حالا شما باید مالیات شرکت را نیز پرداخت کنید. مالیات بر شرکت شامل نرخ IRES و IRAP است که می‌تواند از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر متفاوت باشد.

پرداخت مالیات خود اشتغالی چگونه است؟

سایت آژانس درآمدی ایتالیا (Agenzia delle Entrate) درگاهی است که باید از طریق آن برای پرداخت مالیات خود اشتغالی، اظهارنامه سالانه مالیاتی خود را ثبت کنید.

شرایط و فرایند پرداخت مالیات در این شیوه به نوع شغل و تجارت شما بستگی دارد. اگر کار آزاد دارید، علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد، داشتن شماره مالیات بر ارزش افزوده (VAT)  نیز ضروری است. البته وقتی برای مشتریان خود صورت‌حساب می‌فرستید، ۲۰٪ مبلغ این صورت‌حساب، جهت پرداخت مالیات به دولت کسر می‌شود. اما این مبلغ را خود مشتریان می‌پردازند و به عهده شما نیست. 

اگر شغل شما یک تجارت تکی و انفرادی است، نیازی به تشکیل پرونده مالیاتی (از نوعی که مربوط به شرکت‌هاست) ندارید؛ اما بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهید، ممکن است نیاز به ثبت‌نام برای دریافت شماره مالیات بر ارزش افزوده دارید. 



خوش حساب بودن را فراموش نکنید!

در پایان باید تاکید کرد که ایتالیا مانند سایر کشورهای اروپایی بر قوانین مالیاتی سختگیرانه‌ای استوار است و جریمه فرار مالیاتی، بسیار سنگین و سخت است. علاوه بر اینها خوش‌حساب بودن و پرداخت به موقع عوارض مالیاتی، نشانه یک شهروند نمونه است و پرونده مالیاتی پاک می‌تواند به شما وجهه مثبتی از یک مقیم کشور ایتالیا بسازد. 

Telegram
LinkedIn