رزومه چیست؟ انواع رزومه کدام است؟

رزومه، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده و نمی‌شناسد. پس نحوه طراحی آن به گونه‌ای که معرف قابلیت‌ها و شایستگی‌های شما باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به یاد داشته باشید که همیشه اولین برخورد نقش کلیدی و مؤثری در ادامه رابطه دارد و رزومه شما اولین برخورد شما (هر چند غیر حضوری) با کارفرما بوده که نمایانگر شناخت یا برداشت وی از قابلیت‌های شما خواهد بود. لذا دقت داشته باشید که نوع انتخاب کلمات و ساختار جمله‌بندی شما در ذهن کارفرما می‌تواند بیانگر سطح دانش، تحصیلات و تجربیات اجتماعی شما باشد. رزومه‌تان باید شما را فردی مشتاق و هم‌چنین تجربیات کاریتان را مرتبط و جذاب نشان دهد.

در این مقاله هر آنچه را که در مورد نحوه رزومه‌نویسی حرفه‌ای است، به شما آموزش می‌دهیم تا با وجود داشتن تخصص کافی، به‌راحتی فرصت‌های مناسب شغلی را از دست ندهید.

 

انتخاب فرمت مناسب رزومه

برای ساختن رزومه، فرمت‌های متفاوتی وجود دارد که انتخاب هر کدام به نوع شغلی که برای آن درخواست می‌دهید و سطح تجربه شما بستگی دارد. این فرمت‌ها عبارتند از:

  • رزومه زمانی معکوس:

محبوب‌ترین فرمت رزومه است و برای افرادی که دارای تجربه کاری فراوان و مرتبط با موقعیتی هستند که به آن علاقه دارند، ایده‌آل است. در این شکل از رزومه تجربه کاری و سوابق تحصیلی شما از آخر به اول نوشته می‌شود. این فرمت، مدیران استخدامی و کارفرمایان را قادر می‌سازد که آخرین تجربه شغلی شما را با یک نگاه مشاهده کنند. در این فرمت، عناوین شغلی، نام شرکت‌ها، سال و ماه استخدام، مسئولیت‌ها و موفقیت‌ها نیز از حال به گذشته ذکر می‌شوند.

  • رزومه کاربردی:

اگر دانشجو هستید یا به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و تجربه کاری مرتبط ندارید یا به دنبال تغییر شغل هستید، این فرمت برای شما انتخاب مناسبی است. رزومه عملکردی بیشتر بر توانایی و مهارت‌ها تمرکز دارد تا تاریخچه کاری. تمامی تجارب کاری و موفقیت‌های فرد تحت عنوان “مهارت‌ها”  در  این فرمت فهرست شده و کمتر به سوابق شغلی پرداخته می‌شود.

  • رزومه ترکیبی:

این رزومه یک انتخاب عالی برای جویندگان کار با مجموعه مهارت‌های بسیار متنوع است. در رزومه ترکیبی معمولاً از سوابق کاری و مهارت‌ها به طور یکسان برای نشان دادن صلاحیت‌های شما استفاده می‌شود. اگر برای شغلی درخواست می‌دهید که به تخصص در 3-4 زمینه مختلف نیاز دارد و می‌خواهید همه آن‌ها را در رزومه خود نشان دهید، استفاده از این فرمت انتخاب مناسبی است.

  • رزومه هدفمند:

این فرمت، به شکل ویژه برای موقعیت شغلی یا شرکت موردنظر شما تنظیم می‌شود و برای مشاغلی که تنها در یک شرکت خاص تعریف شده‌اند یا با یک سمت خاص آگهی شده‌اند، مناسب است. در این رزومه، هر مهارت و تجربه مرتبطی را که با موقعیت شغلی موردنظر دارید برجسته کرده و رزومه خود را بر این موارد متمرکز ‌کنید.

  • رزومه اینفوگرافیک:

این رزومه از عناصر گرافیکی شامل رنگ، تصویر و نمودار تشکیل می‌شود و می‌تواند همراه با متن یا بدون متن باشد .در رزومه اینفوگرافیک از عناصر رنگ، طرح، قالب‌بندی، چیدمان و فونت‌های متفاوتی استفاده می‌شود.

  • مینی رزومه:

مینی رزومه‌ها شامل اطلاعات کوتاهی درباره شغل و توانایی‌های شما است که فقط متناسب با همان شغل موردنظر است و بیشتر برای فرصت‌های شغلی و نمایشگاه‌های کاری کاربرد دارند.

مواردی که در رزومه نوشته می‌شود

یک رزومه کاری، تصویری مختصر از مهارت‌ها، سوابق کاری و تحصیلات شما را ارائه داده و عموما به صورت پیوست ایمیل یا از طریق سایت‌های کاریابی و حتی شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین ارسال می‌شوند. رزومه‌ها تک صفحه‌ای هستند و فقط در شرایطی که فرد دارای تجربیات و مهارت‌های زیادی باشد، در 2 صفحه تنظیم می‌شوند. پیوست فایل معرفی‌ ویدیویی، فایل صوتی، نمودارها و سایر تصاویر  به شرطی که مرتبط و درست استفاده شوند، رزومه شما را از دیگران متمایز کنند.

بخش‌های اصلی رزومه

  • درباره من:

این قسمت بخشی کوتاه اما مهم و خلاصه‌ای از کل رزومه شماست که در آن عنوان شغلی و تخصص کنونی شما، نقاط قوت و هدف شما از ارسال رزومه بیان می‌شود. بخش درباره من شامل جملات کوتاه و کلمات توصیفی است که برند شخصی و حرفه‌ای شما را معرفی کرده و باعث می‌شود خواننده به سرعت از تخصص و تجربیات شما آگاه شود.

  • اطلاعات و مشخصات شخصی:

 این بخش رزومه نه تنها باید شامل نام کامل، آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه باشد، بلکه آدرس شما در لینکدین یا انجمن‌های حرفه‌ای دیگر، آدرس وب سایت یا وبلاگ شما نیز باید در آن نوشته شود.

  • سوابق شغلی:

این بخش شامل جملات کوتاهی است که به شما کمک می کند تجربیات کاری خود را مطرح کنید. اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و هنوز تجربه حرفه‌ای زیادی ندارید، رزومه خود را با یک هدف شغلی شروع کنید و یک یا دو جمله که مهارت‌ها و جاه‌طلبی‌های کاری شما را مشخص می‌کند، بنویسید. اگر تجربه کاری زیادی دارید، این بخش را برجسته‌تر نوشته و سوابق شغلی خود را شامل سمت، نام شرکت، سال‌های کار، و فهرستی از مسئولیت‌های کلیدی و موفقیت‌های کسب شده را ذکر کنید.

 

  • اطلاعات تحصیلی:

 بخش تحصیلات در رزومه اغلب کوتاه‌ترین بخش رزومه است که ۱۵ تا ۳۰ کلمه برای آن در نظر گرفته می‌شود و شامل دوره‌ها یا مدارکی است که در دانشگاه یا سایر موسسات کسب کرده‌اید. رشته تحصیلی، مدرکی که در هر مقطع دریافت کرده‌اید، نام دانشگاه، سال شروع و پایان تحصیل و معدل هر دوره را در صورتی که قابل توجه است به ترتیب زمانی معکوس از آخر به اول ذکر کنید.

اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌‌اید، جزئیات بیش‌تری را در بخش تحصیلات بنویسد و آن را در قسمت مهم‌تری از رزومه‌ قرار دهید. زیرا بخش بزرگتری از تجربیات شما را شامل می‌شود.

 

  • مهارت‌ها:

این قسمت، مربوط به میزان توانایی و تسلط بر مهارت‌های شما است و شامل تمام مهارت‌های نرم و سخت می‌شود. مهارت‌های زبانی، نرم‌افزاری، مهارت‌های فنی و سایر مهارت‌های خاص شما در این بخش ذکر می‌شود.

 

  • علاقه‌مندی‌ها:

 نکاتی که در این قسمت نوشته می‌شود، اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه وقتتان را سپری می‌کنید،  مهارت‌های اضافی، ایده‌ها و سرگرمی‌های شما در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهد که گاهی ممکن است در مسیر استخدام شما موثر باشد. برای مثال افرادی که در بخش علاقه‌مندی‌های خود به سفر اشاره می‌کنند، در مشاغلی که نیاز به ماموریت‌های کاری و برون‌شهری دارند، شانس بیشتری برای استخدام خواهند داشت.

اطلاعات مربوط به این بخش باید کوتاه و جامع باشد و بیش‌تر برای افرادی کاربرد دارد که سوابق شغلی و سن کم‌تری دارند. برای افرادی با سوابق شغلی بالا، این قسمت اهمیت کمتری دارد.

 

  • معرف‌ها:

 وجود این بخش تنها در صورتی ضرورت دارد که کارفرما از شما بخواهد نام یک یا دو نفر را به عنوان کسانی که بتوانند توانایی‌های شما را تضمین کنند، بنویسید. معمولا شامل یک معرف تحصیلی مانند استاد دانشگاه یا معرف حرفه‌ای مانند کارفرما یا همکاران قبلی است. در این قسمت از نوشتن نام آشنایان خود پرهیز کنید.

 

نکاتی مهم برای رزومه نویسی حرفه‌ای

  • رزومه خود را کوتاه و دقیق نگه دارید. در صورتی که سوابق شغلی شما کمتر از 10 سال است، تمام موارد را در یک صفحه خلاصه کنید.
  • طراحی و چیدمان رزومه شما بسیار مهم است. یک قالب سبک و یک فونت واضح انتخاب کرده و از سرفصل‌ها برای تقسیم‌بندی و سازماندهی متن استفاده کنید. مطمئن شوید که نگارش و دستور زبان شما صحیح است.
  • وجود برخی اطلاعات مانند دین، مذهب، آدرس دقیق محل سکونت یا مشاغل غیرمرتبط در رزومه لازم نبوده و نیازی به ذکر تمام جزئیات نیست.
  • انتظارات حقوق یا حقوق قبلی که دریافت کرده‌اید را ننویسید و آن را به روز مصاحبه موکول کنید.
  • رزومه خود را برای شغل خاصی تنظیم کنید که به دنبال آن هستید. آن را متناسب با موقعیت بازنویسی کنید. یعنی تحصیلات، تجربه کاری و مهارت‌های خود را در ارتباط با آن شغل خاص برجسته کنید.
  • اگر سابقه مشاغل کوتاه‌مدت دارید، تعدادی از قدیمی‌ترین آن‌ها را حذف کنید، به خصوص اگر مربوط به شغل فعلی نباشد.

 

خلاصه اینکه برای اکثر جویندگان کار، یک رزومه خوب پلی است برای رسیدن به شغلی رویایی. رزومه به این دلیل اهمیت دارد که اولین آشنایی شما و کارفرما با آن صورت می‌گیرد. با درست برجسته کردن مهارت‌ها و توانایی‌های خود در رزومه کاری و رزومه‌نویسی حرفه‌ای، می‌توانید یک گام جلوتر از رقیبانتان حرکت کرده و نظر کارفرما را جلب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed